Hersenwerk voor honden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 18:04

Leuke dingen komen er voorbij :D :D ik denk dat mijn herder zo'n ballenbak ook leuk zou vinden !
Hieronder een aantal van mijn puzzels waar ze vandaag weer lekker mee bezig zijn geweest.

Afbeelding
De bal en de fles waar snoepjes in kunnen, door te rollen valt het eruit. De herder vind de bal leuk en de wolfhond de fles :')

Afbeelding
Deze vind mijn wolfhond erg leuk, lost het ook snel op! Mijn herder vind het te moeilijk, die haakt na een paar keer proberen af....

Afbeelding
Puzzel waar ik in het gat een snoepje in kan doen, de plaatjes schuif je er dan over en de hond moet de plaatjes op zij schuiven om bij het brokje te kunnen. Deze vinden ze beide erg leuk

Afbeelding
Afbeelding
De snuffelbak, soms leg ik de snuffelmat er in. Mijn wolfhond heeft de neiging om de mat om te draaien, mat weg te swiepen en zo vallen de snoepjes er ook uit ( wel goed bedacht :+ )

Afbeelding
In deze bakjes verstop ik dan snoepjes, balletje moeten ze er van af pakken

De groep op fb ken ik wel.... maar leek me leuk om hier ook spelletjes/puzzels te delen :j

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:53

Ooh dat is zo'n giggle-ball toch op je bovenste foto? Die geluid maakt?
Mijn hondje (sheltie x kees) is daar dol op! Vroeger vond hij die hartstikke eng, dus ding heeft anderhalf jaar in de kast gelegen :') pas weer geprobeerd en nu vint ie um geweldig. Vreemd en knap, hij kan die bal in zijn bek dragen als hij zijn hoektanden in de inkepingen krijgt xD

Hier ook een snuffelmat en een rek met 3 flesjes erop, die hij moet slaan/duwen zodat de brokjes eruit vallen als de fles op de kop hangt.
Verder speur ik regelmatig met een speeltje in huis of gooi een paar voertjes in de tuin :D
En wekelijks gehoorzaamheid&fun cursus.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 12:34

Haha ja komt zo'n geluidje uit als ze hem draaien :')
Kan me ergens voorstellen dat sommige honden hem eng vinden in het begin! Maar vanmiddag ga ik ook heel eventjes speuren in de tuin, heb genoeg verstopplekjes :D
Zijn ze lekker moe als ik moet gaan werken straks.

amies100

Re: Hersenwerk voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:52

Hier doen we als hersenwerk detectie, leuke manier om met je hond bezig te zijn en je kunt ergens naartoe werken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:54

Djali schreef:
Toen ik nog een tuin had gooide ik de bal weleens uit het raam de tuin in (soms vanop eerste verdiep) terwijl ik bijvoorbeeld de strijk deed. Moesten ze eerst de trap af, het huis door, tuin in, bal zoeken en dan weer naar boven. Erg leuk.

Wel enkel in de zomer, en met 100% zekerheid dat je hond niet door het raam springt :+ voor bokt zou ik dus zeggen: don't try this at home.

Hahaha nou die van mij zou 't raam uitspringen om er achteraan te gaan! :') :j Won't try this at home :D

Nagini, dat is een beetje uit de richting :D

Die foto van die bal.... Giggleball....? Die heb ik weg gegooid. Juist als ze er in haken met de hoektanden met de bek wijd gespreid open krijgen ze de bal niet meer zelfstandig uit de bek...of de kaakgewrichten breken. :oo
Een tennisbal idem, heb al foto's gezien dat die achterin de keel belandde met een ritje dierenarts in het minst erge geval. Sommige grotere honden zijn er zelfs in gestikt.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:25

Wat een goed idee van die bak en snuffelmat. Dat ga ik heir ook proberen met mijn slimmerik die de snuffelmat omdraait en er een keer mee schud.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:30

Hier een middenslag poedel pup van 3,5 maand oud.
Ben begonnen met een simpel spel maar dat snapte hij binnen 1 minuut.
Dus nu maar begonnen met snoepjes in z'n diverse kongs en een slang waarbij je de buik kunt vullen, hier is hij ook wel even mee bezig.
Heb gister de spullen voor een snuffelmat binnen gekregen dus die vandaag even in elkaar gaan zetten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:00

Taartje schreef:
Dus nu maar begonnen met snoepjes in z'n diverse kongs en een slang waarbij je de buik kunt vullen, hier is hij ook wel even mee bezig.
Heb gister de spullen voor een snuffelmat binnen gekregen dus die vandaag even in elkaar gaan zetten.

Leuk een poedel! Ik heb een grote van nu 11 mnd. Ja, ze zijn lekker slim hè :D
Waar komt jouw pup vandaan? De middenslag zie je niet zoveel.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:45

Anna79 schreef:
Taartje schreef:

Leuk een poedel! Ik heb een grote van nu 11 mnd. Ja, ze zijn lekker slim hè :D
Waar komt jouw pup vandaan? De middenslag zie je niet zoveel.

O heerlijk, een grote willen we er ook nog een keer bij.
Ze zijn echt zo enorm slim, die stinkerd heeft alles altijd direct door.
De onze komt van perfect thoughts poedels in België , was ook de enige waar we een enorm goed gevoel bij hadden en mooie, gezonde middenslag jes fokt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:31

Leuk Taartje! Dit vraagt wel om een foto :D

Dit is Mila
Afbeelding

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:37

Anna79 schreef:

Dit is Mila
[ [url=m/asatpJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leukerd!

Hier is Tobie

Afbeelding

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:48

Hier een hond die erg slim is. Hebben zelf een bord gemaakt waar brokjes in kunnen en dan de vakjes dicht zetten. Hond moet ze op verschillende manieren open schuiven. Gemiddeld 2 minuten en dan is bord leeg. Hebben ook een lege fles in een houder gemaakt. Daar moet ze met haar poot op slaan zodat de fles een rondje om gaat. Als de fles op zn kop staat valt er een snoepje uit.....hond is zo slim om de fles op zn kop te houden dat alles er in 1x uit komt _O-

Leukste spel blijft ze het bal spelletje vinden. Bal in een automaat doen en dan snoepje krijgen. Helaas is de automaat vorige week stuk geraakt.

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:00

Ik ga hier ook eens meelezen voor inspiratie!

Mijn hond krijgt af en toe d’r brokken op de mat in de kamer. Gisteren had ze heel d’r speelgoedmand leeggetrokken op de mat dus vanochtend heb ik d’r speeltjes gebruikt om het wat lastiger te maken.
Normaal komt ze altijd helpen om de yoghurt lepel af te likken als ze hoort dat ik hem afklop aan de rand van de beker, maar ze was nu zo druk aan het zoeken dat ze helemaal geen aandacht had voor die yoghurtlepel.

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:33

@ Dorus: dan is de ballenbak wel wat voor je hond lijkt me!
(Ik heb hierboven een foto gepost van mijn hond op zoek naar brokjes)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:24

Taartje schreef:
Anna79 schreef:

Dit is Mila
[ [url=m/asatpJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leukerd!

Hier is Tobie

[ Afbeelding ]

Wat een poppie <3

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:19

@lukasje: zijn dat een beetje stevige balletjes? Ik heb wel een lompe rottweiler he :P

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:59

Wat een brave honden allemaal zeg. Als ik mijn border van 1 jaar een toiletrol geef met snoepjes erin trekt ie m binnen de kortste keren uit elkaar. Zelfde voor een ballenbak.. binnen no time ligt mn hele huis vol met ballen en een snuffelmat wordt ook gesloopt. Ik heb er overigens wel eentje voor hem met verschillende opdrachtjes maar ik moet m wel echt in de smiezen houden.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:04

DromenLies schreef:
Wat een brave honden allemaal zeg. Als ik mijn border van 1 jaar een toiletrol geef met snoepjes erin trekt ie m binnen de kortste keren uit elkaar. Zelfde voor een ballenbak.. binnen no time ligt mn hele huis vol met ballen en een snuffelmat wordt ook gesloopt. Ik heb er overigens wel eentje voor hem met verschillende opdrachtjes maar ik moet m wel echt in de smiezen houden.

Dat is natuurlijk ook wel een kwestie van aanleren. Als ik mijn corgi haar gang zou laten gaan is alles ook binnen no-time kapot. We hebben de spelletjes dus heel langzaam opgebouwd, zodat ze heeft geleerd dat slopen niet mag.

En dan nog moet ik er bovenop zitten hoor :p

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:09

Oh, kun je me daar eens meer over vertellen? Wie weet valt er nog wat te redden bij ons. Knuffeltjes trekt ie echt helemaal aan gort, daar beleefd hij echt plezier aan, aan het stuk maken maar het is natuurlijk rammend irritant. Hij krijgt dus nu, naast ballen, niks meer. Ik vind het moeilijk om aan mijn hond te leren dat hij wel mag trekken met een trektouw en een runderbot kapot mag maken maar niet een speeltje (of erger nog; onze houten bijzettafel).

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:03

Dat deed die van mij toen ze zo oud was ook. Maar mettertijd is ze rustiger geworden en hoeft ze niet meer zonodig alle knuffels kapot te trekken.
Geduld heeft ze alleen nog steeds niet. Ik doe wel eens halfslachtige pogingen d’r apporteren aan te leren, maar zodra ik d’r halsband loslaat is ze weg. En terugbrengen vertikt ze helemaal :+

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:08

Honden zijn toch hilarische beesten... gotta love 'm! Fijn om te horen dat er nog hoop is voor mn lieftallige sloopkogeltje.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 12:03

DromenLies, onderstaande tekst komt van de hersenwerk website, zal het even hier plaatsen misschien heb je er iets aan?

Heeft je hond een puzzel gesloopt?
Hoe kon dat gebeuren?

Er zijn verschillende redenen waarom een hond puzzels of materialen gaat slopen.

> Sommige honden willen zo snel mogelijk de snoepjes te pakken krijgen en dan gaan ze 'door het materiaal heen' om dat te doen.

> Sommige honden zijn niet van plan om iets kapot te maken, maar hebben een grovere motoriek. Dit maakt dat ze ongewild iets slopen, zelfs als ze proberen voorzichtig te zijn.

> Sommige honden worden door bepaalde materialen 'uitgenodigd' om te gaan slopen.
Karton is daar een voorbeeld van.

Wil je voorkomen dat je hond een puzzel of andere materialen gaat slopen?
- Begin met hele makkelijke puzzels, zodat de voertjes heel makkelijk te pakken zijn.
- Geef de hond puzzels die passen bij zijn motoriek.
- Gebruik bij de puzzels geen materialen die jouw hond graag kapot maakt.
- Blijf er altijd bij als je hond puzzelt en help als hij gefrustreerd raakt.

Vind je het prima als je hond iets sloopt?

Het kan voordelen hebben als je hond soms wat mag slopen. Hij kan wat frustratie kwijt, het kan hem ontspanning geven en het kan de behoefte om zijn tanden te gebruiken bevredigen.
Maar...... zorg ervoor dat je hond alleen dingen sloopt die veilig zijn om te slopen!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:22

Leuk hersenwerken! Ik doe dit veel met mijn honden en het varieert van echte puzzels tot kleine stukjes wortel of komkommer in het gras gooien. We hebben best veel puzzels.Ik zal hieronder wat foto’s plaatsen.

Afbeelding
De ultieme puzzel: gunnar losse elementen

Afbeelding
two towers

Afbeelding
Vier losse elementen op een bord

Afbeelding
Ballenbak

Afbeelding
Zelfgemaakte snuffelmat

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 12:54

Wauw wat veel :D :D leuk! Mag ik vragen waar je die ballenbak met ballen vandaan hebt?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 13:40

Nou hoe toevallig, komt er net op fb een advertentie voorbij van iemand die ballenbak ballen te koop had staan. Die ga ik dus morgen ophalen :')