Dierenarts Noord-Holland met kennis van nierfalen katten

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:02

Himyar schreef:
Overigens heeft ze nu in 28 uur tijd zeker anderhalf blikje van 156 gram Hills Restorative Care (iets anders eet ze niet) gemengd met Ipaketine en water naar binnen geslobberd. Ik moet het wel bij haar op de bank brengen, maar na geruime tijd van mondjesmaat eten, is dit een enorme opluchting. En ze beweegt nauwelijks en verbrandt dus nauwelijks energie, dus dan is dat veel eten.

Ik meen mij te herinneren dat die blikjes hills in principe al voldoende zijn als ze 1/4 per dag er van op eten. Dus in dat geval goed nieuws!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:04

Ben altijd erg tevreden over de Plus kliniek aan de Tjotterlaan in Zaandam.

Mijn kat met nierfalen kreeg fortekor plus dieetvoeding. Daar heeft ze het nog 7/8 jaar goed op gedaan

Hannanas

Re: Dierenarts Noord-Holland met kennis van nierfalen katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:27

Hills kd heeft blikjes paté, dit is eigenlijk mousse want het heeft geen stukjes.

En anders zou je natvoer kunnen blenden?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:28

dierenfan schreef:
Himyar schreef:
Overigens heeft ze nu in 28 uur tijd zeker anderhalf blikje van 156 gram Hills Restorative Care (iets anders eet ze niet) gemengd met Ipaketine en water naar binnen geslobberd. Ik moet het wel bij haar op de bank brengen, maar na geruime tijd van mondjesmaat eten, is dit een enorme opluchting. En ze beweegt nauwelijks en verbrandt dus nauwelijks energie, dus dan is dat veel eten.

Ik meen mij te herinneren dat die blikjes hills in principe al voldoende zijn als ze 1/4 per dag er van op eten. Dus in dat geval goed nieuws!

Ja voor een paar dagen, als alles beter dan niets is, maar van 1/4e kunnen ze niet leven hoor.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 12:54

Keet schreef:
Ben altijd erg tevreden over de Plus kliniek aan de Tjotterlaan in Zaandam.

Mijn kat met nierfalen kreeg fortekor plus dieetvoeding. Daar heeft ze het nog 7/8 jaar goed op gedaan

Daar ben ik eind vorige week voor het eerst geweest, want daar is de echo gemaakt. Ik heb er inderdaad een positieve indruk van. Vandaag wordt daar de fentanyl pleister gewisseld. Na deze pleister mag ze weer zonder.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 12:57

Hannanas schreef:
Hills kd heeft blikjes paté, dit is eigenlijk mousse want het heeft geen stukjes.

En anders zou je natvoer kunnen blenden?

Ik zal vanmiddag even bij de dierenarts informeren. Ik vind het wel erg handig wanneer ik het eten met water tot pap kan maken. Dan krijgt ze echt lekker veel vocht binnen.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:31

Je kunt ook vragen om hills a/d. Word vaak gebruikt als dwangvoeding. Maar kun je ook als papje aanbieden. Zit een bepaald geurtje aan wat aan kan zetten tot eten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 14:15

Bedankt voor de tip.
Die Restorative care heb ik van zaterdag middag tot en met zondagmiddag gegeven, omdat dat het enige was dat ze wilde eten. Maar de samenstelling is voor een nierfalen kat niet goed. Ik heb nog wel twee blokjes achter de hand.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:15

Het belangrijkste is dat ze eet. Ik heb zo'n beetje alle merken niervoeding (brokjes en natvoer) voor katten inmiddels geprobeerd. Onze kat wil alleen maar haar normale blikvoer van de supermarkt en de droge brokjes Renal Schonkost Niere van Happy Cat eten. Ze eet er gelukkig goed van en drinkt er ook veel bij uit een fonteintje. Zo houdt ze het nu al ruim een jaar vol. De dierenarts was laatst echt verbaasd dat ze er nog steeds is.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 17:03

Niqui, heeft je kat dan zulke hoge waardes dat de dierenarts verbaasd is? Onze kat heeft het vermoedelijk al zeker drie jaar. En haar creatinine was een recentelijk 241.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:24

Ben zelf goed te spreken over dijk en duin in Winkel. De operaties zijn daar altijd keurig gedaan en de nazorg is ook goed.

Zij hebben ook goed advies vind ik.

Zelf zou ik geen nat voer geven maar brokjes van Royal Canin speciaal voor katten met slechte nieren.

Natvoer is enorm zout

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:50

Himyar schreef:
Niqui, heeft je kat dan zulke hoge waardes dat de dierenarts verbaasd is? Onze kat heeft het vermoedelijk al zeker drie jaar. En haar creatinine was een recentelijk 241.
Ja, ze heeft hele hoge waardes volgens de dierenarts. Hoe hoog weet ik niet zo uit mijn hoofd :o . Recentelijk heb ik haar niet laten testen, omdat ze het nu redelijk doet. Ze begon wel naast de bak (en elders) te plassen en daarom heeft ze een tijdje terug een antibioticakuur gekregen. En daar is ze op de een of andere manier toch van opgeknapt. Haar vacht ziet er beter uit, ze wast zichzelf weer meer. Ik ga er daarom vanuit dat ze zich wat beter voelt. Blijkbaar was er dus ook nog wat anders aan de hand
Laatst bijgewerkt door Niqui op 04-05-20 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 18:01

Bedankt, ik houd het in gedachten. Heb nu daarnet bij de dierenarts een paar soorten nierfalen natvoer meegenomen die ik eerder nog niet heb geprobeerd.

Serenity350 schreef:
Himyar schreef:
Hannanas, ken je ook een soort nierdieet die in mousse vorm is? Iemand had het over Kattovit, maar ik kan er geen mousse van vinden.

De pate is haast mousse-achtig, en makkelijk te prakken ook. Ik heb het geprobeerd voor mijn nierpatientje. Maar die is enorm kieskeurig en liet het helaas staan (net als 90% van de andere merken). Je zou het dus best kunnen proberen denk ik. :j

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 18:02

Ik heb nog nooit eerder gehoord dat zacht voer zout is. Ik dacht juist dat het goed is, omdat er veel water in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:04

Niet alle meeste wel, kijk maar op de verpakking

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:15

Mijn kat kreeg fortekor (is ook bloeddruk verlagend) en kwa voeding een mix van renal dieet van royal Canin met graan vrije voeding (1:1) . Zowel brokjes als zachtvoer. Op alleen nier-dieet viel hij erg af en was erg futloos, door gemixt te voeren kregen we onze kat weer terug. Daarnaast gaf ik 1ml koudgeperste lijnzaadolie via een spuitje in zijn bekje. Hiermee bleef de ontlasting doorgaan. Van het medicijn van de dierenarts kreeg erg veel krampen. Wanneer hij het door omstandigheden een paar dagen niet kreeg, dan zat hij meteen verstopt. Hij heeft het hier zeker 8 jaar goed op gedaan.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:25

Talietjuh schreef:
Niet alle meeste wel, kijk maar op de verpakking

Dat is echt onzin; als je het in de supermarkt koopt misschien, maar daar moet je het ook niet vandaan halen.

Natvoer vind ik bij nierfalen echt mega belangrijk juist! Ik zou qua niervoeding dan ook altijd natvoer verkiezen boven de brok.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:43

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat kan zien. Ik kan op ons blik kattenvoer zo geen vermelding van de hoeveelheid zout vinden.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:55

Niqui schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat kan zien. Ik kan op ons blik kattenvoer zo geen vermelding van de hoeveelheid zout vinden.

Het staat er inderdaad niet altijd op; vaak kun je het wel opvragen.

Wel zijn brokken vaak zouter dan natvoer (en ik bedoel dan niet per se te zout hoor, gewoon zouter), dus zou het daar niet voor laten :).

Edit: en als het er wel op staat staat het meestal als natrium/natriumchloride of soms sodium

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:12

Belangrijk is niet alleen de vorm van het voer, maar ook de kwaliteit. Daarnaast is zowel droog- als natvoer in alle kwaliteiten verkrijgbaar! Wie zijn kat gezond wil voeden, moet veel belang hechten aan kwalitatief hoogwaardig kattenvoer. Aan droogvoer van lage kwaliteit worden bijvoorbeeld vaak ingrediënten zoals aardappelen, erwten of alfalfa toegevoegd. Zelfs graanvrije varianten bevatten veel koolhydraten, zodat ze stevig en houdbaar worden. Als vleeseters zijn katten echter afhankelijk van een hoog eiwitgehalte van hun voedsel. Droogvoer, dat uit veel plantaardige bestanddelen bestaat en tot 50 procent uit koolhydraten kan slechts in geringe maten verteert worden.

Maar ook het kopen van natvoer is geen garantie dat slechts hoogwaardige ingrediënten in jouw kat belanden. Aan ‘Kipfilet in witte saus’ en ‘biefstuk met jus’ zijn vaak suiker of plantaardige bijproducten toegevoegd. Maar kattenvoer met toegevoegde suikers of het voeden van graansoorten met een hoge glycemische index kan het risico op diabetes van de kat doen stijgen door een verhoogde insuline… Hoogwaardige natvoersoorten bevatten een groot vleesaandeel, veel gezonde proteïnen en weinig plantaardige ingrediënten. Kunstmatige toevoegingen en suiker horen niet thuis in de kattenvoerbak.

Dus kijk goed naar het voedseletiket voordat je kiest voor een bepaald soort voedsel!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:26

Talietjuh schreef:
Belangrijk is niet alleen de vorm van het voer, maar ook de kwaliteit. Daarnaast is zowel droog- als natvoer in alle kwaliteiten verkrijgbaar! Wie zijn kat gezond wil voeden, moet veel belang hechten aan kwalitatief hoogwaardig kattenvoer. Aan droogvoer van lage kwaliteit worden bijvoorbeeld vaak ingrediënten zoals aardappelen, erwten of alfalfa toegevoegd. Zelfs graanvrije varianten bevatten veel koolhydraten, zodat ze stevig en houdbaar worden. Als vleeseters zijn katten echter afhankelijk van een hoog eiwitgehalte van hun voedsel. Droogvoer, dat uit veel plantaardige bestanddelen bestaat en tot 50 procent uit koolhydraten kan slechts in geringe maten verteert worden.

Maar ook het kopen van natvoer is geen garantie dat slechts hoogwaardige ingrediënten in jouw kat belanden. Aan ‘Kipfilet in witte saus’ en ‘biefstuk met jus’ zijn vaak suiker of plantaardige bijproducten toegevoegd. Maar kattenvoer met toegevoegde suikers of het voeden van graansoorten met een hoge glycemische index kan het risico op diabetes van de kat doen stijgen door een verhoogde insuline… Hoogwaardige natvoersoorten bevatten een groot vleesaandeel, veel gezonde proteïnen en weinig plantaardige ingrediënten. Kunstmatige toevoegingen en suiker horen niet thuis in de kattenvoerbak.

Dus kijk goed naar het voedseletiket voordat je kiest voor een bepaald soort voedsel!

Je spreekt jezelf nu wel tegen. Royal Canin is hier een flink duidelijk voorbeeld van namelijk.

Desalniettemin is nierproblematiek een specifiek geval en zou dus ook de dierenarts hierin volgen. Maar als ik mag kiezen tussen de natte variant van de dieetvoeding zou ik daar altijd voor gaan. Maar volg vooral je DA en gevoel TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:16

De meeste Da's werken juist met Royal Canin :j :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:26

In Amerika gaan ze er tegenwoordig vanuit dat fosfor gehalte het allerbelangrijkste is. Dus an principe je alles kunt voeren als het maar een laag fosfor heeft. Medische nierdieten zitten vaak rond 0,4. Dus als je dat kunt vinden, Max 0,6 dan zit je goed. Je ziet dan ook stromingen ontstaan van het natuurlijk voeren met veel eiwit uit wit vlees en weinig fosfor. Ze voegen dan ook weer slippery elm en pompoen toe.

Maar zolang je daar nog geen halve studie over doet, al die Facebook groepen en dergelijke, websites etc, zou ik het zeker bij medisch nierdieet houden. Merk maakt dan niet uit. Als ze maar eten. Virbac, vetconcept, Calibra, hills, royal canin etc. En idd kattovit en happy cat zie je ook gebruikt worden. Je hoofddoel is de bloedwaardes laten zakken, want een hoog fosfor en ureum maakt je misselijk. Ureum kun je er ook nog extra uitspoelen met thuis onderhuidse infusen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:58

Er is een potje slippery elm vandaag naar me opgestuurd. Hopelijk gaat dat helpen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:58

Talietjuh schreef:
De meeste Da's werken juist met Royal Canin :j :o

Weet ik; maar in het geval van nierfalen zou ik niet zomaar zelf met iets anders gaan experimenteren.

Ik ben ook geen RC fan, maar toch :)

Edit: wat Hannanas zegt klopt ja. Dus als je zelf wil gaan researchen is dat nog de moeite :j