Dag mooie lieve Girl, lief schapie

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Re: Dag mooie lieve Girl, lief schapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 01:18

Jeetje wat heb je dat mooi geschreven!
Hier ook 15 jaar lang een schaapje gehad, wat een gemis was dat, zo’n leuk dier! Ik voel je dus meteen. Veel sterkte :(:) het zal voor jullie ook een enorm gemis zijn..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 08:20

Bedankt voor jullie lieve woorden <3

Schapen zijn echt hele lieve, attente dieren, die voor elkaar zorgen en allemaal een eigen persoonlijkheid hebben. :+:
En heel trouw. Zeker de schapen, die als lam door ons de eerste weken zijn bijgevoerd of volledig gevoerd, blijven jaren later je herkennen en komen je begroeten. Dat vind ik telkens weer zo speciaal.

En Girl was helemaal een speciale. Heel mensgericht en aanhankelijk. Ook heel stoer haha de honden lopen met een boog om haar heen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:29

Heel veel sterkte, altijd moeilijk om een dier dat je al zo lang kent te verliezen. Ze is oud geworden voor een schaap.

Je schrijft: 'Niet langer de leidster van de kudde, maar ze zorgen nu voor jou..'
Doen schapen dat? Ik heb landgeiten, maar de oudste wordt eigenlijk vervelend behandeld, weggejaagd etc. Momenteel is het de twaalfjarge moeder die door haar eigen dochters wordt 'gepest'. Ze mag de stal niet in als het regent etc.

We hebben dat eerder gehad. Geiten zijn heel vriendelijke en makkelijke dieren, maar niet tegen een zwakkere; dat is dus anders bij schapen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 09:42

Ik merk altijd in de kudde er een paar moeders zijn, die een soort crèche hebben, waar veel lammetjeseen paar uur komen spelen per dag. En dan letten ze op elkaars Kids. <3 terwijl de anders moeders verderop staan te grazen.

Ook hebben we een paar moeders gehad, die zelfs de kleine drielingen van andere lieten bij zogen, als ze zelf maar 1 of 2 kids hadden. En waar we gemakkelijk de kleine paplammeren bij kregen als de eerste moeilijke dagen voorbij waren.

Als er iets gebeurt in de kudde, sluiten ze de kudde en staan allemaal dicht bij elkaar. Bijv. Als vreemde honden de kudde benadert. De rammen staan dan voor aan en beschermen de dames.

Een van de Dames en een van de gecastreerde rammen namen Girl de laatste tijd mee vanuit de schuilstal dagelijks naar de wei. Ze liep tussen hun in. Omdat ze blind was, vertrouwde ze op hun

Alleen Jafar, een klein monstertje van 1 jaar oud, die wilde haar nog wel eens weg botsten bij het voeren. Girl zag de beuk dan niet aankomen. Dat was sneu. Dus bleef ik bij haar tot het krachtvoer op was en meneertje voernijd klaar was. Dus eigenlijk alleen bij krachtvoer is het duwen, maar schapen zijn sowieso flink van het duwen en plekje opeisen als er biks is. :Y). En de andere volwassen schapen corrigeren dat monstertje haha ik zie hem geregeld door de stal rollen als hij een beuk krijgt van 1 van de dames als hij te opdringerig is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 19:41

De rest van de kudde is onrustig vandaag. Even op nieuw stuk weiland gelaten, dan zijn ze even afgeleid.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:52

Heel veel sterkte!
Schapen zijn geweldige dieren!
Ook vaak ondergewaardeerd als je het mij vraagt.
Zo lief en leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:45

janouk schreef:
Alleen Jafar, een klein monstertje van 1 jaar oud, die wilde haar nog wel eens weg botsten bij het voeren. Girl zag de beuk dan niet aankomen. Dat was sneu. Dus bleef ik bij haar tot het krachtvoer op was en meneertje voernijd klaar was. Dus eigenlijk alleen bij krachtvoer is het duwen, maar schapen zijn sowieso flink van het duwen en plekje opeisen als er biks is. :Y). En de andere volwassen schapen corrigeren dat monstertje haha ik zie hem geregeld door de stal rollen als hij een beuk krijgt van 1 van de dames als hij te opdringerig is.

Dat hebben we hier met de geitjes. We hebben eentje van 16 en ze is inmiddels gedegradeerd tot onderaan in de hierarchie. We voeren haar inmiddels apart van de rest, meestal blijft ze dan ook nog wat langer apart, zodat ze ook in alle rust hooi kan knabbelen. Laatst was zo omver geduwd door een van de anderen en kon ze niet meer omhoog komen. Dus het wordt meer opletten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:54

Mindim schreef:
janouk schreef:

Dat hebben we hier met de geitjes. We hebben eentje van 16 en ze is inmiddels gedegradeerd tot onderaan in de hierarchie. We voeren haar inmiddels apart van de rest, meestal blijft ze dan ook nog wat langer apart, zodat ze ook in alle rust hooi kan knabbelen. Laatst was zo omver geduwd door een van de anderen en kon ze niet meer omhoog komen. Dus het wordt meer opletten.

Op een gegeven moment komt bij ons altijd het moment dat we een oude zwakkere geit overdag op het erf laten lopen. Dan kan ze rustig eten en de (andere) stal inlopen zonder dat ze door de andere geiten wordt gehinderd.