Problemen met hond

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:54

boyca schreef:
Er staat nergens hoe jullie reageren als hij gromt / bijt.
Hij had bij mij ondanks alles toch even vliegles gehad, is hij helemaal.
Niet alles is op te lossen met fluwelen handschoenen.
Grommen en bijten is not done!! Wees daarin duidelijk en ik denk je echt je leiderschap moet gaan bekijken en niet van ooooh hij is zo gegrepen en nu nog steeds zielig!

Nee hij is genezen en dit gedrag is gewoon niet ok.
En dat moet hem toch echt even duidelijk gemaakt worden.
Straks gaat je baby kruipen en lopen en pakt hij/zij dingen van de hond en dan mag er absoluut niet gegromd worden etc.

wees niet te lief, wees duidelijk, lijn hem desnoods even aan in huis zodat je hem goed kan corrigeren.

Jij hebt deze puzzel al gelegd? Met dit kleine beetje info en zonder de hond gezien te hebben. Conclusie, geef hem vliegles -O- Gaat hier niet om een jonge hond die aan het puberen is. Dan denk ik zo streng/consequent als 't moet zo zacht als 't kan, maar dit hondje laat na trauma/verandering gezin ineens ander gedrag zien dan de afgelopen 6 7 jaar. Een onzekere hond (want dat is hij nu heel erg vermoed ik) aan gaan pakken is geen goed idee.

Wel met je eens dat de hond niet zielig gevonden moet worden maar dat is best lastig na zo'n nare ervaring ook voor de eigenaar, beter voor de hond om dat achter je te laten, dat is zeker.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:28

kiwiwitje schreef:
Op de spullen van de kleine na, zou t mij niks ver bazen dat de hond “gewoon” pijn in zn lijf heeft. Wat ik gezien zo’n heftige operatie etc al niet vreemd vind. Er is hoe dan ook schade en hoe dan ook littekenweefsel. Dit zorgt nagenoeg altijd voor beperkingen.
En buiten dat een hoop stress. Stress doet hele gemene dingen met een lijfje. Tel daar alles van de operatie etc bij op en je zit toch wel gruwelijk in de kreukels lijkt mij.
Kijk bijv maar wat stress bij mensen doet; nek/schouder/rugklachten/hoofdpijn bijv.
Voor honden is dit niet anders helaas.

Nou, precies dat!
Neem maar van iemand die structureel pijn heeft aan dat dat écht wel iets doet met je: angst, stress, pijn, overprikkeling...

Daar zou voor mij ook de eerste stap in zitten: alles medisch willen uitsluiten. Van pijn tot dementie. En dán een gedragstrainer erbij als dat is uitgesloten. En dan, als blijkt dat de hond de nieuwe gezinssituatie 'gewoon' niet trekt, herplaatsing overwegen.

Anoniem

Re: Problemen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:12

Ik zou hem ook eerst nog eens laten checken door de DA en eventueel pijnstilling proberen, mocht er niets uitkomen zou ik een gedragsdeskundige zoeken die kan meekijken en tips/adviezen kan geven.
Zoals hierboven ook is genoemd zou ik ook alle opties proberen, en mocht echt niets helpen en de situatie gevaarlijk voor de baby zou kunnen worden, dan pas herplaatsing overwegen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:41

Het is toch maar een kleine hond. Die heeft ze al 7 jaar zonder problemen. En dan zeggen dat ze hem vliegles moet geven?????Ik vind het überhaupt fout om dieren die kleiner en zwakker zijn dan jezelf te schoppen. Nee dit gedrag heeft een reden,misschien pijn of dementie kan ook, of stress. Doe hem af en toe in de bench als de baby rond zou kruipen of zo. Als je wilt herplaatsen om welke reden dan ook kan dat natuurlijk,maar dan moet wel eerst worden uitgezocht of er iets mis is met de hond.Geen ziek dier aanbieden voor herplaatsing.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:17

Voor zover ik uit het relaas kan opmaken heeft de hond, waarschijnlijk door het bijt accident welk hem is overkomen, eerder een psychisch dan een lichamelijk probleem. Maar ongeacht de oorzaak, met een baby in huis vormt zulks een dier een potentieel gevaar. Peuters zien de hond als een speelkameraad maar of deze mops dat ook altijd zo zal ervaren lijkt me niet waarschijnlijk.
Afscheid nemen is niet altijd eenvoudig maar soms noodzakelijk. Een ongeluk is helaas vlug gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:21

Wat een rotsituatie zeg!

Denk dat de hond en een trauma en lichamelijk zoveel te verwerken heeft gehad dat hij sneller overprikkeld is, de komst van de baby zorgt voor nog meer prikkels dus daar bovenop nog meer onrust voor de hond.

Of hij dit aankan is de vraag of eigenlijk is het misschien al duidelijk dat dit te veel is voor de hond. Eerst zou ik hem lichamelijk goed laten nakijken en dan zou ik toch kijken voor overplaatsing. Een hond die gromd en bijt waar een kleintje bij is zorgt ook voor een onveilig gevoel richting de kleine die vrij moet kunnen opgroeien.

Inslapen is echt niet nodig, er zijn voldoende hondenkenners die wel weten wat ze hiermee kunnen doen. Daarom zie ik dit ook zeker niet als verplaatsen v h probleem. Mensen maken hier hun werk van, ze zijn er niet voor niets om deze dieren te helpen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:28

KimD schreef:
Gini schreef:
Ik denk dat de hond herplaatsen op dit moment ook niet echt een oplossing is. Het "probleemgedrag" is veroorzaakt door stress en angst en veranderingen die hij niet kan verwerken. Nog meer verandering is dus het laatste wat dit hondje nu nodig heeft.

Ik zou dus de medische mallemolen ingaan, samen met de dierenarts bekijken of er geen lichamelijke ongemakken zijn die hem dit gedrag doen vertonen. En samen met de dierenarts er een therapeut of hondenpsycholoog bijhalen die ervoor kan zorgen dat jullie gezinnetje opnieuw kan samenleven.

Herplaatsen kan vaak binnen een week een omslag in gedrag geven, je haalt de hond namelijk uit de situatie die het veroorzaakt. Zeker als deze herplaatst wordt bij stabiele honden kan dit heel snel goede gevolgen hebben. Daarom wordt er vaak ook tijdelijk herplaatst, zodat er beoordeeld kan worden wat het gedrag veroorzaakt en / of oplost.

Honden zijn geen machine's,als iets niet werkt of bevalt je niet dan maar naar de kringloop of recyclage park.
Bovendien is dit een mopshond en geen pitbul. Beestje is 7,5 jaar dan ga je dat niet meer herplaatsen. Ik word een beetje moe van mensen die maar dieren nemen en weer wegdoen ipv oplossingen te zoeken. Begin eens met een goed gedragstherapeut en ga eens naar een goede osteophaat . Ga eerst eens aan een probleem werken voor dat het dier weg gegooid word

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:04

In de op staat duidelijk dat de hond aanvalt als hij wat gejat heeft van de baby (speen)
Ook als je hem van achter benaderd (dus dat kan ook zijn als je er langs wilt om weet ik veel waar naar toe te gaan) hij valt aan en gromt...

Er staat echt nergens hoe zij corrigeren. Hij valt dus aan zonder dat het hem ergens pijn doet.
En dit gaan jullie corrigeren met een Foei Fifi.
Ik kan jullie garanderen dat dit dan straks heel fout kan gaan als de baby gaat kruipen/lopen.
Dus ja bij mij vliegles (in de zin bij kop en kont pakken en op zijn plaats zetten) Niet schoppen dat staat namelijk ook nergens

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:06

Je hebt totaal geen idee wat voor eventueel andere signalen de hond vooraf afgeeft en er verder precies allemaal speelt want je hebt alleen dat wat de TS nu gegeven heeft en ziet verder niet wat er gebeurt (daarom belangrijk dat een therapeut naar de situatie kan kijken bv). Het is echt bizar dat je met dat beetje informatie gewoon zoiets durft te zeggen/voorstelt. TS moet gewoon met een fatsoenlijke therapeut contact opnemen en medisch uitsluitsel krijgen van een DA. Ik hoop echt van ganser harte dat mensen niet zomaar iets doen wat jij aanraadt aan de hand van een paar stukjes tekst zonder de hond überhaupt ooit te hebben gezien. Je creeërt juist een zo mogelijk nog gevaarlijkere situatie als je mensen zoiets 'adviseert'.

Je zegt zelf ook; er staat nergens hoe er gereageerd wordt. Je hebt dus gewoon geen volledig beeld van de situatie, dus dan hoor je ook niet zo'n 'statement' te maken vind ik over jouw manier van handelen, wat nog veel meer kwaad kan gaan doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:15

boyca schreef:
In de op staat duidelijk dat de hond aanvalt als hij wat gejat heeft van de baby (speen)
Ook als je hem van achter benaderd (dus dat kan ook zijn als je er langs wilt om weet ik veel waar naar toe te gaan) hij valt aan en gromt...

Er staat echt nergens hoe zij corrigeren. Hij valt dus aan zonder dat het hem ergens pijn doet.
Ik kan jullie garanderen dat dit dan straks heel fout kan gaan als de baby gaat kruipen/lopen.
Dus ja bij mij vliegles (in de zin bij kop en kont pakken en op zijn plaats zetten) Niet schoppen dat staat namelijk ook nergens

Een hond hoeft niet aangeraakt te worden om pijn te kunnen hebben....
Maar als je maar lang genoeg met pijn rondloopt word je knettergek. En zelfs bang voor aanraking. Want een aanraking doet alleen maar meer pijn.
Dus nee de hond corrigeren is in deze echt not-done. Zeker voordat hij helemaal nagekeken is. Want gezien wat deze hond mee gemaakt heeft is het nagenoeg onmogelijk dat ie geen last heeft van zn lijf. :) Door t uit elkaar getrokken zijn, de operatie (en dus verklevingen/littekenweefsel) door de stress van dat allemaal, t revalideren en een baby.
Alle ingrediënten voor pijn. :)

cursebreaker schreef:
Je hebt totaal geen idee wat voor eventueel andere signalen de hond vooraf afgeeft en er verder precies allemaal speelt want je hebt alleen dat wat de TS nu gegeven heeft en ziet verder niet wat er gebeurt (daarom belangrijk dat een therapeut naar de situatie kan kijken bv). Het is echt bizar dat je met dat beetje informatie gewoon zoiets durft te zeggen/voorstelt. TS moet gewoon met een fatsoenlijke therapeut contact opnemen en medisch uitsluitsel krijgen van een DA. Ik hoop echt van ganser harte dat mensen niet zomaar iets doen wat jij aanraadt aan de hand van een paar stukjes tekst zonder de hond überhaupt ooit te hebben gezien. Je creeërt juist een zo mogelijk nog gevaarlijkere situatie als je mensen zoiets 'adviseert'.

Je zegt zelf ook; er staat nergens hoe er gereageerd wordt. Je hebt dus gewoon geen volledig beeld van de situatie, dus dan hoor je ook niet zo'n 'statement' te maken vind ik over jouw manier van handelen, wat nog veel meer kwaad kan gaan doen.

Helemaal mee eens.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:30

boyca schreef:

Dan had ik het nog steeds anders gedaan, bijvoorbeeld namelijk een ren oid neerzetten om voorlopig herhaling te voorkomen en van daaruit gaan observeren en bedenken wat een volgende actie zou zijn. Met honden heb ik dit gelukkig nooit meegemaakt, met andere dieren echter wel en daarvan bleek het spontaan afwijkende gedrag allemaal een medische oorzaak te hebben, die dieren hadden veel pijn. Ik heb meerdere dieren al in moeten laten slapen om exact die reden, als een ander dan met een term als vliegles komt dan kan ik daar eigenlijk alleen maar boos en verdrietig van worden.

Vliegles dat lees ik trouwens als: een dier een zodanig harde zet of schop geven dat het door de lucht vliegt. Of zodanig hard beetpakken en weggooien dat het dier los komt van de grond.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:49

Nee en jullie dus ook niet en ik ga af op wat er in de OP staat.
Meningen verschillen nu eenmaal en ik ga een grommende/aanvallende hond (als hij dus wat gejat heeft) niet met foei fifi behandelen. Ik vindt dat dit een gevaarlijke situatie is voor het kind.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:10

Dus jij hebt maar twee tools in je gereedschapskist zitten, ofwel "foei fifi" ofwel vliegles? Enorm beperkend is dat in je training zowel voor jezelf als voor de hond.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:18

boyca schreef:
Nee en jullie dus ook niet en ik ga af op wat er in de OP staat.
Meningen verschillen nu eenmaal en ik ga een grommende/aanvallende hond (als hij dus wat gejat heeft) niet met foei fifi behandelen. Ik vindt dat dit een gevaarlijke situatie is voor het kind.

Voor de aanval een lief beestje dat geen vlieg kwaad deed, staat in de OP, dat gegeven moet je ook mee nemen, bij kop en kont pakken (aanvallende hond heeft ook zoiets gedaan) en helemaal weg vertrouwen. Dat maakt het echt niet veiliger voor de baby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:05

@ TS hoe gaat het nu?