Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:52

Mijn poes heeft geen speciaal voer gekregen hoor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:54

Talietjuh schreef:

Daarom adviseert superpony het juist.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:58

Bij mijn kat kon ik nooit urine opvangen met de speciale korrels, dan ging ie gewoon naast de bak zitten. Voor mij was de oplossing om gewoon een (klein) bakje klaar te zetten en zodra ik de kattenbak hoorde snel het bakje eronder te zetten. Idd het pollepel idee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:22

Talietjuh schreef:

Maar dat moet wel echt. Het blijft anders echt terugkomen. Soms is het stress gerelateerd, maar dan mag je bij een poes heel goed zoeken wat de stress veroorzaakt en of je die volledig kan wegnemen. Het zijn hele rare wezens.

Je hebt gewoon urinary en urinary stress van hill's prescription bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:29

Wistaire schreef:
Bij mijn kat kon ik nooit urine opvangen met de speciale korrels, dan ging ie gewoon naast de bak zitten. Voor mij was de oplossing om gewoon een (klein) bakje klaar te zetten en zodra ik de kattenbak hoorde snel het bakje eronder te zetten. Idd het pollepel idee.

Knap werk! Wel goede tip mocht het niet lukken

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:31

Mijn kat krijgt standaard blaasontsteking als ze ander voer krijgt. Nu krijgt ze Hills Urinary Care en het is goed. Zodra ze ander voer krijgt is het meteen weer mis. Bij blaasontsteking krijgt ze een spuit ab bij de dierenarts en een kuur van een paar dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:33

superpony schreef:
Talietjuh schreef:

Maar dat moet wel echt. Het blijft anders echt terugkomen. Soms is het stress gerelateerd, maar dan mag je bij een poes heel goed zoeken wat de stress veroorzaakt en of je die volledig kan wegnemen. Het zijn hele rare wezens.

Je hebt gewoon urinary en urinary stress van hill's prescription bijv.

Niet rottig bedoeld maar ik ga geen ander voer geven omdat jij het adviseerd. Ik snap dat het voor jouw kat goed werkt, maar zal zelf pas over gaan op ander voer als ik zelf dat advies v.d Da zou krijgen en de blaasontsteking niet weg zou gaan.

Onze poes heeft ook geen ander voer gehad na haar vorige blaasontsteking en het is toch bijna een jaar goed gegaan denk ik zo. Mocht het nu weer terug komen hierna zou ik het wel overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:36

xLeoniee schreef:
Mijn kat krijgt standaard blaasontsteking als ze ander voer krijgt. Nu krijgt ze Hills Urinary Care en het is goed. Zodra ze ander voer krijgt is het meteen weer mis. Bij blaasontsteking krijgt ze een spuit ab bij de dierenarts en een kuur van een paar dagen.

Wat rottig zeg. Wel gek hoe dat zit bij katten, mensen geef je geen ander eten, wel cranberrysap.

Vind het heel naar dat ze dit heeft.

Weet iemand of het meer voorkomt bij gesteriliseerde katten?

Onze andere poes heeft het nog nooit gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:40

Talietjuh schreef:
]

Niet rottig bedoeld maar ik ga geen ander voer geven omdat jij het adviseerd. Ik snap dat het voor jouw kat goed werkt, maar zal zelf pas over gaan op ander voer als ik zelf dat advies v.d Da zou krijgen en de blaasontsteking niet weg zou gaan.

Onze poes heeft ook geen ander voer gehad na haar vorige blaasontsteking en het is toch bijna een jaar goed gegaan denk ik zo. Mocht het nu weer terug komen hierna zou ik het wel overwegen.

Maar dat is voer van dierenartsen en dat adviseren ze normaliter echt allemaal. Ik bestelde het dan ergens anders, maar officieel mag je het niet eens onbeperkt voeren zonder begeleiding van je dierenarts. Het scheelt alleen behoorlijk per zak. Heb toch wel meerdere dierenartsen gezien en gesproken.

Wij waren na de eerste keer en ene tijd speciaal voer ook weer naar ander voer overgestapt, maar het kwam na een tijd toch echt terug en erger ook.

Je kan het even lezen hoe het werkt. Zijn geen onzin verhalen van mensen, maar echt speciaal voor. De Hill's prescription zegt het al. Zijn nu ook al meerdere mensen die het aangeven dat ze altijd speciaal voer moeten geven............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:42

Dat snap ik alleen is mijn geval een heel lichte blaasontsteking geweest en ging het daarna dus gewoon weer goed, waarschijnlijk heb ik daarom geen ander voer geadviseerd gekregen en wil de DA eerst zien hoe dit uitpakt.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:42

Mijn poes heeft dit ook gehad. Je zag niet dat ze stress had, maar bij veranderingen kreeg ze meteen blaasontsteking. Urine wel laten testen, was nogal een project. Opvangen terwijl ze plaste was echt kansloos, de katkor korrels (die je nu ook hebt) vond ze echt niet genoeg om op te gaan zitten. Ze plaste ondertussen dan wel op vloer/bank etc. |( . Als oplossing heb ik 10 zakjes Katkor gekocht, dat vond ze acceptabel :D . Er kwam niks uit het urineonderzoek alleen.

Op advies van de dierenarts toen een tijdje elke dag Novacam gegeven, om uit te sluiten dat er elke keer een klein ontstekinkje bleef zitten. Dat afgebouwd en sinds die tijd staat ze ook op de Hill's Urinary Stress. Ook het Hill's vlees geprobeerd, maar dat lust ze dan weer niet. Dus daarnaast krijgt ze voor de lekker en het vocht Felix (ja echt, ik weet het, slecht, maar schijnbaar zoooo lekker..).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:49

turtlelito schreef:
Mijn poes heeft dit ook gehad. Je zag niet dat ze stress had, maar bij veranderingen kreeg ze meteen blaasontsteking. Urine wel laten testen, was nogal een project. Opvangen terwijl ze plaste was echt kansloos, de katkor korrels (die je nu ook hebt) vond ze echt niet genoeg om op te gaan zitten. Ze plaste ondertussen dan wel op vloer/bank etc. |( . Als oplossing heb ik 10 zakjes Katkor gekocht, dat vond ze acceptabel :D . Er kwam niks uit het urineonderzoek alleen.

Op advies van de dierenarts toen een tijdje elke dag Novacam gegeven, om uit te sluiten dat er elke keer een klein ontstekinkje bleef zitten. Dat afgebouwd en sinds die tijd staat ze ook op de Hill's Urinary Stress. Ook het Hill's vlees geprobeerd, maar dat lust ze dan weer niet. Dus daarnaast krijgt ze voor de lekker en het vocht Felix (ja echt, ik weet het, slecht, maar schijnbaar zoooo lekker..).

Arme jij 10 zakjes moeten kopen voor jouw kat, haha zie mijzelf dat straks misschien ook wel doen voor Rosy. Die is ook niet snel tevreden.

Klinkt als goede oplossing zo!

Is Felix slecht? Weet wel dat je ff de ingrediënten moet lezen op overtollig suiker of zout. Snap wel dat je voor de lekker iets wil geven, zelf ben ik daar voorzichtig mee.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:53

Talietjuh schreef:
turtlelito schreef:

Arme jij 10 zakjes moeten kopen voor jouw kat, haha zie mijzelf dat straks misschien ook wel doen voor Rosy. Die is ook niet snel tevreden.

Klinkt als goede oplossing zo!

Is Felix slecht? Weet wel dat je ff de ingrediënten moet lezen op overtollig suiker of zout. Snap wel dat je voor de lekker iets wil geven, zelf ben ik daar voorzichtig mee.

Nou ja slecht, het is natuurlijk kwalitatief niet het beste voer wat je kunt krijgen. Veel smaakstof (dus idd zout/suiker), daarom natuurlijk waarschijnlijk ook wat lekkerder dan 'goed' voer. Ik wil vooral dat ze regelmatig natvoer eet, omdat het dan ook wat makkelijker is daar wat doorheen te mikken (bv de Metacam) als het nodig is. Dit met dwang toedienen levert nl. weer stress op. Ze doet 3 dagen met 1 zakje natvoer, dus ik vind het acceptabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:03

Ja snap die overweging wel, je be t je bewust van wat je doet en kan altijd nog stoppen als t niet goed voelt.

Update: Rosy lijkt al nergens last meer v t hebben, ze zit niet meer lang op de bak (zo ver ik zie)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:45

Oh herkenbaar dit gerommel...

Mijn kat begon in februari. Klachten toonden blaasontsteking dus metacam. Enkele dagen ma metacam was het terug. Dus weer metacam en ontspanner (was een inval DA in het weekend). Na paar dagen terug naar eigen DA Toen is er een echo gemaakt. De wand van d eblaas was iets verdikt en er zat een ienimieni steentje. Hij is op de anticiotica gegaan. Na een week na de laatste anticiotica was het WEER raak. Plas op kweek, moest een andere antibiotica zijn en langer. Dus 4 weken gehad. 3x raden..... Enkele dagen na het stoppen was het weer gelijk raak. Dus weet een echo (wand was beter en steen was weg). En zijn ze verder gaan zoeken. Nu lijkt het erop dat hij een nierbekken ontsteking heeft. Hij moet WEER antibitocia maar nu 6 of 8 weken achtereen.... Fingers crossed dat het daarna eindelijk over is...

Hopp dat het bij die van jou beter verloopt. Maar nierbekken is anders iets om in het achterhoofd te houden.

En speciaal voer voor de blaas. Al is dat dus ook niet heilig want onze staat daar altijd op en heeft toch een ontsteking en had een mini mini steentje.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:17

De meeste dierenartsen geven ook wel net wat sneller dan je lief is dieetvoer mee. En lost dieetvoer t niet op dan weten de meeste spontaan niet meer wat ze moeten doen.
Novacam is relatief onschuldig, waar antibiotica dat dan weer minder is. Alleen zijn katten meesters in ''lastig doen'' en is bij hun oorzaken achterhalen voor verschillende problemen een stuk lastiger.
Katten staan ook bekend als enorme ''binnenvetters'' zeker qua stress. En blaas ontsteking bij katten komt vaak van stress of blaasgruis. Als de DA de vorige keer novacam gegeven heeft, met succes want t is lang weggebleven, dan is de kans dat ie dat nu weer probeert vrij groot. Want bij blaasgruis was ze toen eerder terug gekomen als t goed is.

Qua voer, ja er is zeker genoeg te krijgen wat kwalitatief beter is dan Felix, maarja onze vorige kat wilde alleen whiskas en daar kregen we geen dieetvoer in dus kreeg ze bij blaasgruis gewoon whiskas natvoer met een plens water erbij. En met succes steeds gelukkig. Die is uiteindelijk ook gewoon oud geworden en aan iets heel anders dood gegaan.

De vraag is of als je ander voer gaat geven ze nooit meer blaasontstekingen krijgt. En zo een keer stress, ja weetje t kan gewoon lastig zijn. Stress -> reactie op stress daar kan best een paar weken tussen zitten. Zie dat eens te achterhalen..

En als je nu zegt dat ze niet zo lang meer op de bak zit, en er dus waarschijnlijk ook niet meer naast piest zou ik t eens op mn gemakje aankijken hoe t gaat als ze straks weer van de novacam af is..
in de tussentijd natvoer aanmaken met wat warm water zodat ze meer drinkt en meer spoelt en that's it voor nu denk ik. :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:22

Dieetvoer bij blaasontsteking is niet altijd nodig. Als het stress gerelateerd is kun je soms beter die stress aanpakken met andere middelen. Blaasdieet is dan echt niet altijd beter.

Snap dus heel goed dat TS gewoon de DA daarin volgt.

Vocht is iig key bij blaasproblemen, dat is voor nu het allerbelangrijkste :j

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:42

Blaasproblemen zijn bij poezen een veel voorkomend probleem.
Ik zou toch eens kijken voor voer speciaal voor blaasproblemen. Bij onze poes heeft het heel erg geholpen.
Zij krijgt tevens elke avond ook een pasta uit een tube speciaal voor blaasproblemen. En we hebben nog een extra fontein aangeschaft. We hadden er al 1, maar de dierenarts raadde aan er nog 1 bij te nemen, omdat een fontein ze aanmoedigt om te drinken en hoe meer ze drinken, hoe beter het is.

Onze poes is tevens ook een stresskip, dus het is waarschijnlijk ook een samenloop van omstandigheden geweest bij die van ons. Voor de stress gebruiken we regelmatig valeriaan spray. Niet van die catnip ofzo, maar echt valeriaan. Hier schijnen ze ook relaxt van te worden en die van ons zijn helemaal im extase als we het sprayen. Wij sprayen 1x per dag op hun kleedjes en mandjes een paar sprays. Misschien ook de moeite waard om te proberen.

Ik moet even afkloppen, maar onze poes heeft al bijna een jaar geen blaasproblemen meer.

Ik hoop dat je gauw iets vind wat voor jouw poes werkt...niets zo vervelend als blaasproblemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:02

Bedankt voor jullie input, heel fijn!

Ja had t wel met haar te doen gister, zag echt de pijn in haar oogjes..

Hoop idd dat t goed gaat zo en anders laat ik het jullie weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:39

Ook als het verholpen lijkt zou ik persoonlijk even met je DA overleggen of je toch urine mag wegbrengen voor onderzoek. Dan is de noodzaak er misschien niet maar als dit al de tweede keer is lijkt het me goed om voor de zekerheid toch even uit te sluiten dat er blaasgruis in het spel is bv. Ik heb een kat gehad met gruis en het is echt heel naar, ze kunnen er goed ziek van worden en het kan beter sluipen dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:26

Update:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-20 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:27

Update:

Toch weer bloed gevonden dit weekend bij de plas en laten onderzoeken.

Blijkt gewone blaasontsteking. Advies: Novacam blijven geven dan moet het overgaan. Vind de blaasonsteking nu heftiger en langer duren als vorige x. Is t vrijdag a.s niet over ga ik met Rosy op consult.

DA heeft uitgelegd dat speciaal voer bij blaasgruis wordt geadviseerd. Dat heeft Rosy niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:01

Wat is een gewone blaasontsteking? Zitten er bacteriën in de urine? Of alleen bloed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:15

Ja alleen bloed dus

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:37

Mijn kater heeft momenteel hetzelfde probleem. Blaasgruis is uitgesloten (zijn op spoedconsult geweest zodra hij symptomen kreeg ivm gevaar op verstopte urinebuis). Ook hier novacam gekregen, nu aan het afbouwen, maar echt weg is het nog niet. Uit urine onderzoek kwam alleen wat bloed.

Ik volg dus even voor wat extra info :)

Hopelijk is ze snel weer opgeknapt!