Loopse hond voor de eerste keer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:32

Esther schreef:
Alleen kijken de dierenartsen naar de gezondheidsaspecten bij 'neutraliseren', jammer genoeg niet naar onzekerheid, gedrag/interactie met andere honden, vacht en vreterigheid bij bijv. de labrador. De dingen die ik wel zie als ik loop als uitlaatservice / vragen krijg in mijn voerwinkel / in de lessen bij mijn hondenschool.. Dan zie ik toch wel vaak grote nadelen van de honden die onzekerder zijn geworden, nooit goed volwassen geworden zijn in gedrag, ruiken naar loopse hond waardoor andere honden steeds op die hond gaan rijden, een rampenvacht die niet meer kammen is en een labrador die onderweg van drol naar drol loopt om op te vreten. Daar heb je als eigenaar wel dagelijks mee te maken en bepaalt voor een groot deel wel het plezier dat je van je hond hebt.

Een labrador heeft altijd vreet gedrag wel of niet gecastreerd/gesteriliseerd... :roll:
Ik zie alleen maar nadelen met honden die niet geholpen zijn. Reuen die met elkaar knokken, vervelend worden als er een loopse teefje rond loopt, druppelen, rijen ... teven kunnen flink last hebben van hun hormonen , schijnzwanger worden , gewicht verliezen ...
En na het castreren/steriliseren kunnen ze een gewichts toename krijgen en wat meer gaan verharen.
En interactie met andere honden? een loopse teef kan niet met een intacte reu spelen. Een dominante reu die overal opduikt kan ook niet met andere honden spelen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:31

XxDiandraxX schreef:
Klinkt toch aardig betweterig.. ;) Aangezien ik als dierenartsassistente werk weet ik heel goed dat ze gecastreerd worden. Maar dan weet je ook dat dat vaak niet begrepen word omdat het in de volksmond steriliseren voor de dames en castreren voor de heren word genoemd. Ook al klopt dat theoretisch dan niet helemaal..

Het klopt niet 'theoretisch niet helemaal', het is gewoon totaal iets anders. De enige overeenkomst tussen castratie en sterilisatie is dat het dier niet meer kan voortplanten, verder is alles anders. Bij het een blijft de hormoonhuishouding compleet intact (met bijbehorende invloed op gedrag, invloed op de spieren, teef die gewoon loops wordt etc.) en bij het ander gooi je heel die hormoonhuishouding op de schop (met ook weer invloeden op gedrag, spieren ect.).
Op dit forum zijn we over het algemeen aardig ontwikkeld dus dan hoeven we het niet op het niveau volksmond te houden toch. Beter om een goed geïnformeerde beslissing te maken over castratie (en dus weten waar je het over hebt) dan het te hebben over steriliseren of 'helpen' en geen idee te hebben wat dat inhoudt.

XxDiandraxX schreef:
Meningen over wel/niet neutraliseren zijn erg wisselend al zijn de meeste dierenartsen het er wel over eens dat dat meer voordelen dan nadelen heeft, maar welke leeftijd dan het beste is... Ik laat ze 1x loops worden, komt erop neer dat mijn teefje straks 18maanden is tijdens de ingreep.

Die dierenartsen hebben dan niet goed opgelet/bijgeschoold, de medische voordelen van castratie bij de reu zijn namelijk even groot als die bij intact houden (levensverwachting is gelijk). Daar hoef je een reu dus niet voor te castreren.

candalisa schreef:
Esther schreef:
Alleen kijken de dierenartsen naar de gezondheidsaspecten bij 'neutraliseren', jammer genoeg niet naar onzekerheid, gedrag/interactie met andere honden, vacht en vreterigheid bij bijv. de labrador. De dingen die ik wel zie als ik loop als uitlaatservice / vragen krijg in mijn voerwinkel / in de lessen bij mijn hondenschool.. Dan zie ik toch wel vaak grote nadelen van de honden die onzekerder zijn geworden, nooit goed volwassen geworden zijn in gedrag, ruiken naar loopse hond waardoor andere honden steeds op die hond gaan rijden, een rampenvacht die niet meer kammen is en een labrador die onderweg van drol naar drol loopt om op te vreten. Daar heb je als eigenaar wel dagelijks mee te maken en bepaalt voor een groot deel wel het plezier dat je van je hond hebt.

Een labrador heeft altijd vreet gedrag wel of niet gecastreerd/gesteriliseerd... :roll:
Ik zie alleen maar nadelen met honden die niet geholpen zijn. Reuen die met elkaar knokken, vervelend worden als er een loopse teefje rond loopt, druppelen, rijen ... teven kunnen flink last hebben van hun hormonen , schijnzwanger worden , gewicht verliezen ...
En na het castreren/steriliseren kunnen ze een gewichts toename krijgen en wat meer gaan verharen.
En interactie met andere honden? een loopse teef kan niet met een intacte reu spelen. Een dominante reu die overal opduikt kan ook niet met andere honden spelen?

[Ik neem even aan dat je met 'geholpen' gecastreerd bedoelt]
Als dat is wat jij ziet dan heb je een behoorlijk beperkte/gekleurde blik, er zijn namelijk echt niet alleen maar nadelen aan intacte honden versus gecastreerde.

En nee, het 'vreetgedrag' is niet hetzelfde voor en na castratie.

capopjekop

Re: Loopse hond voor de eerste keer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:39

Die van ons (of nouja officieel van mijn vriend) wordt als het goed is binnen nu en een paar maanden geholpen (mits hij zich niet weer bedenkt).

Maar poep vreten doet ze ook als we niet opletten. En daarnaast is ze nu voor de 2x schijnzwanger. Dan is ze minder speels, wat waakser en beschermender en je merkt gewoon dat ze niet in haar normale hum is. Maar ik ga eens goed kijken welke verschillen we kunnen zien.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:53

GDG schreef:
Het klopt niet 'theoretisch niet helemaal', het is gewoon totaal iets anders. De enige overeenkomst tussen castratie en sterilisatie is dat het dier niet meer kan voortplanten, verder is alles anders. Bij het een blijft de hormoonhuishouding compleet intact (met bijbehorende invloed op gedrag, invloed op de spieren, teef die gewoon loops wordt etc.) en bij het ander gooi je heel die hormoonhuishouding op de schop (met ook weer invloeden op gedrag, spieren ect.).
Op dit forum zijn we over het algemeen aardig ontwikkeld dus dan hoeven we het niet op het niveau volksmond te houden toch. Beter om een goed geïnformeerde beslissing te maken over castratie (en dus weten waar je het over hebt) dan het te hebben over steriliseren of 'helpen' en geen idee te hebben wat dat inhoudt.

Die dierenartsen hebben dan niet goed opgelet/bijgeschoold, de medische voordelen van castratie bij de reu zijn namelijk even groot als die bij intact houden (levensverwachting is gelijk). Daar hoef je een reu dus niet voor te castreren.

Je hoeft mij echt het verschil niet uit te leggen hoor! Dat weet ik namelijk prima.

Ik praat over het algemeen wel in de volksmond, het zal je verbazen hoeveel mensen niet weten dat de meeste dieren in nederland gecastreerd worden.

Je tweede stukje, we hebben het in dit topic over loopse teven. Lijkt mij aardig logisch dat ik het dan ook over teefjes heb en niet over reuen?! Bij reuen geven wij (op beide praktijken waar ik werk) ook helemaal niet op voorhand al het advies om te castreren.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:24

GDG: wat krijg ik een ontzettend naar gevoel bij jouw berichten.

Wij hebben onze hond na haar eerste loopsheid geholpen. Ze bleef ongeveer 3 maanden lekker ruiken voor reuen dat ze helemaal gestoord werd van alle snuffelende reuen, dit zorgde ervoor dat ze 3 maanden lang elke hond weg snauwde terwijl ze normaal graag speelt met honden. Wij zagen het niet zitten om dit elke loopsheid opnieuw te doorstaan en hebben dus besloten haar te steriliseren (of zou ik voor GDG maar castreren zeggen). Wij zijn ontzettend blij met deze keuze en merken echt geen enkel verschil in gedrag dan voor de sterilisatie.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 15:07

Bedankt voor alle reacties :) ben een stuk gerust gesteld, over het helpen : ze is heel duidelijk niet lekker > heel huilerig (husky) enorm aanhankelijk en dan het volgende moment heel afstandelijk en ik merk ook heel erg aan haar dat ze het echt niks vind dat er iets uit haar komt. Maar ik ga het eens overleggen met een goede arts tegen de tijd dat ze geholpen zou worden is ze 1,5 en groeien doet ze al niet meer vanaf haar 8 maanden..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:10

Onze eerste hond hebben wij laten steriliseren na de eerste loopsheid. Nu werd zij vrij laat loops. Maar net als jouw hond vond ze het helemaal niets. Pieperig, in de war en snapte er niets van. Echt niet lekker ook.
Onze andere hond is nu een keer loops geweest, maar was gewoon haar uiterst vrolijke zelf en had nergens last van. Broekje aan was geen probleem en voelde zich als normaal.
Bij deze hond ervoor gekozen om niet direct na de eerste loopsheid te laten steriliseren. Ik twijfel bij deze hond sowieso of ik haar überhaupt ga laten steriliseren. Terwijl die twijfel er bij de andere hond totaal niet was.
Ik vind het ook per hond verschillend dus...