Zweepje voor honden? Ervaring??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:54

Citaat:
Edit: Je vorige topic ook gelezen. Ik vind het oprecht misselijkmakend hoe jij je dier behandeld. Wat een verschrikkelijk leven heeft die hond, hopen dat je inziet dat je na deze hond beter een pluche variant van de HEMA kunt aanschaffen.

Amen.
Iedere keer wens ik weet dat TS een trol is maar helaas lijkt zij het echt serieus te menen met alle topics over oa haar hond.

TS. Verdiep je eens in positieve bekrachtiging. Zowel voor hond als paard. En vertel diegene met haar zweepjes voor de hond maar eens hoe zonde dat is, trainen op basis van straf en pijn, ipv meteen te denken dat het een goed idee is.

SweetVanille

Re: Zweepje voor honden? Ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:02

Is dit serieus...? En ook nog voor scherpe correcties...? Dan ben je de wanhoop echt nabij, wat ziek....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:07

KimD waarom is de plantenspuit onnozel? Leg mij dat maar uit, aangezien ik dat van verschillende trainers als mogelijkheid gekregen heb om mijn honden bepaalde onhebbelijkheden af te leren.

En daarbij, het werkt ook nog....dus ik hoor graag wat jij er onnozel aan vindt en waarom?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:10

Oké... Ik kan echt niet de enige zijn die denkt: waarom is het voor honden dierenmishandeling en voor paarden helemaal normaal?

Toevoeging: ik clicker al jaren en kan in zowat elke reactie het woord "hond" vervangen voor "paard". Ook bij paarden werkt positieve bekrachtiging veel beter. Ik dacht echt dat dit een 1 april-topic was om dit aan te kaarten.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 02-04-20 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:10

sorry maar het is al 1 april geweest hoor...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:17

daffodil schreef:
KimD waarom is de plantenspuit onnozel? Leg mij dat maar uit, aangezien ik dat van verschillende trainers als mogelijkheid gekregen heb om mijn honden bepaalde onhebbelijkheden af te leren.

En daarbij, het werkt ook nog....dus ik hoor graag wat jij er onnozel aan vindt en waarom?

Het werkt zeker, maar niet op de manier waarop je graag wilt dat het werkt.

Je wilt graag een gedrag bereiken dat je wél graag ziet, niet het onderdrukte gecorrigeerde gedrag dat komt door iets waar de hond alleen maar negatieve gedachten aan overhoud.

Als ik mijn honden trap leer ik het gedrag dat ik niet wil zien ook af, maar niet op de juiste manier of voor het juiste gedrag.

Jouw correctie brengt enkel angst en onderdrukking voort. De hond is bang om het gedrag te vertonen want het betekend straf, terwijl je juist wilt dat de hond een positief gedrag laat zien dat je beloont waardoor de hond dat gedrag de voorkeur geeft.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:21

Een zweepje voor een hond? Jeetje. :7
Als die niet luistert dan doe je toch iets verkeerd.
Ik heb een 9 jarige hond, nooit niks mee gedaan. Die loopt hier op de boerderij en binnen.
Afgelopen jaar agility mee begonnen, ik kan je zeggen dat ik geen zweep nodig heb gehad.
Belonen, belonen, belonen. Daar kom je erg ver mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:22

Ja kan prima! Af en toe spoortje gebruiken helpt ook :D worden ze net wat scherper van :))

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:25

KimD schreef:
daffodil schreef:

Je wilt graag een gedrag bereiken dat je wél graag ziet, niet het onderdrukte gecorrigeerde gedrag dat komt door iets waar de hond alleen maar negatieve gedachten aan overhoud.

Als ik mijn honden trap leer ik het gedrag dat ik niet wil zien ook af, maar niet op de juiste manier of voor het juiste gedrag.

Jouw correctie brengt enkel angst en onderdrukking voort. De hond is bang om het gedrag te vertonen want het betekend straf, terwijl je juist wilt dat de hond een positief gedrag laat zien dat je beloont waardoor de hond dat gedrag de voorkeur geeft.

Dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef. Ik gebruik het om het excessieve gedrag af te leren, te corrigeren maar draai het daarna om met positief belonen. Ik dacht al dat je zo redeneerde.

Voorbeeld, ik heb een hond die blijft uitvallen naar bewegende beelden op de tv. Aan de riem leggen helpt niet, opsluiten in de bench helpt niet, afleiden helpt niet, de plantenspuit helpt wel. Op het moment dat er nu iets gebeurt op tv waarop ze wil reageren, weet ze dat de plantenspuit volgt als er uitgevallen wordt maar ze weet ook dat als ze direct naar me toe komt zonder herrie, dit beloond wordt.

Dan heb ik toch bereikt wat ik wil? En neem van mij aan dat ik geen angstige onderdanige honden heb, hahahaha, verre van dat!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:26

Een zweep gebruiken bij je traag lerende hond.....serieus??

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:34

Ik wacht en hoop nog altijd op de dag dat het houden van dieren alleen mogelijk is na het afleggen van een theorie en praktijk examen.
Zweepslagen voor een hond als die zich niet als paard gedraagt, en het maar moeizaam leert what the hell...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:35

Voor het aanleren van kunstjes gebruik ik eigenlijk alleen beloningen. De "straf" bij het fout doen van een kunstje is dan dat ze geen beloning krijgen.
Fysieke straf gebruik ik alleen in noodsituaties (bijvoorbeeld bij 2 vechtende honden). De rest is prima te regelen met een "nee" gevolgd door een oefening die ze wel kunnen.

Als jouw hond traag leert, dan heb je denk ik nog niet de juiste trigger gevonden voor jouw hond. Met trigger bedoel ik datgene waarvoor de hond graag werkt. Is dat knakworst, zijn favoriete bal, zijn gewone voer, een kriebel, of een blije baas?
Als je zijn trigger hebt gevonden, dan zal je hond graag willen werken.

En stokjes en zweepjes? Waarom zou je op die manier willen trainen? Is het niet veel leuker om te zien dat je hond iets wil doen, omdat ie graag de beloning wil en daarvoor zijn uiterste best doet? Dat in tegenstelling tot een hond die een oefening maar zo-zo doet om klappen te ontwijken?

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:40

Ik ben nav de reacties ook maar even berichten van jou gaan opzoeken.
M’n bloed kookt van je. Lekker je hond een corrigerende tik geven.... Doe je dat ook bij je vriend als ie niet naar je luistert?

Ik doe al jaren vrijwilligerswerk in het dierenasiel en op de dierenambulance, en dít, jongens, dít is hoe we aan zwaar getraumatiseerde en hele angstige honden komen in het asiel.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:44

Gadverdamme, TS, gad-ver-damme. Wat een mentaliteit. Mensen zoals jij mogen geen dieren houden.
Gewoon helemaal nooit.

En mensen die zich afvragen waarom het bij honden niet zou mogen en bij paarden wel: ga je schamen.
Die hebben er ook niks van begrepen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:51

KimD schreef:
daffodil schreef:

Plantenspuit werkt om het gedrag af te leren op een hele zwart witte manier. Je doet het goed en blijft droog of je doet het fout en krijgt een spray. Daarna is het wel zeer noodzakelijk om het gedrag wat je wilt zien positief te bevestigen. Dus wil je dat ze stoppen met blaffen? Dan beloon je meteen op het stil zijn. Als je de plantenspuit iedere dag de hele dag nodig hebt, ben je niet goed bezig. Ik hem hem 2 keer gebruikt bij een van mijn honden en daarna had ze het door.

Zweep gebruik ik bij mijn honden als we bij de paarden zijn. Als de hond te dicht bij de benen komt, leg ik voorzichtig de zweep tegen de romp aan. Honden weten wat ik bedoel en gaan keurig weg. Als ze puppy zijn speel ik veel met een dressuur zweep en daarna gebruik ik hem pas. Nooit mee slaan! Doe je bij je kinderen toch ook niet hoop ik.

Achterwaarts en zijwaarts leer ik mijn honden ook aan met de zweep. Ze weten dat ze moeten wijken voor ‘ druk ‘. Ik leg hem dus alleen maar op ze en gebruik het dus als een verlenging van mijn arm zodat ik zelf rechtop kan blijven staan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:53

daffodil schreef:
KimD schreef:

Dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef. Ik gebruik het om het excessieve gedrag af te leren, te corrigeren maar draai het daarna om met positief belonen. Ik dacht al dat je zo redeneerde.

Voorbeeld, ik heb een hond die blijft uitvallen naar bewegende beelden op de tv. Aan de riem leggen helpt niet, opsluiten in de bench helpt niet, afleiden helpt niet, de plantenspuit helpt wel. Op het moment dat er nu iets gebeurt op tv waarop ze wil reageren, weet ze dat de plantenspuit volgt als er uitgevallen wordt maar ze weet ook dat als ze direct naar me toe komt zonder herrie, dit beloond wordt.

Dan heb ik toch bereikt wat ik wil? En neem van mij aan dat ik geen angstige onderdanige honden heb, hahahaha, verre van dat!

Dat is dus precies wat je in eerste instantie wilt vermijden. :+

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:58

Verder TS: een hond leert pas als het fouten durft te maken. Als je dus gaat corrigeren omdat een hond iets niet snapt, gaat hij alleen maar minder proberen en dus minder snel leren. Net de sporten die je noemt, zijn zo positief.

Dus stop met corrigeren en ga kijken naar wat je hond aanbiedt. Beloon het proberen en de eerste stapjes ook en je hebt al snel een hond die sneller leert.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:03

Meid, doe jezelf en die arme hond een plezier. Leer hoe je met het beestje om moet gaan van een fatsoenlijke hondenschool.

En stop met dat dier meppen!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:19

Nicky1963 schreef:
En mensen die zich afvragen waarom het bij honden niet zou mogen en bij paarden wel: ga je schamen.
Die hebben er ook niks van begrepen.

Leg eens uit? Want ik denk dat ik het beter begrijp dan jij.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:20

Slotje voor overleg.