Voedingsadvies nodig voor hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Re: Voedingsadvies nodig voor hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:21

Ik bedoel dan idd de analyse. Sorry, ben er niet zo in thuis. Als ik jou goed begrijp bestaat dus zo om en nabij de 40% van huisdierenvoeding uit suikers en zetmeel? Is het kort door de bocht als ik dan denk: geen wonder dat zoveel huisdieren zoveel voeding niet verdraagt?? En waarom staat zoiets dan niet op de verpakking?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:40

Ja, het klopt dat de meeste brokken voor 40-50% bestaan uit suiker, zetmeel en vezel.
Ja, dat is kort door de bocht om te denken dat daarom zoveel voeding niet verdraagd wordt.
Het staat niet op de verpakking omdat het niet verplicht is, en het ook niet 100% stabiel is. Ze beloven je minimaal x% eiwit en x% vet, en eventueel rond een x aantal kcal.

Veel honden verdragen ook geen hoog eiwitgehalte, en groeien dicht op een hoog vetgehalte. En lijden honger op een voer dat zo geconcentreerd is dat ze voldoende energie, eiwit, vitaminen en mineralen binnen krijgen met een voer dat weinig tot geen zetmeel en suiker bevat. Dat zie je overigens ook regelmatig bij kvv's, waarbij vet wel gebruikt wordt als voornaamste energiebron. Vaak wordt er dan ook minder dan 75% van de minimaal aanbevolen hoeveelheid (of 1.75% lichaamsgewicht) gevoerd, waardoor er een tekort aan vitaminen en mineralen binnen komt. Ook daar zie je problemen op ontstaan.

Wat wel zo is, is dat het suikergehalte beter beperkt blijft (dat vind ik 1 van de nadelen van darf vol brok, die bevat bijna 25% suiker, aangezien er nauwelijks zetmeel in appels en peen zit, maar ze dat wel als gedroogde koolhydraatbron inzetten). En dat het zetmeel voldoende ontsloten moet zijn. Net als mensen kunnen honden, en nog in veel sterkere mate katten, veel soorten rauw zetmeel slecht verteren. Het is als brooddeeg. (Grote hoeveelheden) Rauw brooddeeg verteren vrijwel alle mensen zeer slecht: buikproblemen, gassig, afvallen en diarree. Goed gebakken brood gaat prima. Tijdens het bakken van het brood wordt de zetmeel ontsloten.

Maar ontsluiten is duur. Dus goedkopere brokken zijn vaak beperkt ontsloten. En als het dan krokante brokken zijn, dan gaat het nog een beetje, want met het extruderen wordt er ook wel wat zetmeel ontsloten. Maar bij het brokken persen vindt vrijwel geen ontsluiten (gelatinized in het engels) plaats, dus dan is het nog veel slechter verteerbaar.

Een voorbeeld van een zeer hoog energiebrok met daardoor weinig zetmeel is Royal Canin Energy 4800.
Ruw eiwit: 32% - Ruw vet: 30% - Ruwe as: 8,1% (en op de RC-site staat vocht 10%). Dus dan zit je op 20% (zeer goed verteerbaar in dit geval) zetmeel.

Het voordeel van dit voer: honden die op 1.5kg vette kvv (mechelaars) nog niet op gewicht te houden waren, kwamen met 500g van deze brok goed op gewicht.
Nadeel: heb je een hond van 40kg die met 600g smuldier nog aan de dikke kant is, dan is 300g van deze brok echt het maximum, maar heeft de hond echt honger.

Normaal gesproken voer je van een brok minimaal 1% lichaamsgewicht, gemiddeld 1.5%. Dat is niet alleen vanwege de voeding die hij nodig heeft, maar ook gewoon vanwege de behoefte aan eten. Ik raad daarom ook al relatief snel aan om voor een light-brok te gaan bij honden die af moeten vallen maar stofzuigers zijn. Altijd honger is niet fijn.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:17

Dank voor je uitgebreide toelichting
Hoop dit jaar weer een hondje te krijgen en ga het zeker onthouden