Kat ervaart veel stress. Help?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:12

feliway stekker en als je de mogelijkheid hebt een 'kattenkamertje'creeeren waar ze hun eigen slaapplekje hebben, kattenbak.. wat dozen om in te bonjouren, krabpaal.. kortom iets waar geen stress voor ze is ( al is geluiden voor ze uitsluiten natuurlijk niet mogelijk)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:23

Katten therapeuten of experts zijn naar mijn mening nauwelijks toegevoegde waarde. Heel duur en de meeste tips kun je zelf online vinden. Ze waren al wat oudere kittens toen je ze kreeg? En was jou kindje er toen al?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 00:26

Ze zijn beide gecastreerd :)

Feliway hangt er al maanden (uiteraard hervul verpakking, anders is het na een maand op :') ). Een eigen plekje hebben ze dus, alleen is die inmiddels flink opgeknapt, zodat ze meer ruimte hebben om zich terug te trekken. De ruimte vd bijkeuken is 4.30x2.50, maar ze liggen liever op schoot of op de bank. Ik hoop dat ze straks graag in de bijkeuken zijn als de verwarming daar ook aan mag.

Ze zijn 3 dagen ouder dan mijn kindje Rytir. Bij 5 maanden heb ik de katten opgehaald en dus was zoon ook 5 maanden.
Edit: online had ik inderdaad al veel gevonden en toegepast in de afgelopen jaren. O.a. zijn onze kattenbakken open (geen vervelend klepje), hangt er standaard Feliway, bakken = aantal katten + 1, soorten voer, hoge plekken, etc.

Edit2: kat krijgt overigens nooit 'straf' hiervoor, dat vind ik onzin. Het is een super lief dier en kan er ook niets aan doen dat hij gestresst is. Voordat ik die vraag krijg ;)

Daks

Re: Kat ervaart veel stress. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:43

Ik denk dat je al heel ver komt met een kattenluik. Ik heb een kattenluik in een kunststof deur en gaat prima.

Sommige katten houden eenmaal niet van een kattenbak

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:59

Zou inderdaad een gedragsdeskundige nog vragen om raad. Anders begrijp ik je overweging een te herplaatsen, tenzij beide katten goede maatjes zijn, dan zou ik beiden samen herplaatsen, en niet enkel de probleemkat. Asiel zorgt voor goed adres, ooit ook zelf een kat moeten herplaatsen via het asiel. Je doet er dan afstand van, pijnlijk maar in mijn geval ging het ook niet meer. Het doet nog steeds pijn als ik eraan terugenk. Ik weet wel dat hij bij een groter huis met tuin is gekomen, iets waar hij naar verlangde en ik hem niet kon bieden.
Er is ook een herplaatsing site speciaal voor blauwe Russen! Heb je de fokker ook al geïnformeerd? Mogelijk wilt die hem terug. Anders op Facebook bij raskatten herplaatsing, alleen daar loop je wel meer kans op hebberige mensen die perse een raskat willen ,terwijl in asiel mensen ook doen om juist zo een kat een goed thuis te geven. Ook wordt de kat dan nogmaals onderzocht en bekeken kwam probleemgedrag
Suc6, een beslissing maken is altijd moeilijk.

Edit; lees nu dat de broertjes dikke maatjes zijn. Dan zou ik ze echt niet uit elkaar halen. Dan blijven er straks twee zielige katten achter. Beter is ze dan samen te herplaatsen als dat is wat je wil. Al zou ik eerst optie proberen van tips van kattengedragsdeskundige

ElCid

Re: Kat ervaart veel stress. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:43

Ik heb wel in een kunststofdeur een luik gemaakt, dat gaat eigenlijk prima. is alweer een tijdje terug maar ik kan me niet herinneren dat het niet ging; mogelijk heb ik hier of daar iets opgevuld maar ik heb toen wel een standaard luik gebruikt.
Gewoon gat gezaagd en luik erin en dat dan weer vastmaken met de bijbehorende ( of andere langere/ kortere) schroeven. Je hebt waarschijnlijk wel een speciaal ( decoupeer) zaagje nodig. Hier zelfs kattenluiken in muren gezet ( eerst gat slaan en dan luik er in op een houtenplaat en met een klein tunneltje naar buiten) dus met een beetje creativiteit lukt alles ;-).

Ik denk dat je zo goed op weg bent en dat die eigen, warme, ruimte, weg van drukte en stress prima kan helpen, zeker als de kat ook zelf naar binnen en buiten kan. Mijn katten hebben ook een luik en een grote ren en daar maken ze de hele dag en nacht gebruik van. Voordeel is ook dat de kattenbakken deels buiten staan en dat vinden ze ook prettig.

jermaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:23

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Ook kruising blauwe rus. Urine was wel positief getest op kristallen. Bij ons was Hill's c/d urinary stress de oplossing. Hij krijgt dit nu permanent.Heel andere kat nu. Als je wil mag je altijd pb'en.