Jonge hond stopt niet met bijten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 16:46

AstridJ, nog een vraagje aan jou. Je geeft aan dat dit bijten geen dominant gedrag is. Als ik bij hen buiten op een stoel koffie zit te drinken komt hij nog wel eens uit het niks naar me toe waarbij hij ook doelgericht direct naar mijn handen komt happen en het liefst ook tegen me opspringt. Is het in zo'n geval ook geen dominant gedrag? Waaronder is dat gedrag te scharen? Overigens zijn zijn eigenaren er op dat moment dan bij en wordt hij direct naar zijn plek gestuurd. Iets waarin ik wel merk dat hij dominantie vertoont is dat als hij terecht gewezen is, hij langs diegene loopt en dan even op diegenes voet gaat staan in de pas. Heel sneaky actie.

Hij is niet continu zo tegen me gelukkig. We kunnen ook prima in harmonie rondscharrelen en ook gecontroleerd spelen. Het is ook geen gedrag dat per se op mij gericht is, bij de andere bijrijder doet hij net zo.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:50

Onze hond is nu 9 maanden.
In het begin beet hij ook, zoals elke pup.
Au werkte, maar niet elke keer. Au met negeren maakte niets uit.
Flosje of bal ruilen begreep hij de hint ook niet echt van.

En ja sorry, verkeerde antwoord wat nu volgt.
Hij hapte een keer echt venijnig en mijn reflex was pats! Zonder nadenken.
En daar was hij danig van onder de indruk.
Later nog eens en sindsdien hapt hij echt weinig en zeker nooit meer hard.
En nee hij is niet bang hoor, de lekkere lompe komt heerlijk ravotten en je slubbers geven :D

Ik heb het in die tijd ook op de club nagevraagd of wat ik gedaan had zo slecht was. Voelde niet fijn en als je de internet verhalen leest ben je zo enorm fout.
De instructeur vroeg, stopte je hond met bijten,: ja
Was hij bang: nee.
Prima gedaan.

En die kennen hem van nog voor de puppy cursus en volgens hun een ras dat je zeker wel de baas moest blijven.

Helaas gaan de lessen nu niet door, maar hij is echt een van de betere van zijn clubje en de instructeurs zijn dol op hem.
We stonden op het punt om examen te doen.
En de vraag was, jullie gaan toch wel door met de hond? Niet omdat ze dat nodig achtte, maar omdat hij zo fijn luistert en zo zijn best doet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:50

Negerzoen schreef:
AstridJ, nog een vraagje aan jou. Je geeft aan dat dit bijten geen dominant gedrag is. Als ik bij hen buiten op een stoel koffie zit te drinken komt hij nog wel eens uit het niks naar me toe waarbij hij ook doelgericht direct naar mijn handen komt happen en het liefst ook tegen me opspringt. Is het in zo'n geval ook geen dominant gedrag? Waaronder is dat gedrag te scharen? Overigens zijn zijn eigenaren er op dat moment dan bij en wordt hij direct naar zijn plek gestuurd. Iets waarin ik wel merk dat hij dominantie vertoont is dat als hij terecht gewezen is, hij langs diegene loopt en dan even op diegenes voet gaat staan in de pas. Heel sneaky actie.

Hij is niet continu zo tegen me gelukkig. We kunnen ook prima in harmonie rondscharrelen en ook gecontroleerd spelen. Het is ook geen gedrag dat per se op mij gericht is, bij de andere bijrijder doet hij net zo.

Ik ben geen Astrid natuurlijk, maar misschien heb je ook wat aan mijn gedachtegang.

Ik zou zeggen dat dit gedrag is wat ontstaat doordat de hond aandacht wilt en het een hond is die geen grenzen kent. Taak aan de eigenaar wederom om aandacht te gaan besteden aan de hond te begrenzen en leren hoe hij moet omgaan met mensen en leert wat wel/niet wenselijk gedrag is. Dat is geen dominant gedrag, maar een hond die die niet weet hoe hij anders moet communiceren en om aandacht moet vragen, net zoals jonge pups ook heel veel met hun tanden doen als het aankomt op communieren en ontdekken van de wereld. Het is de taak aan het nieuwe baasje om de hond te leren dat dit niet de manier is waarop je met mensen communiceert. En met een steeds groter wordende hond (en dan ook nog een kruising van 2 rassen waarbij je toch echt goed aandacht moet besteden aan een goede consequente opvoeden. Natuurlijk bij elke hond belangrijk, maar het ene ras is nu eenmaal wat gevoeliger als het andere ras) die dan niet goed begrenst wordt, kan dit aardig vervelend worden :(

Heb een oom met een Duitse Herder die precies dit gedrag ook vertoont naar bezoek. Begint met happen en gaat steeds harder bijten in de hoop dat hij aandacht krijgt, omdat hij gewoon nooit fatsoenlijk grenzen heeft geleerd - want hij wilt immers spelen dus moet dat maar even duidelijk gemaakt worden dat hij aandacht moet krijgen. Echt heel vervelend, want hij doet het ook met kinderen en ondertussen durft de helft vd familie niet meer op bezoek te gaan daar (m'n ooms huis is de centrale plek waar de ooms/tantes en neven/nichten met kids samenkomen) omdat het ondertussen een 'pup' is van 10 maanden die echt uit de kluiten gewassen is en dan dit vervelende gedrag vertoont, oa. Mn oom heeft totaal geen idee hoe hij de hond moet opvoeden met alle gevolgen van dien nu.

EDIT

Ik denk dat de eigenaren dus niet consequent genoeg zijn geweest en/of icm nog steeds niet zijn en misschien ook alsnog niet goed weten hoe ze duidelijke grenzen moeten stellen - een gedragstherapeut zou ik dus bv. echt aanraden in dit geval :j Het is niet erg als je dingen niet weet of niet weet op te lossen, en dat idee heb ik wel een beetje bij deze eigenaren, maar ik zou dan wel echt aanraden dat ze hulp gaan inschakelen. Vaak zijn een paar sessies met een therapeut/trainer al genoeg om net even wat handvaten te krijgen waar ze mee verder kunnen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-04-20 16:58, in het totaal 8 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:53

Negeren, negeren, negeren.

Dus ook niks zeggen, wegduwen, of gaan wapperen met je handen. Helemaal niks. Zelfs niet naar 'm kijken.

Negatieve aandacht is ook aandacht.

Natuurlijk is dat moeilijk, en het zal ook niet meteen werken, maar het is de enige manier. Het beste is als iedereen dat zou doen.

De hond moet op zijn plaats gezet worden in de zin van dat hij niet op één komt. Hij hoort zijn beurt af te wachten, in plaats van die te claimen.

Edit: Ik begrijp je reflex, die is ook heel menselijk. Maar bedenk wel dat de hond waarschijnlijk niet bijt uit kwaadwilligheid, maar uit joligheid. Het is meer happen neem ik aan, waarin hij soms te ver gaat. Het is jammer dat hij al zo groot en sterk is en dat zijn 'beet' zo hard aankomt. Het was mooier geweest als hij dat gedrag inmiddels afgeleerd had.
Ik zou toch proberen echt niet te reageren. Hooguit de bek losmaken als hij je vast heeft, maar niet tegen hem praten of wat dan ook. Net als een kind weer in bed leggen als het voor de zoveelste keer uit bed is gekomen. (Ik weet niet of je wel eens van die opvoedprogramma's kijkt.:) )
Laatst bijgewerkt door LindyH op 11-04-20 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 16:58

Bedankt voor je uitleg cursebreaker! Hoe meet ik jullie reacties zie, hoe meer ik denk dat de eigenaren hulp in moeten gaan schakelen. Ik denk niet dat ze het alleen gaan redden en dat is zowel niet eerlijk voor de hond als gevaarlijk. Er is nu tegenover hem veel aandacht voor het negatieve, maar hij weet te weinig wat dan wel goed is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:59

Het is niet jouw hond (no oliebol Sherlock), dat is waarom heel veel echt goede opvoedadviezen voor jou waarschijnlijk niet haalbaar gaan zijn. Een hondengedragsdeskundige gaat namelijk kijken naar de huisvesting, de dagindeling van de hond, de dagindeling van de baasjes, de voeding van de hond, de sociale interactie, de omgang tussen baas en hond, de opvoeding die de hond krijgt etc etc. Allemaal factoren waar jij geen invloed op hebt, maar die belangrijk zijn bij het oplossen van het probleem.

Het enige wat jij kan doen, waar jij invloed op hebt, is de relatie tussen hond en jou. Maar ook daar weer zit je met restricties. Want met een hond die echt gevaarlijk en irritant hoog opspringt iedere keer, kan je in sommige gevallen best wel eens hardhandig moeten tussenkomen. Niet in de zin van fysieke mishandeling, maar eens een keer goed van je afduwen samen met een stemverheffing en een knietje wanneer die toch weer een nieuwe poging doet. Maar ook dit is niet iets wat je snel doet bij andermans hond, laat staan wanneer de eigenaar van de hond erbij is (zoals wanneer jij samen met hen op het terras zit), dan voel je je logischerwijze bezwaard om even hun hond te gaan knieën. :D

Het enige wat ik je dus kan aanraden is de oplossing bij de eigenaars te zoeken. Hen vertellen met welk probleem je zit en of ze er samen met jou aan willen werken. En dan dus echt samen, niet dat zij de hond op de rug leggen terwijl jij er als een niet-actief onderdeel bij staat. Dan legt de hond namelijk de link niet, want hij zal waarschijnlijk ook wel om heel wat andere redenen op zijn rug gelegd worden. Maar dat je de eigenaars voorlegt hoe jij de hond wilt corrigeren wanneer die bij jou opspringt en jou bijt en als zij daarmee akkoord gaan dat ze jou dan ook de vrijheid geven van die correctie toe te passen wanneer jij het nodig acht. Of het algemene probleem ermee opgelost gaat zijn, hoegenaamd niet. Met een andere persoon zal die weer net zo hard opspringen, maar dan kan jij toch op zijn minst in alle rust rondwandelen. De rest is aan de eigenaars van de hond dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:07

Dat wil zeggen dat het in realiteit misschien helemaal anders kan zijn dan de inschatting die ik hier kilometers verder maak :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-23 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 17:45

Exact wat ik ook dacht cursebreaker ;) Het is aandacht zoeken, geen dominantie.

LindyH, negeren werkt niet altijd, vooral niet als een hond overprikkeld is. Ik ben overigens ook niet van het gedrag afleren/corrigeren, maar gewenst gedrag aanleren. Heel consequent zijn, je hond/paard leren lezen (bv wanneer is er stress, wat zijn kalmerende signalen enz), leer goed timen, en heel belangrijk: belonen. Leer je hond (of paard) wat je wel wil zien. Belonend trainen werkt veel krachtiger dan straffen. Ik zou de opvoeding van een kind overigens niet vergelijken met een dier, dieren communiceren heel anders dan kinderen.

Negerzoen +:)+ +:)+ Hopen dat de eigenaren daar voor open staan.

Snippergroen

Re: Jonge hond stopt niet met bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 18:08

@AstridJ, ja dat denk ik wel :) ze zijn zoekende en handelen naar beste weten. Ze hebben echt het beste met hem voor maar zijn een hond als deze niet gewend. Ik zal maandag laten weten wat hun reactie was!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:11

De herder pup hier was ook vrij bijterig. Hier hebben we het opgelost met inderdaad hard "au" roepen (waar ie van schrok) en ik had vrijwel altijd iets in de buurt liggen van zijn speelgoed (mede omdat hij er nog steeds een missie van maakt om om de 30cm iets te hebben liggen.) dus zodra hij dan los liet kreeg hij een alternatief. :) En het "loslaten" werd dan ook meteen beloont natuurlijk. Bovendien zijn we heel vroeg aan de slag gegaan met het commando "los".

Mijn man die er een iets brutere methode op na hield en houdt heeft nog steeds wel eens last van dat bijterige maar mij bijt hij inmiddels niet meer. Als hij al hijgend komt knuffelen en zijn tanden raken per ongeluk mijn arm dan trekt hij zelf meteen terug. Dus zelfs als het niet de bedoeling is heeft hij het besef dat die tanden gewoon niet in mijn huid mogen komen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:37

AstridJ schreef:
LindyH, negeren werkt niet altijd, vooral niet als een hond overprikkeld is. Ik ben overigens ook niet van het gedrag afleren/corrigeren, maar gewenst gedrag aanleren. Heel consequent zijn, je hond/paard leren lezen (bv wanneer is er stress, wat zijn kalmerende signalen enz), leer goed timen, en heel belangrijk: belonen. Leer je hond (of paard) wat je wel wil zien. Belonend trainen werkt veel krachtiger dan straffen. Ik zou de opvoeding van een kind overigens niet vergelijken met een dier, dieren communiceren heel anders dan kinderen.

Nee, dat laatste snap ik, maar ik vond het wel vergelijkbaar hoe je in kunt grijpen en toch negeren tegelijk. Je verricht de handeling die moet gebeuren, maar zorgt dat daar verder geen geur of smaak aan zit, zodat het niet kan worden opgevat als aandacht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:40

Ik vind het wel belangrijk dat dit opgelost wordt,zeker omdat het een grote sterke hond betreft. Ik lees daarom belangstellend mee. Zelf heb ik nooit een hond gehad met dat gedrag maar ik kwam ze wel af en toe tegen bij vrienden.Jonge bouvier,herdermix of rottweiler die mij als kauwbot gingen gebruiken en de eigenaren doen er niets aan.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:40

Hier exact hetzelfde (gedaan) als Ayasha, ook wat manlief betreft. :))
Verder helemaal eens met AstridJ en cursebreaker. :)
Succes! Hopelijk komt het goed, is anders sneu voor de hond. Fijn trouwens dat jij je voor de hond inzet! +:)+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:43

Van dat 'au' roepen als je gebeten wordt heb ik het idee dat het eigenlijk alleen werkt bij jonge pups, die nog echt schrikken van een hard geluid. Ik denk dat een hond van 8 maanden daar totaal niet meer van onder de indruk is. Maar dat verschilt natuurlijk ook per hond.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:31

Hier 2 boerboels gehad die dergelijk gedrag vertoonden, maar dat was heel snel omgebogen.
Inderdaad met een au uitroep en aanleren van 'kusje'. Dat werd beloond en al snel hadden beiden door dat ze beter een lik over mijn hand konden geven dan een bijt erin.
Overigens hebben ze beide wel helemaal in begin een keer heel ernstig de grens op gezocht en dat is ook ferm gecorrigeerd (flinke kneep in de zij). Daarna was het altijd enkel en alleen nog speels en brutaal gedrag maar aanzienlijk voorzichtiger.
De 1e boerboel helaas veel te vroeg moeten afgeven met 1,5 jaar, de 2e is nu 9 maand en buitenom wat lomp, zo zachtaardig als maar zijn kan.

Nou is de kruising waar TS mee om moet gaan ook een pittige. Zou zeker bij staleigenaren vragen om hem desnoods binnen te leggen als ze weten dat je komt. Want ze maken nu een beetje van hun probleem jouw probleem.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:43

Het enige wat hielp bij mijn reu, was heel hard en hoog gillen. Dus niet au roepen, dat kennen ze niet. Echt een hoge gil. Honden gebruiken dat onderling ook als ze pijn hebben of schrikken, ook volwassen honden. Als er hier ene gilt, komt de rest snel kijken wat er scheelt. En dan meestal veel bek-likken om de boel te sussen.
Nu speelt mijn reu heel graag met z'n bek en ik zal nooit een tandje voelen. En zodra ik de minste kik geef, likt hij direct m'n hand af. Ze kunnen het prima leren doseren.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:09

Negeren of iets anders proberen aan te leren is natuurlijk het beste. Maar ik was het op een gegeven moment met een oppaspup zo zat dat ie iedere keer in mijn hand hing, dat ik juist mijn hand nog verder in zijn strot geduwd heb tot ie op een gegeven moment bijna begon te braken. Het is vast heel erg fout en niet gedragstherapeut-verantwoord, en ik had wel een paar flinke blauwe plekken, maar het heeft wel geholpen. Daarna heeft ie het bij mij niet meer gedaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:36

Ik heb de stafford van mn oude stal ook eens in zijn nekvel gegrepen toen hij onbeheerd los liep op het terrein, dier was niet bepaald lief en mocht alles van de eigenaren. Dit dier heeft ook in het achterbeen van mijn paard gehangen, die hem vervolgens een zeer nette trap gaf waardoor hij tegen een boom rolde.
Ik had een korte broek aan hij negeerde hem sowieso altijd al (geen leuke hond) maar dit keer bleef ie springen en grommen naar me. Toen greep ik hem vast in zn nekvel en begon te grommen. Heb hem ferm toegesproken en de schuur in gebonjourt. Dat gedrag moet ik echt niet om me heem hebben. Kom daar voor mn plezier. Koekoek.

Als een paard iets gevaarlijks doet als bijten krijgt hij ook direct een klap, nu kan een paard iets meer hebben daarin dan een hond maar vaak is het een reflex.
Als die mooie adviezen hier, echt geweldig... Maar kom eens een halve dag trainen met mijn hond (super lief, maar heel heel erg blij en enthousiast)... Ze hebben het op 2 hondenscholen geprobeert, waaronder de rasvereniging en onze overbuurman met 100 jaar ervaring met dit ras... Niemand krijgt die van ons netjes onder appel waarbij hij niet zijn dikke middelvinger opsteekt en gewoon doet wat hij zelf wil na 2 seconden.

Negeren, vriendelijke stemcorrecties, goed gedrag belonen, knietje, wegduwen, omdraaien, auw, nee, platleggen, nekvel, halsband vastpakken, alles is al geprobeerd maar hij blijft bij veel mensen springen(zonder bijten). Bloedirritant. Enige wat helpt is hem even aanpakken dan ligt ie daarna aan je voeten braaf te zijn en kun je er alles mee. Eigenaresse van ons perceel deed dit(is honden gewend) en beest luisterde daarna perfect... Ja als dat werkt...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:43

Als ik een pensionstalling zou hebben waar geregeld mensen kwamen en ik had zo'n hond, dan zou ik daarmee naar de hondenschool gaan maar totdat hij het zou hebben afgeleerd zou ik hem overdag als er mensen konden komen in de kennel doen of als die er niet is aan een lange ketting,met iets om op te kauwen zodat hij zich daar op kan afreageren. Volgens mij is het toch wel een soort van agressie of frustratie als een hond dat doet.Maar ik zou willen voorkomen dat hij iemand gaat verwonden.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:00

Rebel_Jits schreef:
Het enige wat hielp bij mijn reu, was heel hard en hoog gillen. Dus niet au roepen, dat kennen ze niet. Echt een hoge gil. Honden gebruiken dat onderling ook als ze pijn hebben of schrikken, ook volwassen honden. Als er hier ene gilt, komt de rest snel kijken wat er scheelt. En dan meestal veel bek-likken om de boel te sussen.
Nu speelt mijn reu heel graag met z'n bek en ik zal nooit een tandje voelen. En zodra ik de minste kik geef, likt hij direct m'n hand af. Ze kunnen het prima leren doseren.

Ja, wij deden/doen ook 'au' roepen in een hoge gil, niet met een lage stem gewoon 'au' zeggen. Denk ook niet dat dat juist over komt...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:13

Ik zou dit echt geen dominant gedrag noemen. Eerder een gebrek aan opvoeding en een gebrek aan luisteren wat de hond aangeeft. Bijten is vrij normaal. Spelende honden bijten ook. Alleen word er door elkaar duidelijk aangegeven hoe hard er gebeten mag worden. Op springen is vaak enthousiasme en uitdagen om te spelen. Grote kans dat de hond gewoon niet genoeg aandacht krijgt of overprikkeld is en niet genoeg sturing krijgt.

De baasjes zijn indd consequent maar niet op de juiste manier. :)

Iets geven waar hij wel op mag kauwen/bijten zal al veel verschil maken. :) Net als iets van speelgoed geven. Maar ik denk ook dat de hond echt behoefte heeft aan rust momenten. Een van mijn honden pakt ook geen rust buiten. Alleen lekker binnen in mand of bench.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 08:54

Ik heb de eigenaresse gisteren gesproken en ze gaat voor nu vaste rustmomenten voor hem inlassen. Zijn kleed (die binnen zijn plek is) gaat nu ook mee naar buiten. Hij is altijd waar de mensen zijn dus dan gaat het kleed ook mee naar het terras bijv. Zou je hem binnen laten dan zou hij heel onrustig worden. Ik kwam gisteren nadat hij geslapen had en toen was hij vele malen kalmer. Beetje happerig maar niet druk of springerig. Ik denk dat dit hem goed zal doen.

Als ze weten dat ik kom doen ze hem voor nu naar binnen zodat ze hem zelf aan de lijn kunnen laten groeten. Ze zijn voor nu niet happig op een deskundige vanwege Corona en dat zij in de risicogroep vallen. Ze willen nu graag hiermee beginnen.

Er is een aantal keer genoemd dat deze situatie niet moet kunnen op een pensionstal. Misschien nog goed erbij te zeggen dat het hier gaat om paarden aan huis waarvoor ze twee bijrijders hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:59

Dat klinkt goed!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:02

kijk das al positief!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:03

Negerzoen schreef:
Hoi allemaal,

De eigenaren van mijn bijrijdpaard hebben een 8 maanden oude reu. Hij is een kruising tussen een Rhodesian Ridgeback en een Zwitserse Sennen. Een hartstikke leuke en intelligente hond maar hij vertoont erg dominant gedrag. Bijtgedrag bij puppies komt natuurlijk vaker voor, maar hij stopt er niet mee. Sterker nog, het wordt steeds erger.

Zijn eigenaren zijn heel streng voor hem en corrigeren hem ook. Eerst op stem en daarna worden ze algauw hardhandiger door zijn bek dicht te knijpen of hem in zijn nekvel te pakken en hem op de grond te leggen. Dat is absoluut niet mijn methode. Het enige goede is dat ze wel consequent zijn. Als hij weet dat hij gecorrigeerd gaat worden houdt hij afstand en daagt hij uit.

Ik mag hem corrigeren (graag zelfs) maar ik weet niet goed hoe. Als ik aankom is hij heel enthousiast en rent hij op me af, springt tegen me op en bijt in mijn handen en armen. Ik negeer hem dan en loop door maar helaas is dat extra uitdaging voor hem en bijt hij alleen maar harder en ook in mijn benen. Als hij van voren springt geef ik hem een knietje (als in, dan botst hij tijdens het springen op mijn knie) Op een gegeven moment stopt hij wel maar dan ben ik al bont en blauw en naast dat dat voor mij zeker niet prettig is, is het voor visite ook niet wenselijk.

Iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan? De eigenaren zelf staan ook zeker open voor tips!

Zijn ze met hem op cursus?
Ik heb ook een wildebras, bij ons hielp het om hem dingen te leren als zit, af, blijf.
Hier is het energiek maar wil wel heel graag wat doen.

En als allerbelangrijkste, de oefening klaar.
Dat oefen je met een speeltje, lekker spelen, dan zeg je klaar, stop met spelen, legt speeltje weg en geeft geen aandacht meer.

Veel oefenen.