Nog mensen met alpaca's?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:15

anoukwendy schreef:
Jaa qua paarden is het ook echt heel goed. Ze moeten minimaal 6 uur buiten per dag en stallen enzo moeten een bepaalde grote hebben. Ik kreeg de dierenbescherming op mn dag omdat mn schuilstal voor de paarden een paar m2 te klein was, ging echt om amper wat maar het is wel goed natuurlijk

Er wordt dus ook wel degelijke controle gedaan als ik het goed lees ?
Wel vervelend natuurlijk als het maar om iets kleins gaat :P

Hier in belgie zou misschien ook wel zo'n wet tot stand kunnen komen, maar nooit controle op de naleving ervan.
Dan schiet je er alsnog niks mee op :+

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 19:17

@ anoukwendy: leuk opgelost! Ik dénk dat het hier ook wel zou kunnen, maar ik ben toch wel bang voor een paarden of vooral ponyhoef tegen de alpaca's... dus ze houden hier maar hun eigen stukje. Vooral de oude garde is wel fan, Willow (de zwarte) staat als ze op het middelste of achterste stuk wei staan elke middag tussen half 2 en half 3 over de poort te kijken en te snuffelen... Grappig om te zien!

Zo te lezen wel goede regels qua dierenwelzijn daar. Stiekem wil ik er nog eentje bij (nee, stiekem wil ik een drachtige merrie, 2 vliegen in één klap enzo) maar dat moet ik even subtiel aanpakken, zeker omdat ik dus net de mini-zebu gekregen heb. :+ Ik ben ook bewust op zoek gegaan naar deze kleurtjes, die vond ik leuk.

Ik ben trouwens vorig jaar bezig geweest met 2 diertjes van de UGent te adopteren, maar plots lieten die niks meer van zich horen en waren ze ook niet meer bereikbaar. Heel gek en jammer :(
@ Zamero: wat een pech seg! Enig idee wat de oorzaak van die koliek was eigenlijk?

@ hwn: bij mij komt de bruine van Cuzco (Halle bij Brussel) en de zwarte van bij Alpaca Weelde (ja... in Weelde dus hé).

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:23

Nouja iemand had me aangemeld :') Maar ik weet wie het was en ben er ook totaal niet verbaasd over, beetje onenigheid houden we het maar op.
maar ze zijn daarna nog wel een extra keer langs geweest om te kontroleren of in het gefixt had. Maar alles is nu dus gewoon goedgekeurd en er is niks aan de hand. De alpacka’s waren ze al tevreden over gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:25

En in wollige uitvoering

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:27

anoukwendy schreef:
Nouja iemand had me aangemeld :') Maar ik weet wie het was en ben er ook totaal niet verbaasd over, beetje onenigheid houden we het maar op.
maar ze zijn daarna nog wel een extra keer langs geweest om te kontroleren of in het gefixt had. Maar alles is nu dus gewoon goedgekeurd en er is niks aan de hand. De alpacka’s waren ze al tevreden over gelukkig

Oeps...ook gezellig, zulke mensen :roll: :+

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:44

Pandora2 schreef:
anoukwendy schreef:

Oeps...ook gezellig, zulke mensen :roll: :+

Achja die zitten er altijd tussen :P

Hier ook nog wat wolfoto’s <3
Zoals te zien is de grijs/roze het liefst overal bij maar toch ook wel op een afstandje :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De paarden kennen hun plek _O- al was dit nog voordat ik het 3e en 4e paard erbij kocht
Afbeelding

Memuska

Re: Nog mensen met alpaca's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 19:50

Heerlijke foto's!! Echt geweldig!!!

@anoukwendy: zo'n mensen hé, bleuh...

Ik heb hier overigens van de eerste schering (vorig jaar dus) mooie bolletjes wol liggen. Ik wou er iets van laten maken maar wat dan hé... Vind 't wel tof, zo'n sjaal ofzo van m'n eigen wol!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:31

Jullie alpaca's zijn zo geweldig :+: :+:

Ik wou vroeger heel graag alpaca's maar dat was niet zo veilig bij de paarden ivm diefstal).
Zelfs op beurzen vroeg ik info en was er echt compleet klaar voor :')

Ik hoorde/las altijd dat de hengsten zo lastig worden met hun hormonen. Heeft iemand hier een hengst en wil die wat meer kwijt over zijn gedrag?
En hoe werkt het dan met de ruintjes die ik hier zag passeren?
Werkt het zoals bij paardenhengsten en ruinen in karakter?

Sorry voor de vele vragen.
Ik blijf het super leuke dieren vinden en dit is de 1ste keer dat ik zoveel mensen bij elkaar zien die er effectief ervaring mee hebben. :')

Voor merrie's lagen de prijzen toen rond de 2500 euro en de hengsten vanaf 450 euro.
Is dat eigenlijk wat veranderd? :=

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:53

Ik heb er zelf geen ervaring mee want wij hebben alleen merries maar ik heb wel eens gehoord dat als je ruinen en merries bij elkaar hebt de ruinen erop kunnen springen en ze ’misbruiken’. Ik vond het igg klinken alsof er geen verschil zou zitten in hengst en ruin als je een gemengde groep hebt behalve dan dat er geen babies komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:27

Wij ruinen als ze een jaar oud zijn.

Effect is hetzelfde als bij paarden. Hormomen zijn weg dus er wordt nog wel gespeeld en gestoeid maar geen oefen dekken op elkaar wat ze voor de castratie wel deden. De volwassen ruin die wij kochten stond tussen de dragende merries. Was geen enkel probleem behalve dat de vrouwen hun nukken op hem botvierden -O-

Hengsten worden onderling ook vervelend naar elkaar als er geen dames in de buurt zijn en ze springen sneller tegen je op om je uit te dagen. Daarom is bij ons alles gecastreerd en hebben we een fijn stabiel groepje waar ook veilig kleine kinderen bij rond kunnen lopen.

Goed gefokte hengstjes van 6 maanden tot een jaar gaan vanaf een 700/800 euro.

Goedkoop is duurkoop en in geval van alpaca's heb je dan geen zuivere. Er is in het verleden enorm veel lama ingekruisd. Het is een beetje afhankelijk van hoeveel generaties het terug zit maar veel lama is echt geen leuk karakter :n .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-20 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:29

Oh wat fantastisch <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:41

Wat leuk, een alpaca topic. Wij hebben er 3 en veulen. Allemaal witte merries en er is nog 1 kleintje op komst. Ik zie dat hier er meer zijn die de alpaca’s met een bandje om hebben staan. Wij zijn al een paar jaar dagelijks met ze bezig geweest en met een halster bleven ze enorm schuw (we brengen ze dagelijks aan het touw naar binnen en buiten). Sinds dit jaar dus de halster ellende opgegeven en het gaat zoveel beter! Wij merken dat ze dit fijn vinden, en de halsters niet. We wisten niet goed of het normaal was, maar goed om te zien dat wij niet de enige zijn.

Dit jaar dus 2 kleintjes, een is er al geboren. 2 witte merries die zijn gedekt door een champagne kleurige hengst. Het eerste veulen is wit en een merrie en nu wachten we op de andere... als het goed is kan die elk moment geboren worden! Zal morgen wel eens wat foto’s posten.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:49

Bedankt voor de antwoorden. :j
Ik wist niet dat er lama ingekruist werd, heel leerrijk!
De zuivere zijn dus de braafste? en dan heb je een stamboom?
Toen ik zocht was de prijs heel afhankelijk van de kwaliteit wol, logisch eigenlijk want ik neem aan met lamabloed dat de wol niet meer zo zuiver is?

Fokken jullie (algemene vraag) hobbymatig of echt voor de verkoop?
Of ze houden voor de wol?

Ik ben alvast heel benieuwd naar meer foto's :+:
En sorry voor de vele vragen, het zijn zo'n aparte en interessante dieren.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:50

Ohh die zijn zo leuk.
Is nog altijd een droom voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:58

Braaf is relatief :') . Het is absoluut niet te vergelijken met een paard wat er al eeuwen op gefokt wordt om met een mens te werken. Een alpaca kan je leren om niet bang voor je te zijn, zich aan te laten raken en aan een touwtje mee te lopen. Maar daar houdt het echt mee op. Zelfs ons flessen ruintje is een drama als elke 3 maanden zijn tenen moeten worden geknipt (tenen staan niet recht en slijten van zichzelf niet goed af). Je zou toch zeggen dat hij dat na al die jaren wel gewend is :roll:

Lama is een heel ander karakter. Die zijn veel feller en agressiever. Een lama loopt zonder twijfel op je af en spuugt naar je. Een alpaca zal nooit naar je spugen tenzij uit zelfverdediging als je hem echt klem zet.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 07:55

@ tessyke: de mijne zijn ook geruind toen ze iets ouder dan een jaar waren. Ik merk dat ze minder bruut met elkaar spelen nu: ze springen en rennen nog wel, maar niet meer zo hardhandig als eerst. Of dat nu het ruinen is of het feit dat ze alweer een half jaar ouder zijn, dat laat ik in 't midden, maar mijn gevoel zegt dat dat ruinen toch geen slecht plan was. Zeker omdat ik toch niet wil gaan fokken.

Qua prijzen denk ik dat @Gloa een goede indicatie gaf. Ik heb niet geselecteerd op prijs, wel op fokkers waar ik vertrouwen in had en een goed gevoel bij had. Ze sturen ook nog regelmatig of ik stuur hen eens een foto (of ja, FB of insta hé ;-)) en dan merk je wel dat ze met hun dieren begaan zijn.
Idd, lama is niet het fijnste. Vrienden van ons hebben er, en die spugen echt al-tijd... Niet gezellig.

@ _Marloes: ik kijk al uit naar je foto's! Ik denk dat ik dus idd zo'n bandje ga proberen dan! Ik kan ze wel goed aan hun hoofdjes aaien maar dat wil ik ook zo houden. Bij mij is de bedoeling ook echt om ze te kunnen vasthouden voor de DA of binnen te kunnen zetten voor de scheerder, maar dat moet dan toch eens geoefend worden.

Ik vind het echt wel heel leuke beestjes, ik kijk op hun wei van in mijn keuken, word ik toch elke keer vrolijk van <3 En 't zijn zo'n nieuwsgierige beestjes hé!

Wat eten jullie alpaca's eigenlijk?
De mijne gewone alpacabrok, gras en hooi (uiteraard), en in de winter wat pulp. Ik heb nog niets gevonden dat ik ze er "voor de lekker" bij kan geven: ik dacht bv een stukje wortel of whatever om ze te belonen als ze tot bij mij komen en zich laten aanraken, maar daar zijn ze heel wantrouwig tegenover. Als ik het in hun etensbak laat liggen is het daarna wel opgegeten, maar ze komen het niet echt halen. Gewone brokjes wel...

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:15

Hier krijgen ze wildbrok maar geen idee of ze dat in nederland hebben? Hier geven ze het aan herten en elanden enzo maar ligt zo dichtbij echte alpacka brok dat dit perfekt is! En dan wat mineralen enzo extra, zonder koper.
Als extra krijgen ze ook gewoon brok, als ze me zien aankomen komen ze al in volle galop

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 09:20

Dreamer kreeg bij de fokker al baby ook iets van muesli bij, dat heb ik in 't begin ook nog gedaan. Hmmm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:08

tessyke schreef:
Bedankt voor de antwoorden. :j
Ik wist niet dat er lama ingekruist werd, heel leerrijk!
De zuivere zijn dus de braafste? en dan heb je een stamboom?
Toen ik zocht was de prijs heel afhankelijk van de kwaliteit wol, logisch eigenlijk want ik neem aan met lamabloed dat de wol niet meer zo zuiver is?

Fokken jullie (algemene vraag) hobbymatig of echt voor de verkoop?
Of ze houden voor de wol?

Ik ben alvast heel benieuwd naar meer foto's :+:
En sorry voor de vele vragen, het zijn zo'n aparte en interessante dieren.

Hier zijn de alpaca’s zuiver. Gekocht bij een grotere fokker hier in de buurt. Wij fokken ze zelf voor de hobby, hebben een soort van kinderboerderij en dan zijn jonkies altijd leuk. Konijnen en dat soort beestjes fokken we niet trouwens omdat daar al een overschot aan is, maar alpaca’s, mini ezels ed wel (en deze zijn dan daarom ook allemaal ras zuiver met papieren). Met de wol hebben wij niet zo veel, de scheerder komt ze scheren in ruil voor de wol. Bij ons zijn ze dus echt voor de fun. We hebben nog steeds goed contact met de fokker van ze, die komt elk jaar ook met een hengst enzo.

@Memuska: zo’n bandje is dan een echte aanrader. Wij merkte dat we ze wel aan hun nek konden kriebelen, maar hoe hoger je kwam, hoe schuwer ze werden. Ook vonden wij de halsters niet helemaal lekker zitten. Voor onze alpaca’s brengt het enorm veel rust, je merkt ook dat ze nu veel tammer zijn als toen we het nog met het halster deden. Ze zijn minder argwanend zeg maar haha

Ik vind alpaca’s heel apart. Ze zijn enorm nieuwsgierig, best wel eenkennig ook, maar ik heb nou niet echt het idee dat ze van knuffelen houden zoals bijvoorbeeld een ezel. Ik vraag me ook af hoe dat gaat met zo’n alpaca wandeling. De onze vinden het prima om naar de wei te worden gebracht en eruit te worden gehaald, maar ik denk dat je ze er echt niet blij mee maakt als je ze meeneemt op een mega wandeling... ik weet daarom niet goed wat ik van dat stukje vermaak moet vinden.

Oh overigens eten hier de alpaca’s alpaca brokken en hooi, en staan ze natuurlijk overdag lekker in de wei.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:53

Hier vinden ze wandelen ook niet veel aan, snap ook niet hoe ze dat doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:24

De voorste in begin aanduwen. En de rest volgt heel vrolijk. Maar niemand wil voorop lopen. Is mijn ervaring met zo'n wandeling :')

Had er beetje gemengde gevoelens bij, maar op de voorste na leek de rest het wel echt leuk te vinden. Ze wandelen meer met jou ook ipv andersom haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:36

idinn schreef:
De voorste in begin aanduwen. En de rest volgt heel vrolijk. Maar niemand wil voorop lopen. Is mijn ervaring met zo'n wandeling :')

Had er beetje gemengde gevoelens bij, maar op de voorste na leek de rest het wel echt leuk te vinden. Ze wandelen meer met jou ook ipv andersom haha

Hahaha ja, ze doen inderdaad goed hun eigen zin. Als ze niet door willen lopen zullen ze dat ook niet doen. Ik ben er wel achter gekomen dat ze nog best snel zijn als ze schrikken. Ik heb er van de week een per ongeluk losgelaten omdat ze schrok van een hond achter een hek. Iets met ik was er niet op ingesteld dat ze zo snel ging rennen haha.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 07:44

Oh maar de mini-zebu wandelt heel graag, dus mogelijk moet ik die dan voorop laten gaan :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:10

Gloa schreef:
Braaf is relatief :') . Het is absoluut niet te vergelijken met een paard wat er al eeuwen op gefokt wordt om met een mens te werken. Een alpaca kan je leren om niet bang voor je te zijn, zich aan te laten raken en aan een touwtje mee te lopen. Maar daar houdt het echt mee op. Zelfs ons flessen ruintje is een drama als elke 3 maanden zijn tenen moeten worden geknipt (tenen staan niet recht en slijten van zichzelf niet goed af). Je zou toch zeggen dat hij dat na al die jaren wel gewend is :roll:

Zoek eens op Alpaca’s Zeelandia.
Zij hebben er nu 6 en een 7de in de maak ;)

6 merries overigens en verschil in karakter uiteraard, maar met training hebben ze állemaal netjes geleerd op commando zo te gaan liggen / staan dat tenen knippen simpel te doen is.
Daarnaast gaan ze mee naar het strand, lopen daar los, gaan zwemmen en luisteren ze naar hun naam en het commando hierrrr.

Deze alpaca’s zijn echt mak te noemen en de eigenaresse leert ze nog elke dag op het gemak nieuwe dingen bij, op Facebook zijn daar ook filmpjes van te vinden :)

Oja Alpaca’s vinden het NIET fijn om over het hoofd geaaid te worden, omdat dat heel dominant is in Alpaca taal. Om dominantie te laten merken onder elkaar schijnen ze bij elkaar op het hoofd te gaan “ zitten”
Dus dat je met kriebelen niet in de buurt van hun hoofd mag komen is heel logisch.