Hond aan laten komen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Hond aan laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:44

Wij hebben dankzij macaroni een hind bijna verloren aan maagkanteling. Dat zou ik dus niet geven. De macaroni was 1 zware klont geworden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:49

_San87_ schreef:
Ik krijg nog wat brokken toegestuurd, een balance met 10% vet en een sportief met 18% vet.

Dat laatste klinkt wel okay vind ik.

@xDenies, waarom zou jij brok en vlees niet combineren? En dat wat jij nu voert is brok? Jij bent helemaal van vlees afgestapt?

Jawel hoor, je kan prima brok & vlees combineren (niet in één maaltijd natuurlijk) maar de brokken die genoemd worden passen daar helemaal niet aan bij. Je geeft aan dat je een goede kwaliteit brok wilt voeren naast het verse vlees, dan lijkt het me dat je geen extra granen in je hond wilt stoppen. Dat is gewoon geen goede combinatie met vers vlees.
Sowieso als je een goede brok (één waar een hoogwaardig vleespercentage in zit) naast vlees wilt voeren is dat geen probleem, 's ochtends het vlees en 's avonds de brok. Dikke prima, lange tijd gedaan!

De Acana Grass Fed Lamb (en puppy en senior) zijn inderdaad brokken. Ik ben gestopt met het vlees omdat het, naast de brok, voor mij gewoon te duur werd en niets extra's toevoegde aan de kilo's. Ik voerde Hunters Home vlees omdat deze zijn kwaliteit kan waarborgen. Daar ging overigens ook nog gepureerde groenten bij voor de alkalische verhoudingen. Dan ging het goed.
Toch blijf ik altijd een vers vlees voorstander, maar het moet wel te doen zijn.

Dus nee, ik heb nergens gezegd (@ Kuggur) dat je brok en vlees niet samen kan geven. Je moet wel kijken naar wat voor soort brok.
(Met een hond die continu spuugde en aan de diarree was ga je vanzelf van alles uitproberen.)

Weetje. Alles kan. Maar ieder heeft andere ervaringen en andere kennis opgedaan en ik denk dat TS het meest geholpen is met meerdere ervaringen om zo daaruit te kunnen halen wat voor haar en de hond het beste zal werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 15:45

xDenies schreef:
Jawel hoor, je kan prima brok & vlees combineren (niet in één maaltijd natuurlijk) maar de brokken die genoemd worden passen daar helemaal niet aan bij. Je geeft aan dat je een goede kwaliteit brok wilt voeren naast het verse vlees, dan lijkt het me dat je geen extra granen in je hond wilt stoppen. Dat is gewoon geen goede combinatie met vers vlees.
Sowieso als je een goede brok (één waar een hoogwaardig vleespercentage in zit) naast vlees wilt voeren is dat geen probleem, 's ochtends het vlees en 's avonds de brok. Dikke prima, lange tijd gedaan!

De Acana Grass Fed Lamb (en puppy en senior) zijn inderdaad brokken. Ik ben gestopt met het vlees omdat het, naast de brok, voor mij gewoon te duur werd en niets extra's toevoegde aan de kilo's. Ik voerde Hunters Home vlees omdat deze zijn kwaliteit kan waarborgen. Daar ging overigens ook nog gepureerde groenten bij voor de alkalische verhoudingen. Dan ging het goed.
Toch blijf ik altijd een vers vlees voorstander, maar het moet wel te doen zijn.

Dus nee, ik heb nergens gezegd (@ Kuggur) dat je brok en vlees niet samen kan geven. Je moet wel kijken naar wat voor soort brok.
(Met een hond die continu spuugde en aan de diarree was ga je vanzelf van alles uitproberen.)

Weetje. Alles kan. Maar ieder heeft andere ervaringen en andere kennis opgedaan en ik denk dat TS het meest geholpen is met meerdere ervaringen om zo daaruit te kunnen halen wat voor haar en de hond het beste zal werken.

Duidelijk :). Ervaringen zijn sowieso altijd goed!

Ik heb voor nu Happy Dog active gekozen, een brok met 69% dierlijke stoffen en 18% vet. Ik ga kijken hoe dat bevalt, het is een merk waar ik heel makkelijk aan kan komen en waarvan ik weet dat mijn honden het lekker vinden.

Als dat goed gaat is het goed. Zo niet, dan ga ik kijken naar een brok met een hoger vleesaandeel. Acana ga ik opschrijven, dat merk kende ik niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:45

Granen zijn prima. Dat ze dat niet zouden zijn is nog zo'n ongefundeerde mythe.
Net als die dat brok en vlees in één maaltijd problemen zou geven.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:12

Je zou dog lovers gold high energy kunnen geven. Is een brok met hoog vetgehalte (geloof iets van 21%).
Mijn (intacte) reu komt ook niet op gewicht met alleen kvv en barf. Hem voer ik ook brok bij en dan gaat het goed. Hij krijgt nu zo'n 3-4 dagen (vette) kvv en de andere dagen high energy brokken van verschillende merken. Als tussendoortjes 2x per week vette vis, rauw ei, verse pens en schapenvetbonbons.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 16:35

Wel handig om te melden is idd, dat Boor ook intact is. Ik zal zo eens kijken of ik een foto kan maken. Is wel leuk om bij te houden of hij aankomt/beter eruit gaat zien :).

De brokken kan ik vanavond ophalen, dus vanavond krijgt ie zijn eerste portie. Ik ben benieuwd hoe snel het verschil gaat maken. Het paardenvet wordt morgen of overmorgen bezorgd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:24

Kuggur schreef:
Granen zijn prima. Dat ze dat niet zouden zijn is nog zo'n ongefundeerde mythe.
Net als die dat brok en vlees in één maaltijd problemen zou geven.

Ben ik niet met je eens. Zijn helaas genoeg honden die niet tegen granen kunnen.
Onze oude hond kon hier achteraf niet tegen. Veroorzaakte diverse soorten ontstekingen in haar maag.
Veel soorten voer geprobeerd, zelfs speciaal duur voer van de da €65 voor 7.5 kg).
Dagelijks diverse soorten medicijnen, die iets hielpen maar lang niet voldoende. Scopie liet de ontstekingen zien bij een 2elijnskliniek, maar ook hun wisten niet hoe deze ontstonden.

Hond tegen alle adviezen in op vers gezet. Hond knapte snel op, medicijnen konden we afbouwen en stoppen.

Later bleek dus dat de granen die oorzaak hiervan waren. Onze eigen da (En de 2e lijn) wisten dit ook niet. Maar uiteindelijk zijn ze bij meerdere honden vers gaan aanraden. En ook daar bleek het probleem in de granen te zitten.

En is vers nu heilig? Nee dat hoor je mij niet zeggen. Maar alles afschuiven als mythe..... kijk naar wat voor jouw hond beter is, niet alles is zo zwart wit

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 08:34

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van de lieve jongen. De laatste week gaat t echt opvallen dat ie mager wordt. Gisteren begonnen met de brokken, hij vindt ze gelukkig erg lekker.

Ik vond in de vriezer nog ingevroren schapenvet, dat ga ik opvoeren en dan over op paardenvet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:43

Zo vanaf de foto’s vind ik t best mee vallen t is niet dat je zn ribben ziet.
Maar het ineens afvallen is wel iets om op te letten natuurlijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 08:51

Ja, die zie je zeker wel. Op de foto's vallen ze inderdaad minder op, maar vooral op de middelste foto zie je ze goed, in het echt is het helemaal een stuk erger. Als hij snuffelt zie je zijn hele ribbenkast. Ook zie je een stuk ruggengraat liggen en steekt zijn heupbot minimaal uit.

Alsnog is het niet extreem, en ik denk ook dat veel mensen geen goed referentiekader hebben voor wat betreft dik, slank en mager, want ik kreeg best veel opmerkingen dat mijn hond zo mager is (en het begint nu ook wel te kloppen ;() en het is niet extreem, maar dat wil ik wel voor zijn :=.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:57

hier hele goede ervaringen met sportbrokken 18% of zelfs 24% je hoeft dan minder te geven want tegen een volle bak aankijken willen veel honden niet en hebben dan al geen trek meer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:57

Op de middelste foto staat ie krom, dus daar kunnen we niet veel mee. Maar jij hebt ook al zo'n handige kleur hond.. :D Bij mijn zwartjes lijkt t altijd of ze vet zijn tot ik een foto van boven stuur :+

Maar als hij iets aankomt is het ook een idee of je iets kan doen om hem beter in zn bespiering te krijgen. Als dat lukt natuurlijk he.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 09:08

kiwiwitje schreef:
Op de middelste foto staat ie krom, dus daar kunnen we niet veel mee. Maar jij hebt ook al zo'n handige kleur hond.. :D Bij mijn zwartjes lijkt t altijd of ze vet zijn tot ik een foto van boven stuur :+

Maar als hij iets aankomt is het ook een idee of je iets kan doen om hem beter in zn bespiering te krijgen. Als dat lukt natuurlijk he.

Hij staat krom en aan beide kanten zie je ribben :P. Dus ja, dat zegt wel iets denk ik.

Volgens mij is zijn bespiering prima, als hij wat meer overhoudt qua energie, zal ook dat nog mooier worden denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 09:08

speurneusc schreef:
hier hele goede ervaringen met sportbrokken 18% of zelfs 24% je hoeft dan minder te geven want tegen een volle bak aankijken willen veel honden niet en hebben dan al geen trek meer.

Dat geldt niet voor mijn hond, die vreet alles als ie de kans krijgt :=. Ook een volle bak brokken.

Maar dat krijgt ie sowieso niet, ik wil geen vette hond, maar eentje die goed op gewicht is. Dus ik ga met beleid de brok bijvoeren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:12

_San87_ schreef:
kiwiwitje schreef:

Hij staat krom en aan beide kanten zie je ribben :P. Dus ja, dat zegt wel iets denk ik.

Volgens mij is zijn bespiering prima, als hij wat meer overhoudt qua energie, zal ook dat nog mooier worden denk ik.

Als ze mager worden zoals jij beschrijft hebben ze hun spieren al opgevreten. Mager zijn en wel spieren hebben klopt niet.
Ik zie iets anders op de foto. Maar dat is misschien omdat jij hem in het echt ook ziet en wij alleen een foto.

Maar ik zie eerder een hond die wat arm in zn bespiering zit dan een magere hond. :)
Als je hem iets voller krijgt zal dat wel verschil geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:22

Mijn reu wordt ook eerst onbespierd voordat hij echt mager wordt. Ruggengraat die zichtbaar / voelbaar wordt, heupen die idd uit gaan steken. Pas later worden zijn ribben echt zichtbaar voor anderen. Maar dat is voor mij wel een teken om weer op zijn voer te letten/aan te passen. Pas als hij weer wat voller is worden het later weer spieren. Spieren blijven op andere plekken wel zitten trouwens? Maar rug en kont zijn de eerste plekken waar die bespiering echt af neemt.
Die van mij heeft alleen een dikkere vacht, dus die ribben zien zie ik sneller dan dat een buitenstaander ziet. Ik voel vooral, want ik weet tegenwoordig hoe hij voelt als hij goed in de bespiering zit en goed op gewicht is.

Ik kan je verder helaas niet helpen, die van mij is allergisch voor bijna alle brokken, dus eet alleen maar vers. Ik moet het dus altijd met de extra's doen, zoals schapenvet/paardenvet. Nu krijgt die van mij sowieso ook wat volle yoghurt, eitjes enzovoorts.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 09:27

kiwiwitje schreef:
_San87_ schreef:

Als ze mager worden zoals jij beschrijft hebben ze hun spieren al opgevreten. Mager zijn en wel spieren hebben klopt niet.
Ik zie iets anders op de foto. Maar dat is misschien omdat jij hem in het echt ook ziet en wij alleen een foto.

Maar ik zie eerder een hond die wat arm in zn bespiering zit dan een magere hond. :)
Als je hem iets voller krijgt zal dat wel verschil geven.

Ik roep niet snel dat een hond mager is, maar ik heb nu echt wel het idee dat mijn hond mager wordt. Vandaar ook dit topic. De koude maanden komen er natuurlijk ook aan, dus ik wil weer wat spek :P. Zou het trouwens kunnen komen doordat ie wat ouder wordt? Dat hij niet meer genoeg heeft aan zijn vlees? Zo lang ik hem heb (vijf jaar) krijgt hij al wat hij krijgt en hij deed het er altijd perfect op. Ik hoop dat ik hem weer mooi op gewicht krijg en dat de spieren dan ook weer terugkomen.

Ik zal eens kijken of ik betere foto's kan maken, als het zonnig is zie je beter contrasten, dan op een bewolkte dag. Ik vind het voor mezelf ook wel leuk de voortgang bij te houden qua gewicht. Vanavond eens samen op de weegschaal en zijn schofthoogte meten :).

MyWishMax schreef:
Mijn reu wordt ook eerst onbespierd voordat hij echt mager wordt. Ruggengraat die zichtbaar / voelbaar wordt, heupen die idd uit gaan steken. Pas later worden zijn ribben echt zichtbaar voor anderen. Maar dat is voor mij wel een teken om weer op zijn voer te letten/aan te passen. Pas als hij weer wat voller is worden het later weer spieren.
Die van mij heeft alleen een dikkere vacht, dus die ribben zien zie ik sneller dan dat een buitenstaander ziet. Ik voel vooral, want ik weet tegenwoordig hoe hij voelt als hij goed in de bespiering zit en goed op gewicht is.

Ik kan je verder helaas niet helpen, die van mij is allergisch voor bijna alle brokken, dus eet alleen maar vers. Ik moet het dus altijd met de extra's doen, zoals schapenvet/paardenvet. Nu krijgt die van mij sowieso ook wat volle yoghurt, eitjes enzovoorts.

Eitjes geef ik ook regelmatig, meestal de zondag. Gewoon rauw over zijn vlees.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:41

Ik hoor van heel veel mensen dat hun honden het na verloop van tijd slecht(er) gaan doen op vers vlees. Ik heb het ook gehad met mijn honden. Ben er vanaf gestapt en voer nu een brok, geen gedoe meer met veel vlees weg gooien en een speciale vriezer voor al het vlees.
Honden voelen nu veel beter aan en het is veel makkelijker, vooral als je een paar dagen weg gaat en geen vriezer tot je beschikking hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 09:44

meggiemeg schreef:
Ik hoor van heel veel mensen dat hun honden het na verloop van tijd slecht(er) gaan doen op vers vlees. Ik heb het ook gehad met mijn honden. Ben er vanaf gestapt en voer nu een brok, geen gedoe meer met veel vlees weg gooien en een speciale vriezer voor al het vlees.
Honden voelen nu veel beter aan en het is veel makkelijker, vooral als je een paar dagen weg gaat en geen vriezer tot je beschikking hebt.

Dat heb ik nog nooit gehoord. In mijn omgeving ook enkel verhalen over dat de honden het goed doen en blijven doen op vlees. De mijne deed dat ook tot voor kort. Normaal gesproken zou ik gewoon meer vlees bij voeren, maar dat wordt voor mij gewoon te kostbaar. Vandaar de keuze voor brok erbij.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:45

Leeftijd kan altijd mee spelen natuurlijk. En je hebt hem duidelijk af zien vallen. Dus in dat opzicht heb je een punt. Maar echt mager vind ik hem niet. Eerder arm bespierd. Maar met de kou inderdaad in het vooruitzicht en het feit dat deze honden een enkele vacht hebben en hij geen jonge god meer is.. kan wel degelijk mee spelen.
Heb hier een teefje zitten die ook op weersveranderingen reageert. Dus die loopt in de ochtenden al met een fleece jasje buiten en als ik aan t luchten ben in huis krijgt ze ook een fleecejasje om.
T is nogal een miepje :')

Hier geen ervaring dat honden t slechter doen op vlees na een tijd...
Als ze dat doen zou ik dat eerder in de kwaliteit van t vlees/menu zoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 09:46

kiwiwitje schreef:
Leeftijd kan altijd mee spelen natuurlijk. En je hebt hem duidelijk af zien vallen. Dus in dat opzicht heb je een punt. Maar echt mager vind ik hem niet. Eerder arm bespierd. Maar met de kou inderdaad in het vooruitzicht en het feit dat deze honden een enkele vacht hebben en hij geen jonge god meer is.. kan wel degelijk mee spelen.
Heb hier een teefje zitten die ook op weersveranderingen reageert. Dus die loopt in de ochtenden al met een fleece jasje buiten en als ik aan t luchten ben in huis krijgt ze ook een fleecejasje om.

Ik heb voor Boor een back on track regenjas voor als het echt kouder/natter wordt of als er sneeuw ligt. Hij toont niet alsof hij het koud heeft, maar ik merk dat hij de jas stiekem wel erg lekker vindt. Het verschil met de teckel is best wel groot.

Veel vacht heeft ie idd niet :=.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:49

_San87_ schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik heb voor Boor een back on track regenjas voor als het echt kouder/natter wordt of als er sneeuw ligt. Hij toont niet alsof hij het koud heeft, maar ik merk dat hij de jas stiekem wel erg lekker vindt. Het verschil met de teckel is best wel groot.

Veel vacht heeft ie idd niet :=.

Die tuttebel hier krijgt onder de 10 graden sochtends al een fleece deken aan en helemaal als het rond die temperatuur ook nog eens spettert. Als t vriest heeft ze zelfs een echt gevoerde dikke deken _O-
Anders word ze nog echt een heks ook..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:35

Vanaf de foto vind ik hem niet dun. Daar zit meer vet op dan op mijn honden. Vind m alleen niet heel gespierd.

Mijn Kelpie wilde ook met geen mogelijkheid aankomen. Veel van de middeltjes geprobeerd die hierboven beschreven werden. Kilo's voer erin gepropt van tig merken. Uiteindelijk naar een B kwaliteit brok gegaan, namelijk Biofood High Energy en er is nooit meer wat aan de hand geweest *\o/*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 14:17

Kaus schreef:
Vanaf de foto vind ik hem niet dun. Daar zit meer vet op dan op mijn honden. Vind m alleen niet heel gespierd.

Mijn Kelpie wilde ook met geen mogelijkheid aankomen. Veel van de middeltjes geprobeerd die hierboven beschreven werden. Kilo's voer erin gepropt van tig merken. Uiteindelijk naar een B kwaliteit brok gegaan, namelijk Biofood High Energy en er is nooit meer wat aan de hand geweest *\o/*

Fijn dat je voor jouw hond wat gevonden hebt dat werkt :D. Ik hoop dat de mijne ook snel weer op gewicht is. Of dat ik iig de ribben, ruggengraat en heupbotten niet meer zie.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:46

Ik had ook zo’n reu maar hij is wel een volle reu.
Vers vlees werkte bij hem gewoon niet omdat hij honger bleef houden en heeft op veel brokken gestaan maar werd niet dikker.
7 jaar lang is hij scharminkel geweest en nu sinds ik denk nu 3/4 jaar is hij chemisch gecastreerd en ik heb nu gewoon een dik spekje :oo
Ik hoor de dierenarts nog zeggen toen hij een tijdje op speciaal dieet voer stond (voor zn huid)geef hem maar 10 gram per dag extra want hij is weer afgevallen ,nou dat was achteraf geen goed plan :roll:
Hij is niet modder vet hoor maar omdat wij altijd gewent waren dat hij zo dun was en nu een spek laagje heeft lijkt hij wel enorm.
Ik vraag me ook oprecht af hoe dat straks gaat als zn chemisch castratie straks is uitgewerkt want hij is inmiddels al bijna 9 jaar.