Hond heeft bananen in zijn oren bij het los lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 15:47

Nabster schreef:
[ [url=m/4dDnqq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kon het niet laten.

Foto komt van dogtime.com

Hahahahaha _/-\o_
Hier een foto van de schurk!
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:49

Rebel_Jits schreef:
Sommige honden kunnen gewoon niet los.
Mijn reu (6jaar, Keeshond) ook de dikste bananen in de oren als hij los loopt. Als ik hem dan bij me roep, gaat hij eerst goed rondkijken waarom ik dat doe (andere hond, een beest), zodat hij daar nog snel heen kan. En als die er niet zijn, dan moet ik nog een paar keer roepen voor hij eens komt.
Heb een paar keer met het schaamrood op de kaken die rotzak kunnen wegvissen van andere mensen. Hij mag niet meer los. De flex is lang genoeg om overal te snuffelen en pissen. Helaas voor hem.

Edit: heb bij hem ook dat verstop-trucje gedaan. Dat werkte 2 keer als pup, daarna wist hij dat ik wel ergens zat en kwam hij na 15 minuten op z'n dooie gemakje eens kijken. Hij vindt me heus leuk hoor, aan de flex luistert hij goed, maar hij vindt de vrijheid leuker :D

Mijn keesje gaat op jacht zogauw ze los is. -O-
Die blijft dus ook aangelijnd, minstens een half uur wachten tot ze uitgejaagt is is niet zo goed voor mijn hart. :+
Mijn Shih Tzu kan bijna overal los, maar die laat ik regelmatig ff 'inchecken'.
Ik roep hem en als hij komt gaat er wat lekkers in, maar ook als hij uit zichzelf ff bij me komt.
Soms heeft hij geen zin maar als ik dan 'koekie' roep staat hij alsnog voor mijn voeten om zijn koekie op te eisen. :')

Goof

Re: Hond heeft bananen in zijn oren bij het los lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:51

Hij heeft ook wel echt een boevenkop zeg TS :+

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 15:53

Goof schreef:
Hij heeft ook wel echt een boevenkop zeg TS :+

Heheh ja ongelovelijk he... :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:08

Wat is het voor een mix? <3

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:52

MarritdeG schreef:
SergeantRoos schreef:
Wij hebben onze hond redelijk aan een fluitje kunnen laten luisteren door er een soort Pavlov idee aan te koppelen.

Je begint dan gewoon in huis, naast je hond, en je fluit terwijl je hem jets echt heel heel lekkers geeft en je beloont met stem en aaien. Dit bouw je uit naar (ook binnenshuis) van de ene kant van de kamer fluiten en naar je toe laten komen. Nooit meer dan 1 keer fluiten en áltijd met iets heel lekkers belonen. Echt meerdere keren per dag een keertje doen. Dan in de tuin, dan voor op straat, en zo steeds verder.

Als je het echt vaak doet (echt meerdere keren per dag even), en je blijft consequent iets heel lekkers geven, koppelt de hond als het goed is het fluitje aan "komen en verwend worden", en wordt het een soort automatische reactie.

Edit: en niet naar de volgende stap gaan voordat de vorige echt bevestigd is. Het moet automatisme worden, dus je mag hem eigenlijk niet de kans geven het fluitje te negeren.

Wij hebben een energieke jachthond die ook in het veld gewoon maar doorliep, en niet kwam als wij riepen, of pas veel later. Fluitje doet hij nu heel best :D

Dankje voor de duidelijke uitleg. Wat voor fluitje moet het zijn?

Wij gebruiken voor het "komen", zo'n lang fluitje dat gewoon 1 toon maakt (weet zo geen merk sorry). Fluitje met een balletje er in (zo'n scheidsrechtersfluitje) hebben wij op jachttraining geleerd te gebruiken voor "zit" op afstand.

Wat kijkt je hond trouwens ontzettend ondeugend op die foto :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:07

MarritdeG schreef:
En moet ik dan boos worden als hij niet komt? Als hij uiteindelijk toch komt dan prijs ik hem uiteraard en krijgt hij een beloning maar als ik hem echt moet halen wordt ik wel boos...

Nee. Het basisprincipe is simpel in de periode dat zulke commando's niet goed bevestigd zijn; geef nooit een commando dat je niet kunt bekrachtigen als er niet gehoorzaamd wordt.
Doe je dit wel, dan leer je je hond aan dat je "kom hier" niet een commando is, maar slechts een suggestie, en dáár ben je nu mee bezig.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 17:12

MarlindeRooz schreef:
Wat is het voor een mix? <3

Geen idee, iets van labrador en?? Het is een herplaatser uit Griekenland. Als pup van de korte ketting gehaald, daarna bij iemand terecht gekomen waar hij niet meer kon blijven en nu sinds 2 maanden bij ons. Ook geen makkelijke start dus. Volgens zijn vorige eigenaar kon hij perfect los... -O- Maar ze zei ook ja hij loopt wel eens heel ver bij je weg maar komt vanzelf weer terug maar ik wordt daar toch een beetje zenuwachtig van..

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 17:13

Kuggur schreef:
MarritdeG schreef:
En moet ik dan boos worden als hij niet komt? Als hij uiteindelijk toch komt dan prijs ik hem uiteraard en krijgt hij een beloning maar als ik hem echt moet halen wordt ik wel boos...

Nee. Het basisprincipe is simpel in de periode dat zulke commando's niet goed bevestigd zijn; geef nooit een commando dat je niet kunt bekrachtigen als er niet gehoorzaamd wordt.
Doe je dit wel, dan leer je je hond aan dat je "kom hier" niet een commando is, maar slechts een suggestie, en dáár ben je nu mee bezig.

Ja precies. Dat moet dus niet!! Maar jullie zouden hem in het bos dan ook helemaal niet meer los doen totdat hij altijd 100% op kom hier reageerd? Of dan alleen thuis niet meer. Want in het bos reageert hij echt direct en altijd.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 17:15

Kuggur schreef:
MarritdeG schreef:

Wat is een goede manier om te bekrachtigen? Even nieuwsgierig ook met andere oefeningen bijvoorbeeld? Je zegt af en hij gaat dan niet af, en dan??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:13

Wat ik al eerder schreef: zet het commando 'nee' er op. Dan kun je ook op afstand negatief gedrag corrigeren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:19

Hier heb ik nooit problemen gehad qua terug komen op de husky's na maar daar zijn we 5de eigenaar van en tja dan zijn er wel eens punten die verkeerd gevormd zijn. De andere honden kunnen allemaal heel goed los. Ik leer dat al wel op heel jonge leeftijd en luisteren is enthousiaste ikke en lekkers en niet luisteren is kwade ikke.
Mijn jongste is op en top jachthondje en doet dat zeer fanatiek. Hij is nu 15 maanden en kan prefect luisteren. Uiteraard bananen tijd gehad maar heb daar heel kort op gezeten. Hij mag ontzettend veel ruimte nemen. Zeker in open polders mag best kilometer verderop lopen maar hier is hier. Hoeveel hazen, konijnen of ander wild ook. Heb aantal keer de mazzel gehad toen hij niet wou komen dat ik hem binnen gooi bereik had met de rollijn. Hij heeft geen besef dat riem los betekent dat ik eigenlijk 0 controle heb. Immers als hij luistert krijgt hij beloning en als hij mij negeert krijgt hij auwww

Zielig?? Hedendaags vind 80 procent dat wel. Echter persoonlijk liever paar keer een riem tegen hem aan en verder luisterende, loslopende hond dan altijd aangelijnd omdat hij niet luisterd. Luisteren moet om veilig los te kunnen ivm verkeer, het is geen vrijblijvend iets.
Tuurlijk gaat het af en toe fout. Dan zal ik nooit een commando geven als ik weet dat hij het niet op gaat volgen en ik niet in kan grijpen. Komt hij binnen de 20 meter dan "hierrrr" en geen gehoor dan rollijn zijn kant op. Daarna wel gehoor dan knappe hond dat hij kwam en raap later de riem wel op. Heb niet het idee dat hij beseft dat ik die gooi. Meer een schrik effect en daarna een "oh jaaaa baas riep"

Oh dit gebeurde zelden en al maanden niet meer nodig. Ik ben volledig voor zoveel mogelijk positief trainen en veel belonen maarrrr soms is een correctie niet te voorkomen en beter gelijk goed corrigeren dan halfslachtig aan rommelen. Ohhhhh en niet goed luisterende honden gewoon niet los laten. Als van te voren het gedoemd te mislukken is dan gewoon aangelijnd houden en aangelijnd trainen. Het onmogelijke vragen dat gaat namelijk enkel maar meer problemen op leveren. Dusss misschien zeer lange lijn aan hangen??

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:29

MarritdeG schreef:
Kuggur schreef:

Wat is een goede manier om te bekrachtigen? Even nieuwsgierig ook met andere oefeningen bijvoorbeeld? Je zegt af en hij gaat dan niet af, en dan??

Geen keuze geven. Je zegt af en hij gaat af punt.

Vaak gaat het verkeerd met "hier" omdat de hond geleerd heeft dat hij de keuze heeft en de baas niets te vertellen heeft zodra de lijn er af is. Vrijheid, blijheid. Ik leer mijn honden nooit dat ze zonder lijn onbereikbaar zijn. Maar puppen lopen al los zodra ze hier zijn en als er een twijfel moment komt of herplaatser ipv pup dan los op omheind gebied zodat ik controle heb.

Los lopen is geen moeten he. Los mogen lopen is een gunst. Luisteren is een moeten. Niet luisteren is geen optie.

Oh ben helemaal niet streng. Het grootste deel van de roedel hier kent enkel de basis commando's en links/rechts. De keren dat ze een commando krijgen is zo min mogelijk. Bijvoorbeeld vanmiddag uur losloop wandeling en heb 1x een hier commando gebruikt. Heb een hekel aan commanderen maar als het nodig is moet er geluisterd worden punt, einde discussie. Luisteren kan van levensbelang zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:31

Hoi ts, ik heb inmiddels alles gelezen. Ik zou het hier komen nog eens met clickertraining trainen. Iets súper lekkers Y)(^) liefst af en toe iets anders, en dan vooral niet clickeren als hij netjes bij je gekomen is, maar als hij ONDERWEG is naar je toe.

Ik ben het er overigens niet mee eens dat het heel erg is voor de opvoeding als je een keer een commando geeft en je hond volgt het niet op.

In tegenstelling tot hierboven: ik ben een groot voorstander van een hond zoveel mogelijk eigen keuze laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:46

Hou ook een beetje rekening met het ras. Het is een Labrador (of dat zit er toch in) en dat zijn jachttypes.
Weglopen kan (mogelijk, hoeft niet perse zo te zijn) dus een blijvend 'probleem' zijn, ook na de puberteit. Dat zal afhangen van de training en oplossing die je nu zal vinden, en natuurlijk van de hond zelf. Niet elke labrador hoeft zo te zijn natuurlijk.

Het kan ook zo zijn dat je hond 99,9% van de tijd bij jou zal blijven, maar bij dat ene hert / eend / konijn toch de benen neemt.

De ene hond komt al heel snel terug uit zichzelf, de andere blijft rennen (en dat kan erg ver zijn...).

Mijn eigen ervaring is dat ze met een paard erbij inderdaad een stuk oplettender zijn en bij je blijven, al helemaal tijdens een pittige rit.

Maar alles zal staan of vallen met de training die je nu zal geven :) en sommige honden zullen nooit los kunnen, die blijven gaan.

Toevallig noemde ik het recent nog in een ander topic, maar als je hem echt niet aangeleerd krijgt bij jou te blijven (hiervoor zijn al veel goede tips genoemd vind ik zelf :) ) wil een E-collar ook helpen bij dit probleem. Wel altijd onder professionele begeleiding aanleren.

Succes in elk geval, wat het ook wordt..!

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 19:47

dierenfan schreef:
Geen keuze geven. Je zegt af en hij gaat af punt.

Vaak gaat het verkeerd met "hier" omdat de hond geleerd heeft dat hij de keuze heeft en de baas niets te vertellen heeft zodra de lijn er af is. Vrijheid, blijheid. Ik leer mijn honden nooit dat ze zonder lijn onbereikbaar zijn. Maar puppen lopen al los zodra ze hier zijn en als er een twijfel moment komt of herplaatser ipv pup dan los op omheind gebied zodat ik controle heb.

Los lopen is geen moeten he. Los mogen lopen is een gunst. Luisteren is een moeten. Niet luisteren is geen optie.

Oh ben helemaal niet streng. Het grootste deel van de roedel hier kent enkel de basis commando's en links/rechts. De keren dat ze een commando krijgen is zo min mogelijk. Bijvoorbeeld vanmiddag uur losloop wandeling en heb 1x een hier commando gebruikt. Heb een hekel aan commanderen maar als het nodig is moet er geluisterd worden punt, einde discussie. Luisteren kan van levensbelang zijn.

Zeker! Ik vind het lastig, we oefenen veel en ik geef dan ook veel commando's die hij opvolgt maar misschien denkt hij op een gegeven moment ook wel van dikke doei ik krijg er nu het heen en weer van. Hoe doe je dat dan 'geen keueze geven'?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:19

Ik zou inderdaad juist tijdens een wandeling veel oefenen met commando's. Vooral natuurlijk als er succes te verwachten valt ;)
Het gedrag wat je beschrijft vind ik wel bij een labrador passen en als hij de overige 99% van de tijd prima luistert zou ik geen zware middelen als een e collar in gaan zetten, maar gewoon lekker positief blijven trainen en af en toe tot tien tellen. Het is op dat moment vast heel irritant, maar het is toch achteraf ook wel heel grappig? En hij is tien maanden...

Zorg dat je beloning interessant en afwisselend is. Beloon soms met iets lekkers, soms met een trekspelletje of doe speurspelletjes onderweg.
Weet niet in welke omgeving je woont? Sam Turner (gedragswetenschapper in Zevenaar) geeft (korte) cursussen hoe je een wandeling interessant kan maken en meer samen kan doen onderweg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:28

Ik oefen nooit eigenlijk. Leer het commando aan het eenmaal aangeleerd is het opvolgen. Beloning af bouwen doe ik overigens ook nooit. Ik krijg ook niet minder betaald voor mijn werk wat ik doe omdat ik het inmiddels ken. Beloning blijft hier dus altijd bestaan (loop met heupgordel want 5 grote honden en koekjes en fluit en poepzakjes is best een ding om mee te nemen).

Heel soms oefen ik wel eens "nood" dan lopen we ontspannen en iedereen doet zijn ding en dan opeens "hierrrrr" en doe ik in 1x druk. Dan komen ze in 1 streep en is het groot feest haha

Geen keuze geven klinkt moeilijk maar is heel simpel. Ze weten namelijk niet dat er een betere optie is dan hetgeen wat ik zeg wat gedaan moet worden. Dat hebben ze namelijk nooit (zichzelf) geleerd dat die optie er is.

Nu denkt in elk geval Nikass kennelijk dat ik een dictator ben haha maar hier hebben ze juist enorm veel vrijheid. Dat kan omdat ik weet als het nodig is ik het zo om kan draaien. Ze klieren rustig zonder toezicht met zijn allen een uur op veilig omheind terrein zonder toezicht met allerlei speelgoed, water en zand. Ze graven enorme gaten, spelen met vanalles en hebben de grootste lol en woordenwisselingen die ze zelfstandig op lossen. Ze kunnen zichzelf kostelijk vermaken en hebben mij er totaal niet bij nodig. We wandelen dagelijks of in polders lekker los waar muizen en ratten gevangen en gegeten worden. We wandelen heel regelmatig aangelijnd aan lange lijnen in het bos op allemaal spannende paadjes. We doen vanalles samen en apart van elkaar en respecteren elkaar. Ik respecteer dat ze hond zijn, dat ze jagen, dat ze wild eten en zich in graven in de modder en vol zand gelukkig op hun kussen duiken.
Hun respecteren dat ze erg veel kunnen en mogen maar dat ik beslis wat er gebeurt en waar de grens is ;) ze hebben geen reden te twijfelen aan mijn commando's en niet de behoefte om andere keuze te maken (meestal niet het blijven levende wezens) omdat ze ruim voldoende voorzien worden in hun behoefte.

Omdat ze leven en geen robots zijn vraag ik ook niet ver boven hun kunnen dingen. Ik vraag van mijn niet mens en hond sociale hond niets qua sociaal zijn richting mens of hond. Ik gooi mijn puber niet los in gebied met veel wild. Gewoon aangelijnd blijven voorkomt problemen. Ik heb nooit geprobeerd de husky's van 5 en 6 jaar (toen ze kwamen) los te kunnen leren lopen. En de oudste herder die ongelooflijk trouw is en een riem afschuwelijk vind die loopt nooit aangelijnd. En zo nog enorm veel voorbeelden wat ik per hond in de roedel bekijk.

Overigens stroomband zou ik nooit aan beginnen dan zou ik mijn verlies nemen en aangelijnd houden tenzij op omheind terrein. Ook aangelijnd kun je ontzettend veel ondernemen. De husky's hier vangen aangelijnd muizen en ratten in overvloed. Nu heb ik wel meerdere grote, veilige omheinde mogelijkheden waar ze regelmatig zich volledig uit kunnen leven al dan niet met toezicht

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:56

Kuggur schreef:
MarritdeG schreef:

Ja precies. Dat moet dus niet!! Maar jullie zouden hem in het bos dan ook helemaal niet meer los doen totdat hij altijd 100% op kom hier reageerd? Of dan alleen thuis niet meer. Want in het bos reageert hij echt direct en altijd.

Ik zou hem persoonlijk alleen los laten op stukken waar je het vermoeden hebt dat hij gaat luisteren, en waar jij dan ook volle aandacht hebt om hem in de gaten te houden, terug te roepen en te trainen. Op stukken waar je het liefst een beetje wil lopen en hem zijn gang wil laten gaan zou ik hem voorlopig aan een lange riem doen. En dan af en toe uit het niets oefenen, dan heb je de mogelijkheid om te corrigeren als hij niet luistert, want hij zit aan de lijn.

Mocht je dat met het fluitje en de automatische reactie willen proberen raad ik je wel echt aan om het fluitje daarbuiten niet te gebruiken! Als hij een keer negeert is het hele effect weg. Fluitje dan eerst echt alleen in huis waar hij luistert, en pas als dat áltijd meerdere keren per dag helemaal goed gaat, ga je langzaam aan steeds een stapje verder met proberen. (Eerst de tuin, dan op straat (eventueel aan een lijn) en uiteindelijk pas in het bos)

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 21:01

SergeantRoos schreef:
Ik zou hem persoonlijk alleen los laten op stukken waar je het vermoeden hebt dat hij gaat luisteren, en waar jij dan ook volle aandacht hebt om hem in de gaten te houden, terug te roepen en te trainen. Op stukken waar je het liefst een beetje wil lopen en hem zijn gang wil laten gaan zou ik hem voorlopig aan een lange riem doen. En dan af en toe uit het niets oefenen, dan heb je de mogelijkheid om te corrigeren als hij niet luistert, want hij zit aan de lijn.

Mocht je dat met het fluitje en de automatische reactie willen proberen raad ik je wel echt aan om het fluitje daarbuiten niet te gebruiken! Als hij een keer negeert is het hele effect weg. Fluitje dan eerst echt alleen in huis waar hij luistert, en pas als dat áltijd meerdere keren per dag helemaal goed gaat, ga je langzaam aan steeds een stapje verder met proberen. (Eerst de tuin, dan op straat (eventueel aan een lijn) en uiteindelijk pas in het bos)

In het bos luistert hij al 100%. Alleen dus soms niet tijdens de gewone wandeling.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:34

Superfan, gedachten lezen is niet je sterkste kant ;)
Ik denk niet zoveel over jou. Ik vind het zelf prettig om mijn honden op te voeden door ze te leren om zelf keuzes te maken. Ik vind dat ook heel leuk om te zien, en gezond voor mijn hond om zelf na te denken. En natuurlijk beloon ik de keuze die mij aanspreekt :)*
Ik hou ervan om mijn honden waar het kan autonomie te geven.
En ze hebben er geen enkele moeite mee om voor het gedrag te kiezen dat ik graag zie ;)
Ik ben het met je eens dat je moet kijken naar de individuele hond en dat je problemen beter voorkomt.
Ik heb geen kritiek op jouw management, ik geef alleen aan wat voor mij werkt en waar ik mij prettig bij voelt.
Bij "niet luisteren is geen optie", ga je denk ik gauw over op positieve correcties en dat past niet zo bij mij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:38

Nikass schreef:
Ik ben het er overigens niet mee eens dat het heel erg is voor de opvoeding als je een keer een commando geeft en je hond volgt het niet op.

In tegenstelling tot hierboven: ik ben een groot voorstander van een hond zoveel mogelijk eigen keuze laten maken.

Één keer niet, maar de TS beschrijft het scheppen van een gewoonte.

Wat betreft het laten maken van keuzes; Ik werk met mijn hond aan de schapen. Op ijslands hoogland betekent dat dat de hond geregeld op grote afstand van je werkt ( veel verder dan bijvoorbeeld tijdens een trial), onder die omstandigheden is het soms ok dat een hond een bepaald commando negeert of zelfs het tegenovergestelde doet, simpelweg omdat hij beter inziet wat nodig is dan de handler.

Het is een populair gespreksonderwerp van mensen die zich hiermee bezig houden, wat je van "down" mag verwachten. De hond plat op de buik? Een stop (dus staand)? Een vertraging? Het hangt er van af.

Maar in het algemeen, als ik een commando geef aan een volwassen, volgetrainde hond, dan verwacht ik gehoorzaamheid, geen vrije keuze. En zéker de recall wil ik zo dicht bij 100% als mogelijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:42

MarritdeG schreef:
Hutcherson schreef:
Onze herder van een jaar kan nogsteeds niet loslopen waarbij hij ook netjes terugkomt. Hij luistert op die momenten echt voor geen meter.
Iedereen roept altijd maar 'jij moet het leukste blijven voor hem' maar werkelijk: dat zijn we gewoon niet en dat worden we ook niet.
Voer, snoep, speeltjes, piepjes, hoge stemmetjes, poppentheater werkelijkNIETS werkt om zijn aandacht erbij te houden of hem af te leiden. Hij focust op iets en dan is het klaar en wijkt hij er niet meer van af. Zelfs onze buurman (die normaal echt een groot feest is voor hem) is dan niet voldoende.
Als hij tijdens het loslopen een andere hond spot waar hij perse naartoe wil, dan zijn wij machteloos.
Gelukkig is onze hond een kei in hondentaal en heeft veel respect en druipt af als een andere hond zijn aandacht niet wil. Komt dan ook echt wel terug bij ons maar niet op commando.
Wegrennen is het enige wat een beetje helpt en dan nog trekt ie zn eigen plan.
Bloedirritant maar houdt in dattie nu gewoon aan zn 10 meter lijn gaat en enkel los mag in de roedel met de buurhonden. Want dan luistert ie beter als de buurman zn roedel terugroept. Die van hem luisteren wel :').

Dat is iets minder hoopvol.. -O- het gekke aan dit exemplaar is dat ik hem dus in het bos met mijn paard bij alle situaties weg kan roepen. Andere honden, zelfs al is hij aan het spelen ik roep en hij komt. Vogels, schapen, ik roep en hij komt maar als ik alleen met hem wandel thuis is het echt een ander verhaal... Ook niet altijd maar net ging het dus wel mis |o

Die van ons is ook vreemd want als ie naast het fietsje meeloopt en hij komt hondjes tegen en je zegt heel simpel 'nee' dan loopt ie strak door zonder ook maar uit z'n evenwicht te raken en focust gewoon op zn taak. Terwijl normaal gesproken MOET ie naar een ander hondje toe als ie los is en luistert ie niet.
En als ie aangelijnd is (10 meter) en ik fluit, dan stopt ie gelijk met snuffelen en komt weer naar me toe. Maar als ie los is... Kun je het hele poppentheater opvoeren maar dan kijkt ie niet eens naar je. Ook trainers en raskenners menen dat zij het wel even voor kunnen doen en dat zij wel dat aandacht van onze hond kunnen krijgen. Maar tot nu toe is dat nog niemand gelukt :')

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 21:50

Kuggur schreef:
Nikass schreef:

Één keer niet, maar de TS beschrijft het scheppen van een gewoonte.

Wat betreft het laten maken van keuzes; Ik werk met mijn hond aan de schapen. Op ijslands hoogland betekent dat dat de hond geregeld op grote afstand van je werkt ( veel verder dan bijvoorbeeld tijdens een trial), onder die omstandigheden is het soms ok dat een hond een bepaald commando negeert of zelfs het tegenovergestelde doet, simpelweg omdat hij beter inziet wat nodig is dan de handler.

Het is een populair gespreksonderwerp van mensen die zich hiermee bezig houden, wat je van "down" mag verwachten. De hond plat op de buik? Een stop (dus staand)? Een vertraging? Het hangt er van af.

Maar in het algemeen, als ik een commando geef aan een volwassen, volgetrainde hond, dan verwacht ik gehoorzaamheid, geen vrije keuze. En zéker de recall wil ik zo dicht bij 100% als mogelijk.

Hoe omschrijf ik het scheppen van een gewoonte? Het is echt op 1 hand te tellen hoor dat hij niet komt als ik roep en zelfs van die meeste keren kwam hij uiteindelijk wel en het is dan echt niet zo dat ik 100 keer moeten roepen maar dan komt hij de tweede keer dat ik 'hier' zeg. Niet perfect, niet zoals het hoort dat weet ik. Heb hem 1 keer moeten halen (vandaag) omdat ik niet naar huis durfde te gaan zonder hem want verderop is wel verkeer en schapen. Misschien had ik beter wel gewoon naar huis kunnen lopen maar ik wil juist verder negeer gedrag voorkomen vandaar dat ik info in win via oa dit topic maar ook bij onze trainer. Maar ik ben ook op zoek naar een stukje info over wat je mag en kan verwachten van een 10 maanden oude puber die nog maar 2 maanden bij een vaste baas en herplaatst is...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:02

Dat snap ik Kuggur. Maar in de aanleerfase kan je een hond door middel van zelf te kiezen een commando leren. En tijdens een wandeling kan je eigen initiatief van je hond (dat je aanstaat) belonen (zonder dat je dus ergens om gevraagd hebt). Zo leert een hond dat hij inbreng heeft in de situatie.
Ik weet niet of je daar met jouw honden in het werk genoeg tijd/mogelijkheden voor hebt, en jouw honden zijn al dagelijks/regelmatig fysiek en mentaal aan het werk, dus misschien is het dan minder interessant, daar kan ik niet goed over oordelen.

Mijn ervaring is dat het een prettige manier van (samen) werken is. Maar in een noodsituatie zal ik uiteraard niet eerst aan mijn hond vragen wat hij wil.

Als het gaat om de hond van ts, gaat het imo om onschuldig (jonge honden) gedrag. Je kunt je afvragen waarom hij verplicht met het baasje een rondje moet lopen als hij liever zijn kop in een gat in de grond steekt? Je kunt hem ook soms de keuze laten: ok dan gaan we dat vandaag doen. Laat hem daar eens lekker een kwartier aanklooien vóórdat je verder loopt/hem roept.
Maar uiteraard wil je ook wel eens je eigen plan en daarom mijn eerder gegeven advies om het "hierkomen" nog eens leuker te maken en positief te trainen.

Edit: Ts het klinkt alsof je hond het hartstikke goed doet. Het is hoe hoog je de lat wil leggen. Voor mij hoeft het niet "perfect". Een hond mag van mij eigen inbreng en een eigen wil hebben. Hij past zich 99% van de tijd al aan mij aan, dus hoe erg is het als ik mij heel af en toe aan hem aanpas?