Katten en aanrechten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:06

.
Laatst bijgewerkt door Lori op 05-02-25 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:09

Ze doen het uit nieuwsgierigheid, curiosity killed the cat... Mijn katten hebben iig geen enkele interesse in mijn eten, wanneer ik iets over heb zet ik het wel eens op de grond maar daar wordt alleen aan gesnuffeld, ze willen mijn eten helemaal niet. Behalve om mee te spelen, brood is heel leuk om te jatten en op de grond te gooien. Nouja, alles eigenlijk wel, toen mijn kleintje nog heel klein was moest echt alles op de grond, bleef oprapen en terug leggen. Op mijn aanrecht ligt werkelijk nooit iets, ik ruim altijd alles op, dat is ook niet de reden dat ze er gaan kijken, is gewoon nieuwsgierigheid, ze willen alles weten...

Ik vergeef ze sowieso alles... <3
Afbeelding

Anoniem

Re: Katten en aanrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:15

Onze leerde het af in het vorige huis. De keramische kookplaat was net uit.. kat ging op het aanrecht en verbrandde zich. Nooit meer op een aanrecht gesprongen :+

Vorige kat heb ik bij betrappen gegrepen en onder de kraan gehouden. Hard misschien maar het hielp.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:05

Wistaire schreef:
Ik heb ooit een video gezien waar specifiek gesproken werd over katten op het aanrecht. Ga hem even opzoeken.

Hierzo: https://www.youtube.com/watch?v=WJcWoksdlOM&t=0m58s
Duidelijke tips en ideeën.

Ohja de yes/no! Was ik helemaal vergeten, maar dat zijn echt goede tips. Wij hebben ook altijd wel een krukje in de keuken gehad in het oude huis. Nu staat de eettafel dichtbij en zitten ze graag op de stoelen te observeren (of bovenop de kast).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:23

Set_Elkol schreef:
[ Video ]

Geweldig! :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:25

Aangezien ik sphynxen had, werkte een plantenspuit niet... dat vonden ze alleen maar lekker.
Ik heb in het begin aluminiumfolie op het aanrecht gelegd, dat schrikken ze zich helemaal rot wanneer ze erop springen :')
En verder heel consequent zijn, eten, snoepje of andere beloning krijgen ze alleen wanneer ze op de grond blijven.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:30

Er bestaat een soort van spray (die lucht uitblaast) wanneer er een kat in de buurt komt. Heb ik in het programma "my cat from hell"gezien. Prachtig programma trouwens. Veel van geleerd! Weet niet waar je zo'n ding kan kopen overigens. Mijn kat sluit ik even op wanneer we gaan koken, die gaat gewoon in je salade zitten op de aanrecht :o

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:36

Aluminiumfolie heb ik ooit geprobeerd onder de deur, omdat ze onder de deur krabte...dat hielp niet. Ze vond het alleen maar nog leuker. Uiteindelijk is ze er wel mee gestopt trouwens.

Het aanrecht springt mevrouw nog niet op, gelukkig. Ze kijkt liever vanaf de bovenkastjes wat we aan het doen zijn :D hier mag ze niet op de eettafel als we aan het eten zijn, maar wat is leuker dan dat tóch doen...we hebben het heel lang geprobeerd door consequent haar eraf te halen en 'nee' te zeggen, maar dat hielp niet. Op een gegeven moment was ik het helemaal zat en heb de plantenspuit gepakt. Na 1x was het over.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:44

testes76 schreef:
Er bestaat een soort van spray (die lucht uitblaast) wanneer er een kat in de buurt komt. Heb ik in het programma "my cat from hell"gezien. Prachtig programma trouwens. Veel van geleerd! Weet niet waar je zo'n ding kan kopen overigens. Mijn kat sluit ik even op wanneer we gaan koken, die gaat gewoon in je salade zitten op de aanrecht :o

oh ja... die heb je ook voor je computer en toetenbord, om schoon te blazen.

https://www.handyman.nl/product/gembird ... 815013801/

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:47

Sas_Mon schreef:
Plantenspuit. En dan heel consequent. Werkt alleen als je er bent en als je er niet bent zitten ze er toch op maar het is beter dan niets...

Hhaa ik heb die van mij eens onder de kraan gezet... Ging met het water spelen en zich wassen...

Echte waterrat dus! <3

Wij joegen ze gewoon weg. tegenwoordig hoeft mn vriend zn voet maar op de grond te stampen en ze stoppen met doen wat niet mag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:10

Hanafubuki schreef:
Onze leerde het af in het vorige huis. De keramische kookplaat was net uit.. kat ging op het aanrecht en verbrandde zich. Nooit meer op een aanrecht gesprongen :+

Vorige kat heb ik bij betrappen gegrepen en onder de kraan gehouden. Hard misschien maar het hielp.

Ik heb 1 kat die dat niet erg vind.. gaat ook in bad liggen, in de wasbak (kraan open of dicht..).
Hij heeft zich ook al een keer verbrand aan de pan, maar dat haalde niets uit.

Eerst dacht ik dat het gewoon een domme kat was, maar hij is juist super slim.
Hij krijgt ook deuren open met de klink omhoog en springt alleen onze slaapkamerdeur open als wij er niet zijn.
Haalt zelfs de deksel van de pan (als hij de kans krijgt). -O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:29

Hier 2 katten die het niet meer doen, door elke keer er af te zetten met een nee nee. Ene kitten deed het na 3 keer al niet meer de ander heb ik er wel 50 keer met een nee nee af moeten zetten. Kleine aanrecht tegenover grote mogen ze wel op daar staat hun voer. Daar heb ik wel aan beide kanten spullen, kist prullenbak, neer gezet waardoor ze niet vanaf de grond er op hoeven te springen, maakt het verschil wat duidelijker voor ze.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:47

GDG schreef:
Kristy1998x schreef:
Gezien mijn irritaties langzaam groter worden
was ik benieuwd of iemand eventueel enkele
tips heeft op het afleren hiervan?

Je ergernis loslaten :') . Ik heb me jaren ontzettend geërgerd want één van onze katten ging heel vaak op het aanrecht maar die hoorde je er dus echt echt echt niet opspringen! Ik hoorde hem er wel altijd afspringen, de klojo. Oeh, pissig dat ik dan was dat hij er weer op gezeten had -:(- . En ik heb hem er ook zo vaak afgejaagd als ik het zag en ik liet ook nooit iets op het aanrecht staan en toch bleef hij het volhouden.
Uiteindelijk heb ik het maar losgelaten (zo goed als dan) en dat heeft me nog het meest opgeleverd :+ .

Daar ben ik het volkomen mee eens. Ik zeg heus wel 'Nee!' als ze op het aanrecht springen en dan gaan ze er ook meteen af, maar ik weet dat ze het doen als ik er niet ben. Gewoon steeds goed schoonmaken en geen 'lekkere' dingen erop laten staan.

Hetzelfde geldt bij mij voor mijn bank. Ik heb een mooie grote hoekbank die heerlijk zit. Heb hem vier jaar geleden nieuw gekocht (mijn eerste nieuwe bank, lang voor gespaard). Maar ik wist dat het me niet zou lukken om mijn vier katten te leren om er niet aan te krabben. Natuurlijk heb ik krabpalen vlakbij de bank en zelfs eentje voor een leuning. Heb wel geprobeerd om ze te leren dat ze de krabpaal moeten gebruiken ipv de bank, maar dat helpt maar deels.
Toen ik de bank kocht had ik me al voorgenomen om me niet druk te maken als ze eraan zouden krabben etc. Nou, de bank is tamelijk gehavend, zit nog steeds net zo lekker en ik ben gewoon ontspannen. Ik heb echt liever een goed humeur en vier vrolijke katten dan een ongeschonden bank.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 20:31

Handige tips!

Plantenspuit lijkt goed te werken, en consequent zijn. Als ik van huis ben doen ze het nog wel. Iets met als de kat van huis is :#.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 20:33

@Hevonen

Die van mij krabben mijn bank en stoelen "kapot". Ik heb nu feliway ani scratch. Werkt bij mij super. Moedigt ze aan om te krabben op de gewenste plek. Heb 1 grote krabpaal waar meerdere krabgelegen heden bij zijn en nog 1 extra wat kleinere.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:12

Kristy1998x schreef:
@Hevonen

Die van mij krabben mijn bank en stoelen "kapot". Ik heb nu feliway ani scratch. Werkt bij mij super. Moedigt ze aan om te krabben op de gewenste plek. Heb 1 grote krabpaal waar meerdere krabgelegen heden bij zijn en nog 1 extra wat kleinere.

Heb verschillende Feliwayproducten geprobeerd, ook vanwege de stress van een van mijn katten, maar ze lijken geen enkel effect te hebben.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:40

Hier slopen ze alleen het bamboebehang maar dat lijkt ook wel erg op een krabpaal. :') heb er dik sisaltouw omheen geplakt. Kater springt en hangt er ook graag in :D

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:42

Ik heb dat opgegeven
Of nee, Ik Ben daar nooit aan begonnen
Van mij hebben ze altijd gemogen

Vaatdoekje, schoonmaakmiddel en als je iets te eten wil maken ; Even doekje Er over en gaan.
Makkelijkste oplossing
Minste irritatie
Meeste bewegingsvrijheid

(Ik heb een sprayfles eucalyptus gebaseerde spray klaar staan Die desinfecterende eigenschappen heeft,

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:30

Onze poes doet het gelukkig niet. Dan zou ze ook direct weg moeten, want ik ben allergisch voor haar.

Ze is al 16, dus ik moet even terug in de tijd... volgens mij gebruikten wij toen ze jong was een waterpistool. Blijkbaar heeft dat geholpen.

Maar goed, onze leren bank wil je echt niet zien. Die is gewoon harig geworden, ondanks dat ze een krabpaal tot haar beschikking heeft. Schandalig ziet het eruit. En ze maakt de muren vies.

Het eerste wat wij doen als ze is gaan hemelen, is de boel opknappen en vervangen. En daarna komt er geen huisdier meer, het is dan wel mooi geweest :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:32

Afbeelding

DE oplossing!
Niet goedkoop maar werkt goed.
Als navulling kan je de spuitbusjes van de action gebruiken(met lucht om computers en dergelijke schoon te spuiten)