Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:00

Het is wel raar dat het asiel het niet gemeld heeft.
Maar aan de andere kant: Het kitten komt bv met 4 weken oud binnen en heeft kort daarop de aanvallen. Dit word verwijt aan vergiftiging en vervolgens is het dier 5 a 6 weken aanval vrij waarna het gezond word verklaard en vrij is voor adoptie.

Dan zou ik daar als asiel medewerker ook niet meer bij stil staan eerlijk gezegd.

Het word anders waneer de aanvallen verspreid zijn geweest in de periode dat ze in het asiel/gastgezin verbleef.
Dan hadden ze het dier niet moeten plaatsen maar zelf moeten observeren.

Ik hoop dat je nog een gesprek met ze krijgt en jullie eruit kunnen komen.
Is het asiel bij de dierenbescherming aangesloten?

Wat betreft Phoebe denk ik dat het voor haar beter zou zijn om te gaan hoe verdrietig ook :(:) .
Haar plekje zou weer ingevuld kunnen worden wanneer jullie er dan weer klaar voor zijn.
Met een goede indtroductie moet dat met Fenno wel lukken.

Sterkte ermee.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 22:13

Cowgirl schreef:
Het is wel raar dat het asiel het niet gemeld heeft.
Maar aan de andere kant: Het kitten komt bv met 4 weken oud binnen en heeft kort daarop de aanvallen. Dit word verwijt aan vergiftiging en vervolgens is het dier 5 a 6 weken aanval vrij waarna het gezond word verklaard en vrij is voor adoptie.

Dan zou ik daar als asiel medewerker ook niet meer bij stil staan eerlijk gezegd.

Het word anders waneer de aanvallen verspreid zijn geweest in de periode dat ze in het asiel/gastgezin verbleef.
Dan hadden ze het dier niet moeten plaatsen maar zelf moeten observeren.

Ik hoop dat je nog een gesprek met ze krijgt en jullie eruit kunnen komen.
Is het asiel bij de dierenbescherming aangesloten?

Wat betreft Phoebe denk ik dat het voor haar beter zou zijn om te gaan hoe verdrietig ook :(:) .
Haar plekje zou weer ingevuld kunnen worden wanneer jullie er dan weer klaar voor zijn.
Met een goede indtroductie moet dat met Fenno wel lukken.

Sterkte ermee.

Ik heb geen idee of ze daarbij aangesloten zijn, volgens mij niet.

Ik bel morgen met de dierenarts en zal hier dan ook even een update geven.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:22

poes schreef:
Persoonlijk zou ik nooit meer twee katten samen houden, zeker niet als binnenkat. Ik zou zeggen: kijk het even aan hoe Fenno het doet.

Kijk aan hoe hij het doet inderdaad, zou het niet per definitie uit gaan sluiten...
Onze kater was zeer eenzaam in zijn eentje bij ons binnen, miste duidelijk uitdaging in zijn leven en hing extreem erg aan ons. Nu zit er een vriendinnetje bij voor hem en hij is helemaal opgeleeft: speelt weer, rent lekker rond en heeft weer sociaal contact wat hij overduidelijk echt heel fijn vindt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:27

poes schreef:
Persoonlijk zou ik nooit meer twee katten samen houden, zeker niet als binnenkat. Ik zou zeggen: kijk het even aan hoe Fenno het doet.

Kan je onderbouwen waarom? Ik heb mijn binnenkatten toentertijd samen gehouden, alleen werd de poes bloedvervelend en met zn tweeen konden ze samen hun energie kwijt en hadden steun aan elkaar wanneer er niemand thuis is...

TS, ik vind het een hele moeilijke situatie.... Vooral omdat die nog zo jong is. Je zou voor jezelf een grens kunnen stellen met nog even aankijken en mocht de kitten nog meer last hebben dat je dan de knoop doorhakt.. de kat mag er natuurlijk niet onder leiden... ben benieuwd naar de bloeduitslagen

Veraaaaah

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:02

Wij hadden een jong katje uit een nestje van ons. 2 jaar oud en had niks anders dan aanvallen. Zo erg ook dat we haar hebben moeten laten gaan. Ze was er zelf ook echt klaar mee en kon niks meer.

Als het asiel het wist was het wel zo netjes geweest om het te zeggen!! Maar ze konden ook denken aan idd vergiftiging of iets waarna ze een hele tijd ‘goed’ is geweest.

2 aanvallen per maand zou nog te doen zijn ook met medicatie maar 2 aanvallen per dag is voor zo’n katje ook geen pretje. Ik zou de onderzoeken even afwachten en dan toch kiezen voor inslapen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 23:04

Veraaaaah schreef:
Wij hadden een jong katje uit een nestje van ons. 2 jaar oud en had niks anders dan aanvallen. Zo erg ook dat we haar hebben moeten laten gaan. Ze was er zelf ook echt klaar mee en kon niks meer.

Als het asiel het wist was het wel zo netjes geweest om het te zeggen!! Maar ze konden ook denken aan idd vergiftiging of iets waarna ze een hele tijd ‘goed’ is geweest.

2 aanvallen per maand zou nog te doen zijn ook met medicatie maar 2 aanvallen per dag is voor zo’n katje ook geen pretje. Ik zou de onderzoeken even afwachten en dan toch kiezen voor inslapen.

Het scheelt dat de aanval zelf 10 sec duurt en het herstel een halve minuut/max minuut. Dus al met al blijft er wel veel goede tijd over op een dag. En het is niet schadelijk heb ik me laten vertellen door de DA, door de korte duur. Kon je maar vragen wat ze liever willen, dood of 2 aanvallen per dag..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:13

Een van onze oude poezen heeft ook epileptische aanvallen gehad (ze is inmiddels overleden), maar bij haar kwam het doordat ze een verdikte hartspier had en het bloed niet goed kon rondpompen. De aanvallen zijn vreselijk. Bij de eerste grote aanval zijn we bij de dierenarts beland, maar omdat het weekend was moesten we een half uur rijden naar een andere die dienst had. Dat halve uur bleef ze aanvallen houden, vreselijk. Ze is daar met medicatie van hersteld, maar de oorzaak was natuurlijk heel anders dan bij jou. Ze heeft daarna nog enkele kleinere aanvallen gehad (de medicijnen hielpen wel), maar het kostte veel moeite voor haar om te herstellen. Voor ze weer een beetje kon lopen/functioneren waren we wel twee weken verder.
Ik zou een kat die dergelijke aanvallen herhaaldelijk kreeg beslist laten inslapen, zeker als de oorzaak niet weg te nemen valt en het dier chronisch pijn heeft.

Een paar jaar gelden hebben wij twee kittens (Toulouse en Lauri) onafhankelijk van elkaar gekregen. Dat waren de beste vriendjes. Helaas is Lauri verongelukt toen hij nog niet eens helemaal een jaar was. Omdat Toulouse hem erg miste, ben ik al snel op zoek gegaan naar een nieuw vriendje. Het moest een heel vriendelijk makkelijk dier van ongeveer dezelfde leeftijd zijn. Na enig zoeken heb ik die gevonden in Figaro, een jonge kater die ongeveer even oud was. Ook die twee werden dikke maatjes; deden alles samen. Toen overleed Toulouse aan een hartkwaal (hij was al een jaar aan de medicijnen na de eerste aanval, maar de prognose was slecht). Hij was ruim 2 jaar oud. Weer op zoek naar een maatje. Omdat ook Figaro een heel zachtaardig dier was, moest er weer een heel vriendelijk dier worden gevonden. Dat is na heel wat zoeken gelukt. Heb heel wat katten gezien, maar meestal waren ze veel te dominant of te wild. Uiteindelijk een kater gevonden die geweldig is naar andere katten, het gaat prima tussen die twee. Alleen is de 'nieuwe' kat erg mensenschuw en gauw bang. Wel erg lief, maar heel claustrofobisch en erg schuw. Mee naar de dierenarts is een drama; we belanden steeds weer op de eerste hulp vanwege bijt- en krabwonden - uit angst. Heb veel katten gehad, maar nooit zo'n bange, en zeker niet een die toch wel bang blijft. (Hij ligt nu naast me te spinnen, maar oppakken of met twee handen knuffelen zit er niet in -aaien mag overal.) Maar je kunt niet alles hebben...

Ik zou beslist een nieuw vriendje zoeken voor jullie poes, door potentiële maatjes goed te observeren kom je heel wat te weten, maar dat kost wel tijd.

Moeilijke en nare beslissing. Wens jullie veel sterkte!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 23:47

Niet alleen gericht op jou Hevonen, alleen ik heb liever niet dat de discussie wel/niet nieuw maatje hier gevoerd wordt, omdat ik daar 1. Nog niet over na wil denken en het 2. Op dit moment nog niet aan de orde is, ze ligt nog naast me te spinnen. <3

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:48

Is ze uitgegroeid?

Want als een te kleine schedel het probleem is dan groeien haar hersenen nog door en zal ze vaker aanvallen gaan krijgen.

Persoonlijk zou ik haar inslapen, maar ik snap je dilemma.

Ik wens je veel sterkte.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:49

liekec schreef:
Niet alleen gericht op jou Hevonen, alleen ik heb liever niet dat de discussie wel/niet nieuw maatje hier gevoerd wordt, omdat ik daar 1. Nog niet over na wil denken en het 2. Op dit moment nog niet aan de orde is, ze ligt nog naast me te spinnen. <3

Lekker van genieten :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:05

liekec schreef:

Excuses, zag posts daarover voorbij komen en nam aan dat je daarover ook iets had gevraagd wat ik had gemist. Vandaar mijn lange verhaal.

Heel veel sterkte!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 17:17

Update: dierenarts gesproken. Ze zit nu op pijnstilling en epi medicijnen. Het fijne is dat ze direct aangaven dat mocht het vanuit de hersens komen (en ze daar dus narigheid van ervaren) ze niet zal reageren op de epi medicijnen. Dus de aanvallen zullen dan blijven. Het is nu dus in ieder geval heel helder een ja/nee op inslapen, afhankelijk van of ze dus reageert op de medicatie. Het is wel heel fijn dat wij dus niet voor haar hoeven in te vullen of ze hoofdpijn heeft of niet.

Verder heb ik nog 2 2nd opinions gevraagd en zij dachten er hetzelfde over, afwachten of de medicatie aanslaat en dan de knoop doorhakken.

Ik hoop dat jullie respect hebben voor ons besluit omdat het icm 3 afhankelijke dierenartsen is gemaakt :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:30

Ik denk niet dat iemand niet achter dit besluit zou kunnen staan.
Goede keuze! Hopelijk slaat het aan en kan kleine poes nog een tijd bij jullie blijven!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:50

Jeetje.. jou verhaal lijkt echt precies op hoe het hier gegaan is met ons kitten uit het asiel.. tegenwoordig zijn ze blijkbaar niet zo eerlijk meer echt heftig!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:17

Het is heel heftig als je zo'n jong katje al in moet laten slapen. Maar epilepsie is ook niet fijn. En dan moet je toch echt de keuze make voor inslapen. Dat is echt niet makkelijk. Sterkte daarmee.

Wij hebben jarenlang als gastgezin kittens opgevangen voor het asiel. Ooit kregen we een kneusje binnen, 4 weken oud, afgeknipte snorharen. Binnen 2 dagen vertoonde het vreemd gedrag: op momenten van stress ging ze rond tollen. Bezoekje aan de DA : ja er konden verschillende dingen aan de hand zijn, maar ze kon niet geplaatst worden want ze was niet gezond. Dus moest ze worden ingeslapen. Dat kon ik niet. Ik heb gezegd dat ze bij ons mocht blijven zolang ze geen pijn of klachten had. Dit gedrag kon bij kleine poes ook uitlopen naar epilepsie. Ik heb toen met de da afgesproken dat als het dat idd zou worden, wij terug zouden komen om haar alsnog te laten inslapen. Inmiddels woont kleine poes Purkje nog steeds bij ons, nu al ruim 9 jaar en gelukkig zonder klachten.

Maar met al die kittens die hier ooit hebben gewoond, kan ik mij niet heugen of we er ooit 1 hebben gehad die een afwijking in iets. Ik heb ook geen idee of het heel erg opvalt. het asiel doet natuurlijk wel haar best en dieren die niet gezond zijn worden niet geplaatst. Maar dat ze de epilepsie hebben gemist vind ik wel slecht.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:35

Uiteraard respect. Het is een heel moeilijke beslissing en een waar je veel hartzeer van hebt.

Wens je heel veel sterkte!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:15

Perryx schreef:
Jeetje.. jou verhaal lijkt echt precies op hoe het hier gegaan is met ons kitten uit het asiel.. tegenwoordig zijn ze blijkbaar niet zo eerlijk meer echt heftig!!

Als je een kitten met garantie wilt, moet je kopen bij een fokker van het stamboek, en niet adopteren bij een liefdadigheidsinstelling die alle dieren opvangt.
Dan betaal je daar ook naar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:10

senna21 schreef:
Perryx schreef:

Als je een kitten met garantie wilt, moet je kopen bij een fokker van het stamboek, en niet adopteren bij een liefdadigheidsinstelling die alle dieren opvangt.
Dan betaal je daar ook naar.

Als je echt een bijdrage wilt leveren aan het enorme overschot, adopteer je.

Jezus.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:18

Welke medicatie krijgt je kat?

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:24

Wat naar, TS. Heb zojuist heel je topic gelezen. Ik snap je dilemma heel goed. Nu kijken of de medicatie wel/niet aanslaat geeft je hopelijk net wat meer duidelijkheid voor je een beslissing maakt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:38

heel eerlijk; ik zou het diertje uit zn lijden verlossen. Grote kans dat het nog erger wordt naarmate die groter wordt en die schedelafwijking de hersenen nog meer in de weg gaan zitten.
Het is een vreselijke ziekte en naarmate de aanvallen erger worden en frequenter kan er wel degelijk beschadigingen in de hersenen optreden.
Heb eind oktober mn hond in moeten laten slapen vanwege deze rotziekte omdat hij voor de 2de maal in een grote cluster terecht kwam (2 jaar eerder de eerste keer) en hij er dit keer er niet uit te krijgen was. In maart en juni van afgelopen jaar had hij miniclusters gehad en die 2 keer hadden er al hard ingeslagen; ik kon wel degelijk merken dat hij veranderd was door lichte hersenbeschadiging.

Het is eigenlijk bijna wachten tot dit katje in een cluster komt vermoed ik zo vanwege die schedelafwijking....en geloof me; midden in een cluster dr moeten laten gaan is vele malen rotter dan het nu doen nu ze nog maar 2 krijgt. Mijn hart is aardig gebroken in elk geval van het hele gebeuren....hij is precies 1 maand na zn 7de verjaardag overleden, veel te jong. Compleet gezonde hond vol levenslust....maar die epilepsie deed hem de das om.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 20:41

netjuh6 schreef:
Welke medicatie krijgt je kat?

Een pijnstiller waarvan de afkorting Dex is, en Pevral/Pevrual (?) voor de epilepsie.

Iedereen bedankt voor de zorgen, we houden haar goed in de gaten :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:47

De schedelafwijking is niet te behandelen met medicijnen, operatie is op zijn minst lastig. Oorzaak van de pijn en het ruimtetekort voor de hersenen is dus niet op te lossen. Heeft de DA iets aangegeven hier over? Want deze symptoombestrijding zal de patient niet genezen of zonder klachten kunnen laten leven. Is dit een we geven medicijnen tot kitten groot genoeg is om te opereren (als dat al mogelijk is) of is dit medicijnen geven tot die niet meer werken?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 21:14

tamary schreef:
De schedelafwijking is niet te behandelen met medicijnen, operatie is op zijn minst lastig. Oorzaak van de pijn en het ruimtetekort voor de hersenen is dus niet op te lossen. Heeft de DA iets aangegeven hier over? Want deze symptoombestrijding zal de patient niet genezen of zonder klachten kunnen laten leven. Is dit een we geven medicijnen tot kitten groot genoeg is om te opereren (als dat al mogelijk is) of is dit medicijnen geven tot die niet meer werken?

Het is natuurlijk niet honderd procent zeker dat haar schedelafwijking zorgt voor hoofdpijn/hersenverdrukking. Wij hebben ook niet allemaal dezelfde maat cap. Dat wordt dus duidelijk door de medicatie, want als die niet aanslaat is het duidelijk dat in de hersens iets niet oke zit :)

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:20

Is het geen CM-SM. Wij hebben een hond met deze klachten waar we naar een MRI achter zijn gekomen. Onze hond is echt een compleet andere hond geworden door Gabapentine. Dit krijgt ze 2x daags en ze heeft nooit meer een aanval en vertoond geen pijn.

Ik kan je echt deze arts aanraden voordat je verdere besluiten neemt want voor ons en onze hond heeft hij heel veel betekend. Zeer kundig! https://www.veterinair-neuroloog.nl/