Muizen in huis, katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:53

Toen ik nog bij mijn ouders op een boerderij woonde, hadden we een stokoude kat. Absoluut geen muizenvanger, maar nooit muizen in huis. Toen hij overleed zagen we na 2 dagen elke dag meerdere keren een muis in huis. Er liepen nog wel katten (en wel muizenvangers) in de schuren buiten.

We hebben kort daarna een nieuwe kat in huis genomen en direct nooit meer een muis gezien. Kortom, voor ons bleek de aanwezigheid van een niet-jagende kat alleen al voldoende om de muizen te verjagen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:54

Britta31 schreef:
Maar lokken ook muizen :)

Idd ik had een muis in huis door de kippen van de buren. Nu een kastje in het stopcontact met ultrasoon geluid. Geen muis meer gezien. Hangt er nu 4 weken.

meisje2000

Re: Muizen in huis, katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:11

Jr mag mijn kat wel lenen. Die van mij komt dageliks.met 6 tot 10 muizen en ratten thuis. En dan weet ik niet eens wat hij tussendoor nog allemaal te pakken krijgt. Die van mij is een echte jager. Je kan altijd eens bij asiels lanhmgs gaan en kijken. Of je ook een vanger vind is een tweede maar kijken en of informeren kan altijd

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:12

SusanH schreef:
Britta31 schreef:

Idd ik had een muis in huis door de kippen van de buren. Nu een kastje in het stopcontact met ultrasoon geluid. Geen muis meer gezien. Hangt er nu 4 weken.

Buren verderop hebben zo'n kastje. Ik wordt er stapelgek van als ik bij ze op bezoek ben, hij gaat dan dus ook uit.. :') De eerste keer wist ik niet waar het vandaan kwam. Dus ik zo; "Uuuuh, ik geloof dat er een apparaat bij jullie niet helemaal oke is?" Na een grondige inspectie bleek het dus een apparaatje te zijn dat juist wel zn werk deed. :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:15

Ik heb gelukkig geen muizen in huis, maar wel een kat buiten. Deze vang elke dag wel een muis. Ik heb het idee dat ze de overlast wel laag houdt. Maar ze is erg territoriaal en verlaat ons erf nauwelijks. Heb je een kat die gaat zweven zal het een stuk minder zijn. Ik vind dat je met levende vallen het probleem alleen maar verplaatst als ze al niet gewoon terugkomen.

Toen ik een tijd overlast had van ratten heb ik wel met gif gewerkt. Maar dat gebeurd niet bij 1 rat, maar had echt een plaag in de schuur. Ik had vorig jaar last van muizen in de CV (schuur) na het plaatsen van (dodelijke) vallen heb ik heb probleem opgelost (samen met het afsluiten van openingen waardoor ze binnen konden komen.)

Met een automatische voederautomaat probeer ik het mee-eten met de kippen te verminderen en de kippen laten zelf weinig graan liggen. Verder zit al het voer in tonnen, dus kan het ongedierte er niet bij.

Ik vind die hoge frequentiegeluiden-kastjes verschrikkelijk. Een vriend heeft hem in de auto. Ik kan er niet in de buurt staan.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 12:18

SusanH schreef:
Britta31 schreef:

Maar dat kastje horen de honden ook denk ik?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:26

Mlies schreef:
SusanH schreef:

Maar dat kastje horen de honden ook denk ik?

En katten ook...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:46

Honden en katten heb ik niet dus geen idee. Wij horen het niet, ook onze dochter van 9 niet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:02

Antwoord op je OP: ja!

Wij hebben twee katten van het zwerfkatten project van de dierenbescherming geadopteerd. Dit zijn niet sociale katten. Je kunt ze niet benaderen/aaien. Maar zij zijn ontzettend goede muizen- en rattenvangers. Ik vind dagelijks meestal een lijk of 4. Ik weet dat de kater ze daadwerkelijk opeet, de poes niet. Sinds wij deze twee katten hebben horen wij niets meer in huis (ze zaten op zolder boven onze slaapkamer) en vind ik ook geen muizenkeutels. De katten zitten in de garage/zolders boven de stallen dus niet in huis. Wel is de garage en het stalgebouw geschakeld aan ons woonhuis maar de katten kunnen niet op de zolders van het woonhuis komen.

De dierenbescherming/het asiel stelt een aantal eisen zoals een droge/warme slaapplek en onbeperkt bijvoeren. Er zijn genoeg niet sociale katten op zoek naar een fijne plek op de boerderij! Misschien is dit voor hen een optie?

Maar na een jaar kan ik de poes zelfs aaien. Alleen ik. Ik ben de vrouw die iedere dag naast onbeperkt brok ook nog vlees of vis komt brengen. Dat waardeert ze geloof ik :D

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:18

Wij hebben hier bij de kippen ook last van muizen. Ik zet een grote (vooral diepe) plastic opslagbak van ikea neer, met daarin een geopende pot/ lik pindakaas. Muizen gaan de bak in, maar kunnen er niet meer uit. Werkt als een tierelier

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 18:11

Dank voor alle reacties! Ik geef het door. Als er een kat komt wordt het inderdaad een (verwilderde) muizenjager via het asiel, maar dat is inderdaad ook meer een lange termijn oplossing.

Kastje met geluid is dus geen optie helaas.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:19

Serenity350 schreef:
Tjah, ligt denk ik ook een beetje ligt aan waar je woont. Wij hebben drie katten, waarvan 2 overdag standaard buiten zijn (en inderdaad heel wat muizen vangen). Maar de muizen blijven. Ook een rattennest achterin de tuin. Zo nu en dan vind ik een dode rat die te grazen is genomen door een kat, maar weg gaan ze niet. Bijna dagelijks vind ik wel een muis (1 kat vangt ze enkel, en eet ze niet op maar verzameld ze op speciale plekken) Voedsel maar ook het dierenvoer moet daarom steevast in afgesloten tonen. Laatst een zak kippenvoer in de bijkeuken laten staan voor een nacht, de volgende dag zat er een gat in de zak.

Woon je in een gebied met veel muizen, dan zullen ze er toch zijn. Ik ga ook geen gif gebruiken, teveel dieren op en om het terrein die ik juist niet kwijt wil (ook wilde dieren). We zorgen gewoon dat we er goed om denken om geen voedsel open en bloot te laten staan.

dit dus

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:48

Wij wonen sinds een jaar buiten af en hebben onze twee katten meegenomen.
Toen ik dit huis ging schoonmaken was het echt vergeven van de muizenkeutels, echt overal :r
Ik heb alles in afsluitbare bakken zitten en gezorgd dat de katten overal kunnen komen, ook achter dakbeschot, in de voorraadkast etc. Het helpt echt heel goed. De ene kat heeft muizenvangen als hobby en geeft al haar muizen aan mij -O- de ander heeft het hier nu geleerd en vreet ze ook op. (en kotst ze daarna weer uit)
Vooral rond deze tijd wanneer het kouder wordt willen de muizen naar binnen maar nu dus niet meer.
Gif wil ik ook niet want er zitten hier veel uilen en buizerds, ik wil die niet ook vergiftigen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:52

Ik woon ook midden in het bos met paarden aan huis. Genoeg bijgebouwen en stallen, leuke plekken voor muizen. Mijn katten vangen als een tierelier, maar deze tijd van het jaar is het bijna niet in toom te houden. De rest van het jaar houden ze de muizen populatie zo in peil, dat ik geen last van ze heb. Ze zijn er dan wel, maar nestelen zich niet in dekjes, dekens en jassen, etc.

Op het moment is het zo erg dat als ik 5 minuten een emmertje voer laat staan dan zitten de muizen er op waar je bij staat. :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:56

Ik wil ze alleen niet in huis, in de schuur zitten ze wel maar daar is gewoon niet tegen te vangen. Ook daar heb ik alle voer en alles waar ze in kunnen nestelen in afsluitbare bakken zitten.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:24

Ik heb 6 katten voor die dikke, smerige, vieze, grote spinnen :+
Je moet wel de juiste kat vinden die ook achter muizen aan gaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:42

Jessix schreef:
Ik woon ook midden in het bos met paarden aan huis. Genoeg bijgebouwen en stallen, leuke plekken voor muizen. Mijn katten vangen als een tierelier, maar deze tijd van het jaar is het bijna niet in toom te houden. De rest van het jaar houden ze de muizen populatie zo in peil, dat ik geen last van ze heb. Ze zijn er dan wel, maar nestelen zich niet in dekjes, dekens en jassen, etc.

Op het moment is het zo erg dat als ik 5 minuten een emmertje voer laat staan dan zitten de muizen er op waar je bij staat. :')

Je hebt gewoon meer personeel nodig :D :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:01

Cowgirl schreef:
Je hebt gewoon meer personeel nodig :D :j

Eigenlijk wel ja! :D

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:24

Euh... Ik heb muizemvalletjes staan. En weet je hhoe het komt dat ik ze heb af en toe??... Mijn kat neemt ze mee het huis in om gezellig samen te gaan spelen ^)