Waarom gaan oren gedomesticeerde dieren hangen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Waarom gaan oren gedomesticeerde dieren hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:56

Neetoch, waarom zou dat dan niet kloppen?
Je kunt na het domesticeren beginnen met gerichte fokprogramma‘s en daarmee weer andere kenmerken infokken.
Kleine witte konijntjes met kleine oortjes en een pluizig kraagje bestonden echt niet ineens van vandaag op morgen. Die komen voort uit landurige selectie die met de originele domesticatie niet echt meer iets te maken heeft afgezien van de eigenschap dat ze tam te maken zijn.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:29

Sizzle schreef:
Neetoch, waarom zou dat dan niet kloppen?
Je kunt na het domesticeren beginnen met gerichte fokprogramma‘s en daarmee weer andere kenmerken infokken.
Kleine witte konijntjes met kleine oortjes en een pluizig kraagje bestonden echt niet ineens van vandaag op morgen. Die komen voort uit landurige selectie die met de originele domesticatie niet echt meer iets te maken heeft afgezien van de eigenschap dat ze tam te maken zijn.

Ja zo had ik het niet begrepen eigenlijk. Maar we zijn dat punt van domesticeren dan toch al lang voorbij? Dus dan heeft de hele theorie van wel of niet hangende oren toch geen nut meer, want alles is ondertussen flink doorgefokt. Maar misschien begrijp ik het wel niet gewoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:31

Wetenschap heeft voor de meeste mensen geen direct herkenbaar ‚nut‘. Die informatie over de oren heeft inderdaad voor de hondeneigenaren in dat opzicht inderdaad geen nut.
Er zijn echter genoeg beroepsgroepen die graag de biologie erachter willen begrijpen :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:56

Als ik de staande oren hier test dan zouden die van de husky's best kunnen hangen voor hun gevoel haha
De herders horen inderdaad erg goed met hun staande oren maar tja mijn boxers hadden flappers, mijn labrador x rottweiler ook en mijn labrador x duitse jacht terrier ook en hun allen luister(d)en gigantisch goed
Dus nee de theorie geloof ik niet... Hoewel de staande oren van de herder 5x zo groot zijn als die van de husky's... Misschien speelt de grootte ook mee