Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:40

Red een legkip is als bij een broodfokker puppy's kopen. Boer melkt eerst de kippen uit en verkoopt ze dan voor een te hoge prijs lachend door aan mensen die kippen gaan redden.Vaak redden deze dieren het jaar niet bij hun nieuwe eigenaren.
Als je echt dieren wilt redden moet je veganist worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:48

Die kippen worden geslacht als ze niet overgekocht worden. Dat die boer er nog een beetje aan verdient maakt voor die kippen niet uit, het is toch mooi dat er een aantal worden gered?

In België zijn er ook wel eens acties waarbij mensen gewoon rechtstreeks bij de boer wat kippen kan komen ophalen voordat ze weggebracht worden.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:16

8nnemiek schreef:
Nog een ander idee: ex-legkippen redden. Dat is enórm mooi om te doen. Die kippen zijn gewend om met heel veel hutje mutje op elkaar te zitten, dus zullen heel blij zijn met die extra ruimte. Het zijn kippen die heel snel tam zijn. En het is prachtig om ze te zien veranderen van een hoopje ellende naar een prachtige kip, en om te zien hoe ze leren scharrelen en hun eerste zandbad nemen enz <3
Ze zijn makkelijk, vliegen niet snel, worden niet broeds en leggen nog zeker twee jaar lang eieren nadat ze door de rui heen zijn.
[ [url=m/gJa1MX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tammere kipjes heb ik nooit gehad.
Isa Brown is dit ras.

Geweldig!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:20

Dat is toch belachelijk je houd zo de industrie goed instant.
Als je er echt wat voor wilt doen moet je je bezig houden met de bioindustrie.Nu worden er kippen verkocht aan mensen die denken dat ze kippen redden,vaak hebben die kippen het moeilijk te overleven op de manier waarop de hobbymens kippen houd,worden ze kaal en al de tuin ingegooid of nog erger in een toom bestaande kippen waar ze de sjaak zijn.
Nu weet ik dat jij ook geen vlees eet,maar de meeste kippenredders eten dan wel vlees.Een bizar gegeven voor mij.Buiten dat het meestal toch ongezonde kippen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:45

Je ondersteunt de industrie in mijn ogen door vlees en eieren te kopen.. niet door een paar afgeschreven kippen over te kopen die normaal in het slachthuis zouden zijn geëindigd.
Persoonlijk koop ik juist liever een afgeschreven kip op een boerderij die gewoon altijd de stal vol heeft ongeacht de vraag, dan een kip van een fokker waarbij er voor elke kip weer een nieuwe wordt uitgebroed en ook weer een haantje wordt gedood. Die afgeschreven kip wordt altijd vervangen, of je die nu red of niet. Die raskipjes worden niet vervangen zo lang ze niet verkocht worden.
De opvang waar ik ben geweest heeft heel netjes verteld dat de nieuwe kippen een warm plekje moeten hebben, en ze redden geen kippen in de winter omdat ze dat moeilijk overleven.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:01

Wanneer niemand een ex-batterijkip koopt, blijft de business toch bestaan hoor dus de vergelijking met broodfokpups gaat niet op. De boer kweekt die kippen niet met het doel geld te verdienen door ze te verkopen aan zo’n organisatie. En of hij ze nu laat slachten na de leg en daarvoor geld per kip ontvangt, of hij verkoopt ze, dat blijft voor hem net hetzelfde!

Evenmin klopt het dat de kippen ziek zijn en niet meer lang leven. De mijne waren kerngezond en hebben nog zeker 5 jaar eieren gegeven.

Maar deze discussie hoort eigenlijk niet in dit topic! TS vraagt info over het hok en waar kipjes kopen.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:08

Ik vind 5m² ook vrij klein voor 4 kippen. Onze 3 kipjes hebben een strook van ongeveer 15x1 met een hoekje erin wat 2m breed is op een heuveltje. Dat is net groot genoeg, was het kleiner geweest, dan had ik er geen fijn gevoel bij gehad voor de kippen denk ik :) Wij hebben overigens 3 gewone legkipnnen, een witte een grijze en een bruine.

Edit: onze kippen hebben overigens ook een hok op pootjes (niet hoog hoor den zo'n 15 a 20 cm van de grond), ze scharrelen er ook graag onder en schuilen er bv. soms ook voor de regen of de zon :j
Het hok op zich is niet heel groot, ik denk 1mx0,8m ofzo, ze kruipen er elke avond spontaan in en gaan dan met z'n drietjes lekker dicht tegen elkaar aan zitten :) !

Zijdehoenders vind ik trouwens ook erg leuke kleine kipjes, als je perce voor kleintjes wil gaan, kleine pluizenbolletjes! <3

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:19

Hij hoort er wel in,want er worden haar aangeraden deze kippen te kopen,dus mag ik zeggen waarom ze het niet moet doen.
Deze kippen haar aanraden is idd wel offtopic want ts heeft het over krielkippen en buiten ongezond zijn ze ook niet bepaald kriel.

Maar Ts je kan bij deze club https://www.barnevelderclub.nl/aanbod-d ... bruinhorst fokkers van het ras vinden.Ik zou vooral bij particuliere fokkers zoeken.Oppassen voor grotere stallen waar ze veel soorten fokken daar koop je ook vaak kippen die al wat onder de leden hebben. Kippen zijn best wel gevoelig voor allerlei ziektes.Als het kan zou ik ook kiezen voor een kunststof nachthok ivm schoonmaken en ter voorkoming van bloedluizen.
Wel knap dat ze bij jou 5 jaar geworden zijn Lukasje want ik zit op een facebook groep van kippen en daar lees je bij de kopers er van toch veel kippen die vrij snel overlijden.

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:27

Wij hebben Orpington kriel kipjes, super leuke en rustige kippen. Twee jaar geleden zijn we met drie begonnen en inmiddels hebben we er zeven, hele makke dieren

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:33

Rudet schreef:
Wij hebben Orpington kriel kipjes, super leuke en rustige kippen. Twee jaar geleden zijn we met drie begonnen en inmiddels hebben we er zeven, hele makke dieren

Heb dan de groot versie, maar lieve, makke en rustige kippen. Kan nog niet eens normaal hok meer schoonmaken zonder in mijn kont gepikt te worden. :') Maar beteken dat ik even opzij moet, want dan wil een van de dames er even langs om hok in te gaan. _O-