Katten ruzie na dierenarts bezoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Katten ruzie na dierenarts bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:34

Reageerd shiro niet extreem op de medicaties?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 20:36

Hannanas schreef:
Reageerd shiro niet extreem op de medicaties?

Zou dat kunnen? Tegen ons en onze hond is hij wel heel lief.

Origan begint hem nu wat te roepen. Shiro's antwoorden zijn wisselend de ene miauw kan "normaal" zijn als in waar ben je toch ik zie je niet en de direct opvolgende miauw kan weer een gruwelijke boze zijn.

Ze hebben net wel beide op hun normale plek gegeten. Daarna werd shiro weer heel erg boos.

Het enigste wat origan doet is zijn ogen zo zacht mogelijk maken en absoluut de confrontantie uit de weg gaan.

Morgen bellen we de dierenarts meteen op om te vragen of het een reactie op de medicatie kan zijn. Hij lijkt zo verward.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:39

Hier is dat altijd zo na de dierenarts (ook als ze samen zijn geweest). 1 van mijn katten vergeet dan denk ik dat hijzelf ook naar de dierenarts ruikt maar blijft de eerste 2-3 dagen blazen naar zijn broertje, wilt niet naast hem eten zonder een heel blaasconcert te geven plus een paar harde tikken. Heel sneu maar ik laat ze altijd een paar dagen gaan en dan zijn ze weer beste vriendjes :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 21:20

Als het bij wat blazen bleef en een paar tikken was dat geen probleem. Maar dit is anders, shiro word echt echt heel erg boos en blijft origan volgen. Ik zal zo een filmpje proberen te uploaden

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:21

Ik zou ze toch zo veel mogelijk samen proberen te houden en zo nodig zelf ingrijpen. Hoe langer je ze apart houd des te lastiger gaat het samen zetten straks.

Ook wordt de geur dan sneller weer vertrouwd.
Want dat is het, de stress bij de een van de dierenarts en bij de ander de geur van de dierenarts.

Probeer de dierenarts kat anders gewoon eens goed in te wrijven met de geur van de ander.
.Heb je geen feliway voor nodig hoor!!
Zelf rustig blijven ( en erbij!! ) vaak lijkt het erger dan dat het is.
Denk dat 9 van de 10 katten die samen zitten in deze situatie zo zouden reageren!!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:25

Hier ook gehad nadat er een was gecastreerd. Grote oorlog terwijl ze altijd goed samen konden. Eerst apart gehouden, maar ze bleven aan de gang. Vooral omdat ze beide altijd in de slaapkamer willen ‘s nachts. We konden er niet van slapen, beide naar beneden gedaan omdat we het zat waren :Y) een hoop geluiden en geschreeuw etc. in de nacht. De volgende ochtend kwamen we beneden en was alles goed.

Katten herkennen elkaar op basis van geuren. Als ze dus anders ruiken door bijv dierenarts gaat het af en toe mis.

Toen de andere geholpen moest worden, hebben we gevraagd of zijn eigen kleedje mee mocht bij de dierenarts. Dat was geen probleem. Daarna goed ingewreven met het kleedje en tadaa geen gezeur gehad.

Geef het tijd. Komt wel goed. Hier vlogen ze elkaar ook echt aan. Of naja de een de ander, andersom niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:28

stom is dat he, hier ook eens gehad en dan hielp het om met natte handen de ene kat te “kammen” en dan de andere.
zo zet je de geur weer aan elkaar en gaat het vaak beter.
ze ruiken gewoon soms echt chemisch waar ze niet tegen kunnen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:05

Maar is dat dan misschien niet het stuk Savannah wat hier naar boven komt? F hoeveel is Siri bijv? Hoe lager de 5 hoe meer “wilde” kat er in zit toch?
Bij wilde katten is ziek een reden om aan te vallen. Zwakte is dodelijk in de natuur. Kan dat geen verklaring zijn?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 22:45

Shiro is een F6 dus niet zo heel erg puur meer. Maar een medicijn/injectie wat ze wat verward of agressief kan maken als bijwerking zou misschien wel wat heftiger bij hem aan kunnen komen

Origan is niet ziek maar las wel wat over angst zweet, origan had natte pootjes op de behandeltafel van zijn angstzweet.

Verder helpt het niet ze in te wrijven met onze geur enz. En als hij hem niet ziet maar wel ruikt dan huilen ze echt om elkaar. Maar zo gauw shiro origan ziet flipt hij weer. Zo gauw hij dan flipt flipt hij op alles en iedereen. Ik herken onze onwijs zachtaardige kat echt helemaal niet meer terug zo.
Ze bij elkaar zetten zomaar durf ik nu echt niet zomaar aan. Vanacht slaapt origan bij ons in de hoop dat hij dan genoeg naar ons stinkt weer voor shiro. En dan hopelijk dat hij morgen ochtend ver genoeg afgekoeld is weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:48

Ik zou het andersom doen en dan juist Shiro bij je houden, dan kan je die wat in de gaten houden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 22:56

Zelf daar het mee eens. Maar mijn vriend vind dat origan hier moet slapen omdat hij het slachtoffer is. Misschien dat ik op de bank bij shiro ga slapen. Heb hem liever ook niet teveel alleen.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:30

Maar waarom heb je niet even een feliway gehaald vanmiddag? Die kost waarschijnlijk heel veel op, zeker als het met geur en stress te maken heeft...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 09:16

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 09:29

Hier net zo wanneer we naar de dierenarts zijn geweest. Bij ons helpt de feliway Friends, die stop ik al een paar dagen van te voren in het stopcontact.
Dan nog doen ze wel moeilijk (of ja, eigenlijk 1 van de 2) maar dat is dan na een paar dagen helemaal over.
Inderdaad veel geur uitwisselen, positieve dingen laten gebeuren als ze samen zijn (lekker eten, snoepje). Veel met ze spelen om ze af te leiden en ze wat vermoeid te maken. Jij met hun samen spelen of jij met de ene en vriend met de andere in dezelfde ruimte.

Komt goed

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 09:30

En hoe was de nacht? Ben wel benieuwd naar je filmpje eigenlijk.

Katten kunnen behoorlijk hard zijn voor elkaar, zeker op deze leeftijd. Hormonen, medicatie, andere geuren en stress; allemaal redenen om even gek te doen. Zou ook best kunnen dat je mannetje zich even wilt bewijzen nu hij voor zijn idee weer in een nieuwe situatie zit. Hormonen gieren tenslotte nu door zn lijf ;)

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:45

feliway werkt sowieso pas na een paar weken, lost het dus niet gelijk op. ik herken het gedrag wel van mijn vorige katten. 2 zusjes uit een nest en gingen prima met elkaar maar als ze naar de DA waren geweest was het 1 a 2 dagen bal, eentje as er dan zo nijdig en gestrest over dat je haar echt met rust moest laten.
Hoe is de nacht verlopen?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 11:29

Waarom we geen feliway gehaald hebben gisteren nog heeft 2 redenen. 1, we hadden hier gisteren middag een hele zware storm. We zijn boodschappen snel wezen doen en daarbij naar een winkel geweest waar we hoopte dat ze het hadden. Helaas waren ze daar uitverkocht. Onze dierenarts is de andere kant uit dan waar wij heen waren. Na die rit twrug naar huis waarbij mijn vriend 2x een boomtop van de weg heeft moeten halen hebben we voor onze veiligheid gekozen helemaal met oog op reden 2

2, zoals meerdere nu hier ook aangeven en wij ook gelezen hadden werkt het niet zo snel. Over 4 weken moeten ze beide weer mee voor antingen dan is het misschien wel een goede optie.

Ook hebben wij zitten denken of het misschien zou helpen als ze thuis hun vaccinatie krijgen??

Verder zijn we de nacht goed door gekomen. We hebben wel 2 deuren tussen ze gehouden zodat shiro echt wat tot rust kon komen en wij ook konden slapen.
Origan heeft zich heel uitgebreid gewassen en lekker op de plaids geslapen wat wij neer gelegd hadden. Shiro overigens ook.
Gisteren reageerde shiro al van de geur van origan op ons. Nu vanochtend is hij weer heel veel meer zichzelf. Hij speelt weer, komt kopjes geven, bedeld om eten enz. Wel is hij nog ietsjes gespannen en is hij erg druk met markeren in de zin van kopjes geven aan letterlijk alles.

Zijn hormonen spelen dus heel zeker wel een grote rol.
We zijn ook aan het wachten nu op een telefoontje terug van de dierenarts over de injecties enz. Of dat daar nog iets kwa agressie vandaan kan Komen. En met de vraag of ze niet morgen nog een gaatje hebben voor zijn castratie. Elke dag eerder lijkt mij nu wel een goede.
Anders word dat maandag in ieder geval (die afspraak meteen gepland nadat hij gisteren niet kon).

Ik heb ook zitten brainstormen of het misschien goed zou zijn als hij nog ietsjes suf thuis zou komen zodat de andere kat over hem kan moederen, origan is heel erg een moedertje en toen shiro als kitten hier aan kwam was hij hem 2 minuten later al aan het wassen.
Ik zou dan dus hopen dat shiro in zijn suffigheid origans steun accepteerd en dat het dan weer goed is.
Andere optie is natuurlijk dat shiro door zijn suffigheid zich juist heel agressief op stelt om zijn zwakte niet te laten merken.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:34

Feliway geeft binnen 7 dagen resultaat. Als het zo vervelend is dat ze nu opgesloten/apart van elkaar moeten blijven dan zou ik het gewoon even online bestellen. Denk in oplossing ipv problemen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:36

Maar wát doet hij precies?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:45

Toevallig net zo’n operatie gehad. Onze kat was echt nog wel 24 uur behoorlijk suf en loom. En onze kat werd heel tam van het rompertje dat ze aan krijgen haha.

Alleen zet je een kat dan wel in een heel kwetsbare positie en hij mag zich niet te druk maken na de operatie. Ik zou ze het eerder nu laten uitvechten dan na de operatie. En idd alvast starten met kalmerende druppels of spray, dan zijn ze daar alvast aan gewend voor na de castratie.

Op het moment dat de hormonen weg zijn, zal zijn gedrag snel genoeg veranderen. Dat is natuurlijk niet direct, maar meestal merk je na een aantal dagen al verschil.

Lastig om te beoordelen vanuit je verhaal. Vandaar mijn interesse in het filmpje, dat denkt makkelijker mee..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 12:27

Hier het filmpje, niet helemaal duidelijk misschien. In het begon zoekt hij vooral en als de hond hem aantikt geeft hij nog een normaal lief miauwtje. Zo gauw hij op de tafel kijkt en origan ziet begint word hij boos.
https://youtu.be/r_evym3vOls
Als hij zo word als op t einde in het filmpje, kan je hem ook niet meer afleiden met snoepjes, speeltje ofzo en ook naar ons gaat hij dan zo miauwen. We hebben 1x hem weg gepakt en toen greep hij mijn vriend (die hem op pakte) halverwege de gang.

Maar we hebben wel vooruitgang. Ze hebben samen in de woonkamer gegeten op hun normale plekjes. Origan durfde eerst niet goed de woonkamer in te komen maar ging uiteindelijk wel eten. Shiro at gewoon door ook toen hij hem zag. Daarna is shiro naar origan gelopen en stonden ze zoals zo vaak buik tegen buik en duuwde hij zijn neus in origan zijn voerbak voor een neusje neusje en toen kreeg origan nog een kopje van shiro, zoals ze zo vaak doen en toen ineens begon hij weer te brullen en is origan heel snel weg gerend. Daarna bleef shiro was bozig zoals op het begin van het filmpje miauwen naar origan door de deur. We hebben toen origan weer even in de slaapkamer gezet en nu zijn beide weer rustig en relaxt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 12:30

@ denise_storm, mijn vriend was het vanochtend vergeten te vragen met de kliniek bellen maar als de dierenarts zo terug belt dan vraagt hij het meteen of ze het hebben, zo niet dan bestellen we het inderdaad via internet gewoon.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 13:34

Oke andere optie, de dierenarts heeft hem niet op voorraad. We hebben een dierenwinkel gevonden welke hem wel heeft. Wel een stukje rijden, 60km (lang leve frankrijk) maar dat maakt niet uit. Zo gauw ze weer open zij, alles is hiet dicht tussen 12 en 2 gaan we het halen. Ze zitten nu gewisseld kwa kamer. Shiro werd in 1e instantie meteen heel boos origan te ruiken en begon te brullen. Origan op zijn beurt heeft zich verscholen op een kast.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:51

Ik heb geen ervaring met Feliway, maar lees wel goede dingen erover in elk geval.

Moeilijk beoordelen van achter een scherm natuurlijk, maar ik zou ze toch gewoon samenlaten.
Je geeft nu duidelijk het signaal naar de katten toe dat er echt iets aan de hand is en zo wordt het wantrouwen nog groter.

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:20

Dit is heel normaal. De kat heeft een andere geur bij. Je kan ze even een beetje uit elkaar houden tot ze hun eigen geur weer hebben. Gaat weer goedkomen!