Ideale gezinshond :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:54

Ik wil zelf nog altijd weer een samojeed, als je met ze gaat wandelen super enthousiast maar kunnen ook gewoon lekker rustig in huis liggen. Hebben wel wat een eigen wil maar zijn goed te trainen en vooral erg lief. Die van ons liep altijd los ook naast de fiets.
Enige waar je rekening mee moet houden is de vacht. Ze hebben een lange vacht dus vereist wel wat aandacht.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:57

Cayenne schreef:
Skippy01 schreef:
Kooiker zou ik niet zo snel aanraden. Ik ken er veel, en ze zijn vaak wat angstig/ eenkennig, en kunnen ook wel 'snappen' als het ze niet aanstaat. Met jonge kinderen zou ik daar niet gauw aan beginnen...

Die ervaring heb ik juist weer met Tollers. Ken er best veel maar geen enkele daarvan is relaxed met kinderen.
Het zijn best flinke zenuwpeesjes.

Hier ook geen beste ervaring met de Toller van een ander: dochter stond op de bus te wachten, keek niet eens naar de hond, maar deze viel meteen uit naar haar bij het passseren.
En dit is ook niet echt positief wat betreft de Toller: https://www.rashondenwijzer.nl/rashonden/nova-scotia-duck-tolling-retriever

Welke hond dan wel... tja, misschien een brave labrador, maar dat ligt er ook aan hoe handig de eigenaar is met het beoordelen van gedrag... en ja, jachthonden zijn vaak wel sociaal, maar komt het ras uit een werklijn, zit je met een energiekelng die veel aandacht en "werk" (beweging) nodig heeft. Niet altijd werkt dat goed in combinatie met jonge kinderen... En krijgt de hond te weinig te doen, ontstaat er frustratie en daarbij kans op vernielzucht of weglopen bijvoorbeeld.

Kooikers staan bij de kenners bekend als nou typisch een hond die níet van kinderen houdt... bij een kennis negeerden de kooikers de kinderen straal, en op latere leeftijd werd er een lip opgetrokken richting de kinderen... dan bedoel ik de kinderen van de eigenaar van die kooikers!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:00

hoikimmmy schreef:
Ik wil zelf nog altijd weer een samojeed, als je met ze gaat wandelen super enthousiast maar kunnen ook gewoon lekker rustig in huis liggen. Hebben wel wat een eigen wil maar zijn goed te trainen en vooral erg lief. Die van ons liep altijd los ook naast de fiets.
Enige waar je rekening mee moet houden is de vacht. Ze hebben een lange vacht dus vereist wel wat aandacht.

Ow, ik heb inmiddels door één exemplaar wiens tuin direct aan de mijne grenst zo'n enorme hekel aan samojeeds gekregen... Die blaft en piept letterlijk de héle nacht, en mijn hond en ik worden er zo vaak wakker van :|
(uiteraard zal dit niet de standaard zijn, maar ow, wat heb ik een hekel aan dat beest :') )

ista

Re: Ideale gezinshond :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:04

Ik stuur je een PB!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:05

sevke schreef:
Een boerenfox? Erg leuke, gezonde en slimme hondjes!
Zelf ben ik groot fan van de Cavalier King Charles Spaniel, maar dan krijg ik weer heel Bokt over mij heen :D

Boerenfox barst wel van de energie en heeft veel uitdaging nodig.
Iig die van ons wel, is waaks en haalt graag kattenkwaad uit.
Ik zou ook zeggen golden retriever.
De goldens die ik ken zijn heel fijne dieren.
Kunnen lekker een stuk mee wandelen maar ook heerlijk rustig knuffelen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:08

Een labrador is geen gek idee, wel goed naar het nest en ouders kijken wat betreft ongecontroleerd enthousiasme :')

De kooikers die ik ken zou ik niet laten aaien door mijn kinderen.. :=

Hier in de buurt woont een stel met 3 tollers. Alledrie maken ze een erg nerveuze/drukke indruk. Ook net zo'n 'waanzinnige' blik in de ogen als een aantal border collies..

Een markiesje is ook leuk, ik geloof ook wat vriendelijker dan een kooiker?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:15

Wellicht te groot voor je. Maar als ik aan een gezinshond denk dan is de Newfoundlander het enige beeld dat in mijn hoofd komt. Ze worden niet voor niks vaak 'nanny honden' genoemd.

Onze Daran is ook gek op kinderen. En dat waren de andere Newfoundlanders die we gehad hebben ook.

Ze zijn rustig in huis, gek op knuffelen en doen buiten op uitnodiging pas gek.

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:15

Majabeestje schreef:
Een labrador is geen gek idee, wel goed naar het nest en ouders kijken wat betreft ongecontroleerd enthousiasme :')

De kooikers die ik ken zou ik niet laten aaien door mijn kinderen.. :=

Hier in de buurt woont een stel met 3 tollers. Alledrie maken ze een erg nerveuze/drukke indruk. Ook net zo'n 'waanzinnige' blik in de ogen als een aantal border collies..

Een markiesje is ook leuk, ik geloof ook wat vriendelijker dan een kooiker?

Klopt ja, fijne hondjes, heel anders dan kooikers

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:16

sevke schreef:
Zelf ben ik groot fan van de Cavalier King Charles Spaniel, maar dan krijg ik weer heel Bokt over mij heen :D

Ik heb een boerenfox en is echt een makkelijk hondje, Eet weinig, verhaart weinig, luistert goed en qua formaat handig mee te nemen maar ze wel energiek en moeten wel een uitlaatklep hebben.

Afbeelding

En ik heb altijd gezegd dat Cavalietjes een van de makkelijkste honden zijn mits je wel naar een erkende en goeie fokker gaat (maar dat is eigenlijk bij elk ras wel zo) Ik krijg ze vaak in de salon en nooit zijn ze lastig. altijd lief en je kan lang met ze wandelen maar af en toe en korte wandeling vinden ze ook best. zijn super met kinderen! makkelijk te trainen. Wel vachtonderhoud! zeker als men kiest voor castratie.

Hier ook een Jack Russel en een Grote Poedel. Beide zou ik aanraden. Ook de JR is een leuke actief hondje en goed afgericht en voldoende beweging echt niet de keffer waarvan ze worden afgeschilderd. En de Grote Poedel is ook fijne hond maar wel stuk gevoeliger en iets aanhankelijker dan de bovengenoemde en daarom misschien niet echt beste keuze voor een druk huishouden. Veel vacht onderhoud! en dat moet men echt niet onderschatten ook niet van de Doodles die vaak een nog moeilijkere vacht hebben dan de Poedel.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou voor een erkend ras kiezen! en zo niet dan zou ik naar een asiel gaan en kijken waar een goeie klik mee is.. Doodles zijn erg populair maar ook met alle gevolgen van dien en zou er dus echt niet voor kiezen! Hoe Hip ze ook zijn en daarbij vragen zogenaamde fokkers ook echt absurde bedragen voor een simpele bastaard en

p.s (poedel kan je net zo trimmen als de doodle)

Maar bij elk ras is het zo.. als honden niet genoeg aandacht krijgen of niet genoeg uitgedaagd worden en niet genoeg uitgelaten worden er ongewenst gedrag komt. En bij het ene ras zal dat minimaal zijn en bij een andere tot grotere problemen leiden.

Kies bewust, stel een lijst met Voor en Tegens, zeker in een gezin. denk hierbij aan vakanties, weekendjes weg, uitlaten (en dat de kans erg groot is dat jullie als ouder dat voornamelijk moeten gaan doen) geld voor trimster, geld voor DA en kijk ook het verhaar verhaal is iets waar je echt rekening mee moet houden, voor mij maakt dat niks uit maar krijg er ook genoeg in de salon die zich echt hebben vergist in hoeveel een JR kan verharen :+

Succes met het zoeken van een geschikt maatje!
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 24-02-20 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:21

Oh en mocht je voor een Poedel of Doodle kiezen.. de meeste houden er van water en struinen en dit is wel iets om rekening mee te houden want hier komt Meneer Poedelia en Meneer Boerenfox geregeld zo terug van een wandeling en ik als trimster heb de materialen maar voor de poedel om dit weer enigsinds netjes te krijgen was ik wel 1,5 tot 2 uur mee bezig. en dan is de Boerenfox binnen 15 min klaar. :D

Afbeelding

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:28

Malenka schreef:
Wellicht te groot voor je. Maar als ik aan een gezinshond denk dan is de Newfoundlander het enige beeld dat in mijn hoofd komt. Ze worden niet voor niks vaak 'nanny honden' genoemd.

Onze Daran is ook gek op kinderen. En dat waren de andere Newfoundlanders die we gehad hebben ook.

[ [url=m/pafWUB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh zo lief! Hoe zit het met uitharen? En kun je ermee "trainen" (recreatieve hondensport)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:42

Duitse herder? (Evt kijken richting showlijn ipv werklijn)
Zijn ontzettend aanhankelijk, trouw, braaf en heel goed te trainen. Hebben veel uitdaging nodig maar kunnen heerlijk lui zijn in huis. Onze liep altijd los, was altijd terug te roepen en blafte in huis nooit. Buiten wel naar andere honden maar dat is er goed uit te krijgen als je daar vroeg op let. Ik ben er mee opgegroeid en het was een schat van een beest.
Ik was echter wel al 10 en mijn zusje 8, dat is misschien wel een betere leeftijd voor zo’n grote hond. Maar dat vind ik dan net zo voor een golden of poedel, puur de grootte.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:53

Hier juist hele fijne ervaringen met Tollers, van andere en mijn eigen. Ligt ook heel erg aan de keuze van fokker. Er zijn nerveuzere lijnen.
En helaas veel Tollers van broodfokkers, daar zitten vaak ook aparte dieren bij, in alle rassen overigens.

Maar denk bij je beschrijving inderdaad aan een Retriever of Spaniel. Kunt ook eens kijken naar de flatcoated, barbet of wetterhoun.
Of misschien heel wat anders, zoals een witte herder, vizla of weimaraner?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:20

Mijn (vorige ) instructrice fokt markiesjes. Dat zijn echt leuke hondjes. Idd niet al te groot, maar wel leuk en lief en makkelijk ( alhoewel is dat maar wat je er zelf van maakt).
Wat vind je van herders? Ik zag laatst ruwharige Hollandse herders langs komen. Die zijn ook leuk. Even opgezocht wat hun karakter is. Het is dat we al een hond (witte herder) hebben, maar anders kwam er zo eentje bij.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:23

Ik heb hier thuis een flatcoated retriever. Een lievere hond die dol is op kinderen kun je denk ik niet krijgen. Zit echt geen kwaad in.
Is een actieve hond die houdt van wandelen en activiteiten, maar ligt ook rustig in huis als de energie eruit is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:24

Elin_ schreef:
Malenka schreef:

[ [url=m/pafWUB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh zo lief! Hoe zit het met uitharen? En kun je ermee "trainen" (recreatieve hondensport)

Je moet ze goed bijhouden met borstelen en zo nu en dan goed kammen (eens in de week). Maar ach... we borstelen onze paarden ook voor we gaan trainen.vwat ik prettig vind is dat het niet van die kleine prikhaartjes zijn die overal in gaan zitten (zoals van een Jack Russel). Dus je kunt ze gewoon wegvegen.

Het zijn heel trainbare honden. Al gaat het wel op hun tempo. Ze worden veel ingezet voor waterwerk. Ook als serieuze reddingshonden. Dat zit echt in het ras. Daran kwam bij mij na met 4,5 en had nog nooit gezwommen. Hij vond het eng. Tot mijn broer een keer kopje onder ging in de rivier. Daran wist niet hoe snel hij bij hem moest komen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:42

Wij hebben zelf een boomer die aan jouw omschrijving voldoet (niet te koop ;) )... en verder ken ik ook een aantal pitbulls/staffords die aan jouw omschrijving voldoen.. ze hebben misschien niet de beste naam, maar allen die ik ken zijn zulke lieve, sociale honden... blij als ze mee mogen, maar ook okay als ze een keer een dagje minder beweging krijgen... :)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:52

Ik ben opgegroeid met herders en mijn kinderen ook.
Nu sinds 1,5 jaar een Groenendaeler, even een tikkie rustiger in de omgang.
Gaat prima met de kinderen samen, als je ze goed opvoed vind ik ze heel zachtaardig met kinderen.
Ik zou wel voor een pup kiezen of een hond die met kleine kinderen is opgegroeid.

Maar het is ook wat bij jouw thuis situatie past en hoeveel tijd je erin wilt steken.
Een newfoundlander is leuk, maar wel groot, heb je genoeg ruimte in huis in de auto? heb je zin om regelmatig te borstelen.

En dat geld eigenlijk voor alle langharige honden, mijn Groenendaeler laat een stuk meer troep achter als zij uit is geweest dan mijn vorige Mechelse herder. Alles blijft in de vacht zitten.
Dan nog niet te spreken over diarree met tegen wind :Y)

Allemaal praktische dingetjes.

Kooiker of Toller , daar lees ik over dat het niet echte kindervrienden zijn. Dus ik denk dat er wel uitzonderingen zijn, maar ik zou er voor nu niet naar kijken.

Labrador, Flat /golden retriever, poedel, lijkt mij meer geschikt.

Maar zelf heb dus ook goede ervaringen met herders en de rottweiler.

Maar het is ook verstandig om te kijken naar het karakter, wat verwacht je zelf van de hond?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:54

Ik heb mijn hond via een vriendin. Zij herplaatst buitenlandse hondjes voornamelijk van de ABC eilanden..
Zij zoekt echt naar een goede match tussen hond en baas.. soms moet je even wachten tot er iets voorbij komt wat bij jou past.. maar vaak is dat toch vrij snel..
Het zijn echt hele leuke honden en voordat ze naar hun huisje gaan, kijkt ze goed of de honden ook echt daar passen.. controleert bv hoe ze reageren op andere huisdieren, kinderen enz.. natuurlijk kunnen de honden nog wel iets veranderen als ze meer op hun gemak raken..
Maar tot nu toe heb ik echt hele goede matches gezien en is ook mijn hond echt een schot in de roos! Ze zou ook goed aan jullie eisen voldoen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:55

sevke schreef:

Dit. Ik heb inmiddels mijn derde, en ondanks dat ik zelf geen kinderen heb is ze gek op kinderen :j.
Ze zijn gewoon super makkelijk, maar helaas wel “uit de mode”. Heb er toen best naar moeten zoeken

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:56

Ohhh wat ik me ineens bedenk: vrienden van ons hebben een Barbet. Dat vind ik nou de ideale 'gezinshond'. Het is niet mijn type hond maar voor een gezin lijkt het me een tophond. Heel vriendelijk, zit geen spoortje kwaad in, rustig in huis, buiten speels, goed trainbaar etc.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:02

bij kinderen en met de voorwaarden die je stelt zou ik echt voor een labrador of duck toller gaan.
zelf 30 jaar labradors gehad en 1 ducktoller. wel met stamboom uit dus gezonde ouders.
actieve honden maar ook normaal rustig in huis.
vrienden hebben een corgi. zeer lieve hond met alles en iedereen en gaat graag mee maar is niet overdreven actief. ook aan te bevelen

ik heb nu een kruising australian cattle x boerenfox. super lieve en mooie hond maar druk!
( boerenfox heeft veel energie en cattle's ook dus dat was te verwachten).

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:12

Boerenfox is heel leuk en worden ook ouder dan de gemiddelde hond, zijn gek op een balletje en kunnen goed luisteren het gezin is alles voor hun ze kunnen in begin jaren druk zijn.

Cocker Spaniel echt geweldig honden super lief, actief, mooi en dol op het gezin vaak zoeken ze wel een eruit die hun favoriet is, ook worden ze oud en zijn op oudere leeftijd nog actief , wel vacht onderhoud

Friese staby ook een ideaal gezin hond actief, en kunnen ook oud worden, wel vacht onderhoud

Jack russel ook lieve honden ras kan oud worden gek op een balletje en weinig onderhoud vacht

Labrador of Golden retriever super lieve honden alleen na 3 jaar liggen ze meer dan actief mee in het gezin zijn prachtige grote honden en kinderen mogen alles bij hun doen Golden retriever heeft vacht onderhoud leeftijd 9 jaar is al oud

Tekkel klein druk hond maar zijn gezin is alles voor deze hond de langhaar en ruw haar heeft vacht onderhoud nodig, honden kunnen heel oud worden en liggen graag bij je op schoot

Poedel heeft vacht onderhoud nodig, is wel een super leuke hond die heel veel kan

Doodle hond verhaard weinig tot niet en is zelf bij oude leeftijd actief, leeftijd 12 jaar
Voor een gezin een prima hond wel groot hond Vaak kruising
Labardor keer Konings poedel

In het asiel zitten heel veel honden te wachten op een nieuwe baas

Op marktplaats staan echt veel honden op alle rassen voordeel is wel dat je bij de fokker of mensen thuis komt dit zegt meer waar de hond of pup vandaan komt

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:21

Ik raad een golden retriever aan, wij hebben nu sinds twee maanden een pup in huis en ik kan mij geen liever en rustiger dier voorstellen. Hij heeft echt twee kanten en past zich aan ons aan, als ik aan het studeren ben kan hij uren aan mijn voeten liggen slapen. Maar gaan we het bos in met zijn broertje dan stuitert hij aan één stuk door en stroomt hij over van de energie.

Een labrador is hier al vaker genoemd maar die zou ik dan weer niet aanraden. Alle labradors die ik hier op de puppy school zien staan super hoog in hun energie en kunnen niet eens normaal stilzitten. Ik hoor de eigenaars ook altijd zeggen hoe druk ze in huis zijn en dat ze hun honden constant in de gaten moeten houden omdat ze zich anders zelf gaan vermaken...

Binnen een nest heb je natuurlijk al verschillen, wij hebben de meest rustige uit het nest gekozen en dat merken we ook echt. Mijn schoonouders hebben zijn broertje en die wil zodra zijn ogen open gaan vermaakt worden om 5 uur in de ochtend haha.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:23

Ohja en de lijn van een golden maakt ook uit. Wij hebben er eentje uit een showlijn, die zijn een stuk rustiger dan de werklijnen. Die staan ook wat hoger in hun energie en willen echt fanatiek voor je werken.