Hoe pleister van veren verwijderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:54

_San87_ schreef:
Ik denk dat je wasbenzine absoluut niet in de buurt van vogels wilt... Dan eerder Dreft en lekker weken in bad.

Het is ook niet bedoeld om de op de vogel te doen. Klein beetje op een wattenstaafje en dat dan over de pleister wrijven. Op die manier zou de wasbenzine niet eens in de buurt van de vogel komen. Het lost namelijk de lijm van de pleister op.

Edit, normaal gesproken komt het ook niet op de huid van de mens bij de behandeling. Wasbenzine in open wonden is ook niet zo’n top idee.

Anoniem

Re: Hoe pleister van veren verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:14

Ik heb een vliegenstrip van een niet tamme parkiet af gekregen met babyolie.

Toen ik nog heel bang voor vogels was en de vogel nog banger voor mij.
Maar het moest gebeuren.
Ik had op dat moment de minste paniek en het beste idee.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:14

Daar heb je toch gewoon leucotape remover voor? Bij de apotheek te krijgen.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:21

Bij de oogstickers van mijn zoontje leg ik even paar minuten een natte babydoek
Van pure huggie

Het is dan zo los
Misschien werkt het ook?
Olie werkte totaal niet

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 19:29

MarloesHJ schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk dat je wasbenzine absoluut niet in de buurt van vogels wilt... Dan eerder Dreft en lekker weken in bad.

Het is ook niet bedoeld om de op de vogel te doen. Klein beetje op een wattenstaafje en dat dan over de pleister wrijven. Op die manier zou de wasbenzine niet eens in de buurt van de vogel komen. Het lost namelijk de lijm van de pleister op.

Edit, normaal gesproken komt het ook niet op de huid van de mens bij de behandeling. Wasbenzine in open wonden is ook niet zo’n top idee.

De pleister zit nog geen twee centimeter van haar neusgaten. Ik ben bang dat ze zo van haar stokje gaat als ze het inademt.

Inmiddels ben ik er wel achter dat het heel erg van de kleefstof afhangt of je juist zeep, olie, of alcohol moet gebruiken om het te verwijderen. In pleisterverwijderaar zit ethyl- isopropylalcohol, dus dat lijkt me dat het meest geschikt, maar zoiets heb ik niet in huis. Als het even kan wil ik ook niet naar de apotheek in deze tijd. Vind ik onnodig risico voor de kwetsbare mensen die daar komen.
Als het niet anders kan dan ga ik het wel doen hoor, maar dat kan sowieso op z'n vroegst pas morgen.

Ik ga het nu maar wagen op een sopje. Ik heb ouderwetse zeep, vloeibare handzeep, eco afwasmiddel en zemelenbadje voor baby's. Dat laatste is natuurlijk het beste, maar weekt misschien niet de juiste stoffen los. Ik kijk wel.

Ze gaat me haten!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 19:51

Nou, de eerste helft is eraf, die aan de buitenkant van de vleugel zeg maar. Wat een ellende zeg!
Maar het gaat dus wel, met een sopje met gewone ouderwetse zeep. Op een paar plekjes heb ik wat moeten knippen. Ze zal straks vast een mooi lockdownkapsel hebben.

Maar nu even pauze want ik ben bang dat ze anders in shock raakt. De andere helft heb ik vast nat gemaakt, dan kan die vast weken.

Ze zit nu weer in haar hok en is compleet de weg kwijt; ze zwalkt door het hok heen.

Echt, dit nooit meer.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:52

Mijn vriend is chemicus en die zegt een beetje water, eventueel de haardroger erop dat de lijm wat zacht wordt. Kan je de pleister niet in stukjes knippen en er gewoon in deeltjes oplaten tot hij/zij gaat ruien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:58

LindyH schreef:
Ze gaat me haten!
Ze gaat je inblikken vannacht }>

Wat sneu, zeg. Goed dat je haar even weer met rust hebt gelaten :(:)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:33

Ik zou ook denken, kan de pleister niet gewoon (al dan niet in stukjes geknipt) blijven zitten?

Plak anders drie pleisters op je arm, laat die een uur of zo goed aandrogen en kijk dan welke het makkelijkste los gaat: met olie ingesmeerd, met water of met zeep oid?

Edit, WD40 is trouwens ook geen gekke suggestie. If it moves and it shouldn't: duck tape. If it doesn't move and it should: WD40

En wat Snorkel hieronder zegt: geef het tijd om in te trekken!
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 13-04-20 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 21:46

Karlijnxxx schreef:
Mijn vriend is chemicus en die zegt een beetje water, eventueel de haardroger erop dat de lijm wat zacht wordt. Kan je de pleister niet in stukjes knippen en er gewoon in deeltjes oplaten tot hij/zij gaat ruien?

Heb ik wel aan gedacht, maar die veertjes zijn zo klein. Er zitten ook nog donsveertjes tussen. Het is niet te doen om elk veertje apart los te knippen.
En zo lang er nog pleister op zit kan ze niet bij de anderen, want daar zou ze op gepakt worden. En de rui duurt nog een half jaar, dus dat zou wel sneu zijn.

Ik had die pleister er gewoon nooit op moeten doen. Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan. Wat verschrikkelijk dit.
Het afgelopen uur heb ik haar continu in het oog gehouden, want ik dacht dat ze het niet zou redden. Wat een hoopje ellende zeg. Net heeft ze eindelijk weer wat gegeten en scharrelt nu redelijk normaal rond.

Ik ga me vandaag niet meer wagen aan de andere helft van de pleister. Dat wordt sowieso een ander verhaal, want die zit op de grotendeels kale onderkant van de vleugel. Daar zit alleen een heel dun velletje. Dat zijn zorgen voor morgen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:50

LindyH schreef:
Karlijnxxx schreef:

Heb ik wel aan gedacht, maar die veertjes zijn zo klein. Er zitten ook nog donsveertjes tussen. Het is niet te doen om elk veertje apart los te knippen.
En zo lang er nog pleister op zit kan ze niet bij de anderen, want daar zou ze op gepakt worden. En de rui duurt nog een half jaar, dus dat zou wel sneu zijn.

Ik had die pleister er gewoon nooit op moeten doen. Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan. Wat verschrikkelijk dit.
Het afgelopen uur heb ik haar continu in het oog gehouden, want ik dacht dat ze het niet zou redden. Wat een hoopje ellende zeg. Net heeft ze eindelijk weer wat gegeten en scharrelt nu redelijk normaal rond.

Ik ga me vandaag niet meer wagen aan de andere helft van de pleister. Dat wordt sowieso een ander verhaal, want die zit op de grotendeels kale onderkant van de vleugel. Daar zit alleen een heel dun velletje. Dat zijn zorgen voor morgen.
alleen even olie op doen en dan lekker met rust laten

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:00

Precies TS. Misschien verstandig om er nu alvast iets van olie op te doen. Verder niks, maar zodat het al een beetje in kan werken over night..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:01

Als die op de onderkant zit waar de veertjes niet uit elkaar hoeven te gaan zou ik hem lekker even laten zitten hoor. Iedere dag een paar drupjes olie erop, en dan valt die er binnen een paar dagen vanzelf wel af.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:08

Bij de kwartels gebruikte wij om deze reden niet de gewone pleister tape maar de witte papierachtige (leukopor), en dan bij voorkeur een "neppe", die hebben iets minder plak kracht, maar toch genoeg om het te laten zitten. Plus dat die makkelijk oplost in water.

Heel veel sterkte met Mo!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 22:24

Ja, achteraf baal ik ook dat ik de 'echte' van Hansaplast heb gebruikt. Ik had ook nog neppe liggen, maar die had ik expres niet genomen. En sowieso had ik inderdaad beter leukopor kunnen gebruiken.

Ik zal morgen beginnen met drupjes olie. Vandaag nog even niet.
Het is alleen wel zo dat die pleister niet te lang meer kan blijven zitten, want die houdt de 'kootjes' van de vleugel bij elkaar. Ze kan dus de vleugel niet strekken. Dat mag niet te lang meer duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:27

Heb je de warmtelamp ook al geprobeerd?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 22:31

Daar zat ze onder voor ik het ging proberen. Maar ze is niet superjong meer dus de warmtelamp staat niet meer zo hard. En als ik 'm harder zet gaat ze er niet meer onder zitten, dus dat heeft geen zin.
Ik denk dat de warmtelamp niet hard genoeg staat om echt effect te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:33

Je zou ook een warm vochtig washandje of watje kunnen proberen. Ik vind de tip van stukjes op je huid plakken om te zien welke methode het beste werkt overigens ook een hele goede!

Wd40 werkt wel als een malle, beetje op een wattenstaafje doen bijvoorbeeld. Moeten ze zich alleen niet gaan poetsen daarna.. :=

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:37

Neppe leukopor is handig als het voor eventjes is. Hier op de ramen geplakt en na weken er echt af moeten krabben omdat de lijm uitgedroogd was.

Arme chickie! Ik hoop dat je haar snel pleistervrij hebt en weer geleerd: geen pleisters meer op vogels ;)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:24

Nogmaals, leucotape remover is hiervoor gemaakt. verkrijgbaar in de apotheek. paar druppels erop en de pleister laat gewoon los.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 12:50

Naast dat ik nu liever niet naar de apotheek ga (het is daar echt oorlogsgebied), wil ik ook liever het geld er niet aan uitgeven. Het zou zomaar kunnen dat dit kuiken over een week een haan blijkt te zijn en dan gaat ie alsnog het hoekje om.
Mijn kwartels zijn in eerste instantie productiedieren. Ik verdien er niks aan, maar dat ze geld gaan kosten is ook niet echt de bedoeling. En €10 voor pleisterverwijderaar voor een kuiken gaat mij een beetje te ver.
Als ik het ergens zou kunnen lenen zou dat ideaal zijn, maar dat zit er in deze tijd ook niet echt in.

Ik snap dat mensen hier andere keuzes in zouden maken, maar dit is de mijne.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik had geweten wat een ellende het gister was geworden, dat ik dan pleisterverwijderaar wel had willen overwegen. Voor mijn eigen geestelijke gezondheid vooral ;). Maar nu het ergste leed geleden is ga ik er niet alsnog aan beginnen.

EDIT: Ik heb net gecheckt. Het stuk pleister dat op kale huid zat heeft al losgelaten. Het deel dat op veertjes zit zit nog muurvast. Daar heb ik nu zonnebloemolie op gedaan. We gaan het zien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:01

In offence maar je bent er nu al aan begonnen dan hoor je het ook diervriendelijk af te maken.
Ook productiedirecteur verdienen een goed leven en zorg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:07

belle_boef schreef:
In offence maar je bent er nu al aan begonnen dan hoor je het ook diervriendelijk af te maken.

Daar is ze toch mee bezig. De olie werkt ook, alleen iets langzamer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:12

_San87_ schreef:
belle_boef schreef:

Daar is ze toch mee bezig. De olie werkt ook, alleen iets langzamer.

Dat heeft ze later toegevoegd.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:24

Wat je nu nog aan deze pleister kan doen weet ik niet, daar heb ik geen extra adviezen over.

Maar als je ooit nog een keer zoiets moet doen, gebruik dank afplakband. Van dat papieren plakband dat je gebruikt om randen af te plakken als je gaat schilderen. Mijn moeder gebruikt in haar wild opvang geregeld middelen om vleugels of een poot van vogels te spalken en doet dit al jaren met afplakband. Zolang het niet nat wordt kan het weken blijven zitten als dat nodig is. En met een beetje geduldig peuteren heb je het er zo vanaf zonder dat er veel schade aan veren ontstaan.