Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Het is een afgezet stuk bos van 30 hectare. Dat lijkt veel, maar is het uiteraard niet. Het is grofweg 2,5 bij 1,5 kilometer lang.
KahluaB schreef:dees_daan schreef:Dit zal altijd zo blijven helaas, het standaard antwoord is dat de hond los mag want losloopgebied.. Ik vind het ook niet kunnen maar er is niet veel aan te doen. Reden voor mij om niet meer in dat soort gebieden te komen en als het kan lekker vroeg naar het bos te gaan omdat er dan nog niemand is, mijn Chihuahua's zijn kwetsbaar en ik ga het risico niet nemen dat het wel mis gaat.
Ook in gebieden waar ze niet los mogen heb ik vaak dat mensen hun honden gewoon laten gaan terwijl ze zien dat die van mij aan de lijn zitten, toen mijn witte herder nog leefde had ik dat probleem bijzonder genoeg eigenlijk nooit..
Chihuahuas zijn toch ook geen honden ....
viphorse schreef:Ik loop met mijn honden vaak in het losloop gebied een enkele keer kom ik dan ruiters tegen zo ook vandaag. Uit fatsoen doe ik mijn honden aan de lijn maar vandaag gaf een ruiter vanuit het niets aan dat dit niet meer dan normaal is en de honden het anders wel zouden voelen..... en dat terwijl ik gewoon van zon stond te genieten met 2 aangelijnde honden in een losloop gebied.
KimD schreef:Eerlijk is eerlijk, als je daar gaat wandelen verwacht ik dat je hond dat ook gewoon fatsoenlijk kan en zich weet te gedragen. Die van ons mogen ook doen en laten wat ze willen, als ze door het bos willen rennen is dat prima, als ze over de heide 20 rondjes willen rennen, ook best, maar ik ga ze in het losloopgebied niet controleren. Ik ga daar wandelen zodat ze lekker kunnen ravotten en hun hoofd leeg kunnen maken.
DemDeempel schreef:Ik ben nu wel heel benieuwd welk gebied dit is, volgens mij bij mij in de buurt want ik heb oom wel eens dit soort verhalen gehoord. Ik ben daar zelf nog niet geweest want heb nu een zieke pup maar anders weet ik dat ik er ook niet heen hoef.
meggiemeg schreef:DemDeempel schreef:Ik ben nu wel heel benieuwd welk gebied dit is, volgens mij bij mij in de buurt want ik heb oom wel eens dit soort verhalen gehoord. Ik ben daar zelf nog niet geweest want heb nu een zieke pup maar anders weet ik dat ik er ook niet heen hoef.
dit is in Harskamp vlakbij camping harskamper dennen
meggiemeg schreef:KimD schreef:Eerlijk is eerlijk, als je daar gaat wandelen verwacht ik dat je hond dat ook gewoon fatsoenlijk kan en zich weet te gedragen. Die van ons mogen ook doen en laten wat ze willen, als ze door het bos willen rennen is dat prima, als ze over de heide 20 rondjes willen rennen, ook best, maar ik ga ze in het losloopgebied niet controleren. Ik ga daar wandelen zodat ze lekker kunnen ravotten en hun hoofd leeg kunnen maken.
Maar als jouw honden heel ergens anders lopen dan jij kan je ze toch nooit onder controle hebben of bijvoorbeeld terug roepen?
Hier in het bos lopen ook mensen met een heel oud hondje, zij hebben deze aan de riem omdat het hondje al vrij doof is en het zicht wordt ook minder, daardoor wordt het hondje ook weer wat meer schrikkerig als er bijvoorbeeld ineens een aantal honden voorbij denderen.
Als ik hun aan zie komen roep ik mijn honden bij mij en lijn ze even aan, zijn we elkaar gepasseerd dan laat ik ze even verderop weer los. Die paar meter moet kunnen dat ze dan even aangelijnd zijn. Het is een klein gebaar en wordt enorm gewaardeerd.
KimD schreef:Dit klinkt mij eerlijk gezegd niet als een losloopgebied in de oren, maar meer als een veredeld losloopveld/bos? Hoe groot is het stuk als jij zegt dat eigenaren aan de ingang blijven staan?
Hier in de buurt is ook een losloopgebied, en ik ga daar wandelen om zorgeloos te kunnen wandelen. Alleen met onze vijf honden of met vrienden, en dan zijn we al snel aan de 15 tot 25 honden, wat prima gaat en dus ook alleen maar kan in dit gebied. Maar dit is een relatief groot gebied. De honden gaan los uit de auto en ik neem niet eens altijd een riem mee het gebied in.
Eerlijk is eerlijk, als je daar gaat wandelen verwacht ik dat je hond dat ook gewoon fatsoenlijk kan en zich weet te gedragen. Die van ons mogen ook doen en laten wat ze willen, als ze door het bos willen rennen is dat prima, als ze over de heide 20 rondjes willen rennen, ook best, maar ik ga ze in het losloopgebied niet controleren. Ik ga daar wandelen zodat ze lekker kunnen ravotten en hun hoofd leeg kunnen maken.
Er springt ook wel geregeld een hond links of rechts tegen ons op, vaak uit enthousiasme, maar ik heb daar geen problemen mee. Ik ga daar niet wandelen als ik dat niet wil, dat vind ik inderdaad te verwachten als je in een losloopgebied loopt. Of het normaal is? Nee, zeker niet, maar het kan wel gebeuren.
Maar dat is ook van toepassing op fietsers, ruiters, wandelaars etc die daar gaan wandelen en dan verbaasd zijn over de loslopende honden.. Tja, sorry, maar ga dan aan de andere kant van de heide lopen waar wij niet welkom zijn.
lizy29 schreef:Daarom liep onze ridgeback met muilkorf rond in het bos. Simpelweg niet altijd betrouwbaar genoeg en op deze manier kon ze toch lekker loslopen zonder een gevaar te vormen voor andere mensen, honden of wild.
kiwiwitje schreef:Honden die (op)jagen mogen volgens de wet helemaal niet los. Staan hogere boetes op dan “gewoon” loslopen waar t niet mag.
T enige wat je kan doen is melding blijven maken bij gemeente en politie en evt boswachters( die zijn meestal of altijd boa dus mogen boetes uitschrijven)
KimD schreef:In ons geval jagen de honden überhaupt niet, dus dat is op onze honden gelukkig niet van toepassing. De herder van een vriendin jaagt wel, die blijft gewoon aan de riem.
Overigens, als jouw paard loslopende honden kan verdragen dan lijkt het me geen probleem om door het losloopgebied te rijden. Maar als ruiters dan verbaasd zijn over loslopende honden, dat vind ik dan toch wel vreemd.
Mijn eigen paarden kende honden uiteraard, die had ik altijd bij me. Die zou ook niet schrikken of trappen naar loslopende honden, tenzij ze écht zouden bijten. Maar ik heb dat in al die jaren echt maar enkele keren meegemaakt.