Clickertraining met kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:47

SimoneeM schreef:
Hoe heb jij dat liggen aangeleerd? Ik krijg ze niet zover dat ze gaan liggen :+

Hier het op een vergelijkbare manier liggen aangeleerd. Ben gewoon met clicker en brokken in mijn sweater op de bank gaan zitten. Dan als ze ging liggen om te slapen clicken en zo uitgebreid. Al gaat ze tijdens de trainingen wel alleen in konijnen houding liggen veel te druk voor voledig plat liggen :+

FennyPower

Re: Clickertraining met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 01:13

Catmantoo plaatst op youtube ook wel eens uitleg filmpjes!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:23

ryukapple schreef:
SimoneeM schreef:
Hoe heb jij dat liggen aangeleerd? Ik krijg ze niet zover dat ze gaan liggen :+

Hier het op een vergelijkbare manier liggen aangeleerd. Ben gewoon met clicker en brokken in mijn sweater op de bank gaan zitten. Dan als ze ging liggen om te slapen clicken en zo uitgebreid. Al gaat ze tijdens de trainingen wel alleen in konijnen houding liggen veel te druk voor voledig plat liggen :+

Ah precies, toch gewoon gedrag proberen te vangen zeg maar als het toevallig gebeurd. Dan ga ik ook maar eens een avondje met clicker liggen haha

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:04

Wat een leuk topic! Ik clicker ook met onze bengaal. We doen elke avond even een paar oefeningen en hij staat er dan luid spinnend bij. Ik ben toen hij kitten was al begonnen en zo door de tijd heen de kunstjes uitgebreid.
Hij kan nu:
- target
- hier komen
- zitten
- poot of high five
- op zijn achterpootjes zitten
- liggen (gewoon op zijn buik)
- rondje draaien
- plat liggen
- rollen
- ergens overheen springen
- ergens op springen
- door mijn armen heen springen
- blijven
- op mijn rug of schouders springen
- slalommen door mijn benen door als ik loop.

Verder doen we regelmatig zoek spelletjes en verstop ik allemaal snoepjes door de woonkamer die hij luid spinnend gaat zoeken. Daarna is hij lekker moe en komt hij bij ons liggen slapen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:51

Zonder clicker hier maar 1 siamees doet aan apporteren. Dit is iets waar hij zelf mee begonnen is, dus meer kat traint baas :P
Mijn andere siamees kent het commando hoog en high five.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:14

Nadiine__x schreef:
Staan je katten op onbeperkt brok?
Want dan word het inderdaad lastig ze te motiveren.

Wat je dan kan doen is iets zoeken waar ze een moord voor doen, bijv. Tonijn uit. Blik (op water basis) is hier echt een hit! Of inderdaad gekookte kip.

Wat je ook kunt doen is 1 a 2 uur voor de training de brokjes weghalen. Een kat hoeft namelijk niet de hele dag door te eten maar zou zelfs zijn eten 1 a 2x per dag ook prima aan kunnen. Dus even 2 uur weghalen, zodat ze iets Gemotiveerder zijn kan echt geen kwaad voor ze ;)

Mijne krijgen +- 4x per dag wat aangeboden. Niet onbeperkt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:41

Die van mij kunnen ook kunstjes! :D
Zitten, opzitten, liggen, pootje geven, rondje draaien, high five, spagaat en kopjes geven.
Je moet er wat geduld voor hebben maar dan is het wel heel grappig om te doen. :')

Ik heb het ooit weleens gefilmd (nostalgie, helaas is deze poes al een paar jaar overleden):
Filmpje is 10 jaar oud ok. Don't judge. :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:35

mijn vorige kat kon high five, op commando ergens op springen, pootje geven, liggen.
Helaas is hij in december overleden op 20 jarige leeftijd.
Ik heb nu een andere kat, 3,5 jaar oud en nog erg stout ('s nachts dingen overal af gooien enzo)
Ze kickt helemaal niet op eten, sterker nog, eten is een groot probleem.
Ze is wel erg slim, ik ben niet zozeer aan het clickeren maar wel aan het conditioneren.
Als ik het borsteltje pak, springt ze al op een IKEA krukje om geborsteld te worden b.v.
Dit ga ik wel uitbouwen, want ik vind de high 5, pootje geven en zitten op commando erg handig.

Zelf in een reismandje stappen. lijkt me ook gemakkelijk!

Ze moet ook met een tuigje aan leren lopen, voorlopig ligt ze nog plat op haar buik zodra ze het tuigje alleen maar ziet :')

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:30

Ik neem de vrijheid om dit topic even terug te openen :P

Ik wil graag gaan clickertrainen met mijn kat :) Hij heeft wat meer stimulans nodig, dus we zijn nu al eens gaan wandelen, maar daar is hij best nog nerveus voor en als het regent is dat ook niet zo fijn, hahah. Dus binnen clickeren leek me wel leuk :D

Hoe zijn jullie er mee begonnen? Gewoon click en belonen als eerste stap?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:44

Iolanthe schreef:

Ik wil graag gaan clickertrainen met mijn kat :) Hij heeft wat meer stimulans nodig, dus we zijn nu al eens gaan wandelen, maar daar is hij best nog nerveus voor en als het regent is dat ook niet zo fijn, hahah. Dus binnen clickeren leek me wel leuk :D

Ja je moet altijd eerst aanleren dat click belonen betekent. Dus click en meteen een snoepje. En dat een paar keer herhalen. Uiteindelijk merk je dat ze zoekend gaan kijken als je clickt, dan snappen ze m dus.

En dan maar uitbouwen. Ik ben daarna begonnen met zitten en high five.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:47

Ik wil ook graag (weer) gaan clickeren met de katten! Maar als je meerdere katten hebt, neem je de degene die je gaat trainen dan even mee naar een andere ruimte? Anders heb ik straks misschien nog twee wijsneuzen om me heen zitten :')

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:49

SimoneeM schreef:
Iolanthe schreef:

Ja je moet altijd eerst aanleren dat click belonen betekent. Dus click en meteen een snoepje. En dat een paar keer herhalen. Uiteindelijk merk je dat ze zoekend gaan kijken als je clickt, dan snappen ze m dus.

Ok check :D En zitten / high five is gewoon commando geven en wachten tot ze het doen, dan belonen?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:07

Iolanthe schreef:
Ok check :D En zitten / high five is gewoon commando geven en wachten tot ze het doen, dan belonen?

Het commando voeg je pas toe als ze het trucje kennen. Eerst wachten tot ze het spontaan doen, klik, belonen, zonder commando. Daarna commando koppelen en pas als laatste stap eerst commando dan gedrag en dan klik.
(Behalve bij dingen die ze echt alléén op commando mogen doen. Want dan geef je vanaf het begin een commando.)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:21

Iolanthe schreef:
SimoneeM schreef:

Voor zitten werkt een snoepje boven hun hoofd houden vaak wel. Dus zit zeggen terwijl je dat doet, wachten tot ze zitten en dan clicken (en snoepje geven). En dan uiteindelijk zonder snoepje doen.

Voor high five deed ik zelf een snoepje in mn hand (dichte hand), en wachtte tot ze hun poot gingen uitstrekken naar mn hand toe. En dan weer clicken zodra ze richting je hand bewegen. En dat dan steeds verder uitbouwen tot zonder snoepje en met vlakke hand :).

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:55

Iolanthe schreef:

Ik leer mijn katten altijd eerst zitten aan op handcommando dan leer ik ze met zit de clicker aan heb altijd gemerkt dat ze de clicker dan sneller snappen

xRoossie95 schreef:
Ik wil ook graag (weer) gaan clickeren met de katten! Maar als je meerdere katten hebt, neem je de degene die je gaat trainen dan even mee naar een andere ruimte? Anders heb ik straks misschien nog twee wijsneuzen om me heen zitten :')

Ik neem er meestal een mee naar boven. Heel soms train ik ze samen maar alleen met commando's die ze al kennen

Iolanthe schreef:

Zit leer ik aan door een koekje voor hun neus naar boven/achteren te bewegen

Ik leer daarna of eerst poot aan door een koekje in een gesloten hand te doen en dan te klicken als ze met poot de hand aanraken. Sommige katten zijn niet zo poterig dan leer ik eerst high five aan door een koekje boven hun net buiten waar ze erbij kunnen te houden en dan klicken als ze er met hun poot naartoe gaan

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:00

Ik train mijn paarden fanatiek met de clicker / positieve bekrachtiging. Mijn katten kennen een kleine basis, maar ik vind het echt wel een uitdaging met ze te werken.

Hoe dan ook, ze kennen wel een kleine basis: zitten, komen, zit en niet mauwen (ze zijn nogal vocaal :')). En vd week eindelijk 1 kat zo ver gekregen dmv training dat hem stofzuigen leuk eerst. Eerst zat hij altjjd onder het bed, nu kunnen we hem stofzuigen. Handig, want hij laat echt overal haar achter.

Samen netjes zitten met hun kerst strikje:
Afbeelding

Vh stofzuigen heb ik een filmpje, maar even geen idee hoe ik dat hierop zet, haha

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:05

oooh ja, dat moet ik ook aanleren :D :D Dat ik daar nooit aan gedacht heb om ze te leren niet bang te zijn voor de stofzuiger :') Scheelt best wat tijd om gewoon de katten te stofzuigen, ipv het hele huis :+

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:07

sanne83 schreef:
oooh ja, dat moet ik ook aanleren :D :D Dat ik daar nooit aan gedacht heb om ze te leren niet bang te zijn voor de stofzuiger :') Scheelt best wat tijd om gewoon de katten te stofzuigen, ipv het hele huis :+
het scheelt dus echt veel. En hij vond het zelfs fijn. Hij mauwde gister zelfs toen ik bezig was om ook te mogen :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:11

Haha, super leuk :D Lijkt me echt heel grappig als ze komen aanrennen als de stofzuiger aangaat :')

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:06

Alweer ff geleden maar vandaag weer eens een filmpje gemaakt en leek me toch wel leuk om te delen

Andere nog bezig geweest?

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:20

Wat een leuk filmpje!

Freetorun, hoe heb je je katten aangeleerd om niet te miauwen? Mijn kat is ook nogal vocaal, zéker wanneer ik met een clicker of voerbeloning bezig ben. Dus dat zou een hele goede zijn om te gaan trainen. :D

Zie dit topic nu pas, vroeger wel veel met de hond geclickerd en ik had ook goede hoop met de kat, maar dat vond ik toch iets lastiger dan met een Beagle. O:) Ik zocht laatst mijn clicker weer om het te proberen maar kon hem niet vinden, dus binnenkort maar een nieuwe halen. De kat is slim genoeg maar het geduld is lastig.