Fip. Meer ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:26

Ja hier een kat verloren aan natte FIP.
Ging slechter eten, kreeg dik buikje en niezen. Naar dierenarts, die trok vocht uit de buik en dat was draden trekkend. Paar dagen later in laten slapen om hem verder leed te besparen. Vocht gaat anders de longen in en dan worden ze benauwd. Wilden we hem niet aandoen. RIP mazzeltje |(

Sterkte dus!!

P.S antwoord op je vraag: je hebt echt prima gehandeld, je kunt gewoon helemaal niets doen. Eerder erbij zijn heeft ook geen nut, je verliest ze helaas toch. Dus voel je alsjeblieft niet schuldig.

Anoniem

Re: Fip. Meer ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:01

Nee heb me wel schuldig gevoeld.
Hij deed het zo goed, althans dat gevoel hadden we.
Niet ziek, speels, geen stress en leuk met onze andere twee katten...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:47

Hier ook een kater verloren aan FIP. Castratie was bij ons de trigger.

Beetje jammer dat de fokker het in de doofpot wilde stoppen...

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:01

Moonfight schreef:
Hier ook een kater verloren aan FIP. Castratie was bij ons de trigger.

Beetje jammer dat de fokker het in de doofpot wilde stoppen...

Want? Die kan er toch weinig aan doen?
FIP is gewoon pure pech.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:08

Klopt, maar er spelen wel erfelijke factoren in mee die er voor zorgen dat het coronavirus zich kan ontwikkelen tot FIP.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:11

Cemlys schreef:
ikkedus schreef:
Ikke!
Ben mijn 2 jarig katertje er dit jaar aan verloren. |(
Hij had droge fip en blijkbaar al een tijd en ik heb het niet in de gaten gehad. Hij ging wat minder eten en werd wat magerder. Hij bleef speels en gezellig.
Na een tijd werd hij echt heel mager en at nauwelijks meer. Toen duurde het toch nog 5 dgn voordat de diagnose bevestigd kon worden. Hij heeft nog een spoedopname gehad met infusen etc. Ik heb hem uiteindelijk thuis in laten slapen.
Uiteindelijk denk ik dat ik (ruim) voor hem ook al een poesje met natte fip heb gehad. Zij werd een week na de castratie ziek. Zij kreeg accuut ademhalingsproblemen en is na een nacht en een dag daaraan overleden.
Bij Mokka is het ws ook na de castratie gebeurd.
Ik heb nu weer 2 kittens en ik laat ze thuis helpen of ik neem ze na de castratie gelijk mee en laat ze niet in de verkoeverkamer wakker worden bij de dierenarts. Dat risico neem ik niet meer.
Sterkte met het verlies! Het hakt er altijd hard in helaas. Y;(

Dit zal in geval van fip weinig uitmaken en geen dierenarts die deze ingrepen thuis doet of de kat slapend mag meegeven.

Fip is in feit een kat die besmet is met coronavirus, dat gaan muteren is, je ziet het vnl bij jonge dieren en wanneer ze een weestandsdip hebben, dus heel jonge kittens net na verhuizen of na castratie (narcose geeft soms een dipje in de weerstand).
Je kunt er niks aan voorkomen, veel katten zijn ook eens in contact gekomen met fip (of hebben eens een paar dagen diarree gehad), maar niet elke corona positieve kat hoeft te muteren. In de meeste gevallen heeft het een dodelijke afloop.

Dus in het geval van ikkedus, het heeft niks te maken met wakker worden in een kliniek maar gewoon met een katje wat al niet goed is/was.

Sterkte ts, niet leuk als je ze al zo vroeg moet afgeven

Dat zeggen de dierenartsen ook, maar het is mij nu 2 x gebeurd en ik neem dat risico niet meer.
De operatie is stressvol en stressvoller met dierenartsbezoek en stress kan zeker de mutatie van het virus activeren. Dat is een bekend feit.
Plus de eventuele fip besmette katten die bij de dierenarts zijn op dat moment. Mokka lag bijv naast een kat met hevige diarree.
Er zijn in de randstad wel degelijk dierenartsen die thuis castreren. Alleen bij katers. Bij poezen kan dat niet. Thuis is het stressniveau echt drastisch lager, dat telt voor mij het zwaarst.
Mijn eigen dierenarts is ook bereid om mee te werken. Ik kan mijn katertjes op afspraak laten opereren en dan in de wachtkamer wakker laten worden en mee naar huis nemen.
Of het zal werken weet ik niet. Of ik thuis opereren aandurf weet ik ook nog niet. Ik weet echter wel hoeveel pijn de vorige ervaringen mij (en mijn poezen obviously) hebben gedaan, dat ik nu dus er zo over denk. Dan sluit ik de voor mij duidelijke extra risico’s graag uit.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:25

Ik ben ook een siamees katertje verloren aan fip
Mag ik vragen waar jouw katertje vandaan kwam? ( per pb)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:57

Moonfight schreef:
Klopt, maar er spelen wel erfelijke factoren in mee die er voor zorgen dat het coronavirus zich kan ontwikkelen tot FIP.

Dat is nooit bewezen..

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:12

Ik heb een katje verloren aan natte FIP.

Ik heb van fokkers wel eens gehoord dat van een nestje 1 of 2 FIP krijgen en de rest gewoon overleeft een oud wordt.
Poes en Kater hebben beide eerder gewoon gezonde kittens gekregen. Het blijft gewoon een rotziekte.

Bij ons begon het dat Zika opeens niet meer durfde te springen. Vanalles getest en nagekeken niks te zien. Metacam gegeven. En hij knapte weer op. Opeens kreeg hij een dikke duik. Vocht eruit gehaald. Was of een leverontsteking of FIP. Medicijnen gegeven en dat ging goed. Hij speelde weer at goed. Maar opeens uit het niks werd hij wat benauwd en hebben we hem in moeten laten slapen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:20

Sodeletuut schreef:
Moonfight schreef:

Dat is nooit bewezen..

Het tegendeel ook zeker niet.

Maargoed als een fokker direct mij de mond wil snoeren nadat wij net onze kat in hebben laten slapen dan vind ik dat toch best verontrustend.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:26

Ik heb ook gehoord van fokkers dat zij vooral zien dat het zich uit op een leeftijd van 1-2 jaar of 7-8 jaar. Zika was net 7 geworden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:43

Al aardig wat jaren geleden ( in denk 25 jaar ongeveer) een poes verloren aan natte Fip. Ze ging slechter eten, werd benauwd. Naar de dierenarts; vocht achter de longen. Dat hebben ze een deel eruit gehaald. Toen knapte poes weer op. Binnen een week was het weer fout. Toen was poes ook heel apatisch. Ze lag in de keuken, met haar koppie op de rand van de drinkbak/ bijna in de drinkbak. Ik moest bang zijn dat ze niet verdronk in haar drinkbakje. Uiteindelijk dus in laten slapen.