Gezondheid kat

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Gezondheid kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:10

Zo die ziet er slecht uit!!
Goed dat je morgen naar de dierenarts gaat, dit is mijn inziens iets wat snel moet gebeuren voor een totale check. Oa mogelijkheden zijn adhv je kort verhaal: diabetes, nierfalen, blaasontsteking, hoge bloeddruk. Maar dat er iets mis gaat met je kat dat is duidelijk. Goed dat je actie gaat ondernemen. Hoe lang zei je dat ze deze klachten al vertoond? Hopelijk ben je er op tijd bij.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:12

Op de eerste foto van de drie vertoond ze trouwens ook typische pijn/ongemak kernmerken van oren en ogen en snorharen. (Oren wat lager, ogen wat schuiner geknepen en snorharen meer naar voren).

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:16

Ik zou niet wachten to morgen. Mogelijk is ze uitgedroogd of zijn haar nieren dermate slecht dat ze gewoon infusen nodig heeft.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:17

Ojee, de vacht ziet er niet goed uit. Blijft de vacht/huid overeind staan als je een plukje pakt? Ik ben bang dat ze aan het uitdrogen is.

Dingogirl, je hebt gelijk over het vocht, ik dacht alleen dat het andersom zat qua hoeveelheid zout maar op het zout letten is in ieder geval belangrijk.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 17:19

Ik denk dat ze nu een paar weken symptomen vertoond. Plassen, veel drinken en zich niet meer goed schoonmaken. Maar sinds een paar dagen is t erger geworden waardoor ik me dus ook meer zorgen ben gaan maken.

Bel morgenochtend direct en dan kunnen we hopelijk snel terecht.

Vacht/huid blijft niet overeind staan voor zover ik kan beoordelen...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:22

Als je vandaag niet naar de spoed wilt gaan zorg dan iig dat ze zoveel mogelijk vocht binnen krijgt. Alleen maar natvoer met water aangelengd geven etc (als ze dat wilt).

Urine kunnen ze het beste steriel afnemen (Blaas punctie) en op kweek zetten.

Mocht je morgen niet bij je standaard kliniek terecht kunnen bel dan een andere dierenarts.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:23

Ik zou er vanuit gaan dat je kat diabetes ontwikkeld heeft. Dan kun je je alvast psychisch daarop voorbereiden.
Alle symptomen passen daarbij.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:30

WinSel schreef:
Ik denk dat ze nu een paar weken symptomen vertoond. Plassen, veel drinken en zich niet meer goed schoonmaken. Maar sinds een paar dagen is t erger geworden waardoor ik me dus ook meer zorgen ben gaan maken.

Bel morgenochtend direct en dan kunnen we hopelijk snel terecht.

Vacht/huid blijft niet overeind staan voor zover ik kan beoordelen...

Oké dat is mooi. Ik hoop dat je morgen snel terecht kunt, anders zou ik ook even naar een andere DA gaan zodat het niet te lang gaat duren.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 17:31

Bedankt hannanas, ik ga direct natvoer halen.

Sjoos bedankt voor je bericht. K ben me al aan t voorbereiden, kan wel janken. Hoop zo dat t mee valt....

Morgen gaan we sowieso naar de DA, Als m'n eigen niet kan, ga ik zeker naar een andere.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:35

Heb je haar trouwens meermaals “live” zien plassen? Doet ze dan anders dan anders? Mauwen? Ogen dicht knijpen? Paar keer twijfelen voordat ze gaat? Kleine gefaseerde straaltjes, duurt het langer voordat de straal komt, persen, of gewoon zoals normaal?

Hopelijk heeft ze zin in natvoer, en hoeft ze niet over te geven, verwennen bestaat nu niet. Alles wat er in gaat is goed :) en veel TLC.

Is ze ook afgevallen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 17:37

Ik heb het nog niet echt gezien, ben steeds net te laat. Als ze naar de hal loopt en t is even stil, loop ik er direct heen en dan is t al gebeurd en zit ze achteraf in een hoekje mij aan te kijken, alsof ze zich betrapt voelt. Ik zal goed opletten zodat ik haar wel een keer live zie plassen...

Ik heb niet het idee dat ze is afgevallen...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:39

WinSel schreef:
Bedankt hannanas, ik ga direct natvoer halen.

Sjoos bedankt voor je bericht. K ben me al aan t voorbereiden, kan wel janken. Hoop zo dat t mee valt....

Morgen gaan we sowieso naar de DA, Als m'n eigen niet kan, ga ik zeker naar een andere.

Ik hoop het ook voor je! Heel veel sterkte en succes morgen!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 17:43

Dankjewel!

Ze ligt nu lekker op m'n schoot en knort gelukkig nog wel

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 18:31

Afbeelding

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:34

Plast ze wel op de bak of ook er naast? Want dan kan er wel meer spelen dan alleen diabetes..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 19:36

Nee ze gaat wel op de bak, maar plast dus ook vaak in de hal, op 1 bepaalde plek bij de voordeur.

Zojuist weer plas opgeruimd op die plek en ze heeft weer overgegeven. Al het eten er weer uit.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:37

Eens dat ze er niet goed uitziet. Kan deels psychisch zijn, maar denk dat er ook een lichamelijk probleem is.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:39

Ach, sterkte met het lieve dier! Hoop dat je snel terecht kunt morgen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 19:55

Dank jullie.

Ze ligt nu weer lekker bij me

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:31

Met Niet goed wassen zou je evt ook naar artrose kunnen kijken. Mijn 12 jarige kat wast zich minder tot bijna niet meer en daar is een paar weken terug artrose naar voren gekomen (ook door andere symptomen die ze had).
Probleem met de nieren zat ik ook aan te denken bij de jouwe.
Hopelijk heb je morgen meer duidelijkheid voor je kat. Heel veel sterkte met je lieve kat!
Die onzekerheid is echt rot. Ken het helaas maar al te goed.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 20:33

Bedankt, dat zal ik morgen ook meenemen tijdens het gesprek.

Verder speelt ze weinig, maar ik dacht dat dat door ouderdom kwam. Ze ligt veel en slaapt. Maja nu denk ik bij alles dat het niet goed is....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:40

oliebol, helaas overgegeven. Zou je niet beter nu je dierenarts bellen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 20:42

Ik heb de dienstdoende dierenarts gebeld en alles uitgelegd. Hij dacht ook aan nier problemen maar gaf aan dat ik morgen m'n eigen dierenarts moet bellen...

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:44

ach arm poezebeestje... al die zorgen :(:)
veel sterkte!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:46

Als ze eerder wel altijd veel speelde en nu niet geeft het wel aan dat er wat aan de hand is. Die van mij speelde begin dit jaar ook nog, helemaal toen ze weer beter was geworden na een bacteriële en schimmel infectie. Dat stopte ook van de een op de andere dag. Niet meer bij nagedacht tot ze 2.5 week terug ineens moeite had met springen en met afspringen op de grond lag. Direct DA er bij. Konden eerst niets vinden. Met pijnstilling paar dagen aangekeken, maar na 2 dagen besloten volledig onderzoek laten doen en toen kwam dat naar boven. Door de pijnstilling gaat het weer de goede kant op en sprong ze vandaag voor het eerst weer.
Lastige met artrose is dat katten keihard zijn voor zichzelf en het niet heel snel laten zien. Pas als het echt naar boven komt laten ze het vaak pas zien.
Vandaar dat ik het even wilde noemen dat naast de nieren etc dat evt ook nog zou kunnen spelen :) .
En Graag gedaan!

Logisch. Herkenbaar ook hoor. Dan sta je echt op scherp. Knuffel ze maar flink!