Ziek konijn sleept met poot

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Ziek konijn sleept met poot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:40

Gecondoleerd ts.

Bijna alle konijnen zijn dragers dus zou me daar geen zorgen over maken

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:23

Een konijn blijft altijd drager, maar dat is geen reden om hem geen nieuw maatje te geven.

Verder: heeft je achtergebleven konijn ook E Cuniculi klachten, of is diens behandeling echt alleen preventief?
Als het nu alleen een preventieve behandeling is, dan hoeft het helemaal niet zeker te zijn dat dit konijn besmet is, hij hoeft dan ook geen drager te zijn.
Helaas zul je dat nooit met zekerheid weten. Pas als hij /zij symptomen krijgt, weet je zeker dat die besmet is en dus drager is.

Zolang je konijn fit is, is er niks aan de hand.
Er zijn overigens heel veel konijnen drager, zonder dat iemand het weet, dus je nieuwe konijn kan ook al drager zijn voordat die gekoppeld is.

Besmetting is pas mogelijk zodra de E Cuniculu weer de kop opsteekt.
(Steekt de kop op wanneer je konijn verzwakt is, om wat voor reden dan ook)
Besmetting vindt vooral plaats via de urine.
Goede hygiëne is dus altijd een must.
Voordat er een nieuw konijn komt, is het aan te raden om hok en buitenruimte zo goed mogelijk te ontsmetten (buiten is wel lastig)

Een gezond konijn kan dus besmet worden, ja.
Maar hoeft dus niet.
Van mijn 4 konijnen zijn er 2 drager (al 2,5 jaar), die andere 2 hebben nergens last van.
Leven inmiddels wel als 2 gescheiden koppels maar delen om beurten wel gemeenschappelijke buitenruimte (inclusief buitentoilet).

Wat wel een aandachtspuntje is, is het koppelen. Koppelen geeft (een boel) stress, en dat kan weer een trigger zijn voor E Cuniculi.
Dus blijf je konijn goed observeren, ook nog na het koppelen.
Mocht die toch drager zijn, dan kan van de stress de E Cuniculi weer toeslaan.
Vroegtijdig symptomen (kunnen) herkennen is heel belangrijk.

Tipje: kijk of je in je regio een cursus konijnen EHBO kunt volgen.
Zo”n cursus is er op gericht dat je door vroegtijdig signaleren de juiste maatregelen kan treffen. Om je konijn in zo’n goed mogelijke conditie dan bij de dierenarts te krijgen. Konijnen gaan vaak zo snel achteruit dat je afspraak bij de DA te laat komt.

Succes!

Aslien

Re: Ziek konijn sleept met poot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 22:02

Dankjewel voor jullie reacties.

Het is een preventieve behandeling. Dat stelt me gerust. Koppelen ga ik tegen die tijd zo rustig mogelijk doen, eerst even naast elkaar wennen. Hopelijk valt de stress dan mee. De konijnen EHBO is ook een goede tip, ga ik naar kijken,lijkt me erg leerzaam. Bedankt voor je uitgebreide bijdrage in dit topic hoefnageltje!