Kitten alleen thuis laten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:14

Diertje is 9 weken,bij een goede fokker zit het normaal nog bij zijn moeder.Dat je hem een middagje alleen laat op een plak waar geen gevaar is alla.Maar toch geen nacht nog eens er achter aan?Ik zou terug naar huis gaan. Het diertje slaapt bij jou in bed en zoekt daar de warmte die hij normaal van zijn moeder of nest genootjes heeft en nu moet ze dat ineens zelf uit zoeken.Nu moet ik zeggen dat als we kittens hebben we er altijd twee hebben en dat de katten hier met elkaar leven,maar zelfs dan laat ik mijn dieren geen nacht alleen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:18

beatje schreef:
Diertje is 9 weken,bij een goede fokker zit het normaal nog bij zijn moeder.Dat je hem een middagje alleen laat op een plak waar geen gevaar is alla.Maar toch geen nacht nog eens er achter aan?Ik zou terug naar huis gaan. Het diertje slaapt bij jou in bed en zoekt daar de warmte die hij normaal van zijn moeder of nest genootjes heeft en nu moet ze dat ineens zelf uit zoeken.Nu moet ik zeggen dat als we kittens hebben we er altijd twee hebben en dat de katten hier met elkaar leven,maar zelfs dan laat ik mijn dieren geen nacht alleen.

Ik sluit me hierbij aan. Deze kitten is veel te jong zonder moeder gelaten en is mijns inziens anders dan een normale kitten.

Moon_light94

Re: Kitten alleen thuis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:32

Ik zou terug gaan voor de nacht; wat hierboven staat, het is echt nog een baby. Het is niet even een paar uurtjes dat je weg bent. Al laat ik mijn katten nu nog steeds geen nacht alleen, en ze zijn inmiddels ruim een jaar oud en met zn 2en.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:08

beatje schreef:

Hèhè, eindelijk een reactie met een beetje verstand. Je laat dat kitten dat nota bene nog bij de moeder had moeten zitten en nog maar net verhuisd toch niet zo achterlijk lang alleen?! Natuurlijk doe je dat niet.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:21

Je hebt 1 kitten...? Die horen sowiezo niet alleen op te groeien...

Zou zeggen, kijk in het asiel voor een stabiele kat waar ze van kan leren en zich aan op kan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:36

SweetVanille schreef:

Zou zeggen, kijk in het asiel voor een stabiele kat waar ze van kan leren en zich aan op kan trekken.

Achterhaalde onzin.
Katten zijn net echt niet perse groepsdieren. Sommigen zijn veel liever alleen.
Zo irritant als mensen echt niet verder kijken dan dit soort domme onwaarheden blijven blaten.

Mijn twee katten, die elkaar tolereren, maar echt niet perse nodig hebben, zijn zo gewend aan dat ik soms een of twee nachten weg ben. Dan staat er genoeg eten en drinken voor ze en ze doen precies hetzelfde als ze doen als ik er wel ben.
Pas als ik langer dan 2 nachten weg ga, komt er iemand voor ze. Van begin af aan heb ik dat gedaan. Ik geef ook geen eten op vaste tijden. Soms geef ik ze voor 1, soms voor 2 dagen tegelijk brokjes. Er staat natuurlijk wel altijd eten! Qua water zijn ze helemaal makkelijk, als ze de keuze hebben tussen vers en "oud" water kiezen ze 100% voor het oude.

Ideaal om je kitten meteen de nacht alleen te laten? Misschien niet, maar met genoeg eten, drinken en iets te spelen komt dat helemaal goed hoor. ;)

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:48

Ik zou zeggen neem ze mee.

Ik heb die van mij ook na een week of twee dat hij bij me thuis was leren lopen aan een tuigje, en sindsdien gaat ie gewoon overal waar het zich toelaat mee, de karwei, dierenwinkel, oma en opa, tantes, vrienden,.. en deze week zelfs naar de boogschietclub.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:11

Mijn 3 katten zijn alle toen ze kitten waren mee geweest naar mijn ouders. De oudere katten bleven thuis en de kleine mee als het een weekendje was, en als het langer is verhuisd het hele spul mee.
Kitten had ik als ik aan het werk was apart in logeerkamer tot ik de oudere er mee vertrouwde. In de tussentijd tijds werk apart en als ik thuis was dan deur open en verkennen.

Voordeel, al mijn katten zijn gewend aan reizen en mijn oude kamer bij mijn ouders. In geval van vakantie en geen oppas aan huis voelen zij zich daar ook prima thuis. Rond einde van het jaar verhuis ik sowieso vanwege het vuurwerk met de katten naar mijn ouders, lekker stil.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:33

AbleToDream schreef:
Ik zou zeggen neem ze mee.

Ik heb die van mij ook na een week of twee dat hij bij me thuis was leren lopen aan een tuigje, en sindsdien gaat ie gewoon overal waar het zich toelaat mee, de karwei, dierenwinkel, oma en opa, tantes, vrienden,.. en deze week zelfs naar de boogschietclub.

Die van mij is net meegeweest aan een tuigje naar de dierenarts. Ging hartstikke goed maar was wel bang voor mensen met honden dat dat een reactie zou uitlokken. Heb je daar geen last van?

Ts ik zou tevens mijn kitten ook gewoon meenemen

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:55

Anoniem schreef:
SweetVanille schreef:

Achterhaalde onzin.
Katten zijn net echt niet perse groepsdieren. Sommigen zijn veel liever alleen.
Zo irritant als mensen echt niet verder kijken dan dit soort domme onwaarheden blijven blaten.

Mijn twee katten, die elkaar tolereren, maar echt niet perse nodig hebben, zijn zo gewend aan dat ik soms een of twee nachten weg ben. Dan staat er genoeg eten en drinken voor ze en ze doen precies hetzelfde als ze doen als ik er wel ben.
Pas als ik langer dan 2 nachten weg ga, komt er iemand voor ze. Van begin af aan heb ik dat gedaan. Ik geef ook geen eten op vaste tijden. Soms geef ik ze voor 1, soms voor 2 dagen tegelijk brokjes. Er staat natuurlijk wel altijd eten! Qua water zijn ze helemaal makkelijk, als ze de keuze hebben tussen vers en "oud" water kiezen ze 100% voor het oude.

Ideaal om je kitten meteen de nacht alleen te laten? Misschien niet, maar met genoeg eten, drinken en iets te spelen komt dat helemaal goed hoor. ;)

Over achterhaalde onzin gesproken....

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 19:02

SweetVanille schreef:

Ik begrijp je reactie, maar dit is niet een discussie die ik nu hier wil voeren. En duidelijk ook niet de vraag waar ik nu mee zit voor dit weekend, maar toch bedankt voor je reactie.

Tuigjes ed zijn ook niet nodig want ik ben niet van plan om haar veel mee op sleeptouw te nemen. Mocht ik haar vervoeren dan doe ik dat lekker in haar reismandje :)

Aan iedereen die me aanraadt haar mee te nemen: Denken jullie dus echt dat dat minder stress oplevert of is dat niet jullie overweging om daarvoor te kiezen? Daar ben ik nog wel benieuwd naar.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:15

Ik heb mijn eerste kat ook veel meegenomen naar mijn ouders, maar dat was nadat hij bij mij gewend was.
Niet binnen een week na aankomst.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:17

Als de kitten alleen maar bij je wilt zijn dan denk ik dat ze minder stress heeft bij jou dan alleen thuis. Moet je dr natuurlijk niet de hele tijd alleen op een kamer opsluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:18

beatje schreef:

En precies wat is er achterhaald aan mijn huidige situatie met mijn katten en de ervaring met tientallen andere katten? Of wilde je echt perse gewoon een punt tegen mij maken? Doe dat dan gewoon even, dan hebben we dat ook weer gehad he.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:20

Ik denk dat je wat betreft stress niet alleen moet denken aan je eigen kitten, maar ook aan de stress die het meenemen van je kitten bij de katten van je ouders kan opleveren. Of zou je ze gescheiden houden, de kitten in jouw kamer, zodat je er af en toe even bij kunt gaan zitten en ze 's nachts lekker bij je kan liggen?

In dat laatste geval zou lik lekker haar eigen brokjes, wat speelgoed en een mandje/dekentje of gedragen shirt van jou meenemen, dingen waar vertrouwde geurtjes aanzitten.

Alleen thuis laten, is misschien niet ideaal, maar wel haar al min of meer vertrouwde omgeving. Zorg dat het niet te koud wordt op je kamer, leg evt een kruik oid in je bed met een handdoek er omheen, zodat ze daar lekker tegenaan kan kruipen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:21

Yallie schreef:
Tuigjes ed zijn ook niet nodig want ik ben niet van plan om haar veel mee op sleeptouw te nemen. Mocht ik haar vervoeren dan doe ik dat lekker in haar reismandje :)

Aan iedereen die me aanraadt haar mee te nemen: Denken jullie dus echt dat dat minder stress oplevert of is dat niet jullie overweging om daarvoor te kiezen? Daar ben ik nog wel benieuwd naar.

Ik raadde het niet aan, maar zou het ook niet doen. Helemaal niet als je het niet vaker van plan bent. Wil je haar vaker meenemen op pad, dan is het, het waard. De stress die ze er eventueel van krijgt. Maar als dat niet het geval is dan zou ik dat zeker niet doen.

Heb je haar al eens alleen gelaten voor een uurtje of meer? Ideaal is het misschien niet. Ik zou zelf ook niet de hele nacht weg blijven, maar nogmaals als het iets is wat voor jou belangrijk is of wat jij graag wil dan denk ik dat ze prima af is in een veilige omgeving. In d'r eigen huis met genoeg eten en drinken, speeltjes en de kattenbak.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:33

Anoniem schreef:
beatje schreef:

En precies wat is er achterhaald aan mijn huidige situatie met mijn katten en de ervaring met tientallen andere katten? Of wilde je echt perse gewoon een punt tegen mij maken? Doe dat dan gewoon even, dan hebben we dat ook weer gehad he.

Katten zijn echte solisten. Heb twee broertjes en nog twee andere katten. Die gaan echt hun eigen gang hoor. Nou hebben wij veel ruimte, dus ze kunnen ook hun eigen plan trekken. Bij ons komen ze aanwaaien als het koud is, of etenstijd. Je kan ze wat dat betreft niet vergelijken met roedel of kuddedieren.
Ik snap je gevoel over alleen laten hoor TS. Een van onze katten was ook vrij vroeg uit nest en die lag de hele dag bij onze oudste zoon in bed (iets met puber, vakantie en niet uit bed komen). Toch denk ik dat veel slepen minder prettig dan ff wat uren alleen in wel vertrouwde omgeving. Lekker kachel aanlaten.
Wel eens dat als je ze wel veel mee wilt nemen in de toekomst, je nu al moet laten wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:17

Ik zou gewoon naar huis komen. Kitten is al te vroeg bij zijn moeder weg en pas verhuist en helemaal alleen. Waarom het diertje zoveel stress bezorgen omdat jij geen zin hebt om naar huis te komen? Nu al meer dan 12 uur alleen laten vind ik not done.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:37

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:46

GDG schreef:
beatje schreef:

Hèhè, eindelijk een reactie met een beetje verstand. Je laat dat kitten dat nota bene nog bij de moeder had moeten zitten en nog maar net verhuisd toch niet zo achterlijk lang alleen?! Natuurlijk doe je dat niet.

Zo mee eens!

Er zijn steeds minder asiels en stichtingen die maar 1 kitten alleen, zonder andere kat, plaatsen.
Wil je echt liever maar 1 kat neem dan een volwassen kat die niet blij wordt van andere katten in zijn/haar ruimte, en dit is vaker ontstaan door missen van sociale contacten als jong dier dan extreem territoriaal zijn. Zo denk ik er nu wel over.

Straatkatten leven vaak in groepjes, de poezen iig. Katers leven over het algemeen meer solitair, maar er zijn uitzonderingen van katers die minder territoriaal zijn en die zoeken elkaar ook wel eens op. Katten jagen alleen.

In Marrakech heb ik mooi wat groepjes een tijdje kunnen volgen. Waaronder ook 2 katers, een jonge jongen en een oudere die samen optrokken. Veel bij ons op het dakterras. Een keer kwam er een andere kater bij ons bedelen (we voerde niet) en verdreef de andere 2, jonge kater raakte zijn oudere vriend kwijt en bleef net zo lang roepen tot ze elkaar weer gevonden hadden.

Als het met katten in huis niet gaat heeft dat met de ruimte en karakters te maken. Ze kunnen niet zelf bepalen met wie ze samen optrekken, daarom wordt er al snel gezegd, prima alleen te houden. Ja dat kan maar als de eigenaar veel weg is ook voor werk wel behoorlijk saai, helemaal voor een binnen kat en zeker ook voor de ontwikkeling van een kitten niet bevorderlijk.

TS, ik zou mee nemen of naar huis gaan, zeker niet een nacht weg blijven. Kitten is gewend om tegen je aan te liggen. Geef het diertje een veilig gevoel en later krijg je die dankbaarheid terug, zelfs van een kat, en kan je dan echt wel eens een nachtje weg blijven.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:01

Lekker naar huis gaan zou ik zeggen. Ik persoonlijk zou het veelste lang vinden.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:35

Alles goed gegaan met je kitten ts, wat heb je uiteindelijk gedaan?

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 15:47

Ik heb toch besloten haar thuis te laten, maar heb wel aan een huisgenoot gevraagd of die gedurende de avond een aantal keer kon checken hoe ze erbij zat. Die vertelde dat ze steeds lekker lag te spelen of lag te slapen, dus maakte me daar niet zo druk om. Daarom ook besloten om niet thuis te slapen en toen ik vanmorgen thuiskwam trof ik een heel enthousiast beestje aan. We hebben al fijn samen gespeeld en geknuffeld, en ik heb het vermoeden dat ze zich prima redt.
Ben mijn huisgenoot dankbaar, want als er niemand was die iets in de gaten had gehouden was ik niet zo lang weggebleven.

Nogmaals bedankt voor alle reacties, ondanks dat ik het ongetwijfeld niet voor iedereen goed heb gedaan zo.
Laatst bijgewerkt door Yallie op 08-12-19 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:49

Dat heb je goed opgelost zo met je huisgenoot!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:26

Fijn dat het goed is gegaan!