Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sjong schreef:kiwiwitje schreef:
Ik vind dat niet perse een betrouwbare site . Die is behoorlijk tegen vaccineren en is van homeopatische dierenartsen.
In de bijsluiter staat gewoon 12 maanden.
Sastaic schreef:BopjeBo schreef:Onze hond heeft vorig jaar ternauwernood een Weil besmetting overleefd. Thuis een melkvee bedrijf, onze hond is een fanatiek muizen en ratten vanger. Gif gebruiken we minimaal omdat de hond dat een jaar eerder ondanks zorgvuldig verstoppen dat ook te pakken had gekregen. Enten is dus zeer belangrijk. Mn vriend is opgegroeid op deze boerderij en de honden en katten werden nooit geënt, maar dat bleek toch echt wel nodig als ze veel in contact komen met ongedierte.
Nog een tip voor muizen/ratten bestrijding: Laatst een hele inventief systeem muizen/ratten val gezien op een beurs, werkt met een lokstof en een tunnelvormige buis waar rat/muis in moet klimmen. Werkt met een gaspatroon, en geeft bij aanraken van een bepaalde naald een dodelijke nekslag. Zonder gif en meteen dood. Tip voor gebruik waar ook katten en honden lopen, die lopen geen gevaar met dit systeem, valt niet onder de bestrijdingsmiddelen wet waar je een licentie voor moet hebben.
Hond wordt dus ook zeker wel geënt, normaal eind april, mijn vraag is of de enting deze winter nog voldoende is of dat ik haar beter eerder opnieuw ent.
Heb je een linkje van die val? We hebben ook wel een aantal katten, maar die zijn niet opgewassen tegen de joekels.
Mizora schreef:De dierenartsen die ik gesproken heb (en er iets over wilden zeggen, anders dan het standaard praatje zijnde verpakking zegt) geven aan dat het gemiddeld 15 maanden beschermd, maar na 9 maanden de bescherming wel wat terugzakt. Bij een dergelijke rattenjager zou ik inderdaad 2x per jaar enten.
Dat er niet op te titeren is, zit nog wat anders. De uitslag van de titer is niet betrouwbaar te koppelen aan de dekking. Maar je kunt vaccins ook testen door de (in dit geval) hond na een x-periode bloot te stellen aan de ziekteverwekker op dusdanige wijze dat de niet-beschermde dieren ziek worden.
Een artikel dat aangeeft dat Weil zeer belastend is en daarom op natuurgeneeskundige wijze extra ondersteunt moet worden, is een artikel dat uit een bepaalde hoek geschreven is. Hoewel weil inderdaad een iets meer belastende enting is, geeft dit een hele andere ondertoon dan zeer belastend.
Ook de tekst: 'beschermd maar voor een klein deel van de bacteriën' geeft een heel andere indruk dan 'beschermd voor de 4 meest-voorkomende stammen die 80% van de weil-bacteriën in west-europa vormen'. Want nee, deze enting is niet wereldwijd hetzelfde. En verschillende gebieden zijn verschillende L3/L4-varianten uitgebracht.
kiwiwitje schreef:Mizora schreef:De dierenartsen die ik gesproken heb (en er iets over wilden zeggen, anders dan het standaard praatje zijnde verpakking zegt) geven aan dat het gemiddeld 15 maanden beschermd, maar na 9 maanden de bescherming wel wat terugzakt. Bij een dergelijke rattenjager zou ik inderdaad 2x per jaar enten.
Dat er niet op te titeren is, zit nog wat anders. De uitslag van de titer is niet betrouwbaar te koppelen aan de dekking. Maar je kunt vaccins ook testen door de (in dit geval) hond na een x-periode bloot te stellen aan de ziekteverwekker op dusdanige wijze dat de niet-beschermde dieren ziek worden.
Een artikel dat aangeeft dat Weil zeer belastend is en daarom op natuurgeneeskundige wijze extra ondersteunt moet worden, is een artikel dat uit een bepaalde hoek geschreven is. Hoewel weil inderdaad een iets meer belastende enting is, geeft dit een hele andere ondertoon dan zeer belastend.
Ook de tekst: 'beschermd maar voor een klein deel van de bacteriën' geeft een heel andere indruk dan 'beschermd voor de 4 meest-voorkomende stammen die 80% van de weil-bacteriën in west-europa vormen'. Want nee, deze enting is niet wereldwijd hetzelfde. En verschillende gebieden zijn verschillende L3/L4-varianten uitgebracht.
Het dikgedrukte deel is mij niet helemaal duidelijk?
NML Health heeft in het contact wat ik met hun had aangegeven dat het wel mogelijk is te titeren op weil maar dat dit zo ontzettend vaak herhaald moet worden omdat er geen tijd aan de dekking te koppelen is en het per hond verschillend is hoe snel ze de bescherming weer afbreken.
Maar wat ik dan dus opmerkelijk vind is dat de dekking niet in waardes vast te stellen is zoals dat met DHP wel kan. Dit geeft alleen maar weer aan dat je gewoon niets kan zeggen over de gegarandeerde dekking van een vaccin.
Wat mij brengt op het volgende; Leuk dat je jaarlijks moet enten, maar op het moment dat zo'n vaccin 1,5 jaar werkt in het lichaam heeft de 2e enting geen zin.
Werkt het vaccin maar een paar maanden, dan kan het zomaar eens zijn dat je op het hoogst risicovolle moment niet beschermd bent (nouja vooruit, de hond)
En als het maar een paar maanden werkt, wat je dus niet weet zou je moeten boosteren. Want de meeste dierenartsen boosteren de weil enting als deze een jaar niet gegeven is..
Doggo heeft dat dus ook al benoemd in het artikel wat ik gaf.
https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... ccinaties/
https://www.dogsnaturallymagazine.com/l ... e-effects/
Mizora schreef:Het dikgedrukte is een dierproef. Daarbij wordt een deel van de honden geënt, eventueel via verschillende schema's om te kijken wat het beste werkt, en een deel van de honden niet.
Na een x-periode krijgt het dier de ziekteverwekker ingespoten, in dit geval 1 van de 4 bacteriestammen van weil, en dan wordt gekeken of het dier ziek wordt. De dosering van bacteriën is dusdanig hoog dat de trashhold van zieke controle-dieren gehaald wordt (dus bijv minimaal 90% van de niet-geënte honden krijgt Weil) en afhankelijk van hoe goed de enting aangeslagen is, worden de honden van de geënte groep wel of niet ziek, of een aantal. Indien vrijwel alle geënte honden niet ziek worden en vrijwel alle niet-geënte honden wel ziek worden, is de enting helemaal geslaagd. Als de geënte honden wel ziek worden, maar een veel grotere overlevingskans hebben dan de niet-geënte honden, is de enting anders, maar alsnog effectief. Dat hoort echter wel bekend gemaakt te worden.
Zoals ik al zei, een vrij wrede dierproef, maar hiermee kan je dus wel de effectiviteit meten als dit met een titerbepaling niet lukt.
Mizora schreef:Mizora schreef:De dierenartsen die ik gesproken heb (en er iets over wilden zeggen, anders dan het standaard praatje zijnde verpakking zegt) geven aan dat het gemiddeld 15 maanden beschermd, maar na 9 maanden de bescherming wel wat terugzakt. Bij een dergelijke rattenjager zou ik inderdaad 2x per jaar enten.
Het dikgedrukte deel is mij niet helemaal duidelijk?
NML Health heeft in het contact wat ik met hun had aangegeven dat het wel mogelijk is te titeren op weil maar dat dit zo ontzettend vaak herhaald moet worden omdat er geen tijd aan de dekking te koppelen is en het per hond verschillend is hoe snel ze de bescherming weer afbreken.
Maar wat ik dan dus opmerkelijk vind is dat de dekking niet in waardes vast te stellen is zoals dat met DHP wel kan. Dit geeft alleen maar weer aan dat je gewoon niets kan zeggen over de gegarandeerde dekking van een vaccin.
Wat mij brengt op het volgende; Leuk dat je jaarlijks moet enten, maar op het moment dat zo'n vaccin 1,5 jaar werkt in het lichaam heeft de 2e enting geen zin.
Werkt het vaccin maar een paar maanden, dan kan het zomaar eens zijn dat je op het hoogst risicovolle moment niet beschermd bent (nouja vooruit, de hond)
En als het maar een paar maanden werkt, wat je dus niet weet zou je moeten boosteren. Want de meeste dierenartsen boosteren de weil enting als deze een jaar niet gegeven is..
Doggo heeft dat dus ook al benoemd in het artikel wat ik gaf.
https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... ccinaties/
https://www.dogsnaturallymagazine.com/l ... e-effects/