Welke kriel kip?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bonnie1998

Re: Welke kriel kip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 18:37

Dat is inderdaad ook nog een goed idee. Is dan één kuiken genoeg of moeten dan alle eieren uitkomen?

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:51

Amrock krielen zijn goede leggers en zelden broeds. Wyandotte vaak broeds en leggen veel minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:59

Ik zou broedeieren absoluut niet aanraden. Je raakt een haan echt niet zomaar kwijt, daar is nu eenmaal een overschot van omdat ze vaak ongewenst zijn. Hier 2 van de 3 kuikens haan. Kans op enkel hen is echt nihil.

Broeds zijn krijgen ze opzich niks van. Evt vaak genoeg van het nest af halen. Hier 3 wyandotte, leggen super goed. Maar 2 van de 3 zijn regelmatig broeds. Ze stoppen er vaak vanzelf mee. En anders de ren in en overdag deur naar het hok dicht. Vergeten ze vanzelf wel weer dat ze broeds waren.

Er is een 'beginnen met kippen houden' topic hier op bokt. En er zijn ook meerdere fb groepen, oa 'kippen houden als hobby'. Misschien handig daar vast mee te lezen. Krijg je ook vast een beetje de nadelige kanten van kippen houden mee

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:31

idinn schreef:
Ik zou broedeieren absoluut niet aanraden. Je raakt een haan echt niet zomaar kwijt, daar is nu eenmaal een overschot van omdat ze vaak ongewenst zijn. Hier 2 van de 3 kuikens haan. Kans op enkel hen is echt nihil.

Broeds zijn krijgen ze opzich niks van. Evt vaak genoeg van het nest af halen. Hier 3 wyandotte, leggen super goed. Maar 2 van de 3 zijn regelmatig broeds. Ze stoppen er vaak vanzelf mee. En anders de ren in en overdag deur naar het hok dicht. Vergeten ze vanzelf wel weer dat ze broeds waren.

Er is een 'beginnen met kippen houden' topic hier op bokt. En er zijn ook meerdere fb groepen, oa 'kippen houden als hobby'. Misschien handig daar vast mee te lezen. Krijg je ook vast een beetje de nadelige kanten van kippen houden mee

Nadelige kanten van kippen houden?! Kost wat en kan ziek worden. Je moet ze voeren en drinken geven. Dan heb je het toch wel gehad.
Een kip houden is geen hogere wiskunde.
Alleen uitkijken met roofdieren marters en buizerds. Draad in de grond graven en visnet over de ren.

Natuurlijk gaat broedsheid over en ‘krijgen ze er niks van’ maar duurt gemiddeld 3 weken en komt meerdere malen per jaar voor. In die tijd leggen ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:48

Het is geen hogere wiskunde, maar er zijn nu eenmaal ook nadelen en dingen waar je rekening mee dient te houden. Echter zijn kippen nogal 'in de mode' en zijn er zat mensen die daar absoluut niet bij stil staan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:56

Ik heb fluffy zijdehoenders.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:06

Mijn kippen kunnen op dit moment best veel zelf bij elkaar scharrelen (=goedkoop), maar als het straks kouder wordt is dat ook over. Heb toch best wat spullen gekocht voor ze, hok was ook niet gratis. En elke dag ze binnen en buiten laten ('s nachts in het hok ivm vossen) is wel een dingetje natuurlijk. Ik kan nu niet zomaar even een weekend weg ofzo. Maar ik heb het er graag voor over, want ik vind ze fantastisch. Heb er jaren naar uitgekeken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:09

Serama's.
Die zijn echt hartstikke leuk.

Nog een tip voor een ren.
Wij hadden gaas om de trampoline, verbonden met een "gang" van gaas naar hun hok.
Zo hadden ze lekker de ruimte om te scharrelen, zonder dat er katten bij konden komen.
De trampoline was toch niet de hele dag in gebruik en als de kinderen wilden springen, gingen de kip jes wel even naar het rennetje bij hun hok.

Serama's kun je heel tam maken trouwens. Hier zaten ze op schoot op de bank tv te kijken.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 17:33

Heel erg bedankt allemaal. Ben direct lid geworden van een paar Facebook groepen en heb hier al veel informatie van mee gekregen. De plek waar het kippenhok en een zouden komen vandaag ook flink puin geruimd.