Hond moet afvallen: tips en ervaringen gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 14:32

Kaus, in de OP staan twee foto’s van de zijkant.

Ik ga me even verder verdiepen in vers vlees. Het klinkt wellicht als een “slap excuus” en ik hoop dat ik hiermee niemand voor het hoofd stoot maar het lijkt mij een stuk minder handig/praktisch dan brok; vooral ook omdat we regelmatig een weekendje weg gaan. Als ik werk breng ik hem om 16.00 al naar mijn ouders. Maar ik ga me er wel even verder over inlezen; mochten de voordelen tov brok toch een stuk groter zijn is het wellicht het overwegen waard. :j

Er bestaan veel soorten vers vlees? Wat heeft daarin jullie voorkeur? Ook evt goede brok adviezen hoor ik graag.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:40

Voor met wat jij omschrijft zou ik Energique aanraden. Dat is een zak, en daar zitten bevroren driehoekjes in. Elke driehoek is compleet. Je haalt er zoveel uit de zak als je nodig hebt voor een dag, ontdooit ze, en voert ze op.

Voor een weekendje weg hebben Nature (bij AH) en Renske complete stoommaaltijden, ook rauw in principe, maar die kan je gewoon meenemen zonder koeling, en ongeveer een maand bewaren.
Hoeveel moet de hond gaan wegen (exclusief vet en inclusief spier)?

liesie55

Re: Hond moet afvallen: tips en ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:43

Misschien kan je ecostyle overgewicht proberen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:44

Dat heb ik niet gemist WeCo. Dat is gewoon niet aan de orde want de situatie is dat ie op deze brok staat. En daar heb ik het nog steeds over. :)

Ik zou even kvv vergelijken op voerwijzer geloof dat ie inmiddels wel weer redelijk up to date is en gaan voor een merk wat laag in vet zit.
Ik vind t ook niet handig om kvv mee te nemen bij een weekendje weg daarom voer ik naast kvv gewoon brok zodat ik makkelijk kan wisselen.
Maar als je bij t weekendje weg een koelkast hebt, dan haal je vrijdag t vlees zo laat mogelijk uit de vriezer of evt met iets anders bevroren erbij mee nemen en dan kun je er makkelijk een heel weekend mee doen.

Welke brok zo geschikt is durf ik niet te zeggen. Ik voer wolf of wilderness maar of dat voor jouw hond geschikt is weet ik niet. Wat voerde je hiervoor?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 14:53

Ik ga Energique even googlen. Dat het compleet is vind ik sowieso al fijn. En de optie voor de houdbare voeding is ook wel handig, ik wist niet dat dat er was.

De dierenarts denkt dat hij met 30-32 kg goed op gewicht is. Daar heeft ze wel bij gezegd dat 30 misschien wel te licht voor hem was maar dat ze dat lastig beoordelen/inschatten vond vanwege zijn bouw.

Hiervoor heeft hij eigenlijk al best veel voeding gehad omdat hij veel jeuk had en we dachten aan een voedselallergie. Hij is begonnen op de puppybrok van de fokker (veel jeuk), overgestapt naar cavom junior (slechte ontlasting, ook jeuk), vervolgens een brok met lam gehad voor jonge honden (merk kan ik me zo niet meer herinneren. Jeuk bleef) Dit gewissel was allemaal tot hij ongeveer 6 maanden was, toen is hij op royal canin voor jonge honden over gegaan en dat ging goed, nette ontlasting en de jeuk verdween. Sinds 3 maanden krijgt hij nu de dieetvoeding van royal canin.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:58

Dan zou ik beginnen met 400 - 500 gram Energique per dag. Als hij teveel afvalt geef je meer, en anders minder. Als hij goed is, hetzelfde blijven voeren. De Renske stoommaaltijden zijn 400 gram per maaltijd, dus deel er 1 in tweeën voor de hele dag :) voor je ouders voor 's avonds geef je een Tupperware bakje mee met driehoekjes erin :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:59

Lastig als ie op veel brokken ook nog eens zo slecht reageert :(

Hoeveel is hij sinds het dieetvoer afgevallen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:02

Energique is echt de grootste rommel die er is! Één keer een zak gehad en nooit meer. Het valt onder de kvv, maar er zit meer granen in dan vers vlees.

Ingrediënten van Energique: Afbeelding

Granen en groente hoort helemaal niet thuis in een kvv! Kvv staat dan ook voor Kant en Klaar Vers Vlees

Er zijn ontzettend veel verschillende merken kvv, bijna elk merk heeft wel een compleet versie in zn assortiment.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 15:09

Dankjewel avalanche! Dat klinkt inderdaad als prima te doen, ook voor de dagen bij mijn ouders.

Kiwiwitje, tot nu toe nog niets. De eerste maand kreeg hij de dieetvoeding gewoon onbeperkt (zoals hij dat daarvoor ook kreeg. Het is geen schrokker gelukkig.) toen is hij nog 1 kg aangekomen. Tweede maand ben ik dat wat meer in de gaten gaan houden en vulde ik ‘s ochtends de bak en op is op, dat was dan vaak ‘s avonds pas of niet. Dat waren 3 maatbekers, dat is 325/350 gram) en toen ook begonnen met fietsen, vorige maand was hij 700 gram aangekomen. Vorige week bij de DA was hij 100 gram aangekomen.

Moet er wel bij zeggen dat ik er niet vanuit ga dat dit puur vet is omdat hij ook nog jong is. Beweging was qua wandelen gelijk (minimaal 1 uur per dag en twee korte rondjes) alleen dan zonder het fietsen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:16

Misschien een idee om hem met een meetlint in de gaten te houden. Omdat hij qua “vorm” af moet gaan vallen maar qua spier is t niet gek als ie niet afvalt in gewicht.

Maar als hij onbeperkt voer krijgt dan snap ik dit wel eerlijk gezegd. Gewoon afmeten wat ie mag hebben. En daar moet ie t mee doen. En ik zou dat op 2 voerbeurten doen. Dus niet een hele dag met voer maar gewoon sochtends na t uitlaten en savonds bijv voor het slapen gaan. Maar onbeperkt werkt vaker niet dan wel..
Grote kans dat hij gewoon teveel kreeg.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:17

Er zijn al heel wat interessante opmerkingen gemaakt over voer/bewegen.
Mijn tip is ook om even wat verder te kijken. Net zoals bij mensen helpt te weinig slaap en/of stress gewichtstoename ook in de hand. Rust is heel belangrijk! Zeker nu je beweging gaat opvoeren, moet daar een mooi balans in komen. Hij krijgt extra prikkels binnen en veel honden kunnen tijdens een wandeling deze niet verwerken. Snuffelen tijdens een wandeling helpt, maar slaap werkt natuurlijk veel beter.

Ik ken meerdere honden die door meer te slapen/rusten op een gezond gewicht kwamen. dus zonder het voer aan te passen of beweging op te schroeven. Wie weet gaat dit ook voor jouw hond op.

Andersom heb ik trouwens ook gezien. Honden die opeens meer bewegen en minder rusten, kwamen aan. Je kon dan aan het lichaam zien dat het niet alleen spiermassa was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:24

Je kan hem ook wat meer voor de brokjes laten werken. Doe ze in een kong of een snuffelmat bijv. En je kan voer verstoppen, spelletjes doen ermee etc. Is niet veel beweging, maar wel weer meer dan een bak leegvreten achter elkaar.
Desnoods 2x een kleine maaltijd zo en 1x ervoor laten werken, afhankelijk hoe je je eigen dag indeelt.

Wij voeren 2x daags ( zijn volwassen ) maar wat ik geef met spelen of oefenen, trek ik wel van het voer af.

EN.......Ik geef echt wel minder als we 2 dagen minder kunnen lopen. Ik ben laatst geopereerd en toen hebben ze wat minder beweging gehad even. Dan gaat er even een klein beetje vanaf.
Bewegen ze volop, worden ze te mager als ik dat doe, dus heb gezocht naar wat echt nodig is en waarop ze constant zijn.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 15:55

Van huis uit hadden onze honden altijd onbeperkt voer, dit werkte voor mijn ouders hun honden altijd prima. Bij hem dus niet vandaar ook dat ik ben gaan afwegen. Bij mijn ouders krijgt hij nu ook niet onbeperkt, zodra ik hem breng gaat de voerbak omhoog, krijgen ze voor het slapen gaan nog wat en zodra hij in de bench zit krijgt de andere hond zijn voerbak.

Ik heb inderdaad al gekeken naar een kong wobbler! Dat zal ik ook eens gaan proberen.

Interessant over te weinig rust. Ik denk niet dat dat bij hem van toepassing is, hij is in huis erg rustig en slaapt veel.

Mvdende, wat raad jij aan?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:01

Wij voeren trouwens kivo kvv

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:05

Energique is prima voor een hond die je over wilt zetten op rauw. Graanvrij is niet nodig als een hond geen granen allergie heeft :) Je kunt later altijd nog over op iets anders, maar dit is heel makkelijk te portioneren en te voeren.

kiwiwitje schreef:
Wij voeren trouwens kivo kvv

Ik ook, maar vind hem niet ideaal om mee te beginnen. Ik heb lotgering gevoerd, maar de kwaliteit daarvan is niet constant.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:10

Wat is er niet ideaal aan kivo ? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:24

Lastiger met porties door die worsten, plus dat je niet zo even wat meegeeft voor je ouders, ivm bloed en lekkage met een halve worst.

Qua voedingswaarde uitstekend natuurlijk, samenstelling is super, en zonder premix. Vind ik ook fijn.

De reden dat ik Energique aanraad is deze: heel goed te gebruiken als je hond af moet vallen ivm de driehoekjes, geef er gewoon 1 minder.
Makkelijk portioneren, makkelijk mee te geven voor de ouders ook. En de meest simpele kvv is nog altijd beter dan de beste brok. De hond gaat er zonder meer op vooruit, zal het waarschijnlijk veel lekkerder vinden, je voert geen lege calorieen.

Graanvrij is een beetje een hype momenteel, prima voor katten die idd niet met granen om kunnen gaan, voor een hond is een klein beetje graan geen bezwaar. Olieen heeft een carnivoor nodig, vetvrij voeren is voor carnivoren ontzettend slecht. Energique is overigens geen vette kvv. Ook een beetje groente en fruit is voor een hond geen bezwaar, en soms zelfs een plus.

Dus alle bezwaren in de OP zijn daarmee ondervangen. Ik ben een pragmatisch mens, en imo zijn problemen er om opgelost te worden.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 03-09-19 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:38

Avalanche81 schreef:
Lastiger met porties door die worsten, plus dat je niet zo even wat meegeeft voor je ouders, ivm bloed en lekkage met een halve worst.

Qua voedingswaarde uitstekend natuurlijk, samenstelling is super, en zonder premix. Vind ik ook fijn.

Als je ze eventjes uit de vriezer legt kun je ze vrij precies in stukken snijden en in een bakje mee geven. Heb ik ook een hele tijd gedaan.
Maar goed ben wel met je eens dat t minder makkelijk is dan bijv kant en klare blokjes of schijven(zoals rodi bijv). Maar t is een vrij grote hond. Waardoor de kans ook wel redelijk is dat een rol van 500 gram in 1x op gaat. En ze hebben ook rolletjes van 250 gram geloof ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:45

Dat is wel een goede, je zou idd de rolletjes in 250 gram kunnen bestellen, en dan voer je er 2 van per dag. Eventueel hak je een rolletje doormidden en vriest de halve rol terug in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:55

Of gewoon de 500 op de dagen dat je zelf voert en de 250 grams mee geven. En wat je overhoud in een bakje de koelkast in voor de volgende dag. Of even snijden als je bijv weet dat je altijd 100 gram overhoud dan kun je dat terug de vriezer in doen (voor de dagen dat de hond niet thuis eet)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:58

Ja, je kunt ermee spelen. Ik voer de kattenversie van Kivo aan Simba en ik snijd de rolletjes ook altijd in stukken :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:00

Avalanche81 schreef:
Ja, je kunt ermee spelen. Ik voer de kattenversie van Kivo aan Simba en ik snijd de rolletjes ook altijd in stukken :)

ik ben ''lui'' hier eten de katten mee met de honden :')

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 17:01

Ik heb even wat opgezocht over kivo maar dat lijkt me in principe ook goed te doen, idd mogelijkheid om kleinere rollen te bestellen.

Ik lees dat er dan aangeraden wordt om meerdere diersoorten per week te voeren, hoeveel soorten voeren jullie per week? En welke?

Ik heb ook al gezien dat daarbij wel veel verschil zit in vetpercentage, of moet ik daar niet te veel naar kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:25

Onze hond is ook te dik, het is een teefje dat gesteriliseerd is. Ze is nogal uit de kluiten gewassen, heeft het formaat van een grote reu. :') Voorheen kreeg ze brokken van Hill's, maar toen ik me ben gaan verdiepen in de voeding begon de hoeveelheid granen daarin me steeds meer tegen te staan. Wij voeren nu kivo, dat bevalt heel goed. Omdat wij een grote hond hebben (70 kg) hebben we 500 grams rolletjes, dat is voor haar een maaltijd. Ik vond het eerst altijd zo'n gedoe met kvv, maar eigenlijk valt het reuze mee! :) Ik wissel overigens af en toe van smaak, toen ze nog jonger was was ze heel kieskeurig en at ze alleen de rund compleet, nu eet ze makkelijker en krijgt ze af en toe een andere smaak. :)

De andere maaltijd krijgt ze brokken van kivo. Daar zijn de meningen trouwens wel over verdeelt, omdat het anders verteert wordt schijnt het beter te zijn om of kvv of brok te voeren. Maar vanuit de fokker werd dit voerschema aangehouden en het werkt voor ons handig en de hond doet het er super goed op.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:26

Ik voer alle smaken behalve konijn :)
Al hebben ze nu ook meerdere smaken worsten geloof ik. Ofja geloof een stuk of 5 dieren in 1 worst?