Muizen in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:00

Anoniem schreef:
Azmay schreef:
Hihi ik denk dat je dezelfde vangt op die manier, binnen een aantal kilometer lopen ze rustig terug namelijk en buiten die afstand verhongeren ze gewoon. Zo vriendelijk is het dan ook niet meer :Y)

:j Die muis die jij achter buiten zet is eerder terug op zijn stekkie binnenshuis dan dat jij de deur dicht hebt gedaan.
Een "muisvriendelijke" val vind ik het naarste wat je het beestje kunt aandoen, de enorme stress die ze hebben in dat ieniemini kooitje is echt zielig. Dan liever gewoon een ouderwetse klem, in de meeste gevallen is de muis dan in een keer dood.

Een paar uur in een kooitje is zielig, maar in een klem waar ze ofwel direct dood zijn of niet dood maar verminkt en een paar uur liggen te spartelen is wel ok ? -O-
Ze zijn van buiten gekomen, dus gaan ze maar terug naar buiten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:04

Wij hadden vorig jaar muizen in de schuur.
Vraten echt alles kapot.
Eerst met ouderwetse klemmen geprobeerd.
Telkens pindakaas eraf en klem nog open.
Wekenlang getobd met die dingen.
Toen eens gefilmd en die beesten waren handig joh!

Toen maar een elektronische muizenval gekocht.
Gezien ik die vallen ook wel dieronvriendelijk vond.
Binnen 24 uur hadden we ze allemaal.

Diervriendelijk en weinig gedoe verder.
Beestjes zijn met 2 sec weg.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:04

Een muis in huis is op zich niet erg. Vrienden van ons hadden dat ok en voerden het beestje elke avond. Het was er maar een, en die is daar jaren geweest.

Zelf heb ik veel muizen en ratten, maar ook katten en steenmarters. Kennelijk helpt het niet voldoende om ze weg te houden. Heb al veel muizen gevangen met een van een voerton gemaakt muisvriendelijke val (instructies op internet te vinden, makkelijk en de voerton blijft heel. We doen wat stro op de bodem en brengen de muizen naar een afgelegen leegstaande boerderij, een paar km hiervandaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:06

En dan komen ze net zo hard weer terug, als je ze buiten uit zet. Als je buitenaf woont is dat misschien nog te doen maar in een woonwijk niet handig.

Ik heb even wat research gedaan en voor onder de 20 euro een apparaatje gevonden wat volgens de reviews goed zou moeten werken. Dat vind ik het proberen waard. Mocht dat niets uithalen kan ik altijd nog klemmen proberen. Maar ik maak ze liever duidelijk dat het hier niet gezellig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:06

Direct dood vind ik zeker weten beter dan al die stress voor het beestje ja. Uitzetten binnen 3 km heeft geen zin, want ze komen terug naar wat zij vinden dat thuis is. Uitzetten buiten 3 km betekent ook de dood voor het beestje, maar dan langzamer, want onbekend terrein, terretorium van een andere muis en roofdieren.
Ik dacht heel goed gedaan te hebben aan het vangen en uitzetten van een ongewenst huisgenootje, tot ik van iemand van de pestdierenbestrijding te horen kreeg dat ik het beestje nu ook de dood in had gejaagd. :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:18

Ninx schreef:
Wat er erg aan een muis? Als je zorgt dat eten heel goed opgeborgen is en ze nergens bij kunnen, is de interesse vlot weg.
Bovendien is het een diertje dat maar een paar cm groot is, niks engs aan.

Dat ze overal waar ze lopen urine achter laten (muizen zijn incontinent). Gek genoeg zitten ze nooit aan het eten, maar knagen ze aan alles van plastic tot hout.
iedere winter is het bij ons ook weer bal. Zie je er 1 dan kun je erop wedden dat er een hele kolonie zit.
S avonds als ik rustig voor de TV hoor ik ze zelfs knagen en piepen als ze weer eens ruzie hebben.
Laatst heeft mijn man er per ongeluk 1 doodgetrapt in de keuken. Kwam net onder de plint uitlopen toen mijn man zijn voet neerzette. Ben altijd bang voor kortsluiting want ze knagen ook aan kabels en stroomdraden.
Valletjes zetten helpt helemaal niks. Zet je ze buiten, zitten ze zo weer binnen.

Het enige dat goed helpt (heel vervelend) is gif. Of een goed jagende kat. Maar dat gaat helaas hier niet met onze 3. honden. Muizen en ratten in woonwijken in de stad worden een steeds groter probleem.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-10-19 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:18

Ik had het ook!
Woon hier nu 22 jaar en nog nooit een muis gezien maar drie weken geleden zag mijn man er al eentje en ik een paar dagen erna, liep gewoon ‘s avonds in de huiskamer!
Heb inderdaad ook een gat van de kabels maar heb het nu dichtgestopt met aluminiumfolie en heb gif neergezet voor het geval dat maar daar is nog niets vanaf.
Ben er niet bang voor maar vind het vreselijk goor.

Deoro

Re: Muizen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:31

Hier ook last gehad. Allerlei diervriendelijke vallen geprobeerd, niks. Zo'n stekker in het stopcontact, niks. Klapval, niks. Uiteindelijk een keer met gif opgelost (zielig ja, maar wat dan?) En een keer (waar gif niet wenselijk was) met zo'n lijmval op zijn route. Dit werkte het best en direct, maar dan wel erbij blijven om hem gelijk uit zijn lijden te verlossen.

Vind beide zielig ja, maar moest/wilde er toch vanaf en de andere manieren werkten niet.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:40

Lijmvallen mogen gelukkig niet meer.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:43

Het gat waar de muizen doorheen komen, kun je het beste helemaal dichtproppen met stalen pannensponsjes. Daar knagen ze namelijk niet doorheen, maar het sluit ook niet zo af dat er brandgevaar ontstaat. Daarna nog een paar keer een val zetten om te checken of je er echt vanaf bent. Hier kwamen ze uit de kruipruimte door een leidinggat. Ben er nooit achtergekomen hoe ze in die kruipruimte gekomen zijn, maar ze zitten in ieder geval niet meer in huis. Onze twee katten deden niks, trouwens :+

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:47

Ik heb jaren geleden eens een valletje bij mijn konijnenhok dat in de schuur bij de paarden stond, geplaatst. In een week zeker 30 muizen gevangen. Ze liepen er zelfs in toen ik op een meter of 2 afstand met iemand stond te praten. Ben er mee gestopt, toen ik de muizenval op een dag kwijt was (stond niet meer op het konijnenhok) en er een muis in vond die met val en al aan haar gebroken pootje zich naar een "veilige"plek had gesleept. Die oogjes.....zo zielig toen ze naar me omhoog keken....en toen moest ik hem dus met een schep uit zijn lijden verlossen.....dat vond ik echt niet leuk. Dus hier geen valletjes meer.

Maar ik hem nu een muizenvangende hond :) . Die wordt helemaal wild als ze een muis ziet. Van de week rende er een muis voor ons door de goot van de straat, toen we een rondje gingen wandelen. Ik zeg tegen mijn man, daar rent een muis. Muis springt op de stoep, rent de stoep over, hond aan de riem springt er achter aan.....en dat was de muis..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:49

Kikka schreef:
Het gat waar de muizen doorheen komen, kun je het beste helemaal dichtproppen met stalen pannensponsjes. Daar knagen ze namelijk niet doorheen, maar het sluit ook niet zo af dat er brandgevaar ontstaat. Daarna nog een paar keer een val zetten om te checken of je er echt vanaf bent. Hier kwamen ze uit de kruipruimte door een leidinggat. Ben er nooit achtergekomen hoe ze in die kruipruimte gekomen zijn, maar ze zitten in ieder geval niet meer in huis. Onze twee katten deden niks, trouwens :+

Dank voor de tip. Ik denk ook dat ze zo binnenkomen andere ingang kan ik niet verzinnen.

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:56

Macs schreef:

In België wel. En ja vind het ook zielig. Maar als je er bij blijft en hem direct helpt lijdt hij minder dan wanneer hij vergaat door vergif of halfdood in een klem zit. Ik vind alle manieren zielig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:58

Macs schreef:

Weet dat ze afgelopen jaar nog door een professioneel bedrijf in een zorghuis werden gebruikt, die arme beesten sleepte soms nog dagen door de woonkamer met een half verplakt lijf |(

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:10

Hier ontdekten we een maand terug muizen op zolder. Ze hadden zich tegoed gedaan aan een zak hondenbrokken. En het was er zéker niet eentje. Ik heb 4 vallen op zolder gezet en 3 in de schuur aangezien ze daar ook zaten. Inmiddels heb ik 21 muizen gevangen, 13 binnen en de rest in de schuur. En toen werden ze de vallen te slim af en vraten ze ze leeg zonder ze af te laten gaan. Nu staat er gif. Beestjes helemaal prima, maar niet op m'n zolder en ik wil ook graag m'n figuur in de schuur weer gebruiken. Vorig jaar was het een enorme plaag en dat zal nu niet beter zijn, dus ik neem m'n verantwoordelijkheid maar eens.

Ze zijn vies, ze vreten alles kapot, planten zich als een razende voort en ze zijn met veel en veel te veel, dus in die zin heb ik geen moeite ze dood te maken.

De vallen leeggooien vind ik uiteraard wel naar, en toen er laatst 2 kleine muisjes samen in een val zaten heb ik ook even een traantje gelaten. Zielig, ja. Maar ook nodig.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:15

Ik heb 2 x muizen in huis gehad. In frankrijk ving ik er met redelijk normale vallen (een buisje waar ze in lopen die dichtgaat en dan pas klapt) 2 of 3 muizen per dag per val! Stonden er 4... Maar was dan ook in buitengebied. Mijn katten vingen er ook nog dagelijks. In huis werd de overlast daardoor wel teruggebracht naar nihil.

In ons nieuwe huis heeft de buurvrouw tijdens het verbouwen perongeluk een gat in onze muur geslagen... Daarna hadden we opeens last van muizen. Meerdere vallen maar erin gaan deden ze niet. Uiteindelijk tegen mijn zin gif gezet en 6 dode muizen gevonden. Er zullen vast nog ergens lijkjes liggen wat ik echt geen fijn idee vind. We hebben geen muizen meer gezien... Vind het alleen zo vreselijk sneu einde.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:27

Mijn opa en oma hadden brand in huis doordat er een muizennest bij de motor van de diepvries zat en aan het isolatiemateriaal waren gaan knagen. Kortsluiting als gevolg en dus brand door het nestmateriaal.
Het is godzijdank bij uitgebrande bijkeuken gebleven omdat het overdag was en mijn opa net van zijn rondje met de hond thuis kwam.
Je moet er niet aan denken dat dat ‘s nachts gebeurd zou zijn.
Kortsluiting en branden door knaagdieren is een groot probleem.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:57

Hier laatst ook een muis, in ons gloednieuwe huis. Hiervoor woonde we in een oud huis, van 100 jaar oud. Geen muis te bekennen. Nu in het nieuwe huis, een muis. Beestje met een klem gevangen, was gelukkig de enige. Op stal ook geregeld een muis. Vaak vangt de hond (boerenfox) de muis en anders pech. Daar kan ik wel mee leven, maar in huis, echt niet. Dat "bange" gevoel, als je een lade open wilt trekken, gadver :-(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:21

Mijn moeder woont midden in de polder in een verbouwde veldschuur. Je kan wel raden dat muizen heel graag onder zo’n verwarmd huisje verblijven in de winter. En dat gaat ontzettend stinken kan ik je vertellen. Dus ze heeft van die piepers hangen maar ook dat werkt niet echt. Ja ze blijven weg uit de woonkamer maar ze zitten onder de houten vloeren. Dus toch maar vergif want het zijn er zoveel dat je niet kan vangen. En echt onder de vloer kom je ook niet. En vergif is inderdaad niet leuk, niet voor de muizen maar ook voor ons niet, want tig rottende muizen onder je vloer is echt niet leuk. Duurt een week en dan gaat de stank weg. Ik denk dat er heel kerkhof onder de vloer ligt als je het ooit zou weghalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:29

Gisteren kwam ik ook opeens een muis tegen op de trap. Die rende hard naar beneden en verdween de badkamer in... we hebben het even in de gaten gehouden en zodra m'n vader 'm door de gang zag lopen riep hij "HAAL EEN KAT". Dus poeslief 1 en poeslief 2 die lief lagen te slapen bij de kladden gegrepen, de gang in gelaten en binnen 10 seconden was ie er geweest (ik heb gelukkig katten die er niet mee spelen maar 'm gelijk slachten en daarna opeten). Scheelt weer kattenvoer.

Dus ik zou toch een kat proberen te lenen. Werkt zeer efficient. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-19 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:29

Azmay schreef:
Macs schreef:

Weet dat ze afgelopen jaar nog door een professioneel bedrijf in een zorghuis werden gebruikt, die arme beesten sleepte soms nog dagen door de woonkamer met een half verplakt lijf |(

Bedrijven mogen met vergunning ze nog wel gebruiken ja. Vreselijk, valt niet goed te praten deze manier! :n

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:43

Ouderwetse van met pindakaas werkt het beste. Verder bij alle kiertjes en gaatjes en in de kruipruimte stukjes spons gedrenkt in pepermuntolie leggen. Vooral dat laatste heeft enorm geholpen. Huis rook fris en geen muis meer te bekennen. Pepermuntolie kun je bij de apotheek bestellen. Flink aantal druppels op een stukje spons doen en dat op de routes leggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 16:18

rabbeltje schreef:
Ouderwetse van met pindakaas werkt het beste. Verder bij alle kiertjes en gaatjes en in de kruipruimte stukjes spons gedrenkt in pepermuntolie leggen. Vooral dat laatste heeft enorm geholpen. Huis rook fris en geen muis meer te bekennen. Pepermuntolie kun je bij de apotheek bestellen. Flink aantal druppels op een stukje spons doen en dat op de routes leggen.

Ik weet niet waar hij loopt dus dat heeft weinig zin. Kat lenen wil ik niet. Ik vind uit de woonkamer blijven prima :j dus als dat apparaat daarvoor kan zorgen ben ik al blij.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:25

Toen wij in ons huis zijn gaan wonen dat enkele jaren leeggestaan heeft hadden we ook af en toe een muis in huis. Die kwamen via een kier in de garagedeur naar binnen. Gewoon met ouderwetse muizenvallen met pindakaas gevangen. Inmiddels nergens meer last van (ff afkloppen haha).