Veriye schreef:Serenity, wij genruiken inderdaad ook die hennep met eucalyptus. Ruikt altijd lekker fris in de hok. Zijn er erg tevreden mee.
Ja, geweldig spul hea. Wij gebruiken het ook voor onze composttoilet. Werkt ook super.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
GraceZarif schreef:Zat zelf te denken aan het redden van een kip, mocht je daar interesse in hebben: https://www.redeenlegkip.nl/red-zelf-een-kip/
LieveLoes schreef:Oké ik ben nu echt zo enthousiast dat er dus eigenlijk weinig aangepast hoeft te worden aan de tuin! Super leuk!
Hebben jullie nog linkjes waar ik als beginnend kippenboer () wat mee kan? Tips? Ook bijvoorbeeld hoe groot moet het nachthok zijn? Waar moet ik allemaal aan denken?
(Ik las net op internet dat minimaal 4 kippen het beste is. Kan dat nog steeds qua ruimte? Wat voor maat ren moet ik dan aanhouden?)
Matheno schreef:GraceZarif schreef:Zat zelf te denken aan het redden van een kip, mocht je daar interesse in hebben: https://www.redeenlegkip.nl/red-zelf-een-kip/
Hartstikke leuk is dat! Heb zelf ook een aantal kippen van ze gehad, en ben nu bezig om zelf een opvang te worden voor legkippen.
Let wel: ze worden niet zo oud.
LieveLoes schreef:Goed punt van mijn man... we hebben een hond. Een toller. Ze is bijna 1 jaar. Dat moet toch gewoon goed gaan? Hoe kan ik dat het beste doen?
Serenity350 schreef:LieveLoes schreef:Goed punt van mijn man... we hebben een hond. Een toller. Ze is bijna 1 jaar. Dat moet toch gewoon goed gaan? Hoe kan ik dat het beste doen?
Het verschilt heel erg per hond of het goed gaat of niet. Ik zou er sowieso voorzichtig mee zijn, en echt goed stap voor stap bekijken hoe de hond reageert en corrigeren waar nodig. Zeker als ze het nog niet kennen, moeten ze van jou leren om ermee om te gaan. Wij hebben honden gehad die we bij wijze van spreken de hele dag los in de ren konden laten lopen en het was geen probleem. Maar we hebben ook honden gehad die hier niet mee konden omgaan en teveel getriggerd werden door het gefladder als de kippen wegschieten.
Dus vrij laten lopen met hond erbij, zal lang niet altijd een optie zijn. Houd daar wel rekening mee.
Onze buurman heeft een herder, die niets om hun kippen geeft als ze in de ren lopen, maar ze wel pakt als ze loskomen. Vandaar dat onze kippen ook alleen los gaan aan het einde van de middag, dan zit de hond binnen en heb ik geen hartverzakking als ze weer eens de tuin van de buurman inlopen.
anjali schreef:Ik zou wel uitkijken dat honden of katten niet bij de kippen kunnen.Gefladder en wegrennen wakkert jachtdrift aan en het geeft veel stress bij de kippen.En zeg nu niet :mijn hond doet dat niet. Er bestaan wel honden die dat niet doen maar dat zijn hele grote uitzonderingen.
LieveLoes schreef:Duidelijk! Is dus even bekijken hoe de hond ermee om gaat en corrigeren waar nodig.
Nog een vraag: koop je “complete” kippen of is kuikens beter?
LieveLoes schreef:anjali schreef:Ik zou wel uitkijken dat honden of katten niet bij de kippen kunnen.Gefladder en wegrennen wakkert jachtdrift aan en het geeft veel stress bij de kippen.En zeg nu niet :mijn hond doet dat niet. Er bestaan wel honden die dat niet doen maar dat zijn hele grote uitzonderingen.
Vandaar ook de vraag inderdaad! Voor nu denk ik dat de hond dit niet zal doen, ze kijkt niet op of om van eenden en vogels, maar ik begrijp je punt heel goed! Het is gewoon niet de bedoeling dat de hond de kippen pakt!
LieveLoes schreef:Drie kippen dus, duidelijk! En als het dan echt krielkippen zijn, hoeveel vierkante meter scharrel ruimte moeten ze dan hebben?
AfricanLady schreef:Ik ben met kuikens begonnen van 1 dag oud die heb ik zelf grootgebracht dat vond ik toch het leukst vooral de eerste weken binnen waren super
moonsparkle schreef:Shenavallie schreef:Bij de Welkoop hebben ze hele mooie kippenbeelden te koop.
Die leggen te weinig eieren