Ervaring gezocht knie-operatie hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:53

kimmie261 schreef:
rien10 , ik denk dat ik redelijk weet waar ik het over heb hoor, mijn meeste honden zijn rond de 1 jaar oud geopereerd, jonge zeer drukke honden en een knie is een knie..overigens honden rond de 50 a 60 kilo...

Ik vind werkelijk de hele operatie niet zwaar en de revalidatie dan ook totaal niet, snap dan ook niet waar mensen zo'n punt van maken..maar goed...gelukkig heb ik dan heel makkelijke honden gehad :D

Ik weet ook waar ik het over heb. Zie mijn post.
Dat jij en ik beide weten waarover we het hebben, wil niet zeggen dat we er niet anders in kunnen staan. Drie maal patella luxatie en 2 x TTA is echt wel "een dingetje" om het maar eufemistisch uit te drukken.

5 grote orthopedische operaties bij een en dezelfde hond. Ja, ik weet echt waar ik het over heb.
Jij hebt het over verschillende honden. Ik een. Die hond is 5 x geopereerd geweest. Achteraf heb ik twijfel of ik daar goed aan heb gedaan.

En wellicht had jij geen honden die vreselijk stuiterig waren.

kimmie261

Re: Ervaring gezocht knie-operatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:18

Dat is puur ellendig als je dat mee moet maken,maar valt voor mij niet te vergelijken met een hond in laten slapen omdat je dénkt dat de revalidatie zo'n drama is... wat het gewoon naar mijn ervaring , zij het dan wel complicatieloos is, gewoon niet is..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:20

Hele oude ervaring in 1989, van eigen weefsel een nieuwe band gemaakt in Bosschenhoofd. 2 jaar later andere poot daar was ook de meniscus stuk. Op oer schema qua bewegen maar hond kon alles weer.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:35

marije1109 schreef:
Onze hond had dit in oktober, op aanraden van DA Emmeloord (bekend vd paarden) geadviseerd te euthanaseren. Kosten zijn heel hoog en onze hond sprong over hekjes en had iedere dag zijn gekke 15 minuten, dit zou niet meer kunnen.
Dat had betekend veel in de bench en aan de riem, dat wilden wij hem niet aandoen.
[ [url=m/kly6IF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij waren er een paar maanden geleden er ook bang voor maar gelukkig was het niet.
Had het wel geweest was onze hond ook ingeslapen.
Voor veel honden zal het vast helpen maar voor onze 10 jarige stafford hadden wij het ook niet gedaan.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:54

Ts je inderdaad heel goed voorlichten, als ik had gedacht (en vooral als de DA had gedacht) dat onze hond een fijne toekomst kon hebben had ik kosten nog moeite bespaart.
Kwaliteit van leven staat bij mij op 1, het gemis doet nog steeds pijn, maar ik weet dat in onze situatie dit het beste was.

Ik hoop oprecht dat er voor jouw hond wel mogelijkheden zijn die voor jullie goed voelen +:)+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:23

Overigens voor TS een tip, mocht je het handig vinden, en niet zo'n kap om willen doen na de operatie, ik heb voor de honden een broek gekocht, die is echt zo handig.. mocht je evt interesse hebben dan kan ik je de link wel geven, duurt nl wel een paar dagen voor je hem binnen hebt :

Afbeelding

Afbeelding

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:42

Wij hadden een kinderbroekje gekocht, en daar een gat voor de staart ingeknipt.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:54

capopjekop schreef:
Vanavond hebben we een consul bij Putten. Dan kan ze waarschijnlijk deze week nog onder het mes.

Kan Daan ook aanbevelen. Kundig, eerlijk en belang van de hond staat voorop. Daarnaast ook een moderne kliniek.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:12

Hier ervaring met een hond die zijn kruisban had afgescheurd. Dierenarts kon het zo voelen, waren geen foto’s nodig. Is geopereerd en erna absolute rust in de bench. Buiten kleien stukjes op drie poten gelopen. Dit vond de hond wel handig dus vertikte het daarna bijna om zijn poot toch te gaan belasten. Uiteindelijk heeft hij achter een voetbal aangelopen in de tuin en zo gerevalideerd. Kosten met consulten voor controle, medicatie etc alles bij elkaar rond de 800 euro.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 22:17

Nou we zijn terug. Ik herkende hem meteen van de foto en onze hond, die erg gespannen was, begon spontaan te kwispelen toen ze hem zag aankomen. De dierenarts zag al gelijk dat het idd de kruisband is maar wilde nog een foto maken die hij nodig had om een berekening te maken. En hij was zo aardig om die niet in rekening te brengen omdat de nooddierenarts er ook al 2 had gemaakt zaterdag. De prognose is erg goed en vrijdag kan ze al onder het mes. We brengen haar donderdagavond daarheen. Ik zie nu al op tegen het haar achterlaten :') maar het is voor het goede doel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:20

Sterkte alvast! Met welke methode wordt ze geholpen? En hebben jullie al een plek in huis voor haar na de ingreep?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:37

Kijk das al snel! Wat fijn. Hele fijne man is het ook.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 22:49

Ja dat zeker. We hebben beide een goed gevoel bij de kliniek.

Wijslander schreef:
Sterkte alvast! Met welke methode wordt ze geholpen? En hebben jullie al een plek in huis voor haar na de ingreep?

De tplo techniek. https://www.dierenkliniekputten.nl/vakg ... -techniek/

Plek in huis zijn we aan het bekijken. We twijfelen tussen een bench lenen of iets van een hekje om haar mand heen. Dat geeft wellicht minder het idee van opgesloten zitten. We hebben geen bench en sluiten haar normaal nooit op dus we zijn even aan het bedenken wat wijsheid is

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:52

Sterkte ermee.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:19

Kijk even op marktplaats of witjes verzendhuis voor een puppyren. Geloof dat de panelen die wij hebben 80x80 of 80/60 zijn. Ideaal. Evt een vetbed (of 2) bij bestellen voor eronder(ligt lekker en ivm krassen van de ren op de vloer.
En lekkers te knagen doet ook vaak wonderen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:38

Ts, wat fijn om te horen dat jullie hond wel geholpen kan worden.
Houd je ons op de hoogte :o

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:52

Mijn hond heeft het helaas weinig gedaan, al denk ik dat hij misschien wel weer gescheurd is. Zeker 10 weken aan de riem, maar is nooit meer goed gaan lopen. Nu zeker met wat inspanning/gek doen weet ik zeker dat ik extra pijnstilling moet geven (krijgt dagelijks pijnstilling) ik zou het dus niet gauw overdoen, en dan enkel de tta als het moest. Ik heb een am stafford.

Die bench zou ik me niet druk over maken. Het doet echt wel zeer de eerste tijd dus lopen willen ze vaak niet. Ik moest haar echt dragen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:10

Tplo is gok ik iets pijnlijker als een tta rapid
Maar die tweede heb ik nu drie keer meegemaakt , de reu 1 poor zijn kruisbanden dwarsaf op het trainingsveld Met een ongelukkige draai om zijn as

En teef beide knieen

Revalidatie viel me ondanks dat we een hele fanatieke hoge drift hond hebben
Alles mee
En hij heeft daarna gewoon weer lekker kunnen trainen (ipo)
De teef zijn we na de knieen niet echt meer verder mee gaan trainen/sporten
Niet omdat het niet zou kunnen
Maar puur omdat zij het een stuk minder nodig heeft in het koppie

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 18:10

Dat is goed om te horen! Ik vind wachten erg lang duren. Ze laat het niet duidelijk merken omdat het een harde is maar zoals de arts al zei dit doet haar echt veel pijn. Ondanks de pijnstillers die ze krijgt. Ik vind het zo sneu om haar te zien strompelen op drie poten. Maar verder is ze nog steeds de vrolijke wiebelkont. Maar ik mis haar kopje voor het raam als ze mijn auto hoort.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:11

Ach wat sneu, heel veel sterkte met de operatie.
Mag ik vragen waarop een tplo en bijv geen TTA-rapid?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 18:15

We hebben het niet echt specifiek over de verschillen gehad tussen de beide methoden. Alleen dat ze voor de tplo kiezen omdat het een hond met veel power is. En de kliniek ziet zelf de beste resultaten met die behandeling. Ze staan goed aangeschreven dus ik vertrouw op hun oordeel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:32

onze Mastin Espanol heeft vorig jaar de TTA rapid operatie gehad. Wij hebben bewust voor Kortenoord in Wageningen gekozen ivm de enorme hoeveelheid ervaring met deze operatie, ook in combinatie met hele grote honden. Hij was dusdanig gehecht dat een kap of broek oid helemaal niet nodig was. Incisie aan de binnenkant en ontzettend netjes gehecht :)

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:23

Mijn hond is ook geopereerd in Putten een aantal jaar geleden aan zijn knie.
Ook met de TPLO techniek en ben zeer tevreden! Revalidatie ging voorspoedig hij kon er na een aantal dagen alweer op lopen en na een aantal weken liep ie echt weer goed.
Wel heeft ie echt veel pijn gehad na de operatie terwijl ie dat normaal echt niet snel aangeeft!
Als je het interessant vind heb ik de rontgenfoto’s nog wel van voor en na de operatie en controle afspraak.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:27

En revalidatie daarna is erg belangrijk, zou ik niet zonder fysiotherapie met hydrobak doen.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:44

Hannanas schreef:
En revalidatie daarna is erg belangrijk, zou ik niet zonder fysiotherapie met hydrobak doen.

Heb ik niet gedaan met mijn hond ivm zwaar overprikkeld raken op vreemde locaties. Na goed het advies van de dierenarts op te volgen is het herstel heel soepel gegaan en hij kan alles weer als voorheen.