Hulup gevraagd..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 19:52

Marie_Anne schreef:
Lastig he.
Heb je ook bakken zonder deksel? Dus alleen de onderkant. Ik heb vroeger een kat gehad die er veel beter op ging dan.

Misschien dat een gedragsdeskundige je nog zou kunnen helpen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ook die heb ik 2 open 3 dicht, 2 verschillende kattengrit.
En nu dus even tijdelijk een lage kleine extra kattenbak erbij..

tengeltje11

Re: Hulup gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:14

ik zou afwachten tot ze geholpen zijn.
dit kan puur afbakenen zijn door gierende hormonen,vooral ook omdat het voorjaar is.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:35

Staan de kattenbakken verspreid door het huis? En hoe ver zijn ze weg bij eten/drinken? Het kattengedragadviesbureau (KGA) raadt tegenwoordig aan om voor elke kat twee kattenbakken te hebben in plaats van aantal katten plus één. Goed dat je al verschillende soorten grit hebt. Verder ben ik ook geen pro, je zou contact met ze kunnen opnemen. Hebben ook een gratis telefonisch spreekuur op dinsdagen.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 20:46

Stumper_ schreef:
Staan de kattenbakken verspreid door het huis? En hoe ver zijn ze weg bij eten/drinken? Het kattengedragadviesbureau (KGA) raadt tegenwoordig aan om voor elke kat twee kattenbakken te hebben in plaats van aantal katten plus één. Goed dat je al verschillende soorten grit hebt. Verder ben ik ook geen pro, je zou contact met ze kunnen opnemen. Hebben ook een gratis telefonisch spreekuur op dinsdagen.

Kattenbakken staan ver weg van voer en drinken. En er staan er nu 3 beneden en 3 boven. Huiskamer, gang, overloop logeerkamer, badkamer. Normaal 2 in de gang, 1 badkamer 1 overloop en 1 logeerkamer.
Oh en 8 kattenbakken gaat mij iets te ver, zo groot woon ik nu ook weer niet.. hihi, maar als het moet dan doen we dat.

Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:59

Boheme schreef:
Jis_ schreef:

Je hebt totaal 4 katten? Hoe gaat het daar dan mee samen?

Heb je genoeg plekken waar hij omhoog kan, hoeveel kamers heeft hij tot zijn beschikking?

Wat erg trouwens hoe ze gezeten hebben, daar zullen ze mentaal ook wel een knauw van gehad hebben.

Klopt 2 katten, 1 poes, 1 jeweetwelkater en de 2 heren dus.. Gaat goed met de andere. Heel soms even een grommetje van de oudste poes, maar die gromt al naar een vlieg. 5 kamers met hoge plekken waar ze op kunnen, kattenbakken boven en beneden. Mogen overal komen. De 2 oudste zijn over het algemeen beneden .dus boven nog 4 kamers over.

En ik ben ook bang dat hij een tik heeft gekregen van zijn jeugd.

Dat klinkt allemaal wel heel erg goed en ruim. Lastig zeg. De tuin afzetten zou nog een optie kunnen zijn maar ja dat gaat nu dus even niet.

Dat laatste zou heel goed kunnen ja, sneu. ;( Wat een mazzel voor ze dat jij ze opgevangen hebt.
Ik zou even de castratie afwachten en anders inderdaad een plekje vinden waar hij naar buiten kan. Snap hoe moeilijk dat is, ik zit er hetzelfde in, neem je een dier dan blijft het ook maar heel soms kan je het toch niet geven wat het nodig heeft. Hoop voor jullie dat je toch de oplossing vindt/kan geven.

Stumper_ schreef:

Maakt nogal een verschil of je 2 katten hebt of bijvoorbeeld 6. Denk dat bij 6 katten +2 bakken beter is. maar voor 2 katten is +1 bak prima. Ligt er ook aan hoe vaak je schept/schoonmaakt.

Wat een goede tip dat telefonisch spreekuur. :j

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:10

Mwa dat deskundigen etc zeggen dat ze dan altijd sproeien en niet plassen zegt niks
Er zijn er altijd die anders zijn.

Toen mijn poes nog niet geholpen was, was ze krols en sproeide, ja sproeide alles onder. En plassen ging ook ineens overal mis.
De dierenarts geloofde me pas toen ik het filmpje liet zien :)
Dus ik zou ze eerst laten helpen, voor de rest lijk je het prima op orde te hebben

Misschien onbedoelde stress, ik heb mijn laatst bijgekomen poes helaas ook recent geplaatst omdat het niet ging met 1 van de andere 3.
Dat werd pas later echt duidelijk, ze is nu een heel andere kat geworden en helemaal vrolijk.
De signalen kunnen nog zo klein zijn.
En ja het deed me veel pijn, heel veel pijn maar ik sta er ook hetzelfde in als jou.
Soms heb je alleen geen keuze

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:13

Wat rot TS, ik heb dit precies zo gehad. 2 zusjes uit een nest waarvan 1 continu alles onder pieste.
Radeloos werd ik er van!
Uiteindelijk na alles uit te hebben gesloten zijn ze beide verhuisd naar een boerderij waar ze ook naar binnen mochten. Hebben nooit meer in huis geplast.... soms geeft het huis of de omgeving te veel stress en kun je er niet veel aan doen. :(:) Veel succes!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:22

Ik heb ooit een rooie kater gekregen van iemand, kwam van een boerderij. Kwam hier samen met nog een kater, die wel gewoon was opgegroeid. Helaas ging dat niet met mijn hond, en heb ik ze samen herplaatst. Ik heb na al die jaren nog steeds contact met de huidige eigenaren, en die rooie begon daar ook met sproeien en plassen. Geholpen, medicatie, binnenste buien gekeerd. Helpt helemaal niks. Zij heeft zelfs zo'n dierenfluisteraar gecontact, en die zegt dat de kat teveel stress heeft van de andere dieren. Laatst heeft de kat zelfs buiten vanuit het niks 2 aangelijnd honden aangevallen.
Heel erg verdrietig, maar soms denk ik dat herplaatsen gewoon nodig is.. Liefde is soms ook loslaten.. Hopelijk vinden jullie een oplossing!

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 11:30

Dank jullie wel allemaal, ook via pb krijg ik ideeën aangeboden. We gaan alles proberen en bekijken het van dag tot dag. Hopelijk na de castratie dat het minder of over gaat.

Maar dan het volgende, wat als het niet over gaat . Dan zoeken naar een nieuw huis, marktplaats wil ik niet, asiel ook niet..pff en wie wil er een redelijk schuwe plassende jeweetwelkater( uitgaand van het ergste over een tijd) ik vind het zo vreselijk moeilijk.

En ja de tuin afschermen staat op lijst. Maar we zijn juist hier komen wonen voor de katten.. Maar helaas vorig jaar is onze Putzie overreden door iemand die vind dat hij het recht had 70 te rijden omdat hij dat altijd al doet..pfff
Gelukkig vinden, Pummie, Poef, PT en Purcy het niet erg om binnen te zijn..de eerste 2 gingen sowieso al amper de tuin uit..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:31

Er zijn meestal echt wel mensen die een kat alleen willen. Je moet ze alleen maar zien te vinden. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die graag een volwassen kat alleen wil voor op een flat. Eentje die alleen maar gelukkig hoeft te zijn. Zo zijn er vast veel meer mensen!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:51

Toen ik een week of 2 in de gaten had dat het niet ging werken dat ik daarover ook in zak en as.
Ik wist dat verhuizen beter was maar wou geen random mensen op me af.
Toevallig zette een kennis een oproep op Facebook voor een vriendin van haar.
Die hadden de kat in februari verloren en zochten een nieuwe kat.
Beschrijving klonk perfect.

Een paar dagen laten kwamen ze kennis maken en voelde zo goed dat ze is verhuist en het ging in enkele dagen direct goed. Ik liep er dus per toeval tegenaan

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:02

Boheme schreef:
Oh en 8 kattenbakken gaat mij iets te ver, zo groot woon ik nu ook weer niet.. hihi, maar als het moet dan doen we dat.

Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken..

Ik heb er ook maar 1 dus ik heb makkelijk praten natuurlijk. :D Maar het schijnt soms wel echt te helpen. Ik had ook een probleemkater (viavia gekregen) maar dat was vooral sproeien en af en toe een plasje erbij van de stress. Problematiek lag ook anders dan bij jou, mijne kan niet met andere katten en het zien van katten door het raam was al te veel voor hem.

Lastig dat de katten nu niet naar buiten kunnen terwijl je voor de katten verhuisd bent. Ik heb ooit hetzelfde gehad, uiteindelijk vrij snel opnieuw verhuisd :') (was niet de enige reden maar telde zeker mee) en nu de tuin afgezet, scheelt een hoop rust. :j Vervelend dat je daarvoor nog moet wachten op de villabouw - kun je misschien tijdelijk niet een deel van de tuin afzetten? Of hebben ze echt heel jouw tuin nodig voor de bouw?

De kattengedragsadvieslijn van het KGA is dus vandaag te bellen van 17-18 op 020-4160883. Als het niet lukt op het tijdstip kun je ook mailen voor een belafspraak, maar dat kost dan wel een kleine vergoeding: info@kattengedragstherapie.nl (nee ik heb geen aandelen :+ maar het lijkt een plek te zijn die echt voor de kat gaat en dat is een goed teken).

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 09:20

Ik ga vanmiddag om kwart voor 2 naar de dierenarts, naar de gedragsdeskundige, kijken wat zij eventueel te zeggen heeft. Dit is een andere dan ik de vorige keer heb gesproken.

Wat betreft verhuizen hell no. Het is hier super wonen, en straks na de bouw is alles ook weer goed en ga ik de tuin afzetten. Dan hebben ze 7 bij 22 meter om te spelen.. Maar met grote machines en de vraag of mijn schutting blijft staan wacht ik nog maar even.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:26

Ik herken je probleem, ik heb het al jaren met mijn (wel gecastreerde) kater. Ik ben dé oplossing nog niet tegengekomen en heb hier helaas ook nog niets gelezen wat ik niet al geprobeerd heb of doe. Hij doet het nu alleen nog bij de voordeur maar hij heeft al heel wat kapot gepiest in huis. Wij hebben het geaccepteerd hoe vies ook en het komt en het gaat. Soms doet hij het maanden niet en dan ineens weer weken achter elkaar dagelijks. Het is een kat die niet graag buiten komt, behalve in de veiligheid van onze eigen tuin als de zon schijnt het niet te koud is haha. Een leven als stalkat maak je hem niet blij mee denk ik. En wie wil er een kat die in huis plast? Ergens anders plaatsen zit er dus ook niet in en het asiel is geen optie. Ik heb voor hem gekozen, hij niet voor mij.

[edit] mijn kat is uiteraard ook door de medische molen geweest, is verder lief, aanhankelijk en relaxt. Is lief met onze andere kat (poes) en slaapt zelfs gezellig tegen mijn hond aangekruld op het hondenkussen. Dus de andere dieren zijn het hier ook niet.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 28-04-20 09:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:36

Succes bij de dierenarts en gedragsdeskundige! Hoop voor je dat er wat uitkomt.

Verhuizen was een grapje. ;) Zoals ik al zei, bij ons speelden meer dingen mee, we hadden de tuin op de eerdere plek ook af kunnen zetten maar nu is niet alleen de kat rustiger maar ik ook. O:) Klinkt als een superplek die jullie hebben. Wat ik tijdelijk nog wel deed als alternatief is een waslijn door de tuin spannen en daar een lijntje aan voor de kat... Werkte met de onze die per se naar buiten wilde vrij goed, maar dat is met 6 katten wellicht wat lastig (en het kost je zelf redelijk wat tijd om hem steeds naar binnen- en buiten te laten). Maar als ze eerst ook niet buiten kwamen ligt het probleem denk ik eerder ergens anders, dus ik hoop dat de gedragsdeskundige iets vindt. Wat goed dat die bij jullie dierenartsenpraktijk zit!

Lennox, jeetje wat balen dat het bij jullie niet opgelost is. Ik herken je probleem, met onze kat is nu alles gelukkig prima maar daar is een paar jaar overheen gegaan, nu misschien 2x per jaar een plasje van de stress. Heb ook tijden met de handen in het haar gezeten.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:38

Waar maak je de plekken mee schoon? Bepaalde middelen zorgen er namelijk voor dat de (sproeiende) kat weer op diezelfde/in de buurt van diezelfde plek wil gaan plassen om zijn geur daar af te geven. Daar is een speciaal middel voor, ik kan er zo snel niet opkomen maar dat is vast te vinden.

Verder is het inderdaad slim om hem zsm te helpen. Zou het daarnaast nog een optie zijn om hem (als hij gecastreerde is) naar buiten te doen/komt ie verder buiten?
Voor zwervers en boerderijkatten is het heel belangrijk dat ze naar buiten kunnen. Dat zijn namelijk hele andere beesten dan katten die als binnenkat geboren zijn en niets anders kennen. Dit soort katten kun je vaak wel eventjes binnen houden maar wanneer het voorjaar komt willen ze graag meer naar buiten, jagen, paren, struinen etc.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:45

Mijn witte kater pieste ook in huis, gewoon plassen niet perse sproeien.
Ik zag hem zo gaan zitten op mijn vaatdoekje op het aanrecht. -O-
Dus meteen hakkie takkie en toen was het over.

Hopelijk helpt het castreren ook voor jullie kat en anders misschien toch kijken naar een ander huisje.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:48

Ik zou ook aan de andere katten denken als oorzaak, sommige katten vinden minder soortgenoten prettiger. Maar de castratie afwachten kan ook helpen inderdaad.

Wij hebben een kater gehad die tegen de gordijnen, maar soms ook in de wasbak plaste. Dat had te maken met de andere kater die elkaar niet mochten. Het was een wat onzekere kater die graag de baas wilde zijn, maar de andere kat had een natuurlijke "don't fiets with me" attitude en daar verloor hij het van.

We hebben die onzekere kater een keer laten logeren bij mijn schoonmoeder. Zij had ook een poes in huis. Maar die was niet bezig met de baas zijn, waardoor de kater opbloeide en ook nooit meer geplast heeft in zijn nieuwe huis. Ook onze andere kater voelde zich duidelijk beter zonder soortgenoot in huis, die werd vrijer.

In ons geval was herplaatsen dus een win-win voor alle dieren, evenals voor de gordijnen :-)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:02

Mijn poes deed dit ook. Het is volledig gestopt toen ze een luikje naar buiten kreeg.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:26

Helaas is naar buiten nu geen optie. Daarbij ze zijn als ik het verhaal heb begrepen met 5 weken in een bench gezet, binnen en hebben daar 2 maanden ingezeten met ze 2. Vanaf het moment dat ze hier zijn is de zwart witte helemaal zindelijk en de rooie had heel sporadisch een oepsie. Maar nu sinds 3 weken is het bal..en ik wilde ze al eerder kat en helpen maar ivm corona was dit niet mogelijk..
Wat betreft het touwtje in de tuin. Geen goed idee. Hij word helemaal panisch.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 19:06

Zo geweest, meneer was not amused hihi.. ze worden beide aanstaande donderdag al geholpen. Gedragsdeskundige denkt dat hij gewoon heel nerveus is en erg reageert op prikkels. Voor de aankomende weken, rust in huis en kijken hoe hij de castratie doorkomt. Ze heeft goede hoop dat hij iets rustiger gaat worden en daardoor minder prikkels zal binnen laten. Hij heeft nu een kamer alleen waarin hij zich terug trekt en rust kan vinden. Mij vind hij nu even niet lief, dus donderdag brengt mijn man hem weg. Dus word vervolgd.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:27

Tip: als je ze beiden tegelijkertijd laat castreren is het handig om ze de eerste 24 uur even apart van elkaar/de rest te houden. Katten ruiken niet meer naar zichzelf na een dierenarts bezoek en dat kan agressief gedrag uitlokken naar elkaar. Zeker als ze nog een beetje suf zijn. Dus het handigste is om ze even apart te houden.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 19:50

HopeMyDay schreef:
Tip: als je ze beiden tegelijkertijd laat castreren is het handig om ze de eerste 24 uur even apart van elkaar/de rest te houden. Katten ruiken niet meer naar zichzelf na een dierenarts bezoek en dat kan agressief gedrag uitlokken naar elkaar. Zeker als ze nog een beetje suf zijn. Dus het handigste is om ze even apart te houden.

Dank je, wist ik van, lief dat iedereen zo fantastisch meedenkt.
Heb vanaf mijn 17de al katten. Meestal heren, dus heb dit al heul veul meegemaakt. Hun gaan boven , de oudere beneden. En de trap word afgesloten. Boven hebben ze meer kamers. Dus meer rust.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:44

Succes vandaag, hoop dat het de oplossing is.

Hier ook een stressgevoelige en onzekere kater, sluit ik hem en 3 andere dieren een nacht op in de toch best wel ruime woonkamer, soms nodig door overdreven waakse hond (2 wel heel vriendelijke honden) in de keuken bij straatkant, dan word de kater ook onzindelijk, gaat dan voor de kattenbak plassen. Nu zorg ik dan voor een kier naar de keuken en probleem opgelost.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:41

Dacht dat het gister al donderdag was, :') hoe gaat het?