Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:39

Is dit nieuw dan ? :?
Die discussie wordt toch al jaren gevoerd. Zowel in de politiek als hier op Bokt :')

Ik vrees een beetje dat dit weer uitdraait op een reltopicje :=

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:39

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/b ... plagen.amp

Ben wel benieuwd als katten niet meer buiten mogen loslopen en muizengif verboden wordt, hoe muizenplagen dan binnen de perken moeten blijven?

Mijn katten komen buiten, we wonen landelijk en hebben kippen en paarden aan huis. “Gelukkig” brengen ze per jaar 2 a 3 vogeltjes binnen en verder heel veel muizen, woelratten, jonge ratten etc.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:40

Ja nog meer regeltjes... mijn katten komen buiten net als die van mijn buren en wij vinden dat allemaal prima. Volgens mij moet je dat gewoon met elkaar op kunnen lossen.

Dus nee, voor mij hoeven er niet nog meer regeltjes bij te komen. Nederland heeft er al genoeg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:40

Dit is een hele leuke interpretatie van een paar EU-wetten, door een paar theoretici die er van uit gaan dat een publicatie (die allang weer tegensproken is) onomstotelijk bewijst dat huiskatten zo'n enorm groot aandeel in het uitroeien van diersoorten zouden hebben. Hetgeen domweg niet het geval is (dat onomstotelijke bewijs dus - daahaag, juristen en rechtbank).

Wetenschappelijke publicaties gaan bovendien over groepen, en knappe jurist die kan bewijzen dat mijn individuele kat een x-aantal vogels/reptielen/kleine zoogdieren heeft vermoord, op een dusdanige schaal dat het voortbestaan in gevaar komt. Gaat niet lukken. Daahaag, aanlijnplicht.

Bovendien zijn die EU-wetten hier niet voor bedoeld (maar gericht op stropen, bouwen in kwetsbare habitats etc).

En als laatste: hoe zien die twee theoretici het voor zich dat dit gehandhaafd gaat worden?

Nice try van twee onderzoekers die eens wat vaker buiten moeten komen...in de echte wereld.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-11-19 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:41

Schemerdier schreef:
Het is niet 'officieel verboden' katten los te laten lopen, dit is een interpretatie van 2 juristen van een Eu verordening/richtlijn, dat wil nog niet zeggen dat deze gevolgd gaat worden.
Maar ze hebben misschien wel een punt. Al zou het bij ons thuis praktisch onmogelijk worden om onze katten op onze grond te houden, behalve als je echt een soort 'ren' zou maken.

Niet alleen EU richtlijnen. In de Nederlandse wet staan ook dergelijke teksten.

Ik denk wel dat het tijd is het kattenprobleem aan te pakken. Deze is veroorzaakt door de mens, dus moet ook door ons weer opgelost worden. Bijvoorbeeld door een fatsoenlijk castratieprogramma voor verwilderde katten, zodat die natuurlijk uitsterven en daarnaast meer bewustwording bij katteneigenaren dat hun lieve huistijger niet altijd zo onschuldig is en dat zij verantwoordelijk zijn voor de overlast die hun kat veroorzaakt.

Bloemetje75 schreef:

Ben wel benieuwd als katten niet meer buiten mogen loslopen en muizengif verboden wordt, hoe muizenplagen dan binnen de perken moeten blijven?

Mijn katten komen buiten, we wonen landelijk en hebben kippen en paarden aan huis. “Gelukkig” brengen ze per jaar 2 a 3 vogeltjes binnen en verder heel veel muizen, woelratten, jonge ratten etc.

Vangkooien zijn een prima optie. Die worden hier ook gebruikt en zijn heel succesvol.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:42

Twee juristen denken dat,zei ze in het journaal,dus dat is wel enige nuance.Nu komen mijn katten idd de tuin niet uit en heb ik binnenwatjeskatjes. Maar eigenlijk waren ze toch bedoelt om de ratten en muizen wat in te tomen.
Wij zijn dan haast verplicht om gif te zetten en dat is ook weer niet gezond voor uilen en zo die hier zitten,om de .Bij de paarden lopen wel katten los,wilde katten uit een asiel op onze eigen 4 ha en ik neem aan dat ze in de weien rond ook lopen.
Voor mij zouden katten in woonwijken wel vast mogen ivm overlast en hun eigen veiligheid

R_oo_s

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:43

Ik vraag mij dan af , zijn er geen belanbrijkere zaken om je druk over te maken ? <<)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 10:45

Handhaven, als je als katteneigenaar wordt aangeklaagd dat je kat losloopt. Wat mag gewoon in Nederland zul je je er aan moeten houden. Hoewel mijn directe buren geen katten hebben, is er een enorm katten last in onze wijk. Veel verwilderde kattem of bazen die er niet veel naar omkijken. Veel gevechten (liefst s nachts) veel dode vogels, kattenstront en het ergste nog van alles.

Een aantal honden die met muilkorf moeten lopen omdat ze waren aangevallen door een van die katten. Er zitten een paar valse loeders tussen die bewust honden aanvallen die aan de lijn zitten. Alleen als een van de honden zich verdedigt en de kat sneuvelt. Moet de hond gemuilkorfd worden. {:)-:( vreemd eigenlijk. Mijn honden hebben helaas ook al aardig wat keren kattennagels in hun kop gehad door zo n kreng. En ja die twee van mij haten katten nu echt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-11-19 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:46

_San87_ schreef:
Schemerdier schreef:
Het is niet 'officieel verboden' katten los te laten lopen, dit is een interpretatie van 2 juristen van een Eu verordening/richtlijn, dat wil nog niet zeggen dat deze gevolgd gaat worden.
Maar ze hebben misschien wel een punt. Al zou het bij ons thuis praktisch onmogelijk worden om onze katten op onze grond te houden, behalve als je echt een soort 'ren' zou maken.

Niet alleen EU richtlijnen. In de Nederlandse wet staan ook dergelijke teksten.

Ik denk wel dat het tijd is het kattenprobleem aan te pakken. Deze is veroorzaakt door de mens, dus moet ook door ons weer opgelost worden. Bijvoorbeeld door een fatsoenlijk castratieprogramma voor verwilderde katten, zodat die natuurlijk uitsterven en daarnaast meer bewustwording bij katteneigenaren dat hun lieve huistijger niet altijd zo onschuldig is en dat zij verantwoordelijk zijn voor de overlast die hun kat veroorzaakt.

Bloemetje75 schreef:

Vangkooien zijn een prima optie. Die worden hier ook gebruikt en zijn heel succesvol.

Ja, omdat men EU regelgeving dient over te nemen in de eigen wet :)*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:46

R_oo_s schreef:
Ik vraag mij dan af , zijn er geen belanbrijkere zaken om je druk over te maken ? <<)

Want het een kan niet tegelijk met t ander <<) ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:47

Schemerdier schreef:
Ja, omdat men EU regelgeving dient over te nemen in de eigen wet :)*

Ook voor men EU regelgeving over moest nemen stonden die regeltjes er al :)*.

Daarnaast betekent dat dus wel dat de regelgeving gevolgd wordt, anders zou er niks over in de Nederlandse wet staan. Dat er een gedoogbeleid is, is een andere kwestie.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 27-11-19 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:47

verootjoo schreef:
Irene2 schreef:
Ik vind het een hele interessante discussie en ook een hele moeilijke.

Zelf heb ik twee katten die zowel binnen als buiten leven en daarin dus geen grenzen hebben. Gelukkig wonen we buitenaf waardoor anderen geen last van ze hebben.
Ik vind vanuit de natuur van de kat dat het buiten zou moeten lopen, maar vanwege 1. het aantal dieren dat het doodt en 2. overlast dat het kan veroorzaken, begin ik er steeds meer aan te twijfelen.

Met name de aantallen kleine dieren die een kat doodt zit me wel dwars. 'Dat is de natuur' klopt ook niet helemaal, katten schijnen van oorsprong helemaal niet overal voor te komen.

Dus hier een kattenmens met gemengde gevoelens :')

Vanuit de natuur loopt elk dier los en hebben ze geen baasje/huis. Daarom zijn ze gedomesticeerd, om als huisdier te houden. Dat dat bij sommige katten niet zo goed lukt lijkt me eerder een reden om ze niet als huisdier te houden dan om de wet aan te passen aan de katten :+

Ik snap je punt. Maar je kunt mensen niet verbieden dieren te houden, wel hoe ze dieren moeten houden.

Edit: Wordt hier meermaals gezegd: Inderdaad, laat je katten castreren. Ik zie nog zoveel kittens aangeboden onder de noemer 'boerderijkat'. Zo super super onnodig. :\

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:49

Dat is een nare situatie TS. Bij mij in de buurt is het eigenlijk alleen maar heel leuk en genieten we enorm van elkaars dieren.

Daarom vind ik dat problemen ter plekke aangepakt moeten worden en niet weer doormiddel van een wet waardoor het hele land weer de dupe is. Los het met elkaar op en overlast is sowieso iets wat al niet mag dus daar heb je geen extra wet voor nodig. Een wijkagent of handhaver zou al wat moeten kunnen met de huidige wetgeving.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:50

Het stikt hier van de wilde katten in het buitengebied, en reken maar dat die een groot aandeel hebben in het bestrijden van muizen/ratten/mollen. Maar goed, dit aanpakken past wel precies in de voorspelling die professionele ongediertebestrijders een aantal jaren geleden al deden, ongedierte gaat een groot probleem worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:51

Graag!

Maandagochtend een kat aangereden, hij kon nog wegrennen en verschool zich ergens waar ik niet bij kon komen.
Nog gezocht met de dierenambulance maar er was geen doorkomen aan.
Ik weet dus niet of de kat het overleefd heeft.

Houd je kat gewoon op eigen terrein.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:52

In een drukke stad kan ik me er iets bij voorstellen, maar het zou natuurlijk van de zotte zijn om loslopende katten in het buitengebied te verbieden.
Het grootste deel van de inheemse roofdieren hebben we al zo goed als uitgeroeid in Nederland, en katten zijn juist ideaal om de muizenpopulatie op een natuurlijke manier onder controle te houden zonder dat ze kippen of ander vee iets aandoen.

Anoniem

Captain schreef:
Citaat:
De huiskat (Felix catus) is een van de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld, schrijven de onderzoekers in het Journal of Environmental Law.

Misschien moeten we de homo sapiens ook maar opsluiten, zover ik weet zijn dat namelijk de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld. :+

_/-\o_

secricible

Ibbel schreef:
Dit is een hele leuke interpretatie van een paar EU-wetten, door een paar theoretici die er van uit gaan dat een publicatie (die allang weer tegensproken is) onomstotelijk bewijst dat huiskatten zo'n enorm groot aandeel in het uitroeien van diersoorten zouden hebben. Hetgeen domweg niet het geval is (dat onomstotelijke bewijs dus - daahaag, juristen en rechtbank).

Wetenschappelijke publicaties gaan bovendien over groepen, en knappe jurist die kan bewijzen dat mijn [b]individuele kat een x-aantal vogels/reptielen/kleine zoogdieren heeft vermoord, op een dusdanige schaal dat het voortbestaan in gevaar komt. Gaat niet lukken. Daahaag, aanlijnplicht.[/b]

Bovendien zijn die EU-wetten hier niet voor bedoeld (maar gericht op stropen, bouwen in kwetsbare habitats etc).

En als laatste: hoe zien die twee theoretici het voor zich dat dit gehandhaafd gaat worden?

Nice try van twee onderzoekers die eens wat vaker buiten moeten komen...in de echte wereld.

Wat is dit nu voor argument? :') Je tekst snijdt echt totaal geen hout... dat zie je zelf hopelijk ook? Alle richtlijnen en wetten zijn gebouwd op de wetenschappelijke onderzoeken en niet op n=1, duh....

Ik hoop dat iemand zich geroepen voelt inderdaad die rechtzaak tegen de staat aan te spannen. Kan ik niet is wil ik niet, dan moeten ze maar een oplossing vinden voor het handhaven. Bij honden lukt het ook prima.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:56

Graag ! Toen ik van de week door mijn tuin liep om zaad voor de vogels neer te leggen, zat mijn keuken onder de poep. Ik had dus door een grote kattendrol gelopen. Bah !
Ze poepen dagelijks in zowel mijn voor als achter tuin.
En als klapper op de vuurpijl een door midden gebeten koolmees in de waterbak.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:57

8nnemiek schreef:
In een drukke stad kan ik me er iets bij voorstellen, maar het zou natuurlijk van de zotte zijn om loslopende katten in het buitengebied te verbieden.
Het grootste deel van de inheemse roofdieren hebben we al zo goed als uitgeroeid in Nederland, en katten zijn juist ideaal om de muizenpopulatie op een natuurlijke manier onder controle te houden zonder dat ze kippen of ander vee iets aandoen.

Op stal hadden we 4! katten rondlopen en toch nog veel muizen. Ja hier en daar werd er wel eentje gepakt, maar we merkten dat de katten toch voor de gemakkelijkere prooien gingen als jonge vogeltjes. De muizen zijn pas echt drastisch in aantal teruggenomen met de komst van 1! Jack Russel. :')

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:01

En straks huilen als het aantal muizen toeneemt jaa!!! Ik snap de logica erachter maar hier is het hartstikke gezellig qua loslopende poezen :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:01

Sinds de domesticatie van de kat is de kat een onderdeel van 'ons' ecosysteem geworden.
De heren theoretici/onderzoekers maar vooral non-biologen/non-ecologen hebben geen idéé wat er gebeurt als je een predator uit een ecosysteem-in-evenwicht haalt.

Enig idee hoe diep we na één jaar zonder katten door de muizen/ratten én vogels zouden moeten waden?

lauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:03

Wij hebben recent 2 katten genomen, maar die zullen niet naar buiten gaan. Misschien eens aan een tuigje, maar verder niet.
Ik wou toch katten de buurman toch niet?
Als ik s'avonds door Groningen liep kon ik soms wel 50 katten tellen.

Wat ik wel vind, is dat je de regels niet van de 1 op andere dag in kan voeren. Wat ik dan wel weer van alle regels vind.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:03

Ibbel schreef:
Enig idee hoe diep we na één jaar zonder katten door de muizen/ratten én vogels zouden moeten waden?

Zouden andere inheemse roofdieren die op muizen en vogels teren dan juist niet gaan opbloeien? Eerste waar ik aan denk is roofvogels, vossen,... Oooh, misschien zien we dan zelfs meer dassen.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:04

Dat wordt nog een hele uitdaging met 4 katten en 2,5 hectare land. Opsluiten schiet het doel, namelijk muizen vangen, ook nogal voorbij. Overigens hebben de meeste buren ook katten die ook wel eens bij ons lopen en dit gebeurt andersom natuurlijk ook.