Hond is loops; nestje?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Hond is loops; nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:15

''Er zijn genoeg andere mensen die er mee fokken''? Dus een ander mag t wel. Of dat dat nu volgens alle regels is of niet. Maar TS bijv niet? Dat is natuurlijk gewoon krom. Wel ben ik van mening dat je moet fokken met de nodige testen, goede karakters en stamboom bij dit soort rassen.

En wat is dan precies ''voor het fokken hoef je het niet te doen''. Waar fok je dan voor?
Ik heb mijn eerste nestje vorig jaar gefokt, en ik hoop dit jaar mijn tweede nestje te mogen fokken, maar ik heb toch wel echt een fokdoel. Mijn fokdoel is de reden dat IK fok. En zo is dat bij iedere fatsoenlijke fokker. Maar goed, de mindere fokkers zullen gewoon ''geld verdienen'' als fokdoel hebben.

Het fokken is altijd een geschenk. Ook als t mis gaat. Je leert er altijd van. Maar is het leuk? Nee, als het fout gaat is het niet leuk. En het is of het nu goed gaat of fout gaat kei hard werken om de pups het beste mee te geven wat je kan. Maar is dat het waard? Ja dat is het altijd waard.
Alleen fokken met het idee dat er van alles mis kan gaan en dat het dan geen geschenk is en je het maar gewoon moet laten is de omgekeerde wereld vind ik. Je moet voorbereid zijn op dingen die fout kunnen gaan. Maar het gaat vaker goed dan fout gelukkig.
Een dracht en een bevalling is prachtig om mee te maken. En pupjes groot zien worden en laten uitvliegen is minstens zo prachtig.
Een geweldige ervaring. Maar het is niet zo dat fokken om die ervaring draait. Je zet wel nieuwe wezentjes op de wereld die je de beste start wil geven. En er komt zoveel meer bij kijken dan even een reu en een teef bij elkaar zetten..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:21

Als je twijfelt moet je het niet doen. Het is heel veel werk en als alles goed gaat en gezond is, is het leuk. Maar als er wat zwakkere tussen zitten die extra zorg nodig hebben, moet je er snachts ook uit. En 1 of 2 nachten is dat nog te doen naast een gezin en/of drukke baan. Maar 1 of 2 weken wordt het een ander verhaal. Wij hebben geen ervaring met nestjes honden, maar wel met katten. Dat is iets minder werk, maar ik liep de hele dag te voeren en kattenbakken te verschonen. Het was echt heel leuk om te doen,maar zodra ze ziek worden en dan hoeft het nog niet eens ernstig te zijn, maar zoiets als diarree of oogontsteking ben je er al een stuk drukker mee.
En zitten er mensen te wachten op een nestje van jouw hond? Wij hebben supermooie collies gehad met een leuke stamboom. Nu een witte herder. Ik heb me altijd afgevraagd : is mijn hond zo bijzonder dat we er een nestje mee moeten fokken? Het antwoord was altijd: nee.

(ps: de kittens waren via het asiel hier in huis. Ik heb niks zelf gefokt. Kittens die waren gevonden, met of zonder moeder, van 2 dagen oud tot 6,7 weken oud kreeg ik in huis)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:35

Fokken je moet het kunnen op meerdere fronten, idd wanneer het fout gaat, de lange dagen/geen nachten, je kan ook zeggen nestje in de garage en om 8 uur gaat het licht uit en tot morgenochtend 9 uur, die fokkers heb je er ook bij. Of je pakt een matras en je slaapt er naast 8 weken, ook wat voor te zeggen wel geweldig haha, ik heb met een groepje van mijn pups die nu rond de 10 en 11 jaar zijn nog steeds een band, ook al zie ik ze zelden.

Ze afgeven na 8/9 weken, is ook iets, ook ik heb soms wel een traan gelaten als er weer een opgehaald werd, maar in mijn hart ook heel blij, sommige blindengeleide hond geworden, sommige hulphond of speurhond voor het een of ander, zelfs een bij politie rijnmond terecht gekomen, trots ben je dan als fokker. En heel verdrietig wanneer moeders er niet meer is en de pups een voor een te oud worden of er iets mee gebeurt.

Hopen dat ze goed terecht komen en daar ook hun leven mogen blijven, als het niet goed gaat moet je ook mee kunnen leven of gewoon na 8 weken de deur dicht doen, en uit het zicht uit het hart?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:40

kiwiwitje schreef:
''Er zijn genoeg andere mensen die er mee fokken''? Dus een ander mag t wel. Of dat dat nu volgens alle regels is of niet. Maar TS bijv niet? Dat is natuurlijk gewoon krom. Wel ben ik van mening dat je moet fokken met de nodige testen, goede karakters en stamboom bij dit soort rassen.

En wat is dan precies ''voor het fokken hoef je het niet te doen''. Waar fok je dan voor?
Ik heb mijn eerste nestje vorig jaar gefokt, en ik hoop dit jaar mijn tweede nestje te mogen fokken, maar ik heb toch wel echt een fokdoel. Mijn fokdoel is de reden dat IK fok. En zo is dat bij iedere fatsoenlijke fokker. Maar goed, de mindere fokkers zullen gewoon ''geld verdienen'' als fokdoel hebben.
.

Wat mij betreft mag een ander het ook niet, want het is gewoon niet nodig. Het is niet nodig om specifieke rassen te hebben. Dat je het leuk/mooi vindt prima, maar nodig is het niet. Ook jouw fokdoel is niet nodig. Er zijn miljoenen andere honden beschikbaar. De mens heeft bedacht dat we specifieke rassen in stand moeten houden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:41

Ja dat is dus gewoon een nutteloze discussie. :)

Ik heb een herplaatser en ik doe t nooit meer! ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:46

Ik heb daar bij mijn hond ook over nagedacht. Leek me super leuk! Maar uiteindelijk heb ik het ook nooit gedaan. Ik ben er gewoon te soft voor. Was bang dat er wat mis zou gaan bij mijn teefje. Dat ik geen geschikte baasjes zou vinden voor de pups. En dat er vast wel weer eentje over zou blijven die ik dan maar zou nemen.

Vooral de pups herplaatsen lijkt me heel moeilijk. Ik ken mezelf, ik hecht aan ze. Daarbij zou ik best wel eisen stellen aan waar de nieuwe eigenaren allemaal aan moeten voldoen, wat ook niet altijd realistisch is. Dus voor mij was het een wijze keuzen om het niet te doen.

Ben je daar makkelijker in, heb je de tijd en de financiële middelen die je in moet kunnen zetten als er onverwachts toch wat mis gaat, dan is het zeker heel leuk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:48

tja, en bij ons nog nooit een pup gehaald, alleen maar oudere honden, nog nooit problemen mee gehad, dus?
Dat je geen herplaatser neemt betekent toch niet dat je dan moet fokken? in mijn ogen is fokken gewoon een keuze voor de mens zelf als in schattig/leuk/ikwilzograageenpupvanmijnhond etc.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:50

Kinke schreef:
tja, en bij ons nog nooit een pup gehaald, alleen maar oudere honden, nog nooit problemen mee gehad, dus?
Dat je geen herplaatser neemt betekent toch niet dat je dan moet fokken? in mijn ogen is fokken gewoon een keuze voor de mens zelf als in schattig/leuk/ikwilzograageenpupvanmijnhond etc.

Als ik geen herplaatser neem. En wel een pup wil. Wat is dan de optie? Zelf kopen bij iemand die een nestje fokt of zelf fokken. Linksom of rechtsom fokt er dan toch iemand.
En OHHH herplaatsers zijn ook gefokt. Of door mensen of door zwerven, en dus door onzorgvuldige of niet fatsoenlijke mensen.

Maar wat jij zegt is pure onzin. '' in mijn ogen is fokken gewoon een keuze voor de mens zelf als in schattig/leuk/ikwilzograageenpupvanmijnhond etc.''
is bij veel fokkers niet aan de orde. :) En bedankt voor het invullen voor een ander. ;)

Laat mensen lekker fokken als ze dat willen. En deze discussie is ook niet op zn plaats in dit topic.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:56

kiwiwitje schreef:
x_Jeanine_x schreef:
En dan geeft het nog steeds geen garantie dat je ze kwijt bent als je 10 personen op je wachtlijst heb.
Ken er genoeg die mensen hebben op de wachtlijst, maar ze het toch te lang vinden duren en uiteindelijk toch eerder ergens een pup kopen en niet afmelden.

Jep dat had ik bij mijn nestje ook. Gelukkig hebben alle pups fijne baasjes gevonden!

Mijn zus heeft jarenlang honden gefokt, hadden zelf een dekreu en meerdere teven, ze is op 1x na altijd de pups kwijt geraakt, maar dat kwam ook omdat ze met wachtlijsten werkten en mensen dan ook een aanbetaling hadden gedaan als de teef eenmaal drachtig was gescand.
Er zijn al zoveel honden en als je als eigenaar van de teef aangeeft dat je 2 honden genoeg vindt dan ben ik van mening dat je beter niet aan een nestje moet gaan beginnen, wat als er meer geen baasje vinden?
Ze geeft al aan dat het vakantietijd zal zijn dat de pups weg kunnen, voor velen een lastige periode omdat de vakantie toch ook heel belangrijk is en voor een enkeling is het wel de kans om aan te grijpen want dan kunnen ze mooi tijd in de pup steken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:58

Ik heb er 3 (nouja 1 uitgeplaatst dus 4) en vind dat ook genoeg. Maar toch komt mijn nestje er aan. Waar ik wel wat uit wil aanhouden maar die plaats ik uit. En mijn pups verwacht ik 1e week april. :)
T kan prima. En in t ergste geval moeten er een paar blijven. Ook prima. Ik kan t wel teveel vinden, ik ben wel verantwoordelijk voor wat ik fok.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:26

Bij twijfel niet doen. Daar komt bij je ook zeker moet weten of je voor de Bull Mastiffs goede met nadruk op goede! nieuwe baasjes kunt vinden. Het is niet bepaald een ras wat je makkelijk kwijt raakt.

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 17:04

Popstra schreef:
Bij twijfel niet doen. Daar komt bij je ook zeker moet weten of je voor de Bull Mastiffs goede met nadruk op goede! nieuwe baasjes kunt vinden. Het is niet bepaald een ras wat je makkelijk kwijt raakt.

Mag ik vragen waarom?
Dit is onze 2e en ik kan me geen liever ras voorstellen, vooral niet met onze kleine kinderen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:04

Hatsikidee89 schreef:
Mag ik vragen waarom?
Dit is onze 2e en ik kan me geen liever ras voorstellen, vooral niet met onze kleine kinderen!

Dat zal er dan vast en zeker aan liggen dat jullie de hond een goede opvoeding hebben gegeven.
Onze overburen hebben er 3 en dat is niets dan drama.
Het is nu eenmaal het soort ras wat voorkomt bij de vele vooroordelen die mensen er over hebben.
Ik ken er 1 die inderdaad vriendelijk is en luistert maar als ik alleen die 3 van de overkant bij ons als voorbeeld had, dan had ik er ook wel anders over gedacht.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:25

Bezint eer ge begint, kan ik je uit ervaring aanraden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:26

dit soort rassen trekken ook vaak een wat apart type mensen aan die niet echt goede bedoelingen hebben om het maar even netjes uit te beelden. Tuurlijk zullen er zat zijn die je als je familie zou kunnen zien, maar je pups zullen maar bij zo'n type terecht komen en een rotleven krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:10

Hatsikidee89 schreef:
Popstra schreef:

Mag ik vragen waarom?
ik weet het, heb zelf een presa canario en dat is ook een verschrikkelijk lief dier voor ons en voor al onze dieren op ons erf maar veel mensen zijn niet gecharmeerd van zulke rassen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:14

Als je een nestje wil fokken moet je op z'n minst alles vooraf goed plannen. Als je teefje al loops is en je vraagt je af of je het wel of niet zou doen ben je echt niet genoeg voorbereid. Dat geldt voor gelijk welk ras.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:20

eva1969Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:43

Uit ervaring kan ik je zeggen dat wanneer je geen 8 weken vrij bent om voor mam en pups te zorgen, je er sws niet aan zou moeten beginnen.

Bijkomend bij jouw ras zou ik niet zonder stamboom fokken. Het is me niet duidelijk of jouw teef en de reu die je op het oog hebt een stamboom hebben. Met een bullmastiff zonder stamboom kom je bijvoorbeeld een land als Frankrijk al niet in, dat lijkt me een behoorlijke beperking voor toekomstige pupkopers.

Ook moet je behoorlijk goed afstand kunnen nemen en tegelijkertijd wel je verantwoordelijkheid kunnen nemen als het nodig is bij het verkopen van de pups.

En misschien wel het allerbelangrijkste, zijn de tests op de meest voorkomende afwijkingen binnen het ras uitgevoerd met een goede uitslag?

Als bovenstaande allemaal in orde is en je ook in het ergste geval alle pups zou kunnen verzorgen als er niet direct goede bazen gevonden kunnen worden, dan is het een prachtige ervaring.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:01

eva1969 schreef:
Bijkomend bij jouw ras zou ik niet zonder stamboom fokken. Het is me niet duidelijk of jouw teef en de reu die je op het oog hebt een stamboom hebben. Met een bullmastiff zonder stamboom kom je bijvoorbeeld een land als Frankrijk al niet in, dat lijkt me een behoorlijke beperking voor toekomstige pupkopers.

Dat helemaal.. ze zegt alleen dat ze zuiver zijn en dat zeggen zoveel mensen en de gezondheidstesten is dan een onderzoekje door de DA :+
Als je niet alles kan aantonen wat in die link staat wat ik hierboven had neergezet, dan sowieso niet doen.
Wij hebben er vroeger ook eentje gehad, super super lieve hond, maar zelfs met stamboom was het nou niet echt een hele gezonde hond. Wel 11 jaar geworden, maar vanaf jonge leeftijd al problemen met de heupen.