Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
VanessaSH schreef:Ik heb wel eens gelezen dat het ook iets van een ijzer tekort zou kunnen zijn, maar of dat waar is weet ik niet
Zoe_97 schreef:iemand geeft hier aan dat het kan zijn omdat ze bruin drager is, dit is niet correct, bruin is een recessief gen en een drager toont dit niet.
Snownose is een optie, maar als ik die laatste 2 fotos zie, zie ik ook aan kalere ring rond de ogen. Dit is een teken van demodex, een erfelijke huidaandoening die niet te genezen, maar wel te managen is met medicatie. Sommige dierenartsen zijn er niet bekend mee. Het komt in allerlei rassen voor, ik heb het al is staffor look-a-likes gezien, maar ook in borders en labradors
Zoe_97 schreef:iemand geeft hier aan dat het kan zijn omdat ze bruin drager is, dit is niet correct, bruin is een recessief gen en een drager toont dit niet.
Snownose is een optie, maar als ik die laatste 2 fotos zie, zie ik ook aan kalere ring rond de ogen. Dit is een teken van demodex, een erfelijke huidaandoening die niet te genezen, maar wel te managen is met medicatie. Sommige dierenartsen zijn er niet bekend mee. Het komt in allerlei rassen voor, ik heb het al is staffor look-a-likes gezien, maar ook in borders en labradors
mvdende schreef:Zoe_97 schreef:iemand geeft hier aan dat het kan zijn omdat ze bruin drager is, dit is niet correct, bruin is een recessief gen en een drager toont dit niet.
Demodex is toch een mijt? Geen erfelijke aandoening?
_Cathalijne schreef:Demodex zelf is een mijt. Maar juveniele demodicose (een gevoelige reactie op demodex op jonge leeftijd) is wel gedeelteljik erfelijk aangelegd.
akishino schreef:Zijn de ogen ontstoken en/of gevoelig voor licht? Is er ook korstvorming op de plekken die lichter worden? Heeft hij ook nog andere klachten, zoals koorts, pijnlijke gewrichten, sloom enz?
Depigmentatie kan meerdere oorzaken hebben oa vitiligo, allergieën, hormonen, leishmania, mijt. In sommige rassen komt vkh/(vogt koyanagi harada) voor, weet niet of dat in jouw ras ook het geval is?