Welk hondentuig is een echte aanrader?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:59

Nynkster schreef:
Denk wel hierom als je iets bevestigd aan voorste ring bij trekkende honden.

Citaat:
Er zijn ook zogenoemde ‘anti-trektuigjes’ op de markt, tuigjes met een horizontale borstband met aan de voorkant een ring. Hier maak je de riem aan vast en de hond trekt hierdoor minder. Wat veel mensen niet weten, is dat honden hierdoor uit balans raken. Je trekt namelijk de voorhand van de hond opzij, waardoor hij minder kracht kan zetten. Er is veel druk op de schoudergordel en als een hond constant scheef loopt, kan een hond hier behoorlijke klachten door krijgen. De hond moet dit namelijk compenseren en er kunnen blokkades in de rug ontstaan. Veel hondenfysio’s raden zulke tuigjes sterk af.

Hier ben ik het wel mee eens, zo gebruik ik bij het DC tuig eigenlijk enkel de haak op de rug. Heb het eens geprobeerd aan de voorkant, en dan wordt ze inderdaad scheef getrokken dus dat vond ik maar niks. Maar je hoeft natuurlijk die voorste ring niet te gebruiken.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:00

Voor mijn honden heb ik een chest plate tuigje van Ezydog. Mijn kleine hond heeft schouderproblemen en mijn border collie heeft een vetbult op de schouder waardoor veel tuigen niet lekker zitten. Mijn border collie vond de k9 niet fijn, liep mijn zijn staart laag en was anders. Met dit tuigje is hij blij.
Afbeelding

Dat anti trektuig heb ik ook geprobeerd en dat gaf inderdaad vreselijk kapotte oksels. De halti heb ik ook geprobeerd, vond mijn hond vreselijk. Hij bleef maar krabbelen en maakte koprollen ( snap dat nu ook volkomen ). Nu trekt hij niet meer maar als jonge hond veel geprobeerd en dat hielp allemaal eigenlijk niet. Training was het enige dat blijvend resultaat gaf.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:04

beatje schreef:
Avalanche81 schreef:
https://www.medpets.nl/ruffwear-front-r ... 8wEALw_wcB

Ik heb deze. Super mooi, blijft ook op zijn plek met fietsen, en dat is echt fijn, want al het andere schuift naar de zijkant, laat de oksels vrij, en ongelooflijk solide. Ik heb een Duitse Herder en een Malamute. Beide groot, sterk, en fanatiek, en ik gebruik ze ook als trektuigen.

Ik heb deze ook,als tuig super fijn,maar onze duitse herder doet een soort wokkeldraai en komt uit het tuig.Geen idee hoe het kan.Ik had altijd K9 tuigen ,maar qua pasvorm zit deze beter ik heb nu een lus aan haar halsband gemaakt dat als ze haar wokkel doet in ieder geval nog aan haar halsband vast zit.Ze is een wat oudere pup en kan nog al eens hoog in drift raken als ze iets niet direkt mag.

Heb je hem wel aangesloten, want in het voorpand bij de buik zit elastiek, hij mag echt aansluiten wel.

Anders zou ik het echt niet weten, dan is ze gewoon heel handig :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:17

Nynkster schreef:
Denk wel hierom als je iets bevestigd aan voorste ring bij trekkende honden.

Citaat:
Er zijn ook zogenoemde ‘anti-trektuigjes’ op de markt, tuigjes met een horizontale borstband met aan de voorkant een ring. Hier maak je de riem aan vast en de hond trekt hierdoor minder. Wat veel mensen niet weten, is dat honden hierdoor uit balans raken. Je trekt namelijk de voorhand van de hond opzij, waardoor hij minder kracht kan zetten. Er is veel druk op de schoudergordel en als een hond constant scheef loopt, kan een hond hier behoorlijke klachten door krijgen. De hond moet dit namelijk compenseren en er kunnen blokkades in de rug ontstaan. Veel hondenfysio’s raden zulke tuigjes sterk af.

Een anti trektuig is een trainingshulpmiddel. Het is de bedoeling dat het je helpt je hond te trainen op netjes meelopen ipv jou meesleuren. Het is niet de bedoeling dat je hond continu in het tuig hangt. Doordat de hond 'opzij getrokken' wordt kun jij makkelijker zijn aandacht vragen, met aandacht voor jou kun jij hem vragen naast je te komen en te volgen. Ik leer ze dat eerst vrij strak aan, dat volgen laat ik daarna verslonzen, ze lopen dan met een slappe lijn mee, maar hoeven niet strak naast mij te blijven. Gaan ze wel in de lijn hangen dan vraag ik ze naast me, even weer wat strakker luisteren dan weten ze het weer.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:18

_lauraaa_ schreef:
@nynkestet: snap ik, maar wat is op vandaag wel nog acceptabel om te gebruiken? Slipketting mag niet want beschadigd de nek, halsbanden zijn slecht want ook hierbij nek en rugproblemen, normale tuigjes zijn ze nog sterker in gezien ze er lekker met hun hele gewicht in gaan hangen. Jaren terug een tuig geprobeerd met lijnen onder de oksel, hond ging er niet minder door trekken maar had wel hele oksels beschadigd.

Deze post is overigens niet aanvallend bedoeld!

Een goed passend normaal tuig icm opvoeding.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:19

Zo doe ik het ook idd Esther en dat werkt prima. Ik ben op zich helemaal niet anti hulpmiddel, zolang het maar goed gebruikt wordt. Ik heb een hond gehad waarbij ik altijd een slipketting gebruikte (shock) maar omdat ik op deze manier trainde hing hij altijd los, alleen bij het aanleren was het wel fijn dat ik iets meer te vertellen had :o

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:20

Ik denk idd dat de enige oplossing is veel
Trainen evt met een instructeur erbij. Tuig kan wel tijdelijk zijn zoals hierboven maar op den duur zal t wel schade aanrichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:25

Nynkster schreef:
Ik denk idd dat de enige oplossing is veel
Trainen evt met een instructeur erbij. Tuig kan wel tijdelijk zijn zoals hierboven maar op den duur zal t wel schade aanrichten

Eens, maar dat is met alles. Ik heb een keer iemand een antitrektuig zien gebruiken, zo een met lijnen onder de oksels in combinatie met een flexilijn (dus geen release)....... daar vind ik wel iets van, ja.

Maar een slipketting die verkeerd om zit, en dus continu strak staat, of goed zit en continu strak staat, richt ook schade aan.
En toch heb ik niet zoveel tegen op een hulpmiddel, als je het in combinatie met training gebruikt, en consequent en eerlijk bent. Zo een anti trektuig hoort los te hangen, een slipketting is niet bedoeld om continu strak te staan.

Hondjes lopen hier overigens altijd met tuig. Maar als je een Malamute herplaatser hebt die nooit geleerd heeft normaal aan een lijn te lopen, is het wel handig om iets meer te vertellen te hebben, en dan kun je later gewoon een goed passend, comfortabel tuig gebruiken dat nergens druk geeft.

cynthiar

Re: Welk hondentuig is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:46

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:48

stoer schreef:
https://www.wikkies.nl/
Deze website is van mijn nichtje.. Zij maakt alles op maat naar keuze.. Is vooral ook gericht op het niet kunnen ontsnappen..

Bedankt voor de tip die zien er goed en nog betaalbaar uit.Ik heb de link opgeslagen voor als ze uit haar tuig gegroeit is.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 00:44

Een trekkende hond gaat vaak alleen maar meer “hangen” in een tuigje. Daarbij heeft de trekkende hond ook totaal geen aandacht voor de baas. Ik denk dat je het beste veel aandachtsoefeningen kan doen; 2 m riem eraan, lopen en zodra hond voor je loopt, omdraaien en de andere kant op. Geen commando of koekjes bij deze oefening, het aandacht hebben voor de leider is immers een normale gang van zaken en geen commando zoals bv. zit.

En misschien toch open-minded zijn over andere riemen, zoals een halve slip of een haltie. De halve slip is aan de voorkant een gewone halsband, en het achterste deel is een slipketting. Je kan hiermee prima corrigeren en toch “snijdt” het niet zo als een volledige slipketting. De haltie vergt wel oefening, en zou ik aanleren onder professionele begeleiding, maar kan voor sommige honden (en baasjes) een uitkomst bieden. Alles natuurlijk samen met training. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 01:03

Ik vind de halti niet geweldig :=
Ik ben dan veel te bang dat ze aan de overkant een kat zien en een run nemen en de nek breken of zo...... Brrr ik zou m echt nooit durven gebruiken.....

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 01:12

Avalanche81 schreef:
Ik vind de halti niet geweldig :=
Ik ben dan veel te bang dat ze aan de overkant een kat zien en een run nemen en de nek breken of zo...... Brrr ik zou m echt nooit durven gebruiken.....

Wij hebben bij gebruik van de halti tevens een gewone halsband met lijn eraan zitten, halti wordt dus echt alleen gebruikt bij corrigeren. Ik snap je angst wel, ook één v/d redenen dat er een extra halsband om zit. Maar een hond die aandacht heeft voor jou ziet die kat als het goed is niet of vindt hem niet interessant. :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 01:41

Nynkster schreef:
Hier een Hurtta Weekend warrior tuig. Bevalt super.
Vind de tuigen van non-stop ook erg mooi!

[ [url=m/Hzqtsj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb deze ook bij mijn (te dikke dondersteen :+ ) zit erg fijn!

Afbeelding

Mijn kleine pup liep er niet lekker op dus die heeft een halsband, bij mijn andere 2 honden die hebben de julius die lopen daar weer lekker op. Blijft toch veel verschillen per hond!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 01:48

Hier de Hurtta Adventure. Bevalt ons erg goed

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 04:50

Ik ben niet opzoek naar halsbanden, slipkettingen, halti's of anti trektuigen.
Het probleem trekken aan de riem word onder begeleiding opgelost. En door consequent en duidelijk te zijn gaat dit ook prima met een harnas.

Ik ben dan ook alleen opzoek naar ervaringen met de verschillende merken en modellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 07:27

GDG schreef:
_lauraaa_ schreef:
@nynkestet: snap ik, maar wat is op vandaag wel nog acceptabel om te gebruiken? Slipketting mag niet want beschadigd de nek, halsbanden zijn slecht want ook hierbij nek en rugproblemen, normale tuigjes zijn ze nog sterker in gezien ze er lekker met hun hele gewicht in gaan hangen. Jaren terug een tuig geprobeerd met lijnen onder de oksel, hond ging er niet minder door trekken maar had wel hele oksels beschadigd.

Deze post is overigens niet aanvallend bedoeld!

Een goed passend normaal tuig icm opvoeding.

Opvoeding zijn we inderdaad mee bezig. Betreft een herplaatser die geen opvoeding heeft gehad. Voor hele verhaal mag je een pb sturen. Anti trektuig is voor ons nu ook tijdelijk.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 07:34

Ik ben ook aan het kijken naar een ander tuig. Onze pup Amerikaanse akita 4 mnd heeft mu een k9 maar net wat genoemd word, achter de oksels te weinig ruimte..
Iemand een goede tip voor een groeiende pup? de ruffwear sprak me wel aan.. Maar goed zou fijn zijn als het ruim verstelbaar zou zijn
Afbeelding

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 07:54

Onze Beagle draagt een Y tuig van Petlando. Ben er erg tevreden mee. Soms schuift het minimaal als de hond trekt. Mijn hond trekt niet maar wil vooral bij het zien van duiven/vogels wel eens flink naar voren springen en omdat Beagles toch gevoelig zijn voor nekhernia's zijn we van een halsband overgestapt naar een tuig.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:07

black_kelpie schreef:
Ik ben heel tevreden met de Ruffwear tuigen, inmiddels de 2e versleten (op bijna 9 jaar, valt mee :D ) en er komt nog wel weer een nieuwe.

Bij mijn hond zitten de meeste tuigjes niet helemaal lekker, ik heb er een boel gehad, maar deze zit eigenlijk perfect.

[ [url=m/8nBSpj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh die vind ik mooi. Is deze ook geschikt om mee te fietsen?

En wat is de functie van de derde gordel?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:18

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:26

Avalanche81 schreef:
Kaus schreef:
Ik heb voor mijn kelpie het Non Stop Line Harness en ik ben super tevreden. Mooi kwaliteit, perfecte pasvorm en mooi kleurtje :))

https://rundog.nl/short-half/372-non-st ... arnas.html

Ik vind die dus echt helemaal niets, schuift constant, en trekt scheef.

Ja dat kan. Bij mijn twee honden doet ie dat niet. En omdat mijn kelpie zo super smal is passen maar weinig tuigen hem. Tuigen zoals ruffwear zakken bij hem over het schouderblad. Dit tuig is voor ons dus ideaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:28

Vleddertje1 schreef:
Erg tevreden over dog copenhagen tuig, is een H tuig met
een ring voor( laag geplaatst) en een ring + handvat bovenop...

Heeft mooie pasvorm, valt wel iets klein, dus goed meten van tevoren.

https://www.dogcopenhagenshop.nl/p/tuig ... blauw/1816

Die ziet er ook goed uit. Die ring aan de voorkant snap ik niet helemaal.

Ben langzaamaan ook op zoek naar een nieuw tuig. Mijn huidige begint te slijten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:40

Ik ben geen fan van de halti, wel van de gentle leader, en wordt vanuit onze hondenschool ook veel aangeraden om door de pubertijd te komen (gecombineerd met blijven trainen).

De verhalen van hernia's en nek breken zijn nog nooit werkelijk gebleken. Ook bij de fysio's komen nooit klachten door gl's tevoorschijn. Nee, uiteraard moeten ze niet aan een flexi, laat staan aan een flexi eerst flink vaart mogen maken voor het einde van de lijn, maar dat is ongeacht aan wat voor correctiemiddel onverstandig.

Ik gebruik hier blaire.de sicherheits-norweger-geschirr, julius-k9, rogz-4-dogz Y-tuig en ruffwear webmaster harness. De ruffwear overcoat fuse en de ruffwear flagline harness staan ook nog op het verlanglijstje. Ik heb ook nog andere borsttuigen, maar alleen de julius en de blaire zitten goed, de rest zit te ruim om de middel en te strak op de oksels. Een hoop Y-tuigen zitten ontzettend in de oksel, dat belemmert ook de beweging.Zeker bijvoorbeeld de perfect-fit heeft daar een handje van.

blaire.de - je ziet dat hier de schouder ook mooi vrij blijft kunnen bewegen, de band gaat met de beweging mee op en neer en de oksel blijft mooi vrij. En dus een veiligheidstuig, wat voor deze hond van belang is in drukkere situaties.
Afbeelding

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:49

Onze hond durft ook wel trekken, vooral uit temperament. Sinds we met een tuigje wandelen in combinatie met een 3m lijn is dat alleen mr beter geworden. Nu, van mij mag hij ook spanning op de lijn zetten. Ik wandel met heupgordel, dus geen probleem. Het sleuren wil ik wel niet.

Ik heb toen redelijk wat opgezocht. Aanrader (afhankelijk van model van je hond:
Annyx
Non stop
Dogcopenhagen
Ruffwaer