enthousiaste hond wordt irrirant lastpak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:27

Mij lijkt het probleem ook dat het een te solitair ras is. Maar gezien je ook musht neem ik wel aan dat je weet hoe en wat :Y) Ik zou zeggen dat het inderdaad ligt aan dat de andere reuen nu ouder worden en hij ze plots wel als dreiging gaat zien.

Kabayo, je mag sowieso mushen met rassen zoals een husky en malamute als ze een stamboom hebben en anders kan je gewoon een ontheffing aanvragen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:27

Heb je filmopnames van zijn gedrag in de verschillende situaties?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:34

werken met die handel, echt goed aan het werk zetten. Ik heb dan hussen en hussen mixes maar die zet ik ook aan het werk hoor. Vooral mijn teef anders merk ik het gelijk is een stuk vervelender als ze niet mag werken.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 20:35

beatje schreef:
Maar je hebt een malamute reu? Ik neem aan dat je je toch verdiept heb toen je hem nam in het ras? Een malamute is geen husky en geen roedel dier. Samen leven met andere honden geeft voor hem ook veel meer stress. Dan heb je ook nog reuen en intacte teven. Je hond leeft met enorme stress . Chemische castratie is niet 100% het zelfde als een gewone castratie. Werken julie wel met hem iedere dag ? Voor de step of kar ik neem aan dat jullie Mushen?

Nee, ik heb een malamute genomen omdat ik het zulke leuke honden vind, en ik zie wel hoe ik me uit de situatie red. :+
Natuurlijk heb ik me in het ras verdiept... de fokker heeft me ook nog eens volledig overhoord en doorgelicht alvorens ik van hun een pup kreeg... Ik weet donders goed dat een mal geen hus is en een hus geen mal.
s'zomers werken met sledehonden kan gezondheidstechnisch niet in nederland, boven de 15graden is het einde oefening, maar als de temp het toe laat trainen we 4-5x in de week ja. inderdaad actief in de sport.
Iedere dag is niet aan te raden, doen wij ook niet, rust is nodig voor herstel.

Djali schreef:
Ik vind het moeilijk oordelen zo, maar mij lijkt dat je gewoon een stuk dominanter moet optreden en hem kordaat op zijn plek zetten.

Nog dominanter/consequenter kan bijna niet -O-

Avalanche81 schreef:
Hoe is je roedel zo bij elkaar gekomen?

Is er een reden dat je hem chemisch laat castreren, en wat is die reden?
Houd je alle honden bij elkaar of apart?

Roedel is ontstaan door 4 hussen en de twee mallen van mij, daar zijn nog 2 "samen" hussen bij gekomen. en t gedonder is dus pas recent ontstaan.

Chem.castratie gedaan omdat hij op wedstijden te dominant en niet veilig handelbaar werd naar andere/ vreemde reuen.
De honden wonen in een kennel, 2 aan 2 maar als we thuis zijn loopt het met zn alle los, altijd onder zicht of gehoor van ons voor het geval dat.

Rebel_Jits schreef:
Hoe reageert de hond met wie hij samen zit in de kennel?
Is het een optie reu uit logeren te sturen voor een weekje en dan kijken hoe iedereen reageert? Is hij bij anderen dan ook zo? Hoe is de roedel zonder hem?

De hond waarmee hij de kennel deelt geeft geen problemen, dat gaat gewoon goed. een week uit logeren is een heel groot risico, omdat de roedel dan weer fel gaat reageren op de terugkomst van een "vreemdeling" die binnen wil.

Kabayo schreef:
Hij is 9. Ziet hij nog wel goed? Of ergens een kwaal? Probeer mee te denken hoor. :)

Treksport met een hond is overigens verboden in NL

Uiteraard is ie helemaal nagekeken door de dierenarts om medisch uit te sluiten, en hij is (helaas?) kern gezond
Hij is 6 ;) (de mix is 9 en das zijn beste maatje)

en idd de trekhondensport is in NL niet meer verboden voor alle rassen door ontheffing aan te vragen bij de overheid.
Daarbij zijn de alaskan malamute, samojeed, husky en groenlandhond met stamboom uitzonderingen op deze wet.

https://www.houdenvanhonden.nl/actief-m ... ndensport/

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 20:40

BarbaLala schreef:
Heb je filmopnames van zijn gedrag in de verschillende situaties?

heb ik nog niet gedaan, maar ga ik van de week eens doen idd!
Wellicht dat terug zien idd iets kan verklaren!
zal dan ook eens iets plaatsen hier

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 20:41

KarmaChansy schreef:
werken met die handel, echt goed aan het werk zetten. Ik heb dan hussen en hussen mixes maar die zet ik ook aan het werk hoor. Vooral mijn teef anders merk ik het gelijk is een stuk vervelender als ze niet mag werken.

De "oplossing" die je omschrijft; bied hem "zwaarder" werk, en bied hem "moeilijkere" uitdagingen werken voor hem niet, hij zet zn hakken in het zand en wil niet meewerken. Dit heeft hij eigenlijk vanaf het begin al gedaan, dus hij heeft "lichtere" taken gekregen.

Ben dus nog extreem zoekende in een "taak" voor hem

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:45

tinkergirl89 schreef:
Roedel is ontstaan door 4 hussen en de twee mallen van mij, daar zijn nog 2 "samen" hussen bij gekomen. en t gedonder is dus pas recent ontstaan.

De reden dat ik het vraag is dat het soms komt door hoe de roedel samengesteld is. Mals doen het vaak heel goed in 'natuurlijke' roedels, zoals familiegroepen, samengestelde roedels gaan meestal minder goed.

tinkergirl89 schreef:
Chem.castratie gedaan omdat hij op wedstijden te dominant en niet veilig handelbaar werd naar andere/ vreemde reuen.

Is een bekend issue bij Malamutes helaas, ook niet op te lossen door castratie. If anything worden ze er agressiever van.

tinkergirl89 schreef:
De honden wonen in een kennel, 2 aan 2 maar als we thuis zijn loopt het met zn alle los, altijd onder zicht of gehoor van ons voor het geval dat.
Ok duidelijk. Zijn je teven open? Als in niet gecastreerd? Ik denk dat hij samen met een teef zit, klopt dat?

Wat goed kan, is dat hij gefrustreerd is, om de chemische castratie, en dat afreageert.

Maar zoals ik het lees, lijkt me herplaatsen toch de beste optie, om eerlijk te zijn. Het vervelende lijkt hier gewoon, dat je niet zoveel verkeerd doet, maar het is een volwassen Malamute reu...... en wat hij doet is vooral Malamute zijn.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:48

@tinkergirl Ok dat is erg lastig zeg, de mijne leven voor werk zeg maar :+ het is zo jammer dat weightpull verboden is in NL, ik merk veel positieve verandering met weightpull en dan niet eens het karretje trekken. Gewoon lekker paar kilo trekken

edit doe je ook 1 op 1 werk met hem?

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 20:55

Avalanche81 schreef:
tinkergirl89 schreef:

De reden dat ik het vraag is dat het soms komt door hoe de roedel samengesteld is. Mals doen het vaak heel goed in 'natuurlijke' roedels, zoals familiegroepen, samengestelde roedels gaan meestal minder goed.

tinkergirl89 schreef:

Is een bekend issue bij Malamutes helaas, ook niet op te lossen door castratie. If anything worden ze er agressiever van.

tinkergirl89 schreef:
Ok duidelijk. Zijn je teven open? Als in niet gecastreerd? Ik denk dat hij samen met een teef zit, klopt dat?

Wat goed kan, is dat hij gefrustreerd is, om de chemische castratie, en dat afreageert.

Maar zoals ik het lees, lijkt me herplaatsen toch de beste optie, om eerlijk te zijn. Het vervelende lijkt hier gewoon, dat je niet zoveel verkeerd doet, maar het is een volwassen Malamute reu...... en wat hij doet is vooral Malamute zijn.

Het chem.castreren leek tot zover echt goed te doen voor hem, op wedstrijden ging het prima, en met de roedel WAS er ook geen probleem.
Opzicht valt het nu ook wel mee, lopen nogsteeds samen in de wei zonder elkaar op te vreten, maar het geluid en de brulpartijen nemen toe, en dit is natuurlijk erg vervelend voor de omwondende buurtjes :Y)

Hij woont in de kennel met een gecastreerde reu, en dit is zn buddy sinds hij bij me woont.

KarmaChansy schreef:
@tinkergirl Ok dat is erg lastig zeg, de mijne leven voor werk zeg maar :+ het is zo jammer dat weightpull verboden is in NL, ik merk veel positieve verandering met weightpull en dan niet eens het karretje trekken. Gewoon lekker paar kilo trekken

Idd, weightpull is iets wat ie (en dat snap ik gezien zn ras en rasfunctie) dan weer wel leuk vind... mja… nederland he :(

Edit: ik werk hem idd vaak 1 op 1 en ook dat vind ie "niet gezellig"
hondenshow vind ie wel leuk, maar om nou elke week een show te lopen??? Ik vind er zelf niets veel aan en ik heb het ook weer niet ZO breed :+

Ineke2

Re: enthousiaste hond wordt irrirant lastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:59

Zou skateboarden met hond iets zijn dat de hond trekt of anders fietsen met de hond?

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 21:02

Ineke2 schreef:
Zou skateboarden met hond iets zijn dat de hond trekt of anders fietsen met de hond?

als ik mn nek wil breken moet ik gaan skateboarden ;)
Maar de hond werkt al hoor, zie onderstaande video.

Echter vind ie er niet veel aan

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:10

Ik ga weer terug naar je titel. Enthousiaste hond wordt irritante lastpak.

Het is misschien wat vergezocht maar ik heb twee herders (Duitse herder en een Mechelaarx border collie). Ik weet dat herders totaal andere honden zijn dan malamutes of husky's (toevallig in verleden ook een husky gehad, dus herken veel van wat je zegt over het ras.).

MAAR
alle honden zijn meer of minder gevoelig voor hoe jij in je vel zit. EN ik ben geen zweverig type, gewoon vrij praktisch en nuchter van aard, maar onze herder is twee jaar lang een giga zenuwpees geweest en wordt nu eindelijk weer normaal .... ondanks twee verhuizingen en een echtscheiding in de afgelopen 8 maanden....
Dus.
Ga eens na hoe het bij jullie thuis is qua stemming, gevoel. Hoe ga je de roedel in. Hoe is je eigen houding / gedrag. Hoe is dat bij jullie als stel. Etc.

Sommige honden zijn nu eenmaal extreem gevoelig voor dat soort dingen.
Hoop dat het dat niet is, of dat je er een oplossing voor vindt, maar dacht wil het toch met je delen. Mijn herder is nu een heerlijke relaxte hond met af en toe nog scherpe trekjes terwijl ze dus zo'n 8 maanden geleden echt op de nominatie stond voor herplaatsing, kon er niets meer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:12

Kan het niet gewoon zo zijn dat dit niet de juiste situatie voor hem is? Sommige honden zijn nou eenmaal geen kennelhonden en als ik het zo lees is hij dit ook niet..
Ik zou ook herplaatsen zodat hij bij iemand alleen of met 1 andere hond terecht komt. Dit is voor niemand leuk en je kan wel gaan dreigen met voerbakken en dergelijke maar dat gaat de situatie niet oplossen, eerder nog meer stress geven..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:17

Avalanche geeft het juiste aan hij is gewoon malamute. De meeste mensen geven adviezen maar kennen edn mal niet. Mals zijn een klasse apart en ook al lijken ze voor leken op husky's ze zijn dit niet.

En ook al is het nu geen wedstrijdseizoen , smorgens vroeg de hond voor de fiets of step kan prima. De onze vind canicrossen ook leuk. Maar die vind juist 1 op 1 met de baas iets doen leuk.

Het probleem zit gewoon in je roedel. Je kan het leuk vinden of niet maar open teven en reuen samen is vragen om problemen zeker bij rassen van dit nivo.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:55

Hoe gaat het nu?

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 20:56

we zijn langzaamaan weer begonnen met de sledehondentraining, en gestart met de bach rescue (ben ik heel sceptisch over, maar we moesten iets)
Voor nu lijkt het een heel klein beetje beter te gaan :)
het snauwen naar andere honden is "acceptabel" maar het geluid is nogsteeds oorverdovend helaas...

hopelijk wordt dat dalijk ook minder...

rest alleen de spanning en de vraag... wat van de zomer???