Konijn (ram) heeft opeens kale plek onder de kin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 10:38

O gelukkig. Ja hij eet op dit moment wel wat. Paar plukjes hooi. Kleine stukjes banaan en een blaadje andijvie. Dus wel steeds kleine beetjes, maar hij is nog wel heel moe. Hij staat lekker binnen in de keuken en hij is er nu net voor het eerst uit zichzelf uit het hok gesprongen. Dus daar ben ik heel blij mee. Maar idd het zal sowieso wel gevoelig zijn..
Spoiler:
Afbeelding

Dit is zijn wond. Kan wel wat gevoelig zijn voor gevoelige magen vandaar de spoiler. De wond houd zich gelukkig wel mooi! Was even bang dat hij hij alles eruit zou trekken. Wat hij al direct deed na zijn castratie :')

De dierenarts belde net zelf. En we gaan nu toch voor de zekerheid wel even pijnstilling ophalen. De dierenarts vond hem gister al heel wierig dus dacht dat hij geen pijnstilling nodig had (vind ik wel vreemd gezien die snee). Dus hij krijgt straks gelukkig weer pijnstilling.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:06

Kun je aan (liefst verse) wilgentakken komen?
Wilg is een natuurlijke pijnstiller.
Jammer genoeg zitten er nu nog geen blaadjes aan de bomen.
Mijn konijnen willen als ze al het eten weigeren, nog wel eens te verleiden zijn voor wilgenblaadjes.
Bij gebrek aan takken met blad doen de jonge zachte twijgjes het ook erg goed.

Tip voor de toekomst:
Verzamel in het bladhoudende seizoen een berg wilgenblaadjes en droog die, (of doe er wat in de vriezer).
Zo heb je het hele jaar beschikking over wilgenblad, erg handig als konijnen iets mankeren en/of niet (goed) willen eten.

Sterkte met je konijn, je bent een superbaasje dat je hem alle kansen en zulke goede zorg geeft!

HorseTimeXL

Re: Konijn (ram) heeft opeens kale plek onder de kin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 11:14

O dat is een goeie. Daar kab ik sowieso wel naar op zoek! Dat is helemaal het mooiste ee natuurlijke pijnstiller.

Was wel grappig. Nu mijn moeder net naar de dierenarts wilde voor de pijnstiller, ben zelf aan het werk, begon hij spontaan aan zn appel gretig te eten. Begint nu ook wat meer te lopen door de keuken.. hij ademde tot vanochtend best snel dus vermoed dat hij de stres ook wel flink te pakken had. Ja klinkt heel stom maar het is echt een soort van mijn kindje. Hopelijk knapt hij echt op. Morgen moet hij sowieso nog naar de dierenarts voor antibiotica prik.

HorseTimeXL

Re: Konijn (ram) heeft opeens kale plek onder de kin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 12:27

Hij begint nu toch steeds wat meer te eten. Nog geen brokjes echt maar nu wel al klein stukje krentenbol en appeltje. Dus hij krijgt gelukkig steeds meer in zn darmen! Als dat maar loopt. Dan mag hij van mij zijn brokjes even laten staan. Hij krijgt Sciense selectieve dus dat zijn ook wel wat grotere brokjes. Misschien dat hij dat daarom laat staan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:36

Mijn oude cavia vond geweekte sience selective lekker, met wat appelmoes erdoor was het pas echt feest!
Mijn caaf was stok en stokoud en kon gewoon niet meer de brokjes kauwen en hooi was lastig.
Hij kreeg hartog compact gras droog in een bakje, en geweekte sience selective en dat ging heel goed.
Hij kreeg de laatste maanden wel een beetje metacam, puur omdat ik zeker wilde weten dat hij geen pijn had.
Hij was echt stok en stokoud maar nog zo tierig en qua gewicht ok dat hij het zo nog een hele tijd gedaan heeft.
Op een dag is hij niet meer wakker geworden.
Hij lag in zijn favoriete houding op zijn favoriete plekje en geen stukje zaagsel lag maar scheef.
Geen moment geleden en de metacam was een feest dat kwam hij gewoon zelf halen.
Zijn kaakgewrichtjes waren gevoelig trouwens, gewoon, heel, heel erg oud en versleten.