Een nieuwe hond, nieuwe vragen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Een nieuwe hond, nieuwe vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:00

Och wat sneu :( hij ligt wel al heel comfortabel op jullie kleed, dus ik denk dat het snel beter met hem zal gaan. Hij heeft toch al wat ontspanning in zich. Wel echt 100% je tuig er omheen doen, al binnenshuis, want als hij weg is dan is hij weg kwa overlevingsstand.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:55

En, heeft hij al buiten durven poepen en plassen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 10:38

Even een update hier!

Buddy heeft zwáre dagen achter de rug. :(:)
Hij is erg angstig en onzeker, maar tegelijk zie je er een kleine happy pup in die vrolijk rondjes om je heen springt. Hij vindt mijn man erg eng nog, mijn dochter geweldig (behalve als ze kruipt)

Buddy is de eerste dagen aan de diarree geweest (niet zo gek, andere voeding) en wij hadden hem snachts niet ‘opgesloten’ in de bench. Resultaat: smorgens was alles gesloopt en zat onder de poep en plas. Arme stakker!
Ik heb even contact gehad met wat mensen en tips gekregen en besloten buddy toch snachts in de bench te doen met het deurtje dicht. Nu gaat het goed! Vannacht nog eens wezen kijken bij hem en toen sliep hij. Vanmorgen naar buiten gegaan en toen heeft hij in de tuin geplast en gepoept. *\o/* Buiten de tuin zijn behoeftes doen durft hij nog niet.

Buddy vindt alles eng. Auto’s, fietsers, voetgangers, andere honden, kinderwagens, nat gras, waterplassen, paraplus, hij kruipt zowat in me. In huis probeer ik hem niet achter mij aan te laten lopen, hij heeft een bench en een mand. Vanmorgen ben ik naar het toilet gegaan zonder dat hij voor de deur ging piepen en dat voelde als een overwinning. 8-)

Hij heeft gewoon heel veel tijd nodig om te wennen. Ik heb wel contact gehad met zijn vorige baasjes in het buitenland. (Degene die heb van de snelweg heeft geplukt) Dat gaf ons veel duidelijkheid!

De komende dagen zal het vast beter met hem gaan. Het is een heel vrolijke en lieve hond, maar snapt weinig van het leven in Nederland en dat kunnen we hem niet kwalijk nemen. Ik probeer alles zo gemakkelijk mogelijk voor hem te maken. Een rondje door het park is echt nog te veel nu, daarom gaan we de komende tijd ook nog niet uit. We gaan wel een keer of 6 per dag een stukje door de straat lopen voor het huis, dat lijkt hij minder eng te vinden zonder allemaal andere honden in zijn buurt. Gister avond heeft hij daar voor het eerst geplast! Joepie!

Ook de eerste paar uurtjes alleen laten is goed gegaan met de bench dicht. Bij terug komst sliep meneer nog. :D

Donderdag gaan we even naar die dierenarts voor een check, maar ik verwacht daar weinig geks.
Hij lijkt wel veel jeuk te hebben maar ik heb zelf geen vlooien gespot. Misschien is het ook wat stress of een reactie op nieuwe voeding.

We gaan zo door!
Het is uiteindelijk de bedoeling dat als Buddy gewend is, we een basis cursus gaan doen en hij mee naar mijn werk kan in een Verpleeghuis, waar dementerende ouderen hopelijk heel gelukkig van hem gaan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Edit: nieuwe tips zijn altijd welkom! Tuigje was trouwens te groot voor hem, halsband nu wat strakker gedaan buiten. Even nieuw tuigje kopen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 13:56

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:11

Koop alsjeblieft een goed anti ontsnappingstuig, ik kan je deze: https://www.zooplus.nl/shop/honden/hals ... l9EALw_wcB adviseren. Hier kunnen ze mits goed afgesteld met geen mogelijkheid uitkomen. Daarnaast kan een tracker erg zinvol zijn, mocht hij wel ontsnappen.

Dat de hond angstig is is logisch, hij kent niks, dus alles is eng. Probeer de stabiele leider te zijn, ga positief met de angst om (moedig hem aan deze te overwinnen/de juiste kant op te gaan). Probeer net als met pups gelijk een commando te koppelen aan poepen en plassen en beloon dit uitbundig. Dit helpt vaak in het zindelijkheids proces, net als heel vaak het zelfde stukje lopen om vertrouwen te krijgen in de omgeving.

Mocht je vragen hebben kun je ze gerust stellen, wij zijn fostergezin voor honden uit Roemenië :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:33

Wat leuk dat je een herplaatser hebt :D . Zo te lezen ben je goed bezig, rustig aan en niet te ver en te veel verwachten meteen.

Van tuig weet niet of je daar op gelet hebt maar kijk wel naar een Y of H tuig en liefst met een extra riem nog rond hun buik. Je hebt er hele simpele en je hebt ook een van ruffwear de webmaster bijvoorbeeld. Hopelijk heb je 'm snel binnen voor de feestdagen en bijbehorend geknal.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:52

Neem even wat van de diarree mee naar de dierenarts om te testen op giardia.
Hij zal niet de eerste rescue zijn die deze parasiet bij zich heeft.