Pup 7 maanden eet slecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Re: Pup 7 maanden eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 16:47

Ik zal eens kijken! Zoals eerder aangegeven wil ik eigenlijk niet van merk wisselen tot we weer bij de DA zijn geweest.

Snoepjes durf ik niet te zeggen. Is geen vaste hoeveelheid. Vaak wel dentastick enzo

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:48

Dentastick is vooral rommel.. :o
Je wil graan vrij voeren en dan geef je een dentastick die als hoofd ingredient graan heeft :o

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:58

Heeft je hond vaker last van bloedend tandvlees? Is een ontsteking uitgesloten? Heeft hij veel tandplak?

Sommige honden zijn nu eenmaal moeilijke eters, andere schatten zelf hun energie in en eten op basis daarvan. De dagen dat ik veel met ze werk eet hij alles direct op, dagen dat met minder activiteit staat hij altijd wat met lange tanden te eten en doet er erg lang over, aansporing van mijn bully die de brokken wel wil helpt dan haha. Andere zoals wederom ook mijn bc eten moeilijk nadat hij is 1x iets van tafel krijgt, want ja, waarom gisteren wel en vandaag niet? :Y) slecht eten hoeft dus niet perse een medische oorzaak te kennen. Maar gezien zijn tandvlees, zou ik het toch goed in de gaten houden.

Om een hoog energie hond op gewicht te houden, kan je uit mijn ervaring best koudgeperste persbrok geven, als kvv geen optie is.
Deze brokken hebben een hogere energiewaarde, je kan selecteren op allergenen en vleessoort (en dus energie), ze zijn vaak graanvrij en worden vaak beter gegeten door moeilijke eters. Ook zijn ze completer (mijn bc van 20 kg zit op 2x 130gr, mijn bully van 37kg 2x 175gr. Ikzelf geef Naturis.) Dagen van meer inspanning krijgen ze gestoomd kvv bij.
Overigens heeft mijn bc door deze brokken helemaal geen tandplak na 12 jaar *\o/* mijn bully die op 6 jaar bij mij kwam had enorme tandplak en dus ook slecht tandvlees, nu, 3 jaar verder en op dezelfde persbrok is de tandplak bíjna helemaal verdwenen en heeft ze geen last meer. Volgens mij puur en alleen omdat er minder rotzooi zit in dit soort brokken.
Ik heb 4 jaar lang gesukkeld met brokken voor mijn bc, zowel qua het opeten als op gewicht houden.
Na 4 jaar op persbrok uitgekomen en nu na prijs kwaliteit en jaren wijsheid uitegkomen op Naturis wat ik nu al 8jaar voer!!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 17:13

kiwiwitje schreef:
Dentastick is vooral rommel.. :o
Je wil graan vrij voeren en dan geef je een dentastick die als hoofd ingredient graan heeft :o

Het gaat me niet per se om graanvrij! Dit was een fijne brok, makkelijk aan te komen in mijn buurt en ken meerdere honden die het goed doen op deze brok!

BillyJ: tandvlees bloed is nu sinds 2 weken af en toe. DA heeft gekeken en gevoeld, tanden zijn OK. Tandplak ook geen sprake van!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:18

Dan laat ik t zo zeggen, er zijn betere en natuurlijkere alternatieven dan dentasticks :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:32

Weet je, ik zou me niet druk maken als ik jou was. Sommige honden eten gewoon in een wat ander patroon dan andere. Ik heb een koningspoedel van 13 maanden. De poedels staan bekend om hun aparte eetgedrag. Vandaag heeft ze nog niks gegeten, ik verwacht dat ze over een uurtje gaat eten, haar voer staat er de hele dag al. Ik geef haar vanavond haar tweede portie en laat het vannacht gewoon staan. Haar volwassen gewicht is nu 19,5 kg. Ze is trouwens ook dol op lekkers en de keren dat ik van voer gewisseld ben, vrat ze eerst als een malle, maar na een paar dagen weer normaal. Normaal is voor haar dus meestal pas s avonds eten, soms de ene dag ook meer dan de andere. Ik vind het helemaal prima, ze ziet er goed uit. Als ik haar wil stimuleren om te eten geef ik haar een voerpuzzel of hersenwerk of snuffelmat, vindt ze prachtig dus misschien is dat nog een tip.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:48

Is de hond verder fit en niet saai?
Glanst de vacht en kun je de ribben niet tellen? dan zou ik het zo laten.

Als ze niet wil eten omdat de brokken pijn doen in de mond zou ik tijdelijk even KVV of natvoer geven.
KVV mag niet gemengd worden met brokken.

Je kunt ook de brokken nog eens laten weken in wat water om te kijken of ze het dan wil eten. Om dus uit te sluiten dat ze geen pijn heeft bij het eten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:37

Je zou er ook voor kunnen kiezen om zalmolie, paardenvet, omega olie(icelandpet) of schapenvet toe te voegen aan de voeding. Veel honden vinden het lekker en dan eten ze makkelijker.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:41

Hamvraag vind ik meeer: hoe doet ze het verder? Is ze blij, hoe ziet ze eruit, hoe is het uithoudingsvermogen?

Als dat allemaal goed is, wisselen van een voer? En qua gebit: zijn haar kiezen al gewisseld?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:00

Bedankt voor de reacties allemaal. Ze doet het super goed, is actief en blij. Heb vandaag contact gehad met de fokker. Die geeft aan papa en mama beide niet op de 20 kg zitten. Papa is 17 en mama is 15 kg. Geen gigantische tollers dus! Ook was onze pup de kleinste uit het nest dus het valt ongetwijfeld allemaal mee :D

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! Mocht er geen verbetering blijken in de komende twee weken bij de DA dan gaan we zeker verder zoeken!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:09

Als ze, zoals je aangeeft, gewoon een laagje vet op haar ribben heeft zal ze gewoon eten wat ze nodig heeft. Ik vind 300g ook wel erg veel voor een jonge hond van 7 maanden. Ik zou haar gewoon laten eten zoveel ze wil. Je geeft zelf aan dat ze absoluut niet te dun is en beter iets schraal dan te dik, zeker voor een pup.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:15

Gewoon een voer zoeken wat gezond is, hoog vleesgehalte, weinig of geen granen, en wat ze lekker vindt. Het is grote nonsens dat alle verschillende rassen hun 'eigen' brok hebben. Groot, klein van formaat, gewoon geven. Alleen brokken voor oude honden vermijden, want daar zitten vulmiddelen in (gemalen pindadoppen en zo) om het volume te laten toenemen zodat de hond veel eet maar weinig voeding krijgt zodat ze slanker blijven. Voor de tandjes lekker gedroogde pensstaafjes en bullepees geven. Tegenwoordig is er een heel scala aan gedroogde spullen te koop. Alleen varken ben ik niet zo voor.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:28

Kaus schreef:
Als ze, zoals je aangeeft, gewoon een laagje vet op haar ribben heeft zal ze gewoon eten wat ze nodig heeft. Ik vind 300g ook wel erg veel voor een jonge hond van 7 maanden. Ik zou haar gewoon laten eten zoveel ze wil. Je geeft zelf aan dat ze absoluut niet te dun is en beter iets schraal dan te dik, zeker voor een pup.

Dat valt wel mee hoor.
RC zegt bij Medium breed:
6 maanden volwassen gewicht 18 kg: 285 gram. Voor 22 kg: 332 gram
8 maanden volwassen gewicht 18 kg: 247 gram. Voor 22 kg: 298 gram

Wolf zegt:
11-25 kg volwassen gewicht:
3-6 maanden 165 - 385 gram
7-12 maanden 185 - 370 gram

Er is waarschijnlijk uitgegaan van een gewicht van 20 kg.
Bij RC zou dat :
op 6 maanden 308 gram zijn
op 8 maanden 272 gram zijn

Voor Wolf:
20 kg - 3-6 maanden : 306 gram
20 kg - 7-12 maanden : 303 gram

Dus dat is vrij normaal. :)

Gaan we uit van 17 kg gaat dat naar 264 bij wolf op 7-12 maanden.

Misschien kun je ongeveer 250 gram aanhouden LieveLoes?
Kijken hoe ze het daar op doet? En of ze dan ook beter eet.
Voer je op bepaalde tijdstippen? Of staat brok heel de dag?

Voor snacks kun je in mijn onderschrift kijken, mocht je vragen hebben over de snacks, ook als je niet bij mij besteld ;), mag je altijd een berichtje sturen :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:40

Kiwitje. Ze krijgt in principe 2x per dag 150 gram. Maar die eet ze dus niet op. Nu krijgt ze vaak dus vooral 150 gram in de ochtend en dat eet ze niet op! :+
Ik ga zeker even kijken naar je onderschrift!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:45

En gewoon 250g geven in de avond? Hier eten ze maar eens per dag en dat past prima (320g in een hond van 17kg en 240g in een hond van 19kg). Misschien is het gewoon meer een avondeter.

Je zou ook eens kunnen kijken naar kwartelkarkassen, kippennekken (eventueel eendennekken maar vind ik lastig inschatten met hoe groot ze is) en kuikentjes. Allemaal rauw. Dat is in elk geval goed voor het kauwen, het tandvlees, de kaakspieren en de kiezen goed schoonmaken.

Eet ze zacht eten makkelijker dan hard eten?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:47

Eet ze savonds beter? Anders begin je sochtends met een kleinere portie en savonds een grotere. Of evt naar 3x per dag als ze dat fijner vind. Bijv sochtends maar 50 gram of 100 als ze dat wel eet en de rest savonds.
Mijn reutje heeft een tijdje alleen snachts gegeten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:50

Mijn reu is op die leeftijd of zelfs al wat eerder overgegaan op 1 keer per dag eten. Niet wat ik wilde, ik wilde hem liever nog langer meerdere keren voeren, maar hij at slecht. Vanaf het moment dat ik 1 keer ging voeren ging het ineens wel goed.

Ik voerde trouwens al lang volwassen voern, geen puppybrok meer. Wel gewisseld qua smaken/merken en later overgestapt op volledig KVV, maar dat kreeg hij vanaf pup al.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:57

Hier ook al vanaf vrij snel volwassen. De puppy variant van Wolf of Wilderness is nagenoeg t zelfde als de gewone(adult)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:55

Saar at op die leeftijd ook super slecht.
Die is slecht gaan eten met 5 maanden en heeft dat volgehouden tot 13/14 maanden.
Ze was ook echt te licht toen. Woog 12 kilo op 12 maanden (stabij teefje).

Dierenarts weet het pubberen, loops moeten worden ect...
Wii hebben het basisvoer niet aangepast toen, maar voor de lekker af en toe natvoer erbij gegeven, lekker zalmbrokken. Verder hebben we vaker gevoerd, in kleine porties. En vaak voeren in een bal of snuffelmat. Ook ben ik met haar gaan puzzelen. Merkte dat er zo wel voer inging.

Op dat ze te dun was, was ze verser super gezond ( nooit te korten gemeten in het bloed)

En net zo plotseling als ze slecht ging eten, ging ze weer eten als een bouwvakker en daarna op de zelfde brokken nooit meer problemen gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:02

LieveLoes schreef:
Ik zal eens kijken! Zoals eerder aangegeven wil ik eigenlijk niet van merk wisselen tot we weer bij de DA zijn geweest.

Snoepjes durf ik niet te zeggen. Is geen vaste hoeveelheid. Vaak wel dentastick enzo

Het merk bevalt je zeg je, wat bevalt je dan precies, aangezien de pup het niet goed wil eten. Dat snap ik niet precies.

Misschien wat heet water over de brokjes?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:12

Ik zou me niet te veel zorgen maken als ik jou was. Ik heb een 11 maanden oude Toller x Border Collie (teef), ook een slechte eter. Nog steeds heeft ze nog 'fases'. Rond de leeftijd van 7/8 maanden begon ze flink te puberen en in haar 9e maand werd ze loops. Tussentijds ging het wel weer een paar dagen goed.
Ze weeg nu iets meer dan 15 kilo.

Ik raad het wisselen van voer overigens wel af. Je staart je al gauw blind op alle verschillende soorten voer. Ik heb het ook gedaan, maar continue loop je tegen hetzelfde probleem aan en kun je in principe weer een ander soort voer halen. Als je tevreden bent over deze brokken, gewoon lekker houden. Wat wel goed hielp, is het eten niet te lang aanbieden. Wilt ze het niet? Leg het weg en geef het later opnieuw.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 14:54

Ik ben tevreden over deze brokken omdat ze er goed uit ziet, ze glimt als een spiegel, ze is actief en ze heeft er goede ontlasting door. Normale kleur, normale hoeveelheid.

Wisselen in voer is voor nu geen optie. Ik heb gisteren de volwassen zalm brokken gekocht om te mixen, maar ze vreet nu ze zalmbrok eruit en laat de rest liggen :+

We kijken het gewoon twee weken aan. De fokster gaf ook aan dat ze er goed uit ziet. Fokster ziet de pup ook wekelijks. Ouders blijken beide ook niet de zwaarsten te zijn, dus ik maak me niet zoveel zorgen meer!

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en de tips.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:02

Als ze de zalmbrok eet, zou ik die gewoon voeren. ;) En stoppen met de dentasticks, bij een hond die niet zo goed eet zou ik als snack liever iets gezonders voeren. Maar het is een rot leeftijd, meer honden hebben er last van. Mijn vorige teefje werd met 7 maanden loops, maar daarvoor was ze heel dun en at ze moeilijk. Dat ging vanzelf weer over (ik ben toen 1 keer van voer gewisseld en heb de snacks omgeruild voor gezondere opties zodat wat ze binnenkreeg wel goed was_)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:43

Lijkt me allemaal wel lastig hoor, sterkte ermee. Heb hier een pup van 7 maanden en die krijgt 3 keer 200 gram per dag. Gaat er gelukkig goed in.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:57

Ons teefje nu 9 maanden was een heel slechte eter en daardoor ook moeilijk trainbaar voedsel interesseerde haar niet.Nu is ze net loops geweest en vreet de oren van ons hoofd. Ze is ook niet te mager geworden in die tijd,je voelde wel duidelijk ribben.Maar liever zo als te dikke pups.

Met mijn andere Duitsers had ik het tegenover gestelde de DA vond die vrij zwaar terwijl he duidelijk ribben voelde de reu zelfs mager was.Maar de DA gaat van een staatje uit wat in zijn computer zit en mijn vorige duitser waren in tegen stelling van deze gewoon groot van formaat dus daardoor ook zwaarder.
Als ze verder gezond is zou ik me niet te druk maken,pas je voeding aan op je hond en niet wat er op een papiertje staat.