Wie herkent dit? Kuiken (kip) met dikke lamme vleugel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:58

Serenity350 schreef:
@MarjanB: Dankje voor de tip, dat topic heb ik inderdaad vanaf het begin af aan meegelezen en net ook weer even erbij gepakt. Alleen daar gaat het om een afwijking in de stand zonder dat dit door een trauma komt lijkt het. Dus ik vroeg mij af in hoeverre dit te vergelijken is. Hoewel ik dus wel denk dat het misschien qua "behandeling" op hetzelfde neer zou komen, maar daarvoor moet ik er nog wat meer over lezen eerst.

Dat was mijn kuiken. Dat was inderdaad wel een ander geval. Die vleugel zat verkeerd gevouwen, en eerder omhoog dan omlaag.

De enige tip die ik je kan geven als je gaat tapen: Gebruik geen gewone pleister, maar Leukopor of verftape. :o

Lukasje

Re: Wie herkent dit? Kuiken (kip) met dikke lamme vleugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:29

Hoe gaat het met het kuikentje TS ?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 22:57

Wauw, wat een lieve meelevende en meedenkende reacties! Dankjulliewel!

Wij zijn vanavond gelukkig blij thuisgekomen. Met succes, hoewel het nu natuurlijk even afwachten is. Het vleugeltje is in een correcte stand "getaped" en ze heeft medicatie gehad tegen de zwelling en wat antibiotica omdat het lichtjes ontstoken lijkt te zijn. Heb ook wat druppels meegekregen voor de komende dagen die ze moet krijgen tot de zwelling over is. Ze moet nu dus even in de tape blijven, inderdaad zoals meerdere al schreven, om de vleugel wat rust te geven. Over een paar dagen, als de zwelling over is, zal dan ook beter te zien zijn hoe erg het vleugeltje er aan toe is. Nu is door de zwelling namelijk niets te voelen.

En het klopt wat hier ook al aangegeven werd dat jonge dieren verbazingwekkend goed en snel kunnen herstellen. Dit en de wetenschap dat het vleugeltje ook geen belangrijke rol speelt later (aangezien kippen niet vliegen zoals andere vogels dat doen) was voor mij dan ook juist de reden haar wel een zoveel mogelijk de kans te geven hiervan te herstellen. Ze vond er trouwens wel wat van, haha, en dat liet ze merken ook. :')

Inmiddels zit ze nog wel even apart, want ze kan met de tape niet goed lopen. Ook is het belangrijk dat de andere kuikens niet aan de tape gaan sjorren. Daarnaast heeft ze een plekje op de vleugel wat een beetje open lijkt te zijn, dat moet eerst ook goed dicht en droog zijn. Vannacht mag ze dus hier bij mij slapen. Wel in een verwarmd bakje, maar dat alleen zijn vind ze maar niks en dat laat ze met een hoop kabaal duidelijk merken. Zolang ik nog wakker ben mag ze dan ook in mn kraag zitten, dat is tot nu toe de enige manier om haar een beetje stil en rustig te krijgen. Zo zit ze nu dus ook, en zo te voelen is ze weer bezig met 1 van haar hazeslaapjes. Ze vind het niet leuk als ik praat, want dan komt er luidkeels protest uit. :')

LindyH schreef:
Dat was mijn kuiken. Dat was inderdaad wel een ander geval. Die vleugel zat verkeerd gevouwen, en eerder omhoog dan omlaag.

De enige tip die ik je kan geven als je gaat tapen: Gebruik geen gewone pleister, maar Leukopor of verftape. :o

Ja, ik heb heel erg aan jouw worsteling moeten denken, heb ook meerdere keren gevraagd: gaat dit wel weer makkelijk los straks?! :')

Anouk_H schreef:
Succes! Hoe kan had nou dat hij vastgeplakt zat? Door aangekoekte poep ofzo?

In dit geval was het inderdaad een poepje. Maar de beste man die ons geholpen heeft vertelde dat dit veel vaker voorkomt, ook in het wild. Soms ook als het natte kuiken opdroogt onder de moeder door het eiwit dat als lijm gaat werken. En dat als de moeder dan wegvliegt, het kuiken een stuk meegetrokken wordt tot het loskomt. Die worden dan vaak weer bij de vogelopvang gebracht als ze door mensen gevonden worden.

Ik heb heel wat kuikentjes mogen verwelkomen inmiddels in de afgelopen jaren, maar voor mij was het ook nog nieuw.

Heb nog even een foto geprobeerd te maken, maar het geduld is op en stilzitten wilde ze echt niet meer na al dat gehannes aan haar lichaam. De kwaliteit is dus niet echt best maar het gaat om het idee.

Afbeelding

Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 00:18

Kan je kuiken nog wel uit de voeten met die tape om zijn lijfje gewikkeld? Die van mij kon eigenlijk niet meer lopen omdat ze haar evenwicht niet kon bewaren. Daarom heb ik uiteindelijk alleen de vleugel zelf getaped.
Jouw kuiken is wel groter, dus misschien minder snel uit het lood.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 00:24

LindyH schreef:
Kan je kuiken nog wel uit de voeten met die tape om zijn lijfje gewikkeld? Die van mij kon eigenlijk niet meer lopen omdat ze haar evenwicht niet kon bewaren. Daarom heb ik uiteindelijk alleen de vleugel zelf getaped.
Jouw kuiken is wel groter, dus misschien minder snel uit het lood.

Nou, eerlijk gezegd had ik dus verwacht dat ze flink gehandicapt zou zijn door de tape. 1 van de redenen waarom ik haar vannacht niet bij moeder zet nog. Ze zou maar zo niet goed genoeg onder moeder kunnen kruipen en dan teveel afkoelen.

Maar ze is verbazingwekkend behendig ermee en blijft ook mooi in evenwicht. Het was me opgevallen dat ze niet echt at of dronk, en besefte me dat ze dat wel nog deed bij mama. Waarschijnlijk miste ze de prikkel die de moeder geeft door het "voordoen" van het pikken. Dus hoppa, een schaaltje gepakt, wat prut erop gemengd met water zodat ik het met een pipetje kon voeren mocht het nodig zijn. En even uitgeprobeerd of ik haar zo aan het eten kon krijgen. Heb er een filmpje van gemaakt, en daar kun je goed op zien hoe makkelijk ze eigenlijk ermee uit de voeten komt. :j

Ben wel gek op haar (hem, het?) haha. Ze is wel heel stoer. Als ze het redt zal het in ieder geval een kip/haan met een goed verhaal erbij worden. :Y)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 00:32

Leuk he, zo'n kuikenkind.:D

Hij/zij staat inderdaad heel stevig op zijn/haar pootjes met die tape. Die van mij zwalkte als een dronkeman door het hok, viel in het drinkbakje, moest tegen de wand leunen om enigszins overeind te blijven etc. Dat was geen doen. Daar heeft die van jou gelukkig geen last van.

Go kippie! *\o/*

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 00:38

Haha, ja, hoewel ik ook wel blij ben dat normaal gesproken moeder kip de dagelijkse taakjes op zich neemt. :')

Het is hier nu echt niet te doen trouwens om zelf het filmpje rustig te bekijken. Dan gaat iemand hier in mn kraag echt heeeeeeel hard meepiepen.. _O-

Jouw kuikentje was ook wel echt een verhaal ook met zn tapeprobleem en het dan maar weer los zien te krijgen. Maar die is er ook mooi bovenop gekomen! :j Weet je het geslacht inmiddels al trouwens?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 01:21

Gelukkig heb je hulp gehad anders had ik nog iemand geweten die als vogelarts ook wel telefonisch spreekuur doet :D

Ik kan niets anders zeggen dan dat je goed bezig bent.
Vaak zie ik het als ontwrichting in de opfok voorbijkomen.
Kippen zijn zowel jong als ouder, zeer goede herstellers van zichzelf dus ik zou me geen echte zorgen meer maken als het eet en drinkt.

Overigens, een kip is het altijd :') het is hen of haan _O-

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 01:33

Serenity350 schreef:
Haha, ja, hoewel ik ook wel blij ben dat normaal gesproken moeder kip de dagelijkse taakjes op zich neemt. :')

Het is hier nu echt niet te doen trouwens om zelf het filmpje rustig te bekijken. Dan gaat iemand hier in mn kraag echt heeeeeeel hard meepiepen.. _O-

Jouw kuikentje was ook wel echt een verhaal ook met zn tapeprobleem en het dan maar weer los zien te krijgen. Maar die is er ook mooi bovenop gekomen! :j Weet je het geslacht inmiddels al trouwens?

Ja, ik verbaas me erover hoe goed en normaal die vleugel er nu uitziet. Je ziet er bijna niks meer van, behalve dat de veren nog niet helemaal compleet zijn, maar dat komt meer door het tapedrama. Hij/zij kan er ook behoorlijk goed mee vliegen. Echt wonderlijk hoe zoiets herstelt met een relatief simpele en korte ingreep. Het lijkt wel of die kuikentjes nog een soort van vloeibaar zijn, en nog in elke gewenste vorm te boetseren zijn. Hopelijk gaat het bij jouw kuiken ook zo goed.

Ik heb een vermoeden van het geslacht, maar weet nog niks zeker, dus ik zeg nog niks. :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 01:37

LukieBradley schreef:
Gelukkig heb je hulp gehad anders had ik nog iemand geweten die als vogelarts ook wel telefonisch spreekuur doet :D

Ik kan niets anders zeggen dan dat je goed bezig bent.
Vaak zie ik het als ontwrichting in de opfok voorbijkomen.
Kippen zijn zowel jong als ouder, zeer goede herstellers van zichzelf dus ik zou me geen echte zorgen meer maken als het eet en drinkt.

Overigens, een kip is het altijd :') het is hen of haan _O-

Haha ja, ik heb de zeer incorrecte gewoonte de hennen kip te noemen, zie dat ik nu die fout weer maakte. :')

Dankjewel ook voor je compliment!

En mijn ervaring is inderdaad ook dat ze wonderbaarlijk "hard" zijn wat dat betreft. Eens een kip gehad die de achterkant helemaal open had liggen. Apart gezet, wond schoongehouden, dicht laten groeien en ze heeft nog lang rondgehuppeld. Was bewonderingswaardig hoe snel dat ging. En dat ze, met open achterkant, nog steeds gewoon eitjes bleef leggen. Dacht nog bij mezelf; je hebt je energie wel even ergens anders voor nodig nu, maar mevrouw vond dat ik niet zo moeilijk moest doen. :')

LindyH schreef:
Ja, ik verbaas me erover hoe goed en normaal die vleugel er nu uitziet. Je ziet er bijna niks meer van, behalve dat de veren nog niet helemaal compleet zijn, maar dat komt meer door het tapedrama. Hij/zij kan er ook behoorlijk goed mee vliegen. Echt wonderlijk hoe zoiets herstelt met een relatief simpele en korte ingreep. Het lijkt wel of die kuikentjes nog een soort van vloeibaar zijn, en nog in elke gewenste vorm te boetseren zijn. Hopelijk gaat het bij jouw kuiken ook zo goed.

Ik heb een vermoeden van het geslacht, maar weet nog niks zeker, dus ik zeg nog niks. :D

Haha, oh nog even spannend voor ons dus.

En het is natuurlijk net als met alle jonge baby's (ook die van de mensch) dat herstel super snel gaat eigenlijk. De man die me geholpen heeft legde ook uit dat het vleugeltje nu voornamelijk ook uit kraakbeen bestaat, en dat heelt ook veel makkelijker nog. :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 04:51

Wat fijn dat kippie het goed doet *\%/* . So far so good !

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 06:54

Wat fijn dat het op deze manier is opgelost.
Succes met de genezing.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:30

Klopt ook hoor ts, ik heb veel kuikens onder mijn hoede in de opfok en ze hebben vaak de gekste dingen
Gewonde haal ik eruit en mogen van mij vaak herstellen buiten hun stallen en het is wonderbaarlijk hoe snel ze opknappen.
Vaak lukt dat alleen niet als ze nog in de grote hoop lopen aangezien kippen echt hufters kunnen zijn _O-
Ik ben net als jij, zoek zoveel mogelijk oplossingen, gelukkig is de baas er niet zo veel op mijn locatie }>

Mijn theorie is dat kippen nog niet zo veel aan gesleuteld is qua dierenartsen etc etc en ze gewoon mega sterk zijn en het zelf vaak op kunnen lossen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 10:00

LukieBradley schreef:
Klopt ook hoor ts, ik heb veel kuikens onder mijn hoede in de opfok en ze hebben vaak de gekste dingen
Gewonde haal ik eruit en mogen van mij vaak herstellen buiten hun stallen en het is wonderbaarlijk hoe snel ze opknappen.
Vaak lukt dat alleen niet als ze nog in de grote hoop lopen aangezien kippen echt hufters kunnen zijn _O-
Ik ben net als jij, zoek zoveel mogelijk oplossingen, gelukkig is de baas er niet zo veel op mijn locatie }>

Mijn theorie is dat kippen nog niet zo veel aan gesleuteld is qua dierenartsen etc etc en ze gewoon mega sterk zijn en het zelf vaak op kunnen lossen.

Nou, zeg dat inderdaad. :') Wat ze elkaar soms aan kunnen doen :wow: Bij mijn eerste nestje (jaren geleden) had ik een glazen schaaltje voer staan dat gevormd was als kom zeg maar. Nou, dat doe ik dus ook niet meer. Moeder (gok ik) was op de rand gaan staan, schaaltje was omgekiept op het kuiken waardoor het gevangen zat en uiteindelijk onderkoeld was geraakt omdat het schaaltje veel zwaarder was dan het kuiken. Of (bij vrienden) kuikens die in de ren liepen en zichzelf verdronken hadden in de drinkbak. Ik gebruik nu daarom ook plastic onderzetters voor planten potten. Die zijn lichtgewicht, ondiep en plat waardoor ze minder snel omkiepen en als het al gebeurd kan een kuiken er niet onder vast komen te zitten.

Lief dat je de kuikens helpt. <3 In wat voor opfok werk je?

Ik weet niet of het met sleutelen van dierenartsen te maken heeft eerlijk gezegd, maar denk wel dat de mens hier een flinke invloed heeft. Mijn persoonlijke ervaring is dat sommige rassen veel weerbaarder lijken dan andere. Wat mij opvalt is dat het dan vooral de rassen zijn die erg populair zijn bij mensen die voor de leuk een kip aanschaffen. Bij ons zijn het bijvoorbeeld absoluut de zijdehoenders op stip 1 die sneller ziek lijken te worden, meer last hebben van kwalen als kalkpoten, en minder lang leven dan de wat robuuste kippen of kruisingen. Maar dat is natuurlijk niet meer dan mijn ervaring, dus kan het geen kwalitatief wetenschappelijk bewijs noemen. ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:06

Wat fijn dat het naar omstandigheden goed gaat en dat ze nog een kans heeft gekregen. Je bent een lieve pleegmoeder <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:25

Wat lief dat filmpje <3
Doe je goed hoor, pleegmama spelen :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 11:52

Haha, dankjulliewel. Maar credits voor de mama kippen die de afgelopen jaren uitvoerig hebben laten zien hoe je dat doet, mama-kip zijn. Door al die uren kuikens loeren heb ik inmiddels een beetje een idee ervan, en dan nog blijkt het nog best nauwkeurig te zijn. Men dient het tikken op het schaaltje namelijk ook af te wisselen met het "laten vallen" van het eten. Dan lijkt het kwartje echt goed te vallen. Maar inmiddels heeft het kuiken het trucje gelukkig zelf ook wel onder de knie, en een paar keer op het schaaltje tikken is genoeg om haar lekker te laten eten. Alleen drinken is nog wat bijzonder, dat vergt toch net een andere beweging van het hoofdje. Waardoor ze me dus soms verontwaardigd aankijkt omdat het water niet zo pikbaar is. :')

En om het ontopic te houden een kleine vleugelupdate:
De zwelling lijkt te verminderen **\O/** en het pleistertje blijft nog mooi op zn plek zitten. Straks is het tijd voor de druppels en de verwachting is dat als het herstel gaat zoals het zou moeten gaan ze met 2 tot 3 dagen helemaal van de zwelling af is. :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:25

Super *\%/*

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:01

Super fijn!

En toch leren de kuikens in de kippenstallen gewoon uit zichzelf eten en drinken.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 14:06

MarjanB schreef:
Super fijn!

En toch leren de kuikens in de kippenstallen gewoon uit zichzelf eten en drinken.

:j Klopt. Maar in dit geval vond ik een beetje hulp bieden wel een fijne gedachte aangezien ze al een achterstand heeft en de voedingsstoffen hard nodig heeft. Ik moet er rekening mee houden dat ze sinds het laatste echte check en tel-moment vastgezeten heeft. Dit doe ik altijd in de middag, als mama ook wat rustiger is na het ochtendritueel, dus dat kan zomaar een volle dag zijn geweest.

Wel goed dat je het ook even benoemd hoor! Voordat lieve bokkers met kersverse kuikens uit de broedmachine hier meelezen en in volle paniek raken omdat ze hun kuikentjes niet hebben leren eten. :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:13

Haha ja zie dat al voor me met een nepsnavel op de neus :')

Ben benieuwd wat het straks is hen of haan. Gezien de eigenwijze blik zal het wel een hen zijn _O-

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 14:19

MarjanB schreef:
Haha ja zie dat al voor me met een nepsnavel op de neus :')

Ben benieuwd wat het straks is hen of haan. Gezien de eigenwijze blik zal het wel een hen zijn _O-

_O- _O-

Nu vind ik het jammer dat we al hebben verklapt dat het in principe bij gezonde kuikens niet nodig is. :')

Ik gok ook op hennetje, gevoelsmatig, maarja, je weet het niet. Mijn jongste haan heeft precies diezelfde blik, ook als kuiken al, en was ook altijd de meest brutale van het nest. :))

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 23:52

Even een update! Het gaat goed met het kuiken, de zwelling blijft afnemen en ze is lekker bijdehand. Vanmiddag heb ik haar even bij haar familie gezet en dat ging helemaal prima. In moeders had ik ook al wel vertrouwen, die heeft in het verleden zich ook al diverse keren als pleegmoeder bewezen. De andere kuikens zijn ook aardig, hoewel ze nog niet helemaal lekker mee kan komen. Zo tussen de rest valt het toch wel op dat ze niet zo behendig is als de rest, en bijvoorbeeld het "onder mama kruipen" is lastig voor haar. Ze knalt er een soort van tegenaan en blijft dan staan met een blik van; "Ah toe nou, ik wil ooooook." Voor vannacht zit ze dus weer even apart in haar warme bak, zodat ze niet onverhoopt kan onderkoelen in het hok als ze niet goed onder mama weet te komen. Ook moet de vleugel nog even schoon blijven, dus voor nu alleen nog even familiebezoek onder supervisie. :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 00:07

Ze beweegt wel wat minder makkelijk ja. Net of ze wat jonger is en nog niet zo vlot. Maar dat gaat vast goed komen als ze straks haar vleugel weer terug heeft.

Wat een verschil in grootte tussen de kuikens trouwens! Vooral dat ene kuiken is huge! Wat voor ras is het eigenlijk?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 00:30

LindyH schreef:
Ze beweegt wel wat minder makkelijk ja. Net of ze wat jonger is en nog niet zo vlot. Maar dat gaat vast goed komen als ze straks haar vleugel weer terug heeft.

Wat een verschil in grootte tussen de kuikens trouwens! Vooral dat ene kuiken is huge! Wat voor ras is het eigenlijk?

Haha, ja, dat enorme kuiken is twee dagen ouder dan de rest. Die kwam eerder uit en is waarschijnlijk een ei van mevrouw zelf geweest dat ze erbij gesmokkeld heeft en wat ik niet door heb gehad. De andere kuikens zijn diverse soorten, en omdat er van de 12 broedeitjes die ik had opgehaald maar 6 uitgekomen zijn (er zit nog een mini-kuiken onder mama maar die had geen zin in de camera) is het dus even afwachten welke rassen er dus ook bij de kuikens zitten. De drie rassen waar ik eitjes van had zijn: Barnevelder x Araucana, Dorking groot zilverpatrijs en Hollandse kriel x onbekend. Het grote kuiken (dus die 2 dagen ouder is) is sowieso een zijdehoender kruising. Maar omdat ik niet zeker weet of het haar eigen eitje was of dat het een ei was van 1 van de andere dames, is het niet duidelijk wat en waarmee precies, wellicht dat dat later wel beter zichtbaar wordt. Eigenlijk wilde ik geen zijdehoender kruisingen meer, omdat ik het ras niet sterk vind en ze snel last hebben van kwaaltjes, maar goed, daar dachten de dames dus blijkbaar anders over. :')