Hoe honden afleren om tegen de deur te springen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:14

Het trainen dat ze buiten moet blijven zou mijn eerste stap zijn. Ik zou dan zelfs de deur open laten en simpelweg herhaaldelijk naar buiten sturen tot zij weet dat jij binnen even 'opeist' en zij buiten haar gang mag gaan. Als ze dit accepteert is waarschijnlijk het probleem ook verholpen van tegen de deur opspringen.

Het is even volle aandacht en doorbijten, maar eens ze dit door heeft is het probleem naar mijn idee getackeld. Het zal ook een groot deel rangorde zijn. Zij lijkt te bepalen waar ze wilt zijn, maar jij als roedelleider moet ook kunnen aangeven wanneer zij daar niet mag zijn.

Succes in ieder geval!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:24

Heb de rasomschrijving even gelezen maar dan lijkt het mij niet echt een moeilijk ras. Al is iedere hond natuurlijk een individu en uniek.

Het rustige gedrag in huis hebben wij onze honden van het begin af aan aangeleerd. Onze pup is een Working Kelpie en als hij druk is begrenzen we hem door hem even vast te houden, of we maken een snuffelmat klaar waarin we snoepjes verstoppen, of we geven hem iets lekkers waar hij op kan knagen. Indien nodig zitten we naast hem totdat hij kalmeert, zodat we telkens op tijd kunnen ingrijpen op een rustige manier.

In je bericht lees ik dat je 3-4 uur actief met hem bezig bent. Krijgt de hond wel voldoende rust? Honden hebben voor zover ik weet behoorlijk wat slaap nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:36

Kimmsel: Dat ga ik zeker eens proberen :j

GMekkes: Ach rasbeschrijvingen... Ik heb bv ook geen typisch tinkerkarakter in mijn weide staan etc. Daar zou ik zeker niet op afgaan. Toen ze een jaar was had ik hier ook een topic geopend ivm het bijten en dergelijke. Daar gaf ik aan 2 uur per dag er intensief mee bezig te zijn en toen werd ik bijna neergeschoten dat dat veel te weinig was en ik er echt veel meer tijd moest insteken etc. Dat ben ik dus gaan doen :D Kan het wel weer proberen verminderen en zien wat ze doet.

GMekkes

Re: Hoe honden afleren om tegen de deur te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:50

Als een hond te weinig slaap krijgt dan worden de stresshormonen niet afgebouwd maar nemen ze juist toe. Teveel stress zorgt dat een hond minder goed kan leren en prikkelbaarder en reactiever wordt. Dat kan ook tot bijten leiden dus misschien is het nog een idee om dit te bekijken met de gedragstherapeut? Een hond heeft idealiter 17 uur slaap en rust nodig zag ik zojuist. Jouw verhaal klinkt niet alsof jouw hond dat haalt

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:52

GMekkes schreef:
Als een hond te weinig slaap krijgt dan worden de stresshormonen niet afgebouwd maar nemen ze juist toe. Teveel stress zorgt dat een hond minder goed kan leren en prikkelbaarder en reactiever wordt. Dat kan ook tot bijten leiden dus misschien is het nog een idee om dit te bekijken met de gedragstherapeut? Een hond heeft idealiter 17 uur slaap en rust nodig zag ik zojuist. Jouw verhaal klinkt niet alsof jouw hond dat haalt

Ja daarom zei ik ook al bench.. klinkt steeds alsof de hond zelf gewoon niet weet hoe ze rust moet nemen. De ruimte die ze heeft is nog teveel, ruimte verkleinen, hond leren hoe ze moet relaxen. Niets mis met een bench, sommige honden hebben dat gewoon nodig.
Zal eerste tijd niet heel leuk zijn, die hond zal ook gaan lopen kloten in de bench, maar goed..doorzetten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:24

Verplichte rust kan helpen, maar dan moet je wel een hart van steen hebben de eerste dagen. Ze gooien hun hele trucendoos open als ze ineens opgesloten/buitengesloten zitten. Piepen, janken, de boel opvreten, alles onderpissen. Daarna wordt het wel minder tot ze direct slapen als je ze even opsluit. Maar dat moet je wel goed doorzetten en niet "ocharm wat zielig dat gepiep, ze moet vast plassen/poepen/kotsen/drinken..". Bench in met een koekje, deurtje toe en dat gaat pas open als ze minstens 10 minuten stil zijn.
Ook niet meteen wegsteken voor 4 uur ofzo. Opbouwen in tijd, maar wel altijd eindigen hoe jij dat wilt: in rust en stilte.

Even goed de regels aanhalen kan ook helpen inderdaad. De achterdeur open laten staan, maar de hond mag niet binnen. Met lichaamstaal buiten sturen. En ook daar pas na een minuut rustig zitten weer binnen laten.

Keeshonden kunnen zeker eigenwijze donderstenen zijn hoor. In de rasbeschrijving zijn ze het braafste hondje van de klas, maar in de praktijk durven ze best hun zin door te zetten. Ik moet die van mij ook af en toe op hun plek wijzen. Vanaf puppy de regels duidelijk gemaakt. Ze weten best dat iets niet mag, maarja, soms willen ze even testen of dat nog wel echt zo is O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:20

Even een korte update. Wij zijn met wat tips aan de gang gegaan.

Als ze nu wild worden binnen zetten wij de achterdeur open. De pup spurt dan naar buiten en gaat daar met speelgoed gooien etc. De kees gaat even kijken en gaat dan onder haar zetel liggen en slapen. Wij denken dus dat het spelen haar soms frustreert en ze gewoon rust wil. Vanaf nu gaat ze niet meer mee naar buiten maar enkel de pup. Wij hebben deze al enkele keren geobserveerd en hij lijkt het wel best te vinden in zijn eentje. Rondscharrelen, naar de schapen of paarden kijken etc. Wil hij naar binnen komt hij gewoon aan de deur zitten en mag hij binnen. Dus voorlopig houden wij dit dus even zo.

Wij hebben de gordijnen (zo van die half doorzichtige witte) weggehaald van het raam. Als ze nu buiten loopt en binnen wilt komt ze op de vensterbank zitten. Dit deed ze af en toe wel en wij dachten hiervan gebruik te maken. Ze had al snel door dat de gordijnen weg waren en ze gaat nu inderdaad op de vensterbank gaan zitten kijken. Ik was de ruit liever wat extra dan een kapotte hond.

Met dank aan de laatste tips staat haar kennel terug voor tijdens het poetsen :j Voorlopig vindt zij hier rust in en voor ons werkt het ook wel.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:50

Dat is fijn dat het al wat beter werkt. Zou de bench niet alleen voor het poetsen doen eigenlijk. Als ze te druk doen, terwijl ze bijvoorbeeld buiten al hebben lopen spelen, ook gewoon in de bench om hun rust te nemen.
Voor de pup zou ik ook een bench gebruiken om hetzelfde te leren. Na buiten plassen en spelen, rust in de bench! Leren ze dat allebei en is het gewoon een fijne plek om zich terug te trekken. Ook niet naast elkaar zetten dan, eigen plekje. De pup kan je ook het eten in de bench geven zodat die het een fijne plek gaat vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:07

De pup heeft ook al een eigen bench :j Dit van bij aankoop. Wij gaan graag op reis en ze mogen niet overal los als wij bv zijn gaan eten in het restaurant dus dit leren ze direct :j Ze staan inderdaad apart van elkaar.