Kat kopen maar allergisch..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Re: Kat kopen maar allergisch..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:13

Misschien is een betere term een beetje minder niet-allergeen.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:15

Ik ben ook licht allergisch voor katten. Maar we hebben hier twee oosters korthaar zitten. Voorheen een Siamees gehad. En dat gaat prima. Mocht ze gaan voor de oosterling. In de asielen rond t Gooi zijn niet zo lang geleden zo’n 50 katten geplaatst. Deze zijn bij een dame uit huis gehaald. Het zijn allemaal raskatten. Zoek maar eens op katten Wousje de Graaf.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:16

NatasjavE schreef:
Samiyah schreef:
Ik ben al mijn hele leven allergisch voor katten, behoorlijk zwaar ook. Zelf heb ik langharige katten genomen en dat gaat prima. Heb een volle Maine Coon, een Ragdoll x Pers en sinds 2 dagen een Maine Coon x Ragdoll. Dit gaat allemaal goed qua allergie, nergens last van. Terwijl ik als ik de katten van mijn schoonouders (htk) aai ik gelijk weer last heb van mijn allergie.

Het aanbod wordt wel groter als ze ook naar andere langharige kattenrassen kan kijken. Ik heb mijn Maine Coon en Ragdoll x Pers als herplaatsers gekocht en heb er echt geen 800 voor betaald.

Misschien kan ze eerst eens kijken bij een fokker van een bepaald ras, zo kan ze gelijk testen of ze er allergisch voor is.

Ik denk dat omdat Main Coon, Noorse Boskat en Siberische kat allemaal een beetje dezelfde oorsprong hebben(Turkije/ Perzië) dat die katten ook in meer of minder mate hypoallergeen kunnen zijn.
Niet vanwege de haren maar vanwege het eiwit in hun speeksel.

Ah oke, klinkt logisch! :)
Ts als je vriendin in de buurt woont mag ze best eens komen knuffelen met mijn katten, kan ze uittesten of het goed gaat qua allergie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:19

Ja maar let op....wat ik zeg is echt een gevoel van mij...ik weet niet of het waar is. :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:23

Mijn tip aan vriendin van ts is het gewoon uitproberen, dus bij mensen langsgaan met bepaalde kattenrassen. Persoonlijk begon mijn allergie altijd gelijk na 1x aaien, dus wist direct of het kon of niet. Weet niet of dat bij een lichte allergie anders is?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:32

Ik had mijn kat al, en die is er nog, want erg eenkennig en angstig. En het gaat best als ik uit haar buurt blijf. Maar hierna geen kat meer. Want ik weet dat je gezondheid er ernstig onder kan leiden en dat je dat niet in de gaten hoeft te hebben.

Je persoonlijke leefomgeving moet zo gezond mogelijkheid voor je zijn. Dat is je veilige thuishaven.
Ben je allergisch en breng je allergenen binnen in die leefomgeving, dan is die niet meer optimaal voor je gezondheid. Bij mij resulteerde dat in onbehandeld astma en van lieverlee in blijvende longschade. Dat had ik echt niet in de gaten, dat gaat sluipenderwijs. Af en toe keer een niesje, meer niet. Gaat best. Tot opeens een longaanval en een diagnose in het ziekenhuis. Dan ben je plots niet meer alleen een beetje allergisch, maar heb je een chronische aandoening.

Dat overkomt niet iedereen, maar het kan zeker wel. Op de lange(re) termijn.
Ik vind dan ook dat veel mensen nogal makkelijk doen over een allergie. Pilletje erin en klaar. Of weer even wennen en klaar. Ik zou nooit een huisdier nemen omdat ik dat zo graag wil als één van mijn huisgenoten allergisch is. Het is een gok die ik niet zou nemen.

Paardrijden met een allergie en een pilletje of eventjes wat klachten ok. Je verwijdert jezelf weer van de allergenen. Maar dat is niet zo in huis.

Ik moet denken aan mijn dochter. Beetje overgevoelig voor pinda was het oordeel na een bloedtest. Van het weekend kreeg ze per ongeluk pinda binnen. Zaterdagavond zaten we op de huisartsenpost, de reactie was groter dan eerder. De gevoeligheid is duidelijk toegenomen.
Je probeert er als ouders voor te zorgen dat ze absoluut geen pinda eet. Logisch toch?
Voor mij is het bij een kattenallergie niet anders. Blijf weg bij die allergenen als dat mogelijk is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:26

Ja... zo heb ik mijn vorige Noren ook als 7 maanden oude kittens op mogen halen. De vorige eigenaar was toch echt allergisch gebleken. En niet zo dat direct haar ogen dicht zaten als de katten langsliepen, maar ze voelde zich toch duidelijk een heel stuk beter als ze op haar werk was of een andere omgeving zonder katten. Heel sneu voor haar... Ze was er echt stuk van. Allergie kan ook toenemen of afnemen natuurlijk.

Dus TS ga vooral kijken en uitproberen. En dan echt even in zo'n omgeving blijven en goed knuffelen met ze.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:37

Een goeie fokker (de dure dus), heeft vaak een kussentje wat je tijdelijk in huis kan krijgen. Mensen met een allergie zouden daarop kunnen reageren, gebeurd dit niet dan wordt dit vaak wel als safe gezien.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:43

Werd deze link al geplaatst? Erg informatief!

Ik vind dat de kwestie er goed van alle kanten wordt belicht.

https://www.katsepraktijken.nl/9-vragen ... -katten-1/ (let op, meerdere pagina's)

Alleen katten wekelijks wassen vanwege die allergie van het baasje, dat vind ik niet OK.

Verder een fijne, informatieve kattensite.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:56

Ik vind het nogal een risico. Een dure raskat aanschaffen en er na een jaar miss achter komen dat het toch niet gaat? Dan moet de kat weg met alle gevolgen van dien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:14

Riskant om met zo'n "handicap" voor een huisdier te kiezen die er mogelijk rap weer om weg moet.

Minimaliseren risico : geen kat in de slaapkamer of bij de was/kledingkast en goed stofzuigen, maar het blijft een flinke gok.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 10:41

Bedankt voor al jullie reacties in iedergeval. Ze is gaan kijken bij een nestje, flink geknuffeld natuurlijk en ze had nergens last van. Nu, een paar dagen later, ook niet *\o/*

Is er iemand die ik een PB mag sturen? Die zelf fokt of in ieder geval genoeg verstand er van heeft? :) Klinkt allemaal prima maar er zijn wat dingen die me opvallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:07

Geen kitten uit dat nestje over? Want voor die katten was ze kennelijk niet allergisch en dat kan best aan de combinatie liggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:27

Met lichte allergie voor katten zelf zou ik er niet aan beginnen.

Ben allergisch maar gelukkig niet voor katten zelf, maar wel bewust voor een blauwe rus (herplaatser) en sibeer kitten gegaan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:21

casperzazoe schreef:
Bedankt voor al jullie reacties in iedergeval. Ze is gaan kijken bij een nestje, flink geknuffeld natuurlijk en ze had nergens last van. Nu, een paar dagen later, ook niet *\o/*

Is er iemand die ik een PB mag sturen? Die zelf fokt of in ieder geval genoeg verstand er van heeft? :) Klinkt allemaal prima maar er zijn wat dingen die me opvallen.

Shaar die in dit topic gereageerd heeft, fokt zelf siberen ...