Die discussie wordt toch al jaren gevoerd. Zowel in de politiek als hier op Bokt

Ik vrees een beetje dat dit weer uitdraait op een reltopicje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Schemerdier schreef:Het is niet 'officieel verboden' katten los te laten lopen, dit is een interpretatie van 2 juristen van een Eu verordening/richtlijn, dat wil nog niet zeggen dat deze gevolgd gaat worden.
Maar ze hebben misschien wel een punt. Al zou het bij ons thuis praktisch onmogelijk worden om onze katten op onze grond te houden, behalve als je echt een soort 'ren' zou maken.
Bloemetje75 schreef:https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/b ... plagen.amp
Ben wel benieuwd als katten niet meer buiten mogen loslopen en muizengif verboden wordt, hoe muizenplagen dan binnen de perken moeten blijven?
Mijn katten komen buiten, we wonen landelijk en hebben kippen en paarden aan huis. “Gelukkig” brengen ze per jaar 2 a 3 vogeltjes binnen en verder heel veel muizen, woelratten, jonge ratten etc.
_San87_ schreef:Schemerdier schreef:Het is niet 'officieel verboden' katten los te laten lopen, dit is een interpretatie van 2 juristen van een Eu verordening/richtlijn, dat wil nog niet zeggen dat deze gevolgd gaat worden.
Maar ze hebben misschien wel een punt. Al zou het bij ons thuis praktisch onmogelijk worden om onze katten op onze grond te houden, behalve als je echt een soort 'ren' zou maken.
Niet alleen EU richtlijnen. In de Nederlandse wet staan ook dergelijke teksten.
Ik denk wel dat het tijd is het kattenprobleem aan te pakken. Deze is veroorzaakt door de mens, dus moet ook door ons weer opgelost worden. Bijvoorbeeld door een fatsoenlijk castratieprogramma voor verwilderde katten, zodat die natuurlijk uitsterven en daarnaast meer bewustwording bij katteneigenaren dat hun lieve huistijger niet altijd zo onschuldig is en dat zij verantwoordelijk zijn voor de overlast die hun kat veroorzaakt.Bloemetje75 schreef:https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/b ... plagen.amp
Ben wel benieuwd als katten niet meer buiten mogen loslopen en muizengif verboden wordt, hoe muizenplagen dan binnen de perken moeten blijven?
Mijn katten komen buiten, we wonen landelijk en hebben kippen en paarden aan huis. “Gelukkig” brengen ze per jaar 2 a 3 vogeltjes binnen en verder heel veel muizen, woelratten, jonge ratten etc.
Vangkooien zijn een prima optie. Die worden hier ook gebruikt en zijn heel succesvol.
Schemerdier schreef:Ja, omdat men EU regelgeving dient over te nemen in de eigen wet
verootjoo schreef:Irene2 schreef:Ik vind het een hele interessante discussie en ook een hele moeilijke.
Zelf heb ik twee katten die zowel binnen als buiten leven en daarin dus geen grenzen hebben. Gelukkig wonen we buitenaf waardoor anderen geen last van ze hebben.
Ik vind vanuit de natuur van de kat dat het buiten zou moeten lopen, maar vanwege 1. het aantal dieren dat het doodt en 2. overlast dat het kan veroorzaken, begin ik er steeds meer aan te twijfelen.
Met name de aantallen kleine dieren die een kat doodt zit me wel dwars. 'Dat is de natuur' klopt ook niet helemaal, katten schijnen van oorsprong helemaal niet overal voor te komen.
Dus hier een kattenmens met gemengde gevoelens
Vanuit de natuur loopt elk dier los en hebben ze geen baasje/huis. Daarom zijn ze gedomesticeerd, om als huisdier te houden. Dat dat bij sommige katten niet zo goed lukt lijkt me eerder een reden om ze niet als huisdier te houden dan om de wet aan te passen aan de katten
Captain schreef:Citaat:De huiskat (Felix catus) is een van de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld, schrijven de onderzoekers in het Journal of Environmental Law.
Misschien moeten we de homo sapiens ook maar opsluiten, zover ik weet zijn dat namelijk de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld.
Ibbel schreef:Dit is een hele leuke interpretatie van een paar EU-wetten, door een paar theoretici die er van uit gaan dat een publicatie (die allang weer tegensproken is) onomstotelijk bewijst dat huiskatten zo'n enorm groot aandeel in het uitroeien van diersoorten zouden hebben. Hetgeen domweg niet het geval is (dat onomstotelijke bewijs dus - daahaag, juristen en rechtbank).
Wetenschappelijke publicaties gaan bovendien over groepen, en knappe jurist die kan bewijzen dat mijn [b]individuele kat een x-aantal vogels/reptielen/kleine zoogdieren heeft vermoord, op een dusdanige schaal dat het voortbestaan in gevaar komt. Gaat niet lukken. Daahaag, aanlijnplicht.[/b]
Bovendien zijn die EU-wetten hier niet voor bedoeld (maar gericht op stropen, bouwen in kwetsbare habitats etc).
En als laatste: hoe zien die twee theoretici het voor zich dat dit gehandhaafd gaat worden?
Nice try van twee onderzoekers die eens wat vaker buiten moeten komen...in de echte wereld.
8nnemiek schreef:In een drukke stad kan ik me er iets bij voorstellen, maar het zou natuurlijk van de zotte zijn om loslopende katten in het buitengebied te verbieden.
Het grootste deel van de inheemse roofdieren hebben we al zo goed als uitgeroeid in Nederland, en katten zijn juist ideaal om de muizenpopulatie op een natuurlijke manier onder controle te houden zonder dat ze kippen of ander vee iets aandoen.
Ibbel schreef:Enig idee hoe diep we na één jaar zonder katten door de muizen/ratten én vogels zouden moeten waden?