Rendieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Rendieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:47

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:50

Mindim schreef:
[
Ik denk dat er een verschil is in het bedrijfsmatig houden van rendieren of hobbymatig.

Bedrijfsmatig houden van rendieren is zo goed als onmogelijk. Zelfs onder de meest gunstige condities nauwelijks rendabel. Ik heb het onderzocht toen het idee van bedrijfsmatig rendieren houden hier gelanceerd werd.
In landen waar nog kuddes rendieren gehouden worden, wordt het meestal zwaar gesubsidieerd in het teken van cultureel erfgoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:55

Kuggur schreef:
Mindim schreef:

Bedrijfsmatig houden van rendieren is zo goed als onmogelijk. Zelfs onder de meest gunstige condities nauwelijks rendabel. Ik heb het onderzocht toen het idee van bedrijfsmatig rendieren houden hier gelanceerd werd.
In landen waar nog kuddes rendieren gehouden worden, wordt het meestal zwaar gesubsidieerd in het teken van cultureel erfgoed.

Ik heb geen idee Kuggur, ik kom op het internet hier in nederland enkele websites tegen van rendieren houderijen in Nederland die zich als bedrijfmatig zijnde profileren, vandaar mijn opmerking.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:57

Kiki1995 schreef:
Op deze lijst kan ik ze helemaal niet terug vinden, klopt dat? Zijn ze dan automatisch een soort die niet gehouden mag worden of zit dat anders?

Ik zie dat het rendier op de inventarislijst staat en nog niet beoordeeld is. Dus volgens mij mag ik hem als particulier nog steeds gewoon aanschaffen.

"Heeft u een dier dat wel op deze lijst staat, maar nog niet is beoordeeld? Dan mag u het dier houden
zolang er nog geen besluit genomen is. U mag er in de meeste gevallen ook nog mee fokken. Staat bij een diersoort Invasieve exoot? Dan mag u er niet mee fokken. Meer informatie over invasieve exoten vindt u onderaan deze lijst"

Volgens mij staan rendieren wel degelijk op de lijst niet te houden dieren :)

https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... oorten.pdf
Laatst bijgewerkt door Olle op 05-12-19 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:57

Ik doe mijn masterscriptie over rendieren en hun voeding. En werk hier samen met een dierentuin om een dieet te ontwikkelen. Rendieren houden is echt heel lastig kwa voeding. Zijn enorm selectieve eters. Sterker nog als ze iets niet willen eten ze gewoon helemaal niet. Hebben ook een ander seizoenspatroon dan vele andere herkauwers. En daarnaast zijn bijna brouwsers dus ze op gras/ hooi houden is ook zeker niet ideaal. Dus ik raad het ten sterkste af. Is gewoon niet eerlijk voor die dieren

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:59

Mindim schreef:
josien_m_ schreef:
De vereniging van Parkdieren (waar ik lid van ben)
Bedrijfsmatig houden? In Nederland? Met welk doel dan?
https://onedrive.live.com/view.aspx?res ... 7gowNQ9we4

Interessant!
Misschien moet ik daar ook maar lid van worden :) Jij hebt ook parkdieren?

Ja, hoewel het langzaam wat minder wordt... Lama's, mara's, emoes, capibara zijn er nog. De wallibies, wasbeertjes, wasbeerhondjes, stinkdieren en prairyhondjes zijn inmiddels "uitgestorven" hier. En dan vergeet ik er zeker nog een aantal...
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 05-12-19 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:59

Ik heb ze in fins lapland gezien en een soort van prive rondleiding gehad op een rendieren farm in de winter. Daar werden aan huis wel wat rendieren gehouden voor slee trekdieren. Gevoelige beestjes in alles. Contact (niet dol op aanrakingen of snelle bewegingen). Gevoelig kwa eten. De dieren daar kregen naast speciale brok voor mineralen aanvoer, veel mos (twee soorten, een als ruwvoer die was armer in voeding en een soort als snack, extraatje, krachtvoer), beperkt fijn arm hooi, takken en liepen ook nog op een enorm stuk land waar ze takken, gevallen naalden, opgegraven dingen in de de bodem opknaagden.

Per rendier daar was het per dag 5 kilo arm mos, een halve kilo rijk mos, een slordige 60 kilo hooi op 8 rendieren, brok werd over meerdere bakken verspreid en dat was 8/10 kilo per dag afhankelijk van de temperatuur. Hoeveelheden zo uit verhouding in vergelijk met een paard.

Deze farm had nog een kleine dependence in de bewoonde wereld met een minigroepje rendieren. Waar ze hard voor moesten werken deze gezond te houden. Let wel, al deze dieren liepen in de zomer "vrij" rond op de terreinen van de farm. Honderden hectares groot.

Ik weet dat Ouwehands dierenpark ze heeft gehad ook. Misschien kun je daar info vragen.
Hoewel ik gek ben op deze dieren zou ik, al had ik land, er nooit over denken ze te gaan houden. Vak apart :)
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-12-19 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:03

josien_m_ schreef:
Ja, hoewel het langzaam wat minder wordt... Lama's, mara's, emoes, capibara zijn er nog. De wallibies, wasbeertjes, wasbeerhondjes, stinkdieren en prairyhondjes zijn inmiddels "uitgestorven" hier. En dan vergeet ik er zeker nog een aantal...

Oh wat leuk!!! Ik heb hier enkel te maken met damherten :)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 17:40

Olle schreef:
Kiki1995 schreef:
Op deze lijst kan ik ze helemaal niet terug vinden, klopt dat? Zijn ze dan automatisch een soort die niet gehouden mag worden of zit dat anders?

Ik zie dat het rendier op de inventarislijst staat en nog niet beoordeeld is. Dus volgens mij mag ik hem als particulier nog steeds gewoon aanschaffen.

"Heeft u een dier dat wel op deze lijst staat, maar nog niet is beoordeeld? Dan mag u het dier houden
zolang er nog geen besluit genomen is. U mag er in de meeste gevallen ook nog mee fokken. Staat bij een diersoort Invasieve exoot? Dan mag u er niet mee fokken. Meer informatie over invasieve exoten vindt u onderaan deze lijst"

Dit is volgens mij nog onderdeel van de positief lijst, waar nog steeds geen uitsluitsel over is. Ik zit in diverse reptielen groepen waar dit destijds een groot onderwerp was, maar voor zover ik weet ligt de postieflijst in deze vorm op het moment op zijn gat omdat ze beter onderzoek moeten doen naar de dieren die er op komen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:48

Hier lopen ze door de tuin. Het zijn koppige kuddedieren die van nature grote afstanden lopen en inderdaad heel kieskeurige eters zijn. Ik vind het een compleet ongeschikt dier voor in Nederland. Ruimtetechnisch, klimaattechnisch en voedingstechnisch.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:50

Ik denk dat je sowieso de behoeftes van een dier boven dat van wat je zelf wilt moet zetten.
En in dit geval lijken rendieren echt niet geschikt voor oa het Nederlandse klimaat en vlak ook de ruimte die je nodig hebt niet uit. Om van het voedingsaspect nog maar te zwijgen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:45

Kiki1995 schreef:
Olle schreef:

Dit is volgens mij nog onderdeel van de positief lijst, waar nog steeds geen uitsluitsel over is. Ik zit in diverse reptielen groepen waar dit destijds een groot onderwerp was, maar voor zover ik weet ligt de postieflijst in deze vorm op het moment op zijn gat omdat ze beter onderzoek moeten doen naar de dieren die er op komen.

Klopt, zei ik al eerder in dit topic. Dit is nog niet van kracht.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 01:39

Ik vraag me nog steeds af waarom je een rendier als 'huisdier' wilt houden? Wat spreekt je aan aan een rendier? Oké, ze zien er misschien leuk uit maar buiten het uiterlijk?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 05:50

In een ander topic vertelde TS dat ze iets van 173 vierkante meter wei heeft, dus dat lijkt me sowieso veel te weinig. Zeker als je daar ook nog 2 a 3 paarden op wilt zetten.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:10

Ik snap het wel hoor, dat je rendieren overweegt. Het zijn grappige en vriendelijke dieren, die in Nederland niet veel te zien zijn. En met een goede reden!
Rendieren voelen zich thuis op de toendra. Daar zijn ze op ingesteld. Een Nederlands weitje met vet gras en hooi is geen plek voor zo'n dier.
Ga eens naar Lapland, en op bezoek bij een Sámi familie. Zij zijn van oudsher rendierhoeders en kunnen je alles vertellen over de rendieren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:18

An zich staan ze bij Ouwehands en burgers zoo ook op een heel klein stukje, kijkt altijd zo sneu. Dat moet je niet willen lijkt mij. Wel zou je eens contact op kunnen nemen met die dierentuinen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:22

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:33

Het is nog een wereld van verschil tussen informeren naar de houdbaarheid van een dier en daadwerkelijk aanschaffen.

Ik denk ook dat het geen geschikte dieren zijn voor Nederland, maar vind de zoektocht van TS wel interessant.

Lees het verhaal nog eens op de website van ezelboer.nl. Hij had zijn dieren goed en wel 5 minuten toen ze ontsnapten en vervolgens afgeschoten moesten worden, omdat ze de snelweg op dreigden te rennen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:36

Cayenne schreef:
In een ander topic vertelde TS dat ze iets van 173 vierkante meter wei heeft, dus dat lijkt me sowieso veel te weinig. Zeker als je daar ook nog 2 a 3 paarden op wilt zetten.

Ik denk dat ze daar bedoelt dat ze 173 meter omheining moet plaatsen aan de foto te zien. Op 173 M2 kun je nog geen twee geiten houden inderdaad :-)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 12:09

beert schreef:
Cayenne schreef:

Ik denk dat ze daar bedoelt dat ze 173 meter omheining moet plaatsen aan de foto te zien. Op 173 M2 kun je nog geen twee geiten houden inderdaad :-)

Dat gaat idd over omheining en niet over weide.

Voor de rest blijf ik nog even rustig lezen, ga ik kijken bij een fokker en misschien maak ik het zelfs wel zo gek dat ik idd een tripje naar Lapland maak.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:33

Mindim schreef:
josien_m_ schreef:
De vereniging van Parkdieren (waar ik lid van ben)
Bedrijfsmatig houden? In Nederland? Met welk doel dan?
https://onedrive.live.com/view.aspx?res ... 7gowNQ9we4

Fokkerij schijnbaar en verhuur

Deze geven interessante informatie. Je zou hier dus terecht kunnen.