Opgroeien met hond of kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Opgroeien met hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:04

Onze dochter van bijna twee groeid op met twee grote honden
Het is echt super leuk om te zien.
Ze klimt al vanaf dat ze 9 mnd is bij de honden in de bak, laat ze uit, knuffelt en aait ze ook heel bewust.
Honden hebben in het begin vast te lijden van haar gehad maar nu gaat het prima.

Ze heeft ook een pony sinds dat ze 14 mnd is en daar is ze ook gigantisch gek mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:17

Liefst allebei :D

Maar als je echt moet kiezen, zou ik voor een hond gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:22

Ik zou ook allebei doen :D
Lekker buiten wandelen met de hond en daarna met kat op schoot

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:27

Wij hadden al een kat toen ons zoontje geboren werd 4 jaar geleden. Dus kleine is opgegroeid met de kat.
Onze kat is er een van meteen meppen, met nagels uit.. hij heeft dan ook geregeld een kras gehad van poeslief. En nu nog. Hij vind het leuk om met poes te spelen maar slaat dan door in lomp doen/plagen. Ondanks dat ik er bovenop zit, gebeurt het toch dat ie een haal krijgt, terecht want moet ie poes maar met rust laten.

1 jaar is wel een moeilijke leeftijd, je moet er constant bovenop zitten, die kleintjes snappen het verschil nog niet tussen knuffelen en pijn doen.
Of je een pup of kitten neemt, maakt denk ik niet uit.
Wel leuk om samen op te groeien, mits met goede begeleiding van papa en mama!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:29

MarlindeRooz schreef:
Ja precies. En met zulke kleine kinderen GEEN herplaatser nemen maar een pup die je vanaf het begin kan corrigeren en laten wennen aan je kinderen.

Dit is echt zo een cliché, maar goed, ieder zijn mening.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:35

Ik ben met beiden opgegroeid.
De honden en de katten vond ik even lief en leuk.
Als je het over een leeraspect hebt, zou je nog kunnen zeggen dat een kind van een hond de discipline leert dat de hond uitgelaten moet worden. Je moet dus naar buiten en je moet er in je dag rekening mee houden.
Wij hadden veel dieren thuis, dus dat zat er bij mij al vroeg in. Ik merk dat verschil nu ook, nu ik zelf honden heb, met mijn vriend die dat niet zo gewend is vanuit thuis.
Maar bovenstaand verhaal geldt niet zo voor heel jonge kinderen, maar kinderen die wat ouder zijn.
Katten vond ik overigens ook fantastisch.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:37

Zelf opgegroeid met katten. In mijn ervaring halen ze totaal niet snel uit, daar gaat eerst veel lichaamstaal aan vooraf. Ik heb dat juist met honden, dat die naar mijn idee erg snel happen. Ik denk dat het te maken heeft met de 'taal' die je als kind leert.

Ik zou voor de kat gaan. Gewoon lekker knuffelen en sommige zijn echt heel speels en baasgericht. Maar je kunt wel gewoon lekker relaxen thuis. Voor het leeraspect zou ik niet per se een hond nemen hoor, een kind moet al genoeg in zijn leven.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:47

Ik ben opgegroeid met honden (border collies) en ben heel blij dat ik die ervaring heb gehad. Van jongs af aan nooit problemen gehad met honden.
Ik heb inmiddels mijn eigen border collie en ik neem er dan ook altijd de tijd voor om andere kinderen aan haar te laten wennen. (Meeste ouders vragen ook altijd netjes of ze haar mogen aaien). Ik merk vooral heeeel veel verschil in kinderen die zelf honden hebben en kinderen die het niet hebben.

Zelf vind ik het jammer dat ik niet opgegroeid ben met een kat. Op latere leeftijd dan ook menig krab moeten incasseren omdat ik hun lichaamstaal niet kon lezen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:48

Mijn oudste kat was er eerder dan de kinderen. Mijn kinderen weten niet beter of er is een kat.

En de kinderen zijn dol op de katten. Ze kunnen de hele dag er mee spelen en komen lekker bij ze liggen.

Kat is verder erg zelfstandig. Geen gedoe met vakanties of werk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:01

tita schreef:
Ja dat klopt katten kunnen gemeen zijn.
Maar de beet van hond is wel erger

erger dan de krab van een kat?
Ik heb gezien hoe vrienden met katten hun armen uit zien van een kat die "gewoon speelde". Dat hebben mijn honden nooit klaar gekregen met spelen. Laat staan als het ze menes is.
Als ze beide even gemeen uithalen heb ik liever de beet dan die mesjes van een kat.

Ik ben opgegroeid met een herdershond. Heerlijk beest was dat. Heb jaren bij haar in de mand geslapen. _O-

Het is wel een feit dat een hond meer "werk" is in die zin dat een kat zelfstandiger is. Die hoeven niet uit gelaten te worden, kunnen wat beter alleen zijn... :)
Maar ik zou niet anders willen dan terug op groeien met een hond. :+:

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:13

Gini schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja precies. En met zulke kleine kinderen GEEN herplaatser nemen maar een pup die je vanaf het begin kan corrigeren en laten wennen aan je kinderen.

Dit is echt zo een cliché, maar goed, ieder zijn mening.

Ik heb een aantal oudere herplaatsers gehad met hele jonge kinderen. Ging prima. Denk wel dat je goed moet kunnen inschatten wat je in huis haalt. En ogen in je achterhoofd. Maar dat geldt ook richting wat de kinderen doen want die kunnen ook een pup beschadigen waardoor het kinderen niet meer leuk gaat vinden.

Ik had op mijn 19 mijn eigen hondje uit het asiel en mijn kinderen zijn in eerste instantie alleen opgegroeid met honden, en 1 er van (wel vanaf pup bij ons) was idolaat van kinderen, daar hadden we het erg mee getroffen. <3

Nu 2 katten er bij waarvan de 1 relaxed en vrij tolerant en een baby wel interessant zal vinden en een kat die vrij stressgevoelig is, die zou ik er niet blij mee maken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:16

Vooral dat kiezen wat jullie zelf het liefste willen en de tijd voor hebben. Voor de kinderen zal het niet uitmaken aangezien ze niet weten hoe het anders geweest zou zijn.
Hier groeien ze op met beiden en nog veel meer. Het heeft allemaal z’n voors en tegens en is ook per dier afhankelijk. Niet elke hond word blij van kinderen net als niet iedere kat dat word. Zo hebben we jonge katten die alles best vinden, een ouwetje die de drukte liever ontwijkt maar heel correct corrigeert en ontwijkt en 1 die gewoon uithaalt met nagels zodra het haar niet zint. De kinderen weten dus van jongs af aan al precies welke kat ze wel kunnen aaien en waar ze uit de buurt moeten blijven. Kinderen leren snel maar je moet wel echt bovenop zitten om alles in goede banen te leiden.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:24

Ayasha schreef:
tita schreef:
Ja dat klopt katten kunnen gemeen zijn.
Maar de beet van hond is wel erger

erger dan de krab van een kat?
Ik heb gezien hoe vrienden met katten hun armen uit zien van een kat die "gewoon speelde". Dat hebben mijn honden nooit klaar gekregen met spelen. Laat staan als het ze menes is.
Als ze beide even gemeen uithalen heb ik liever de beet dan die mesjes van een kat.

Ik ben opgegroeid met een herdershond. Heerlijk beest was dat. Heb jaren bij haar in de mand geslapen. _O-

Het is wel een feit dat een hond meer "werk" is in die zin dat een kat zelfstandiger is. Die hoeven niet uit gelaten te worden, kunnen wat beter alleen zijn... :)
Maar ik zou niet anders willen dan terug op groeien met een hond. :+:

Ik ben zowel heel lelijk gepakt door en kat als door een hond maar die van de kat is een heel klein streepje over en van de hond hele lelijke littekens dus als het echt menis is is kan de hond natuurlijk veel meer schade aanrichten. Plus een kat die speelt met armen en handen is eigenlijk gewoon slecht opgevoed. Je hoord ze gewoon als kitten aan te leren dat er niet met handen gespeelt wordt net als je een pup het puppy (handen) bijten af moet leren.

Verder kijk naar wat er bij jullie als gezin pas. En hoeveel tijd jullie hebben. Er zit helaas en berg honden in het asiel omdat er met de kinderen te weinig tijd voor was en de honden vervelend of zelfs gevaarlijk werden door fustratie. En zorg voor een dier dat kwa karakter bij jullie past. Zo zijn er honden die sneller snappen en katten die sneller uithalen maar ook honden en katten die alles vergeven (hier bijvoorbeeld een kat die nooit zou uithalen terwijl de andere dat wel zou durfen). Ga voor wat jullie het leukste vinden en wat bij jullie situatie past.

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:27

Eerst de hond, later een kat. :j Honden vond ik als jong meisje echt helemaal geweldig, lekker tegenaan hangen en knuffelen en "zelf" trucjes leren. Dat is een enorme boost voor je zelfvertrouwen. Wij hadden ook katten toen ik jong was, maar die waren altijd heel eigenzinnig en moesten eigenlijk niks van mij als jong meisje omdat ik simpelweg nog niet zo goed wist hoe ik met die eigenzinnigheid om moest gaan. Pas met de kat die ik kreeg op mijn 12e had ik echt een goede band, het is dan ook heel leuk op die leeftijd om een eigen kitten te krijgen en zo'n klein bolletje wol door het huis te hebben stuiteren.

Wij hadden overigens ook pony's, konijnen, kippen geiten en ezels tijdens mijn jeugd. Ik vond het allemaal geweldig en ik merk dat ik nu ik ouder ben ook zo'n dankbaarheid voel naar mijn ouders toe dat zij hiervoor gezorgd hebben. Het is een bepaalde onbezorgdheid die moeilijk valt te omschrijven. Mijn vriend heeft dat niet meegemaakt, nooit huisdieren gehad ook.. maar maakt het nu wel mee en merkt nu pas hoeveel voldoening dat allemaal geeft. En vooral ook hoe bijzonder het is om zo met "dieren om te gaan" - want eigenlijk is het best gek toch? Je kiest een dier en dan vervolgens is hij/zij er ook gewoon, je kiest ervoor; leeft ermee; en het dier kiest jou in zekere zin op dat moment ook.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 12:34

Leuk, zoveel reacties! Het probleem is dat ik beide dieren heel leuk vind ;-) Ik kan zelf niet goed kiezen, dus hoopte dat de een meer geschikt zou zijn dan de ander wat kinderen betreft. De hond heeft een kleine meerderheid tot nu toe zie ik. Ik neig wel naar een volwassen hond, maar zal me daar eerst heel goed in verdiepen voor we een keuze maken.
We hebben wel gerbils en konijnen, maar dat is toch anders dan een hond of kat.
Ik werk vanuit huis en we houden erg van wandelen. Daarnaast voldoende tijd om in een hond of kat te investeren. Dus qua omstandigheden kan het allebei.

Als ze paarden leuk blijft vinden krijgt ze ooit wel een pony, maar voorlopig moet ze het met mama’s Haflinger doen. ;-)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:38

Ik heb kids in de leeftijd van 3 en 6 en die groeien op met beide.
We hebben 7 honden en 9 katten, en hun vinden beide heel erg leuk.
Dus een advies geven op wat is leuker? Als ik naar mijn kids kijk, denk ik een hondje omdat je daar buiten ook lekker actief mee kan zijn. Denk aan bal of stok gooien, lekker mee wandelen. Mee op vakantie, of wandelen naar het bos enz. Tuurlijk kan je een kat ook wel meenemen, maar mijn katten zou je daar niet blij mee maken.

Dus ik denk dat een hond wel een goede keus zou zijn :o

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:39

Hier altijd opgegroeid met katten en vanaf 13-14 jaar ook een hond. Ben intussen bijna 21 jaar, woon nog thuis, vorig jaar de eerste kat (was dus ook 20 jaar) moeten laten inslapen. Ik zou zelf eerder terug neigen naar katten. De hond was heel leuk de eerste jaren, maar daar hebben we eigenlijk nu nog te weinig tijd voor. Op het moment van aanschaf van de hond woonde we allemaal nog thuis, intussen zijn broer en zus uit huis en hebben zij een eigen gezin waardoor de hond vaker alleen zit. Daar hebben we intussen ook al een oplossing voor gevonden, maar het is een pak minder evident. Voor een hond moet je ontzettend veel tijd hebben en thuis zijn, die laat je niet gewoon 3 dagen achter elkaar overdag alleen.

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:41

Oh ja, mama's Haflinger is natuurlijk minstens net zo leuk hoor. Dat voelt misschien ook wel een beetje als een eigen paard. Qua hond kan je op Facebook wel bij rasgroepen terecht en daar een oproepje doen voor een volwassen herplaatser. Geen idee of je bepaalde voorkeuren hebt voor rassen? Maar retrievers doen het bij kinderen natuurlijk altijd goed. ;)

Wij hebben zelf een whippet en bij mij komt er geen ander ras meer in, het is dat hij al wat ouder is en goed luistert - maar de windhond in het algemeen zou ik niet zo snel aanbevelen bij mensen met kinderen haha. Ook al zijn ze schaamteloos lief, het jagen blijft een dingetje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:46

Ik ben opgegroeid met honden, katten, knaagdieren, paarden, (pluim)vee... Nou ja, volgens mij hebben wij alles wel gehad. :) Mijn broer lag letterlijk met een nest pups in de box.

Wat je voor al ook niet moet vergeten is dat je je kind er goed mee leert omgaan. Een duidelijke regel van mijn ouders was ook dat ik de dieren met rust moest laten o.a. als ze slapen, op hun eigen plekje liggen, eten. Ook de lichaamstaal van de dieren leerde ik door mijn ouders "lezen". Ik heb regelmatig te horen gekregen dat ze iets niet wilde en hoe ik dat kon zien. En als de kat bijvoorbeeld een keer uithaalde dan was dat ook altijd mijn eigen schuld en vertelde mijn ouders ook waarom de kat dat deed en hoe ik dat niet of anders had moeten doen.

De zorg voor dieren had ik pas vanaf een jaar of 12. Ik hielp altijd wel mee hoor, maar het werd pas echt mijn vaste routine eind lagere school. Toen voerde ik alle dieren inclusief de pony's voor ik naar school ging. Dus als ouder zijnde moet je het voor al ook zelf heel leuk vinden om dieren te hebben en er voor te zorgen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:48

Ben zelf opgegroeid met katten, nooit problemen gehad en ook mijn kinderen zijn met katten opgegroeid, maar uiteraard moeten de ouders wel opletten dat de peuter de kat niet molesteert, ook al is het niet kwaad bedoeld. Ik zou dan niet direct een kitten nemen, maar een volwassen dier.

Een hond kan vast net zo leuk zijn, maar dan moet je wel heel goed naar de betrouwbaarheid kijken. In Finland wordt heel erg afgeraden om een hond te houden bij kinderen onder de elf jaar, ivm bijtincidenten. Die bij honden vaak ernstiger zijn dan bij katten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:50

brokjes schreef:
beatje schreef:
Ik zou wachten tot ze iets ouder is.Ze zit nu net op een moeilijke leeftijd in haar grenzen gaan opzoeken.Zo doen ze een dier vaak onbewust pijn.
En dan zou ik een hond nemen. katten geven vaak iets eerder hun grenzen aan.

kwestie van erbovenop zitten. heel belangrijk met kleine kinderen en dieren

Ja en toch kun je iets missen. Wij kiezen ervoor om even te wachten met een hond tot onze dochter iets groter is.

We hebben 3 katten maar om nou te zeggen dat de kinderen er echt iets aan hebben...

Straks als ze kleuter-af zijn krijgen ze een pony, lijkt me veel leuker voor ze.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:55

Ik ben opgegroeid met katten. Pas op latere leeftijd kwam er een hond, toen die overleden was mijn huidige hond en die woont nu ook bij mij.
Maar heb ook 2 katten in huis, dat trekt toch nog steeds. Dus hier hebben we beide :D
Moet wel zeggen dat je het nooit voor alleen een kind moet doen, hier zijn mijn dieren eigenlijk meer van mij, dan van mijn kinderen. Ze aaien, spelen wel, maar echt 4 poten op een buik is hier niet echt. Dat hebben ze meer met mij.

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:55

MarcoBorsato schreef:
brokjes schreef:

kwestie van erbovenop zitten. heel belangrijk met kleine kinderen en dieren

Ja en toch kun je iets missen. Wij kiezen ervoor om even te wachten met een hond tot onze dochter iets groter is.

We hebben 3 katten maar om nou te zeggen dat de kinderen er echt iets aan hebben...

Straks als ze kleuter-af zijn krijgen ze een pony, lijkt me veel leuker voor ze.

Ik denk dat je kinderen sowieso niet echt laten merken of "ze er iets aan hebben" - dat is op jonge leeftijd, als je ermee opgroeit, een soort van vanzelfsprekend. Pas later merken kinderen dat ze toch echt wel gek waren met de dieren en dat niet ieder kind dat hetzelfde heeft.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:15

Bij mij zijn de beide kids heel gek met de beestjes, met de een hebben ze wel meer dan met de ander. Maar kan wel merken dat ze het heel leuk vinden. Maar goed we hadden ook al dieren voor de kids er waren, dus ze weten hier ook niet beter.
Maar ze helpen wel beide graag mee met de verzorging (ja ook die van 3 jaar) het geven van eten en drinken doen de kids graag, of eens een keer kammen en borstelen van de honden en katten.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 13:42

Leuk dat zoveel kinderen ook graag helpen met de verzorging. We zijn er ook nog niet helemaal over uit hoor, of we het nu doen of pas over een paar jaar. Ze vind alle dieren al wel héél erg leuk nu :-)
Qua leren dat het dier een eigen plek heeft, grenzen aangeeft etc dat komt zeker in orde.