etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DemDeempel

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:31

Ik ben nu wel heel benieuwd welk gebied dit is, volgens mij bij mij in de buurt want ik heb oom wel eens dit soort verhalen gehoord. Ik ben daar zelf nog niet geweest want heb nu een zieke pup maar anders weet ik dat ik er ook niet heen hoef.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:37

Ibbel schreef:
Het is een afgezet stuk bos van 30 hectare. Dat lijkt veel, maar is het uiteraard niet. Het is grofweg 2,5 bij 1,5 kilometer lang.

Ik vergis me, het is veel kleiner. Die 2,5 bij 1,5 is het losloopgebied aan de Boeschoterweg, dat is 100-120 ha. Dit gebiedje is 25-30 ha, zoiets, en dus iets van 500 meter breed en 600 meter lang.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:41

Een etiquette zal er vast wel zijn bij een losloopveld.
Maar je weet bij voorbaat dat er niet echt aan wordt gehouden.

Daarom ga ik met mijn honden ook niet naar zulke plekken, waar het zo vol is met loslopende honden.
Mijn honden lopen ook los, maar ik zoek gebieden op waar ik maar zelden iemand tegen kom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:23

KahluaB schreef:
dees_daan schreef:
Dit zal altijd zo blijven helaas, het standaard antwoord is dat de hond los mag want losloopgebied.. Ik vind het ook niet kunnen maar er is niet veel aan te doen. Reden voor mij om niet meer in dat soort gebieden te komen en als het kan lekker vroeg naar het bos te gaan omdat er dan nog niemand is, mijn Chihuahua's zijn kwetsbaar en ik ga het risico niet nemen dat het wel mis gaat.
Ook in gebieden waar ze niet los mogen heb ik vaak dat mensen hun honden gewoon laten gaan terwijl ze zien dat die van mij aan de lijn zitten, toen mijn witte herder nog leefde had ik dat probleem bijzonder genoeg eigenlijk nooit..

Chihuahuas zijn toch ook geen honden .... :P

En dat is het andere excuus.. Dat het geen honden zijn maar poedersuiker.. Tsja, die van mij lopen gewoon 1,5 uur in het bos, hebben 4 poten een staart en kunnen blaffen dus ik weet niet hoe ik ze anders zou moeten noemen..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 20:34

viphorse schreef:
Ik loop met mijn honden vaak in het losloop gebied een enkele keer kom ik dan ruiters tegen zo ook vandaag. Uit fatsoen doe ik mijn honden aan de lijn maar vandaag gaf een ruiter vanuit het niets aan dat dit niet meer dan normaal is en de honden het anders wel zouden voelen..... en dat terwijl ik gewoon van zon stond te genieten met 2 aangelijnde honden in een losloop gebied.

Toen heb je zeker geantwoord dat het niet meer dan normaal is om het te waarderen dat je de honden even aan de lijn deed?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 20:41

KimD schreef:
Eerlijk is eerlijk, als je daar gaat wandelen verwacht ik dat je hond dat ook gewoon fatsoenlijk kan en zich weet te gedragen. Die van ons mogen ook doen en laten wat ze willen, als ze door het bos willen rennen is dat prima, als ze over de heide 20 rondjes willen rennen, ook best, maar ik ga ze in het losloopgebied niet controleren. Ik ga daar wandelen zodat ze lekker kunnen ravotten en hun hoofd leeg kunnen maken.

Maar als jouw honden heel ergens anders lopen dan jij kan je ze toch nooit onder controle hebben of bijvoorbeeld terug roepen?

Hier in het bos lopen ook mensen met een heel oud hondje, zij hebben deze aan de riem omdat het hondje al vrij doof is en het zicht wordt ook minder, daardoor wordt het hondje ook weer wat meer schrikkerig als er bijvoorbeeld ineens een aantal honden voorbij denderen.
Als ik hun aan zie komen roep ik mijn honden bij mij en lijn ze even aan, zijn we elkaar gepasseerd dan laat ik ze even verderop weer los. Die paar meter moet kunnen dat ze dan even aangelijnd zijn. Het is een klein gebaar en wordt enorm gewaardeerd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 20:42

DemDeempel schreef:
Ik ben nu wel heel benieuwd welk gebied dit is, volgens mij bij mij in de buurt want ik heb oom wel eens dit soort verhalen gehoord. Ik ben daar zelf nog niet geweest want heb nu een zieke pup maar anders weet ik dat ik er ook niet heen hoef.

dit is in Harskamp vlakbij camping harskamper dennen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:47

t punt is gewoon dat veel losloopgebieden ook ruiter, fiets en/of wandelgebied is. En dat niet iedereen er van gediend is dat er een hond opaf vliegt. En t is ook geen normaal hondengedrag. Dat opzich zou geen probleem zijn als honden maar luisteren. Maar dat, en de laksheid van de baasjes(die ze niet terug roepen), is nou net t hele ding.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:56

Dat gebied bij de Harskamperdennen wordt gepromoot als: geen ruiters, geen wandelaars, geen fietsers, omheind, dús geschikt voor (jonge) honden die het nog moeten leren. Wat vertaald wordt met: joehoe, mijn ongeleide projectiel met bananen in de oren die het woord luisteren niet kent (en waar ik geen moeite in wil stoppen om het 'm te leren) kan hier veilig los, want er staat een hek omheen (van 1 meter hoog trouwens - beetje hond springt daar met gemak overheen).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:58

Ja dat is dan weer iets wat ik bedoel met laksheid van baasjes :P

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:06

meggiemeg schreef:
DemDeempel schreef:

dit is in Harskamp vlakbij camping harskamper dennen

Top bedankt, ik dacht dat het Het Leesten was want daar is het ook altijd heel druk maar gelukkig niet dus

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:26

meggiemeg schreef:
KimD schreef:
Eerlijk is eerlijk, als je daar gaat wandelen verwacht ik dat je hond dat ook gewoon fatsoenlijk kan en zich weet te gedragen. Die van ons mogen ook doen en laten wat ze willen, als ze door het bos willen rennen is dat prima, als ze over de heide 20 rondjes willen rennen, ook best, maar ik ga ze in het losloopgebied niet controleren. Ik ga daar wandelen zodat ze lekker kunnen ravotten en hun hoofd leeg kunnen maken.

Maar als jouw honden heel ergens anders lopen dan jij kan je ze toch nooit onder controle hebben of bijvoorbeeld terug roepen?

Hier in het bos lopen ook mensen met een heel oud hondje, zij hebben deze aan de riem omdat het hondje al vrij doof is en het zicht wordt ook minder, daardoor wordt het hondje ook weer wat meer schrikkerig als er bijvoorbeeld ineens een aantal honden voorbij denderen.
Als ik hun aan zie komen roep ik mijn honden bij mij en lijn ze even aan, zijn we elkaar gepasseerd dan laat ik ze even verderop weer los. Die paar meter moet kunnen dat ze dan even aangelijnd zijn. Het is een klein gebaar en wordt enorm gewaardeerd.

Wat moeten die mensen in een losloopgebied met zo'n hond? Die kunnen beter ergens anders gaan wandelen waar aanlijnplicht is, of als ze nog meerdere honden hebben dit hondje in een buggy doen of thuislaten. Zo gebeurt dat in onze groepen ook.

Als ik hier in het bos ga wandelen dan lopen mijn honden illegaal los, dan staan ze netjes onder appèl en komen terug als er mensen met of zonder hond passeren. Daarnaast moeten ze druk bezochte stukken gewoon aan de riem.

Maar ik ga juist naar hun losloopgebied voor hún vrijheid. Zodat zij de keuze hebben in wat ze willen doen.

Edit: ik kan, als ik wil, mijn honden van behoorlijk wat meters af laten liggen en laten blijven. Ze luisteren prima, maar nogmaals, in een losloopgebied gaat dat het hele punt voorbij. Dan kan ik net zo goed hier illegaal in het bos gaan lopen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:43

Ja maarja wij hebben t zelfde probleem in aanlijnplicht gebieden. Wij zijn serieus afhankelijk van 1 dijkje, waar ook nog regelmatig jachttraining gedaan word, waar we nagenoeg nooit loslopers tegen komen. En dan moeten we regelmatig nog eerst de auto de dijk op rijden om een stuk te kunnen lopen zonder gedoe.. Er zijn meerdere losloopplekken maar alles loopt verder in de aanlijnplicht gebieden los. En als ze nu aanlijnen of “aan de voet” roepen en de honden luisteren dan vind ik t prima. Maar iedere keer hebben wij gestuntel omdat de honden boven op of tussen die van ons vliegen..

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:01

In omheinde gebieden ga ik sowieso nooit lopen, maar mijn hond die niet met andere reuen kan, lijn ik aan als ik andere honden zie aankomen. Voor de rest mogen die andere die ik heb prima kennis maken met andere honden die loslopen. Mijn honden mogen niet naar andere honden toe die aan de lijn zitten. Dan laat ik ze wachten om die andere langs te laten lopen of ik lijn ze zelf even aan.

Pas hier iemand die vroeg: waarom zit je hond aan de lijn? Kan niet met andere reuen. Zegt ze: Oh ja die van mij ook niet...................
Terwijl ze dat zegt, duikt haar loslopende reu op mijn reu die wel aan de lijn zat en die ik al kort hield terwijl ik langs liep.
Zegt ze:Oh ja sorry...dat had ik natuurlijk wel moeten zien aankomen...

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:07

Ik heb een klein oud hondje die heel graag los loopt maar dus wel kwetsbaar is met 3,5 kilo en een slechte knie. Voor mij is het stressvol als er (grote, drukke) honden zijn, zonder dat er een baasje in de buurt is. Gelukkig valt het hier in Drenthe meestal mee. Ik schrik wel van wat erg gezegd word. Ik zou niet graag een grote groep honden tegen komen zonder eigenaar, voor mij is dat echt eng. Maar mijn hondje moet toch ook veilig los kunnen lopen in het bos? Je moet toch in de gaten houden wat je honden doen als eigenaar? Dus binnen zichtafstand blijven?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:09

KimD schreef:
Dit klinkt mij eerlijk gezegd niet als een losloopgebied in de oren, maar meer als een veredeld losloopveld/bos? Hoe groot is het stuk als jij zegt dat eigenaren aan de ingang blijven staan?

Hier in de buurt is ook een losloopgebied, en ik ga daar wandelen om zorgeloos te kunnen wandelen. Alleen met onze vijf honden of met vrienden, en dan zijn we al snel aan de 15 tot 25 honden, wat prima gaat en dus ook alleen maar kan in dit gebied. Maar dit is een relatief groot gebied. De honden gaan los uit de auto en ik neem niet eens altijd een riem mee het gebied in.

Er springt ook wel geregeld een hond links of rechts tegen ons op, vaak uit enthousiasme, maar ik heb daar geen problemen mee. Ik ga daar niet wandelen als ik dat niet wil, dat vind ik inderdaad te verwachten als je in een losloopgebied loopt. Of het normaal is? Nee, zeker niet, maar het kan wel gebeuren.

Maar dat is ook van toepassing op fietsers, ruiters, wandelaars etc die daar gaan wandelen en dan verbaasd zijn over de loslopende honden.. Tja, sorry, maar ga dan aan de andere kant van de heide lopen waar wij niet welkom zijn.

Alle losloop gebieden zijn hier ‘shared space’, dus ook fietspad, wandelpad, speeltuintje (ja hoe verzin je het :+)
Ik ben er niet van gediend als een hond bij me opspringt en al helemaal niet als dat vervolgens door de eigenaar dood normaal wordt gevonden.
Als je hond bij anderen opspringt en hij staat niet onder appèl, dan hoort de hond niet los, ook niet in een losloopgebied. Losloopgebied is namelijk geen synoniem voor schijt aan alles. (wantja ook dat wordt niet opgeruimd :P )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:12

Ik loop daarom ook nooit in losloopgebieden. Mijn hond heeft niets met andere honden, zeker niet als ze als ongeleide projectielen op haar af komen gedenderd, zonder benadering zoals honden elkaar zouden horen te benaderen, op een afstand kijken, inschatten, de neus gebruiken etc.
Zij loopt dus heerlijk los in niet losloopgebied, daar lopen meer honden wel los, maar ze gaat altijd aangelijnd als iemand in zicht komt.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:46

lizy29 schreef:
Daarom liep onze ridgeback met muilkorf rond in het bos. Simpelweg niet altijd betrouwbaar genoeg en op deze manier kon ze toch lekker loslopen zonder een gevaar te vormen voor andere mensen, honden of wild.

Dat vind ik altijd zo een rare redenatie. Dat een hond geen schade meer met de bek kan aanrichten, betekend niet dat het geen schrik kan aanjagen en/of hevig kan imponeren bij andere dieren. Dit is naast zeer ongewenst gedrag, ook hartstikke link. Wilde dieren op de vlucht kunnen zich letterlijk te pletter lopen. En bij andere honden kan het agressie opwekken, met alle gevolgen van dien, zeker ook voor je eigen hond.
Zelf heb ik een angstige hond voor andere honden en hij zal ze altijd ontlopen. Komt er een gemuilkorfde hond op hem af, maakt dat net zoveel zangstem los als een hond zonder muilkorf. Kan ik echt niet waarderen als die door zo een hond weer drie stappen achteruit zet.

Kortom, losloopgebied op niet, zorg dat je je hond onder controle hebt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 08:14

We zijn van mening dus dat een losloopgebied voor iedereen is maar ondertussen komen er al wel opmerkingen voorbij dat je dan beter maar ergens anders kan gaan wandelen als er even rekening gehouden kan worden houden wat door vele erg gewaardeerd wordt.

Een ander voorbeeld dan wat hier in dit stukje ook op gaat: nog heel even en dan zijn de kleine kalfjes er weer van de reeën, in dit gebied hebben ze al jaren lang een vaste plek waar ze liggen samen. Nu door de verandering van bos naar losloopgebied en een afgesloten gebied met een gazen hekwerk kunnen de kleine kalfjes niet zo makkelijk en snel weg komen als mama. Er lopen hier best veel mensen met jachthonden of honden die het erg leuk vinden om op te jagen, is dat ook maar heel gewoon dat je dan even een korte periode geen rekening houdt met deze dieren?
De herten en reeën zie je ook op klaarlichte dag lopen en in het voorjaar met hun kalfjes.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:26

Echt , ik haat (ja haat) mensen die hun honden overal maar los gooien. Vooral in de niet los loop gebieden. Want de los loop gebieden mijd ik al.
Maar nee, overal lopen ze los. Want: ' hij/zij doet niets!!' :roll:

Maar dat die van jou niets doet... Wil niet zeggen dat die van mij het leuk vinden. En als mijn 4kg hondjes zeggen dat ze het eng vinden en een keer blaffen. Hoe reageert jou hond dan? Als die dan bijt zijn die van mij de sjaak..

Echt, ik ben zo klaar met mensen, met vooral labradors die niet opgevoed zijn want het zijn lieve pagepuppys, dat ik dus bijna niet meer in het bos loop. Wat toch eigenlijk van de zotte is.....

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:38

Ow, jeej, losloopgebieden... Ik word er uitgekafferd als ik er met mijn paard doorheen moet - hoe DURF ik mijn paard in hondenlosloopgebied te laten lopen... (Huidige paard zal niks doen, vorige paard schopte een hond met één gerichte trap morsdood als die hem zou aanvliegen, maar uiteraard moet ik daar dan maar niet met mijn paard komen, of moet hij zich zéker niet verdedigen tegen een uitval van een hond...)
Met mijn hond kom ik er liever niet. Maar als ik de hond van mijn ouders ook bij me heb, die wel goed los kan, dan heb ik er één los en één aan de lijn bij me. En ja, dan word ik uitgekafferd omdat ik mijn hond aangelijnd bij me heb. Tjah, want het is véél veiliger als hij op jacht gaat naar wild, en dan ofwel inderdaad wild pakt, ofwel onder een auto loopt als hij het gebied verlaat in zijn jacht...

Enige etiquette is ver te zoeken inderdaad... Ik heb gelukkig een heel klein stukje verder een enorm bos liggen (moet te paard wel dóór het losloopgebied om daar te komen overigens), waar ik lekker met de hond heen ga (de hond hoeft niet door het losloopgebied vanuit mijn huis om bij het grote bos te komen). Effectief is het losloopbos denk ik 500m van huis en het grote bos zo'n 800m van huis.
Maar ook in het aanlijnbos zijn manieren ver te zoeken hoor. Kwam vorig jaar een paar dames tegen met een chihuahua. Die liep los. Mijn hond liep aangelijnd. Ik vroeg de dames of ze de hond terug konden roepen. Nee, want hij deed niks. Goh, want ik ben ook héél bang dat 1kg chihuahua mijn of mijn hond aanvalt... Nee, ik ben bang dat mijn hond geirriteerd raakt van dat kleintje, want als de mijne - die ook niet groot is, maar wel gefokt om konijnen te vangen.... - de jouwe pakt, ben jij de jouwe kwijt, en heb ik t nog gedaan ook....
Andersom ook vaak dat ik met mijn 10kg hond loop, en er iets aankomt van 30+kg, dat ik toch de mijn maar optil als mensen die v hen niet terugroepen. Als dat mis gaat, gaat het gewoon écht mis voor de mijne. Nee, dank je zeer.

Vreselijk, hoe mensen kunnen zijn. Soms pak ik de auto en rijd ik naar stukken bos waar ik weet dat veel minder mensen komen. Maar het is wel gek dat ik zó dicht bij het bos woon en voor een echt ontspannen rondje gewoon de auto pak en 15km verderop ga wandelen...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:50

Honden die (op)jagen mogen volgens de wet helemaal niet los. Staan hogere boetes op dan “gewoon” loslopen waar t niet mag.
T enige wat je kan doen is melding blijven maken bij gemeente en politie en evt boswachters( die zijn meestal of altijd boa dus mogen boetes uitschrijven)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:53

kiwiwitje schreef:
Honden die (op)jagen mogen volgens de wet helemaal niet los. Staan hogere boetes op dan “gewoon” loslopen waar t niet mag.
T enige wat je kan doen is melding blijven maken bij gemeente en politie en evt boswachters( die zijn meestal of altijd boa dus mogen boetes uitschrijven)

Klopt, zelfstandig jagende jachthonden los laten lopen wordt gezien als 'jacht met een verboden wapen'. En daar staat een serieuze boete op inderdaad.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:28

In ons geval jagen de honden überhaupt niet, dus dat is op onze honden gelukkig niet van toepassing. De herder van een vriendin jaagt wel, die blijft gewoon aan de riem.

Overigens, als jouw paard loslopende honden kan verdragen dan lijkt het me geen probleem om door het losloopgebied te rijden. Maar als ruiters dan verbaasd zijn over loslopende honden, dat vind ik dan toch wel vreemd.

Mijn eigen paarden kende honden uiteraard, die had ik altijd bij me. Die zou ook niet schrikken of trappen naar loslopende honden, tenzij ze écht zouden bijten. Maar ik heb dat in al die jaren echt maar enkele keren meegemaakt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:36

KimD schreef:
In ons geval jagen de honden überhaupt niet, dus dat is op onze honden gelukkig niet van toepassing. De herder van een vriendin jaagt wel, die blijft gewoon aan de riem.

Overigens, als jouw paard loslopende honden kan verdragen dan lijkt het me geen probleem om door het losloopgebied te rijden. Maar als ruiters dan verbaasd zijn over loslopende honden, dat vind ik dan toch wel vreemd.

Mijn eigen paarden kende honden uiteraard, die had ik altijd bij me. Die zou ook niet schrikken of trappen naar loslopende honden, tenzij ze écht zouden bijten. Maar ik heb dat in al die jaren echt maar enkele keren meegemaakt.

Nee precies, ik houd Toby dus ook altijd aangelijnd, want die jaagt en vertrekt echt tot hij iets gevangen heeft. Doen we dus maar niet :) Maar in aanlijngebied hoop je dan niet óók loslopende honden tegen te komen zeg maar...

Klopt hoor, als je daardoorheen rijdt, wéét je dat je honden tegenkomt. En zolang die honden niet gaan jagen en bijten, is dat natuurlijk prima. Moet wel zeggen dat ik jaren terug met paard in het bos was en er twee ENORME cane corso aankwamen. Dát was nog niet t probleem. Paard was wat gewend. Maar die eigenaar riep en riep, honden kwamen niet. Wat doet de snuggere dame: keihard op een toeter blazen.... :Y) Ja, ik was héél blij dat ik dát paard bij me had op dat moment, die was nérgens bang voor en bewoog nog niet van het geluid van die toeter. Maar dat had goed kunnen escaleren: paard op hol, honden niet onder appel en niet echt hondjes die zachtjes zullen bijten als ze eenmaal op dreef zijn...
Rekening houden met elkaar is vooral een tweerichtingsweg :j