Sclimpre schreef:Suzanne F. schreef:@Sclimpre: Ja dat weet ik. Maar de deur open doen is logischer dan niet je bed uitkomen. Je komt namelijk altijd een keer je bed uit. Of omdat je er uit gaat, of omdat je de hond op zijn kop geeft, of omdat je moet plassen of weet ik het. De hond wordt dus continue beloond voor het blaffen. En hoe leer je dit dan af? We hebben alles al geprobeerd.
Geen ervaring mee, wij hebben altijd honden met een ochtendhumeur![]()
Ik zou eerst op zoek gaan naar de oorzaak: is er een geluid rond dat uur? CV ketel die aanslaat, buurman die naar het werk vertrekt, Heb je de indruk dat de hond blaft omdat hij iets wil van jou of eerder om zijn eigen blaf te horen? Is het een zelfzekere hond of eerder eentje die zich niet happy voelt als hij alleen is?
Als er geen externe oorzaak is kan het zijn dat de hond gewoon klaarwakker is en graag aan de dag wil beginnen. Dan kan het helpen om hen door de dag flink actief te houden en bv. 's avonds totdat hij gaat slapen een bot te geven. Vervolgens slapen=slapen. En proberen zelf op te staan voor de hond wakker wordt. Kwestie van de gewoonte te doorbreken.
Overigens doe ik 's nachts net hetzelfde als overdag: als er een hond blaft ga ik kijken. Gebeurt misschien 3x/jaar en meestal moet er dan ééntje heel dringend naar buiten. Plasje doen en dan gaan ze gewoon weer slapen. Toen we onze grootste hond nog niet lang hadden was er ook een opvangertje in huis. Beide honden sliepen elk in een bench. Op een nacht begon de grote hond te blaffen. Eerst genegeerd, maar telkens na een paar minuten begon ze weer. Toch maar gaan kijken en opvangertje bleek flinke diaree te hebben en heel sneu in een hoekje van haar vieze bench te zitten. Honden buiten gelaten, bench verschoond en terug gaan slapen. Uurtje later zelfde scenario, terug gaan kijken en idd weer een vieze bench. In zekere zin heeft de hond mij dus opgevoedIk vind dat prima dat ze blaffen als er zo iets aan de hand is. Het kan natuurlijk altijd zijn dat ze me ooit eens gaan wakker maken voor iets wat ik niet zo belangrijk vind, maar dat neem ik er maar bij.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Het is een onzeker hondje wat niet graag alleen is. Hij blaft omdat hij wakker is en gezelschap wil. Er is niks aan de hand.