Kippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:00

Veriye schreef:
Serenity, wij genruiken inderdaad ook die hennep met eucalyptus. Ruikt altijd lekker fris in de hok. Zijn er erg tevreden mee.

Ja, geweldig spul hea. Wij gebruiken het ook voor onze composttoilet. Werkt ook super.

Veriye

Re: Kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:01

Ja echt mooi, voordeel wat er nog bijkomt is dat onze katten het niks vinden en dus niet meer het hok binnen gaan :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:02

Veriye schreef:
Ja echt mooi, voordeel wat er nog bijkomt is dat onze katten het niks vinden en dus niet meer het hok binnen gaan :D

Aaah, daarom laten onze katten het hok dus met rust, die link had ik nog niet gelegd.. :')

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 11:06

Oké ik ben nu echt zo enthousiast dat er dus eigenlijk weinig aangepast hoeft te worden aan de tuin! Super leuk!

Hebben jullie nog linkjes waar ik als beginnend kippenboer ( :') ) wat mee kan? Tips? Ook bijvoorbeeld hoe groot moet het nachthok zijn? Waar moet ik allemaal aan denken?

(Ik las net op internet dat minimaal 4 kippen het beste is. Kan dat nog steeds qua ruimte? Wat voor maat ren moet ik dan aanhouden?)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:06

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:08

GraceZarif schreef:
Zat zelf te denken aan het redden van een kip, mocht je daar interesse in hebben: https://www.redeenlegkip.nl/red-zelf-een-kip/

Hartstikke leuk is dat! Heb zelf ook een aantal kippen van ze gehad, en ben nu bezig om zelf een opvang te worden voor legkippen.

Let wel: ze worden niet zo oud.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:09

LieveLoes schreef:
Oké ik ben nu echt zo enthousiast dat er dus eigenlijk weinig aangepast hoeft te worden aan de tuin! Super leuk!

Hebben jullie nog linkjes waar ik als beginnend kippenboer ( :') ) wat mee kan? Tips? Ook bijvoorbeeld hoe groot moet het nachthok zijn? Waar moet ik allemaal aan denken?

(Ik las net op internet dat minimaal 4 kippen het beste is. Kan dat nog steeds qua ruimte? Wat voor maat ren moet ik dan aanhouden?)

Er is op Bokt een topic voor kippenhouders. Ook het kippenforum is een goede plek voor alle vragen. (www.kippenforum.nl)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:09

Matheno schreef:
GraceZarif schreef:
Zat zelf te denken aan het redden van een kip, mocht je daar interesse in hebben: https://www.redeenlegkip.nl/red-zelf-een-kip/

Hartstikke leuk is dat! Heb zelf ook een aantal kippen van ze gehad, en ben nu bezig om zelf een opvang te worden voor legkippen.

Let wel: ze worden niet zo oud.

En houd er rekening mee dat legkippen vaak toch een flink groter formaatje hebben dan de gemiddelde krielkip. :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 11:14

Goed punt van mijn man... we hebben een hond. Een toller. Ze is bijna 1 jaar. Dat moet toch gewoon goed gaan? Hoe kan ik dat het beste doen?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:16

LieveLoes schreef:
Goed punt van mijn man... we hebben een hond. Een toller. Ze is bijna 1 jaar. Dat moet toch gewoon goed gaan? Hoe kan ik dat het beste doen?

Het verschilt heel erg per hond of het goed gaat of niet. Ik zou er sowieso voorzichtig mee zijn, en echt goed stap voor stap bekijken hoe de hond reageert en corrigeren waar nodig. Zeker als ze het nog niet kennen, moeten ze van jou leren om ermee om te gaan. Wij hebben honden gehad die we bij wijze van spreken de hele dag los in de ren konden laten lopen en het was geen probleem. Maar we hebben ook honden gehad die hier niet mee konden omgaan en teveel getriggerd werden door het gefladder als de kippen wegschieten.

Dus vrij laten lopen met hond erbij, zal lang niet altijd een optie zijn. Houd daar wel rekening mee.

Onze buurman heeft een herder, die niets om hun kippen geeft als ze in de ren lopen, maar ze wel pakt als ze loskomen. Vandaar dat onze kippen ook alleen los gaan aan het einde van de middag, dan zit de hond binnen en heb ik geen hartverzakking als ze weer eens de tuin van de buurman inlopen.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 11:19

Serenity350 schreef:
LieveLoes schreef:

Het verschilt heel erg per hond of het goed gaat of niet. Ik zou er sowieso voorzichtig mee zijn, en echt goed stap voor stap bekijken hoe de hond reageert en corrigeren waar nodig. Zeker als ze het nog niet kennen, moeten ze van jou leren om ermee om te gaan. Wij hebben honden gehad die we bij wijze van spreken de hele dag los in de ren konden laten lopen en het was geen probleem. Maar we hebben ook honden gehad die hier niet mee konden omgaan en teveel getriggerd werden door het gefladder als de kippen wegschieten.

Dus vrij laten lopen met hond erbij, zal lang niet altijd een optie zijn. Houd daar wel rekening mee.

Onze buurman heeft een herder, die niets om hun kippen geeft als ze in de ren lopen, maar ze wel pakt als ze loskomen. Vandaar dat onze kippen ook alleen los gaan aan het einde van de middag, dan zit de hond binnen en heb ik geen hartverzakking als ze weer eens de tuin van de buurman inlopen.

Duidelijk! Is dus even bekijken hoe de hond ermee om gaat en corrigeren waar nodig.

Nog een vraag: koop je “complete” kippen of is kuikens beter?
Laatst bijgewerkt door LieveLoes op 16-04-20 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:20

Ik zou wel uitkijken dat honden of katten niet bij de kippen kunnen.Gefladder en wegrennen wakkert jachtdrift aan en het geeft veel stress bij de kippen.En zeg nu niet :mijn hond doet dat niet. Er bestaan wel honden die dat niet doen maar dat zijn hele grote uitzonderingen.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 11:21

anjali schreef:
Ik zou wel uitkijken dat honden of katten niet bij de kippen kunnen.Gefladder en wegrennen wakkert jachtdrift aan en het geeft veel stress bij de kippen.En zeg nu niet :mijn hond doet dat niet. Er bestaan wel honden die dat niet doen maar dat zijn hele grote uitzonderingen.

Vandaar ook de vraag inderdaad! Voor nu denk ik dat de hond dit niet zal doen, ze kijkt niet op of om van eenden en vogels, maar ik begrijp je punt heel goed! Het is gewoon niet de bedoeling dat de hond de kippen pakt!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:23

LieveLoes schreef:
Duidelijk! Is dus even bekijken hoe de hond ermee om gaat en corrigeren waar nodig.

Nog een vraag: koop je “complete” kippen of is kuikens beter?

Hahaha, leuke omschrijving zo.

Bij jonge kuikens weet je vaak het geslacht nog niet, dus is er kans dat er een haantje tussenzit, wat in jouw situatie niet ideaal is. Voor jou zou ik adviseren via bijvoorbeeld marktplaats een beetje rond te zoeken en gewoon een stel leuke 1-jarige of ouder dames uit te zoeken. Ze worden ook wel vaak aangeboden met meerdere, dus dan kennen ze elkaar al en dat is wel een groot voordeel. Onbekende kippen bij elkaar zetten kan wel, maar moet wel altijd even met beleid gebeuren.

Sommige fokkers bieden het aan dat je het diertje terug kunt brengen als het een haantje blijkt te zijn, dus dat kan ook. Maar om mee te beginnen zou ik gewoon eerst voor de volwassen kip gaan, en zo het diertje leren kennen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:34

LieveLoes schreef:
anjali schreef:

Vandaar ook de vraag inderdaad! Voor nu denk ik dat de hond dit niet zal doen, ze kijkt niet op of om van eenden en vogels, maar ik begrijp je punt heel goed! Het is gewoon niet de bedoeling dat de hond de kippen pakt!

Ik wist niet wat een Toller is en heb het opgezocht. Het is wel een jachthond (voor de eendenjacht).Ik persoonlijk zou dan, als ik toch kippen wilde, die in een dichte ren doen waar de hond absoluut niet bij kan. Want anders is de kans groot dat het toch misgaat. Mijn vroegere buurvrouw had een konijn en een husky en vond dat ze die samen los door de tuin kon laten lopen.Ze corrigeerde de hond als hij het konijn ging lastig vallen. Tot op een dag de hond het konijn toch doodde.....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:18

LieveLoes schreef:
Drie kippen dus, duidelijk! En als het dan echt krielkippen zijn, hoeveel vierkante meter scharrel ruimte moeten ze dan hebben?

Hoe meer hoe beter. Liefst je hele tuin. Wij hebben een winterren voor als in het najaar de roofvogels komen (of bij een ophokplicht) van 30 m2 voor 2 kippen. Deze wordt eigenlijk niet echt gebruikt: het zijn vrij grote hennen (zo gezegd de grote kant van de middenmaat) en ze kunnen zich redelijk goed verdedigen. Daarom wordt de ren in het voorjaar af en toe open gezet, zodat onze mini-pony's nog wat sprietjes kunnen knabbelen (wennen om weer gras te krijgen). De hennen scharrelen samen op zo'n 800 m2. Eerst was dat 600 m2, maar ik heb ze nu extra ruimte gegeven. Zo harken ze op bepaalde stukken ook het mos voor me weg (scheelt weer verticuteren) en worden sommige stukken tuin gelijk 'belucht'. :D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:21

Ik ben met kuikens begonnen van 1 dag oud die heb ik zelf grootgebracht dat vond ik toch het leukst vooral de eerste weken binnen waren super

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:23

Wij waren op de markt volwassen (jonge) kippen gaan halen, werden heel snel heel tam.

Mijn opa had af en toe kuikentjes, maar die zaten dan apart met warmtelamp en dat was leuk om te zien maar toch aanzienlijk meer werk.

Qua tamheid geen verschil.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:23

AfricanLady schreef:
Ik ben met kuikens begonnen van 1 dag oud die heb ik zelf grootgebracht dat vond ik toch het leukst vooral de eerste weken binnen waren super

Ze zijn wel erg leuk inderdaad, hier geniet ik ook ieder jaar weer van het nestje dat ik bewust uit laat broeden.. :j

Kuikentjes zo jong al in huis nemen betekent wel dat je ze in het begin nog veel moet ondersteunen. Zo in ene in het hok kan niet, ze zullen eerst een tijdje in een hokje moeten met warmtelamp. Maar hierover is ook veel op internet te vinden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:13

Ik wil heel graag kippen <3 maar m'n buren niet.. Als iemand een stel stille te koop heeft :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:03

moonsparkle schreef:
Ik wil heel graag kippen <3 maar m'n buren niet.. Als iemand een stel stille te koop heeft :')

Bij de Welkoop hebben ze hele mooie kippenbeelden te koop. :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:08

Shenavallie schreef:
moonsparkle schreef:

Die leggen te weinig eieren :Y)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:37

moonsparkle schreef:
Shenavallie schreef:

Die leggen te weinig eieren :Y)

Je kunt er zelf 's ochtends een eitje naast leggen en die dan een uurtje later "rapen" :+

Zijdehoenders en nog een aantal kleine sierrassen staan erom bekend erg "tam" en rustig te zijn, maar helemaal stil krijg je ze niet. Zelf vind ik het geluid van kippen heerlijk, maar je moet er wel van houden inderdaad. En in jouw je geval je buren ook. Wellicht dat je met ze kunt overleggen, veel mensen denken namelijk meteen aan het kukelen van een haan bij het geluid van kippen, maar je hoeft dus niet perse een haan erbij te zetten. Hier vind je een heel leuk artikel over kippenpraat: https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... enpraatjes

Met daarbij dit geweldige filmpje:

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:28

Vanmorgen Had ik bij mijn kippen wel even een moordneiging.
Alles bij elkaar schreeuwen om 06:50 XD soms dien ze dat en dan maakt het niet uit of je ze Snachts opsluit ja of te nee
En ze gingen serieus 2 uur lang door
Nou geloof me daar wordt je niet blij van.
Zulke dagen heb je er soms ook tussen.
Grotendeels zijn ze gewoon rustig en soms zijn ze in d overgang ofzo ik weet niet waar ze dan last van hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:35

Wij hebben sinds enkele weken 3 kippen en ik begin mezelf te ergeren aan het geluid dat ze maken. :') Ze beginnen net met eieren leggen, dus hopelijk zijn ze daarna weer wat stiller.

Het stuk rechts/achter het gaas is waar ze normaal overdag mogen loslopen.

Afbeelding

Wij hebben Orpington kippen.