Guppy s zwemmen rechtop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:02

Nabster schreef:
_San87_ schreef:
Ja dan is t niet gek dat ze dood gaan. Vissen hebben een filter nodig zodat t water goed blijft.

Nee hoor, je zou het prima zonder af kunnen, maar dan moet je wel kennis van zaken hebben.

TO: je hebt de bak minstens drie weken in laten draaien neem ik aan?
De temperatuur is echt constant? Waar staat de bak in de kamer?

Meestal hebben vissen een filter nodig zodat het water goed blijft, dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:06

Maar ook met filter blijft je water niet eeuwig goed en zal je toch af en toe wat % moeten verversen. Dus een filter is niet 100% dekkend.

(Ik heb zelf een aquarium staan van bijna 500 liter ;))

Anoniem

Re: Guppy s zwemmen rechtop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:17

Mijn moeder had een enorme aquariumhobby en zoog haar aquaria elke twee weken drie kwart leeg en deed er weer vers water bij. Ook het filter spoelde ze twee keer per week uit; alles moest in orde zijn.

Waarom?

Je hebt geen ecosysteem wat zich in balans houdt. Want daarvoor moet echt alles precíes kloppen; de hoeveelheid planten, voedingsstoffen, dieren, opruimers, etcetera... Alleen mensen die professioneel vissen kunnen houden of echt enkel met hun vissen bezig kunnen zijn hebben de tijd en de kennis om een ecosysteem te creëren in hun bak wat zich volledig zelf in stand houdt. Jij hebt die niet. De afvalstoffen in het water worden niet volledig opgeruimd, daardoor wordt de watersamenstelling weer aangepast, etcetera... het water blijft niet uit zichzelf schoon. Daarom moet je je water zo vaak verversen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:35

[***] schreef:
Maar ook met filter blijft je water niet eeuwig goed en zal je toch af en toe wat % moeten verversen. Dus een filter is niet 100% dekkend.

(Ik heb zelf een aquarium staan van bijna 500 liter ;))

Klopt idd :j.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 16:43

Zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat ik alleen mannetjes heb. 3 mannetjes gaan als een gek door de bak en 2 hangen boven in de bak rechtop

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:52

In een 30l zijn 5 mannetjes idd best wel veel. Trek van je 30l nog je zand en plantjes af en je hebt weer wat minder liter.
Maar mijn vermoeden is toch echt zuurstof gebrek...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:14

Dit klinkt inderdaad als zuurstoftekort bij je visjes.

Maar ik ben bang dat 30 liter echt veel te klein is. Gupjes zijn actieve vissen en horen ook gewoon een echt aquarium te hebben met planten, zand, filter, verwarning en een lamp. Ik persoonlijk zou ze minimaal in 50 tot 60 liter houden, liefst zelfs nog wat groter.

En over de goudvissen tja die horen al helemaal niet in een 'bakje'. Dit zijn scholen vissen die tientallen jaren oud horen te worden en wel 30 cm lang kunnen worden. Je kunt je voorstellen dat een vissenkom van 30 liter ze geen lang en gelukkig leven kan geven.
[BB] De waarheid over goudvissen meer leesvoer over de goudvis. Ik zocht eigenlijk een ander topic waar je kan zien wat voor schade het te klein houden toebrengt maar deze kon ik helaas niet vinden.

Mijn tip is dan ook om de gupjes aan iemand te geven die wel een fijne leefruimte te bieden heeft of pak de aquarium hobby op, lees je in en ga er voor. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:44

De info in de openingspost van de link hierboven klopt niet (meer). :o
Gewone goudvissen, komeetstaarten etc hebben minimaal 100l/vis en 200cm lengte nodig om in te kunnen zwemmen.
Sluierstaarten geldt de helft voor.
Maar dat zijn absolute minimumeisen en je zult minimaal 2x per week een grote waterwissel moeten doen en een stevige pomp&filter erbij moeten hebben dan.

Voor guppen geldt minimaal 60cm dacht ik, die zitten dus ook ruim te klein.
In jouw bakje zou een betta splendens man, wat microvisjes (rasboras galaxy of boraras brigittae bijvoorbeeld) en/of garnaaltjes prima kunnen maar dan moet er wel een filter in/op en een thermostaat is ook geen overbodige luxe. :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:10

lor1_1984 schreef:
De info in de openingspost van de link hierboven klopt niet (meer). :o
Gewone goudvissen, komeetstaarten etc hebben minimaal 100l/vis en 200cm lengte nodig om in te kunnen zwemmen.
Sluierstaarten geldt de helft voor.
Maar dat zijn absolute minimumeisen en je zult minimaal 2x per week een grote waterwissel moeten doen en een stevige pomp&filter erbij moeten hebben dan.

Voor guppen geldt minimaal 60cm dacht ik, die zitten dus ook ruim te klein.
In jouw bakje zou een betta splendens man, wat microvisjes (rasboras galaxy of boraras brigittae bijvoorbeeld) en/of garnaaltjes prima kunnen maar dan moet er wel een filter in/op en een thermostaat is ook geen overbodige luxe. :)

Bedankt voor het verbeteren van mijn informatie! Ik ben zelf niet echt thuis in de goudvissen maar het gaat me wel altijd aan het hart. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:52

Alstu. :)
Ik heb zelf goudvissen en sluierstaarten, vandaar dat ik het even aanstipte.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:55

appiesjappie schreef:
Het water zat er inderdaad al een paar weken in. Hij staat in de woonkamer en tempratuur blijft hetzelfde

In die weken tijd heb je het niet ververst of zoiets?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:32

Verversen is met indraaien niet nodig, wel een korreltje voer toevoegen om de bacteriecultuur op te starten en of de bak flink beplanten (en dan een stuk langer laten indraaien) of er een filtertje in te hangen.