Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Negerzoen schreef:AstridJ, nog een vraagje aan jou. Je geeft aan dat dit bijten geen dominant gedrag is. Als ik bij hen buiten op een stoel koffie zit te drinken komt hij nog wel eens uit het niks naar me toe waarbij hij ook doelgericht direct naar mijn handen komt happen en het liefst ook tegen me opspringt. Is het in zo'n geval ook geen dominant gedrag? Waaronder is dat gedrag te scharen? Overigens zijn zijn eigenaren er op dat moment dan bij en wordt hij direct naar zijn plek gestuurd. Iets waarin ik wel merk dat hij dominantie vertoont is dat als hij terecht gewezen is, hij langs diegene loopt en dan even op diegenes voet gaat staan in de pas. Heel sneaky actie.
Hij is niet continu zo tegen me gelukkig. We kunnen ook prima in harmonie rondscharrelen en ook gecontroleerd spelen. Het is ook geen gedrag dat per se op mij gericht is, bij de andere bijrijder doet hij net zo.
AstridJ schreef:LindyH, negeren werkt niet altijd, vooral niet als een hond overprikkeld is. Ik ben overigens ook niet van het gedrag afleren/corrigeren, maar gewenst gedrag aanleren. Heel consequent zijn, je hond/paard leren lezen (bv wanneer is er stress, wat zijn kalmerende signalen enz), leer goed timen, en heel belangrijk: belonen. Leer je hond (of paard) wat je wel wil zien. Belonend trainen werkt veel krachtiger dan straffen. Ik zou de opvoeding van een kind overigens niet vergelijken met een dier, dieren communiceren heel anders dan kinderen.
Rebel_Jits schreef:Het enige wat hielp bij mijn reu, was heel hard en hoog gillen. Dus niet au roepen, dat kennen ze niet. Echt een hoge gil. Honden gebruiken dat onderling ook als ze pijn hebben of schrikken, ook volwassen honden. Als er hier ene gilt, komt de rest snel kijken wat er scheelt. En dan meestal veel bek-likken om de boel te sussen.
Nu speelt mijn reu heel graag met z'n bek en ik zal nooit een tandje voelen. En zodra ik de minste kik geef, likt hij direct m'n hand af. Ze kunnen het prima leren doseren.
Negerzoen schreef:Hoi allemaal,
De eigenaren van mijn bijrijdpaard hebben een 8 maanden oude reu. Hij is een kruising tussen een Rhodesian Ridgeback en een Zwitserse Sennen. Een hartstikke leuke en intelligente hond maar hij vertoont erg dominant gedrag. Bijtgedrag bij puppies komt natuurlijk vaker voor, maar hij stopt er niet mee. Sterker nog, het wordt steeds erger.
Zijn eigenaren zijn heel streng voor hem en corrigeren hem ook. Eerst op stem en daarna worden ze algauw hardhandiger door zijn bek dicht te knijpen of hem in zijn nekvel te pakken en hem op de grond te leggen. Dat is absoluut niet mijn methode. Het enige goede is dat ze wel consequent zijn. Als hij weet dat hij gecorrigeerd gaat worden houdt hij afstand en daagt hij uit.
Ik mag hem corrigeren (graag zelfs) maar ik weet niet goed hoe. Als ik aankom is hij heel enthousiast en rent hij op me af, springt tegen me op en bijt in mijn handen en armen. Ik negeer hem dan en loop door maar helaas is dat extra uitdaging voor hem en bijt hij alleen maar harder en ook in mijn benen. Als hij van voren springt geef ik hem een knietje (als in, dan botst hij tijdens het springen op mijn knie) Op een gegeven moment stopt hij wel maar dan ben ik al bont en blauw en naast dat dat voor mij zeker niet prettig is, is het voor visite ook niet wenselijk.
Iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan? De eigenaren zelf staan ook zeker open voor tips!