Welk eerste huisdier voor kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:38

Ratten, echt leuk en wij vonden het zelfs heel erg dat ze maar drie jaar werden. Onze dochter zat in groep zes en ging meteen naar haar rat en die zat de rest van de dag in haar nek onder haar lange haar. Zag je het neusje links en de staart rechts.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:39

Ik heb gerbils en vind ze 100x leuker dan de hamsters die ik heb gehad. Ze bijten eigenlijk nooit en zijn onwijs actief. Het zijn super schone diertjes en hoeven daardoor minder vaak schoongemaakt dan hamsters. Ik vind het schoonmaken trouwens echt een piece of cake, want ik kiep de glazen bak leeg boven de kliko en dan doe ik er zo nieuwe bodembedekking in. Terwijl ik bij mijn hamsters echt moest boenen om alle vieze plekken eruit te krijgen :r . Het geluid in de slaapkamer moet je echt even aan wennen, maar inmiddels hoor ik het niet eens meer. Ze zijn super nieuwsgierig en als ik mijn hand in de bak doe dan komen ze gelijk kijken.

Ze worden wel ouder dan hamsters, wat ik persoonlijk een voordeel vind. Ze verblijven bij mij in een groot oud aquarium waar we zelf een deksel op hebben gemaakt. Ze hebben wel een dikke laag bodembedekking nodig, want ze houden van graven. Tralies is echt af te raden ivm het knagen en de rommel die je dan overal hebt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:43

Het ligt er ook een beetje aan wat je dochter wilt. Als ze echt een dier wilt om mee te knuffelen vallen de meeste knaagdieren en vogels af. Als het puur gaat om het eigen gevoel en de verzorging zou je ook voor kleurmuizen kunnen gaan. Die dienen wel in groepjes gehouden te worden en zijn goed te houden in een terrarium of aquarium.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:47

Paris_ schreef:
Absoluut een konijn. <3

Ben benieuwd waarom je dat aanraadt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:56

Hier op jonge leeftijd veel dieren gehad, vissen, hamster, muizen, ratten, konijnen, nu vogels en verder hebben we met het gezin nog 2 katten.
Van al deze dieren vond ik de ratten het meest geschikt als kind zijnde, moet je wel per 2 houden, maar dat geld voor bijna alle dieren. Ze zijn goed tam te maken en zijn niet te klein, kan er leuk mee knuffelen en trucjes leren, het zijn hele intelligente beestjes. Wel redelijk groot verblijf nodig, en regelmatig schoonmaken ivm snelle urine geur

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:11

Ik heb vroeger een CH-teddy cavia gehad. Ze zien er ontzettend leuk uit ze zijn redelijk rustig. En kind vriendelijk. Ze bijten veel minder snel als een ‘normale’ cavia en ze blijven ook op je schoot zitten. Maar zoals je zegt ze kunnen redelijk oud worden. Ook kunnen cavias niet hun hele leven alleen en zou je er dus 2 moeten hebben.
Een hamster op de kamer raad ik niet aan! Ik heb er nu 1 op mijn kamer want in de rest van het huis is onze kat en ik slaap dus nu snachts met oordoppen.
Ik hoor tegenwoordig ook veel over chinchillas misschien is dat wat (heb geen idee van hoe die leven dag of nacht alleen of samen)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:19

xPareltje schreef:
Ik moet het toch even melden, want ik stoor me er toch wel aan. :+ Cavia's kunnen prima alleen leven in een kooi, het is z'n onzin om te zeggen je MOET er 2 hebben. En ja ik kan het weten want een familielid is dierenarts en die zegt cavia's kunnen ook alleen in een kooi (zolang ze genoeg aandacht krijgen en je ze met regelmaat oppakt) Dus een cavia is een prima diertje als kind ik heb er zelf ook als kind gehad.

Dit is echt de grootste onzin ooit en als die dierenarts dat zegt dan moet die of terug naar school of stoppen met werken. Cavia's, konijnen, muizen, ratten, gerbils etc. horen echt in koppels of groepjes te leven. Dat zijn echte groepsdieren die bovendien een grote hekel aan opgepakt worden hebben.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:22

xPareltje schreef:
Ik moet het toch even melden, want ik stoor me er toch wel aan. :+ Cavia's kunnen prima alleen leven in een kooi, het is z'n onzin om te zeggen je MOET er 2 hebben. En ja ik kan het weten want een familielid is dierenarts en die zegt cavia's kunnen ook alleen in een kooi (zolang ze genoeg aandacht krijgen en je ze met regelmaat oppakt) Dus een cavia is een prima diertje als kind ik heb er zelf ook als kind gehad.

Dus omdat jouw familielid dierenarts is, heeft deze alle wijsheid op aarde? Nou die mag zich wel even terug gaan verdiepen in de natuur van het diertje. Wij kunnen absoluut niet de plaats van een soortgenoot vervangen.

Maar je zegt het goed. Het kan. Hij zal er niet direct van dood neervallen. Hij zal zich wel ontzettend eenzaam en niet op zijn gemak voelen.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 01-09-19 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:22

Ik had ook altijd cavia’s vroeger. Lekker rustig maar ook weer niet te saai. Ze liepen als hondjes achter ons aan.
Maar wel altijd met z’n tweeën, een cavia alleen is gewoon sneu. Die van ons waren altijd samen. Als ze los liepen hobbelde de een altijd en overal achter de ander aan :))

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:23

Amandavd schreef:
xPareltje schreef:

Dit is echt de grootste onzin ooit en als die dierenarts dat zegt dan moet die of terug naar school of stoppen met werken. Cavia's, konijnen, muizen, ratten, gerbils etc. horen echt in koppels of groepjes te leven. Dat zijn echte groepsdieren die bovendien een grote hekel aan opgepakt worden hebben.

Oke als je de discussie met me aan wil gaan dan mag je pb komen!! :D Ooit cavia's gehad, of haal je deze onzin allemaal van het internet?

Pluttersput

Re: Welk eerste huisdier voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:25

Valkparkieten kunnen volgens mij ook 10-15 jaar oud worden..
Dan zou ik eerder opteren voor cavia’s :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:35

Jeetje Pareltje, zo moeilijk is het toch niet om na te gaan wat de natuurlijke habitat van die beestjes is?

Maar goed, alles wat op internet staat is onzin... :roll:
Klinkt als een heerlijke reactie om hier flink te rellen en jezelf een beter gevoel te geven over die cavia van vroeger....

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:37

Ik werk in een cavia opvang (en heb zelf 9 cavia's) en kan bevestigen dat die echt met minstens twee moeten leven. Zeugjes met een castraat kunnen ook in grotere groepen, beren op enkele uitzonderingen na niet. Het zijn ontzettend sociale dieren die elkaar echt nodig hebben, ze gaan er misschien niet aan dood maar worden vaak wel erg ongelukkig als ze hun leven alleen in een kooitje moeten slijten. Menselijke aandacht kan een soortgenoot niet vervangen.

Ik vind cavia's wel erg leuk voor kinderen omdat ze echt tam kunnen worden en het op schoot vaak wel gezellig vinden, maar als je er als moeder liever niet voor wil zorgen zijn ze niet geschikt. Ze kunnen redelijk oud worden (gemiddeld 5-6, met uitschieters naar 8-9) en kinderen raken er nou eenmaal vaak op uitgekeken. Dat is ook een van de meest voorkomende redenen waarom cavia's naar de opvang gebracht worden. Ik zou dan eerder voor kijkdieren gaan die wat minder verzorging vragen zodat het je wat minder werk kost als je het over zou moeten nemen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:41

Janine1990 schreef:
Jeetje Pareltje, zo moeilijk is het toch niet om na te gaan wat de natuurlijke habitat van die beestjes is?

Maar goed, alles wat op internet staat is onzin... :roll:
Klinkt als een heerlijke reactie om hier flink te rellen en jezelf een beter gevoel te geven over die cavia van vroeger....

Ze heeft volgens mij nog steeds 1 cavia (te lezen in haar andere topic) dus dat zal het wel zijn :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:42

xPareltje schreef:
Amandavd schreef:

Oke als je de discussie met me aan wil gaan dan mag je pb komen!! :D Ooit cavia's gehad, of haal je deze onzin allemaal van het internet?

Kind, ik heb meer kennis van dieren in mijn pink dan jij in je hele lijf dus ga alsjeblieft ergens anders rellen. Dat cavia's niet dood neervallen omdat ze alleen leven betekent niet dat het goed voor ze is. Een fijne dag verder.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:43

Of een dier uit de opvang nemen die al wat ouder is? Weet niet of dat bestaat?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:50

Ik zou ook gaan voor ratjes. Socialer dan hamsters, en inderdaad kortere levensduur (gem. 2 jaar) wat in dit geval een voordeel is denk ik.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:54

Ik heb zo'n beetje alle knaagdieren gehad die er zijn. Muizen vond ik leuk maar echt ongeschikt. Mijn dochter heeft er 3 gehad voor op haar kamer. Ze hebben er precies 3 weken gestaan omdat ze binnen 2 dagen na verschonen ( in een hele ruime kooi maar allerlei buizen en tunnels extra) zo vies roken dat het op een klein kamertje geen doen was.

Ratten zijn leuk, kun je goed tam maken en kunnen ook dingen leren.

Cavia's zijn ook geschikt. Ik heb er nu 3. Mijn kinderen kijken er verder niet meer zo naar om maar ik vind ze gezellig. Ze reageren met gefluit als ze me zien. Volgens hen ben ik een wandelende stronk witlof. Eerst zaten ze buiten in een mooi ruim hok maar daar kwamen ratten op af, dus nu wonen ze er gezellig binnen. Ze zijn nu 6 jaar oud en dit zijn wel mijn laatste knaagdieren. Want uiteindelijk doen de kinderen niks en ik alles ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:55

Sjong schreef:
Ik heb zo'n beetje alle knaagdieren gehad die er zijn. Muizen vond ik leuk maar echt ongeschikt. Mijn dochter heeft er 3 gehad voor op haar kamer. Ze hebben er precies 3 weken gestaan omdat ze binnen 2 dagen na verschonen ( in een hele ruime kooi maar allerlei buizen en tunnels extra) zo vies roken dat het op een klein kamertje geen doen was.

Ratten zijn leuk, kun je goed tam maken en kunnen ook dingen leren.

Cavia's zijn ook geschikt. Ik heb er nu 3. Mijn kinderen kijken er verder niet meer zo naar om maar ik vind ze gezellig. Ze reageren met gefluit als ze me zien. Volgens hen ben ik een wandelende stronk witlof. Eerst zaten ze buiten in een mooi ruim hok maar daar kwamen ratten op af, dus nu wonen ze er gezellig binnen. Ze zijn nu 6 jaar oud en dit zijn wel mijn laatste knaagdieren. Want uiteindelijk doen de kinderen niks en ik alles ;)

Ik vind ratten juist meer stinken dan muizen. Die van ons staan in de woonkamer en die ruik je nauwelijks. Meeste stank heeft te maken met het verkeerd/teveel schoonmaken van het hok.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:00

DeMolenhoek schreef:
Nabster schreef:
Bah.

Want konijnen mogen enkel binnen leven?

Ik gok dat het gaat om uitwerpselen als ze los in de tuin lopen.
Nah, schonere poep ga je niet vinden volgens mij... Maar goed... Ik ben niet zo'n piepert met bacterisch :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:01

Konijnenpoep is ook de enigste mest die je rechtstreeks aan planten mag geven zonder dat deze eerst moet verteren. Is inderdaad de meest zuivere en minst sterke mest :)

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:04

En een koppeltje oudere cavia's van een opvang?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:11

Wandelende tak, of een bidsprinkhaan.
Even wat anders maar erg interessant om naar te kijken.
Terrarium met gifkikkertje? Ook erg leuk. Niet aaibaar. :')
Of een mooie betta man, die hoeven niet persé in een groot aquarium. Zit wel wat werk aan, maar ook heel mooi. En ze worden redelijk "tam".
Zelf heel veel plezier van gehad als kind zijnde.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:19

Een vriendin van me heeft een caviaopvang. Ik heb zelf nooit cavia's gehad (wel muizen, ratten en een hamster), maar als ik daar ben vind ik het altijd zo leuk om naar al die cavia's te kijken (en de knuffelbare te knuffelen). Ik zou dan ook cavia's aanraden :) En misschien is het ook leuk om ze van zo'n soort plek te adopteren. Inderdaad minimaal twee, dus absoluut niet zoals xPareltje beweert.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:24

Ik zie dat hier vaak ratten worden aangeraden, maar vergis je niet je hebt er veel werk aan en ze moeten iedere dag minstens 1-2 uren buiten hun kooi kunnen lopen (ook hebben ze voor hun klein lijfje redelijk veel ruimte nodig), zijn erg gevoelig wat eiwitrijk voedsel betreft (kankergevoelig) en zijn erg gevoelig voor ziektes (b.v. mee naar buiten nemen wordt afgeraden).
Mannelijke ratten ruiken sterker maar vrouwlijke ratten bijten vaak door hun kooi (ook plastic). Informeer je dus goed voor je eraan begint.